slettet


Lena79
 Share

Recommended Posts

Incognito> Hurraa, igen et fornuftigt indlag fra dig.

Jeg fandt i øvrigt den publikation fra sundhedsstyrelsen jeg omtalte ovenfor; det er en udredning på 330s om fysisk aktivitet. Den kan læses i PDF her

Tak for komplimenten, du.

Det er den samme håndbog yetti og jeg linker til :tongue:

Iøvrigt synes jeg at konkrete anbefalinger som litteraturgennemgangen giver anledning til er enooormt konservative i forhold til de resultater der rent faktisk præsenteres fra litteraturen. ALT ved en graviditet bliver bare bedre med motion, også hård motion, og der er faktisk forsvindende lidt evidens der tyder på at moderen eller barnet kan tage skade ved det. Læg iøvrigt mærke til at anbefalinger er formuleret som om at moderen i forvejen ikke er fysisk aktiv. I lyset af den for hånden værende evidens kunne man sagtens lave anbefalinger hvor man rent faktisk anbefalede både kredsløbs- og vægttræning med rimeligt høj intensitet i første og måske andet trimester istedet for at det bare er noget "man kan gøre" eller "det er uskadeligt, at.."

Desuden er der jo nu ting der tyder på at moderens motionsvaner under graviditeten har betydning for barnets risiko for at udvikle livsstilssygdomme som voksen, hvilket yderligere øger relevansen af at diskutere dette emne.

Link to comment
Share on other sites

Her er lidt mere om graviditet og træning

Graviditet og Fysisk aktivitet

Skimmede det og kunne ikke umiddelbart finde noget om tvillingegraviditeter. Du kunne evt. prøve at henvende dig til Bente Klarlund Pedersen (www.inflammation-metabolism.dk), som er forfatteren (dette er ikke en opfordring til, at alle gravide henvender sig til hende ;-)

Edited by Jakob
Link to comment
Share on other sites

Hej, trænign under graviditet anbefales men, når man er så heldig at vente tvillinger ;) har man i forvejen stor risiko for tidlig fødsel, derfor skal man tage det med ro så meget som muligt. Gå lange ture, svøm moderat og det skal nok gå. 3 ud af 4 tvilligefødsler sker ca. 3-4 uger inden den planlagte termin øvrig belastning af kroppen kan medføre endnu tidligere fødsel hos nogle kvinder. Vil understrege at det IKKE er farligt, vil bare gerne give dig et billede af hvorfor din læge siger som han/hun gør. Så lyt efter hvad din JM og læge siger og overhold alle kontroller hos begge. :)

PS: stort tillykke med graviditen :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Lena.

Først og fremmest tillykke med graviditeten.

Jeg kan kun sige at du skal lytte til de læger, der fraråder dig at træne hårdt under din graviditet. Der er en grund til at de fleste tvillingegravide bliver sygemeldt i graviditeten og ligeledes er der en grund til at langt de fleste tvillinger fødes før tid. En graviditet er en belastning for kroppen og en tvillingegraviditet er en meget stor belastning for din krop. Når du bliver rådet til at tage den med ro, så er det altså ikke for sjovt. Og ja, langt langt de fleste graviditeter ender gudskelov godt.

Jeg er mor til to raske og sunde børn, men oplevede sidste år den store ulykke det er at miste en lille dreng. Han døde simpelthen i min mave halvvejs i min graviditet. Der har ikke været nogen forklaring på hvorfor han døde, nogle gange sker det bare. Men tænk hvis det havde kunnet forklares med at jeg trænede for hårdt. Jeg ville aldrig nogensinde kunne have tilgivet mig selv. Jeg ville give min højre arm for at have min dreng hos mig idag og derfor synes jeg ikke at nogle måneders moderat aktivitet er et stort offer for at få to raske og sunde børn.

Hilsen Tine.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share