Form og fitness


Roland
 Share

Recommended Posts

Hej TJ!

Tak, det var et velbegrundet indlæg... fint.

Ja det var ham Per fætteren jeg tænkte på.

Men ok, når jeg er færdig med mit HST program vil jeg prøve dødløft.

Men da jeg ved meget lidt om denne øvelse... Fortæl fortæl! Træner den hele ryggen (tænker på den øverste del, kommer den med?) eller hvordan? Hvad skal jeg være særligt opmærksom på i udførelsen??

Mvh Ethan

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

->Ethan Hunt: Her er lidt at starte med :), der er sikkert nogle der har mere.

Artikel om dødløft af TJ.

Videoklip 1.

Videoklip 2.

Jeg synes dog, at det er svært at vide, om man udfører øvelsen korrekt, når man kun har læst om den og set video. Jeg synes, at du skal få en kompetent person til at instruere dig, hvis du har mulighed for det.

:wave: Sputnik.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Man kan sgu da også både squatte og dødløfte i F&F.....og optimalt - jo, for optimalt er et spørgsmål om teknik - ikke udelukkende vægt. Katja kan på mange punkter være det perfekte eksempel - især når hun kunne trætte en af de seriøst tunge drenge så han pev. Der faldt alt med "store håndvægte og mange kilogram" fuldstændig til jorden. Og - hun træner i F&F.

Er sgu lidt træt af mænd der tror det eneste der giver muskler er STORE vægte. Det er en kombination - og resultaterne kan blive nøjagtig ligeså imponerende med små vægte, hvor teknik og selve programmet er det afgørende.

Men hvis det er ANTALLET af kilo man kan løfte, der er tale om - jo, så er F&F ikke optimalt - for der er begrænset antal kilo.

Edited by mbyms
Link to comment
Share on other sites

mbyms: Hvor meget vægt er det muligt at dødløfte og squatte i F&F?

Der er ingen tvivl om at et godt program som skal give god fremgang skal bestå af en god blanding af både tunge og knapt så tunge vægte, men optimal træning indebære at man har mulighed for fremgang. Den fremgang vil alt efter dit svar på ovenstående være mere eller mindre begrænset af et loft for hvor tung vægt man kan træne med. Det giver du mig forhåbentligt ret i.......

Link to comment
Share on other sites

Man kan sgu da også både squatte og dødløfte i F&F..
Kan man nu også det ?? Det er muligt at det er en mulighed i nogen af centrene, men jeg kender flere som har trænet i F&F centre, som har fortalt at de kun havde en smithmaskine, og ingen frit squat rack.
jo, for optimalt er et spørgsmål om teknik - ikke udelukkende vægt

Og hvad ligger du i ordet teknik. Snakker vi langsom Jane Fonda udførsel, eller snakker vi mere om hvordan man f.eks skal holde armene i bænkpres osv. ??

Er sgu lidt træt af mænd der tror det eneste der giver muskler er STORE vægte. Det er en kombination - og resultaterne kan blive nøjagtig ligeså imponerende med små vægte, hvor teknik og selve programmet er det afgørende.

Det er noget sludder. Det bryder 100 % med det progressive overload princip. Hvis du vil være større og stærkere, så SKAL der løbende flere kg på stangen. Det er en fundamental træningslov. Resultaterne bliver nøjagtigt ligeså imponerende med små vægte, som med store vægte ?? Ser man det. Det må du meget gerne fortælle mere om, for det går imod alt hvad man ved om vægttræning idag.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Det strider muligvis.....og jeg har ikke noget belæg jeg skriftlig kan præsentere her - jeg har kun Katja, hendes størrelse og fysik - og de store drenge (jeg mener store - Eddie fra Big Brother er f.eks. en af dem) fra F&F på vesterbrogade som et fysisk bevis for det kan lade sig gøre at få den volumen i F&F med deres "sølle" vægte..... Og med teknik tænker jeg på, at alt der "chokker" en muskel, "ødelægger" den, er det der får den til at vokse. Variation i programmer alene kan gøre en del - pyramidetræning noget af tiden - mange gentagelser nogle andre gange - variation af øvelserne til en bestemt muskel - syretræning - tung træning - variation alene skulle kunne gøre en del rent teoretisk med hensyn til muskelvækst. Det er ihvertfald sådan jeg forstår det jeg læser.

"Der kan opnåes visse positive effekter ved at træne med mange gentagelser og andre ved at træne med få. Ved at variere mellem mange og få gentagelser håber man at få det bedste fra begge verdener samt reducere skadesrisikoen (sammenlignet med altid at træne tungt). "

vi ser bort fra anabolske steroider - for de tages i begge typer centre - og gutterne blir sgu altså ligeså store i f&f......

og thomas "Og hvad ligger du i ordet teknik. Snakker vi langsom Jane Fonda udførsel, eller snakker vi mere om hvordan man f.eks skal holde armene i bænkpres osv. ?? " - altså - det ER jo styrketræning vi taler herinde ik - så mon Jane Fonda er den jeg har nærmest i tankerne......??? Nej vel?

Bemærk - når jeg sætter ødelægger og chokker i situationstegn - er det fordi mine formuleringer ikke altid er de korrekte termer der ofte svinges rundt med herinde.....for jeg kan sgu ganske simpelt ikke huske dem - så jeg forsøger mig med almindelig dansk.....:o)

Så jeg må sige - et faktuelt og skriftlig videnskabeligt belæg kan jeg slet slet ikke præsentere - men virkelighedens verden må vel være noget ligeså god.......(øhm, ret ironisk sagt) :D

Men øhm - okej - den med squat må jeg trække i mig - det er rigtig, det er kun smith de har. :D :D

Edited by mbyms
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Er sgu lidt træt af mænd der tror det eneste der giver muskler er STORE vægte. Det er en kombination - og resultaterne kan blive nøjagtig ligeså imponerende med små vægte, hvor teknik og selve programmet er det afgørende.

Sagt på vor egen forside her på MOL:

"Der kan opnåes visse positive effekter ved at træne med mange gentagelser og andre ved at træne med få. Ved at variere mellem mange og få gentagelser håber man at få det bedste fra begge verdener samt reducere skadesrisikoen (sammenlignet med altid at træne tungt). "

siger jo faktisk det jeg siger - det er ikke kun tung træning der afgører..........

Link to comment
Share on other sites

TJ> Jeg er på langt de fleste punkter fuldstændig enig med dig omkring træning. Tunge vægt ER et must.

Men din kamp for at Squat og dødløft er de eneste rigtige øvelser, er liiiiiiiiiiiidt trættende i længden :treadmill:

Squat er klart den bedste ben øv. ingen diskution der !!

Men dødløft er IKKE det enste rigtige i serøs styrketræning for ryggen. Det er en rimlig god øvelse, der aktiver mange muskler ( men ud over rygstrækkerne er træning for ryggen begrænset ik )

Men hvis du bruger lænden sætter en øv. som rowing størere stress på ryggen, Chins og specielt Bent over rowing (tror jeg i styrkeløftere kalder den, vi laver den på en bænk og kalder den elvægt eller bare Træk) er også øv. der gennemarbejder ryggen mere end Dødløft.

Og jo jeg tager min styrketræning meget seriøst, da den er en vigtig del af min sport, som jeg dyrker på absolut top plan.

Det indlæg er ikke skrevet for på nogen måde at træde på dig, var bare lidt træt af at få stukket i hovedet at man var useriøs hvis man ikke dødløftede :thumbwink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hov - ups - Luciferase - jo, jeg giver dig jo ret - for som jeg skrev - det er kombinationen - altså en kombination af programmernes teknik (teknik der mener jeg pyramide, tung træning, let træning, syretræning, excentrisk træning osv...) som giver fremgang og volumen og whatever.... Så jo - absolut er tunge vægte en nødvendighed. Man når jo et punkt i F&F på et tidspunkt, hvor man så ikke kan opnå mere hvis man har nået den tungeste vægt. Og SÅ er der ingen tvivl - vil man være større end man er der......så der ikke mere at hente i F&F.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Canoing - jeg synes da ikke ligefrem det er at træde på nogen......

Der er mange indimellem herinde der får en ret grov og arrogant tone når de "retter" - som om man slet slet ikke kan tillade sig ikke at bruge de korrekte termer, eller er lidt for dum når man sætter spørgsmålstegn ved andres udtalelser......en naturlig ting at gøre indtil man er overbevist....

Iøvrigt ikke en hentydning til nogen bestemt - kun en konstatering om en generel tone indimellem.....som jeg personlig synes bliver lidt for sjov

Link to comment
Share on other sites

Det er et problem hvis et træningscenter eksempelvis kun har håndvægte op til 30kg, hvis man ønsker optimale forhold!

Eksempelvis træner en af mine gamle venner (Hc, for dem der var til Mol-træf) i et center hvor de kun har op til 32kgs håndvægte! Dette center fjernede iøvrigt på et tidspunkt 32 og 28kgs håndvægtene for at holde de store fyrer væk:smashtard:

Han kører ikke mere dumbell press, dumbell shrugs, dumbell sidebend eller dumbell rows fordi håndvægtene simpelhen ikke er tunge nok, og manden vejer 75kg!!!

Selvfølgelig kan han da vælge at kører en masse rep og sæt, hvilket selvfølgelig vil stimulere til hypertrofi, men det duer bare ikke hvis ens mål er styrke!

Der er da ikke nogen der kan mene at det er optimalt at træne i et center hvor man ikke kan træne alle basisøvelserne :huh:

Nu kan man selvfølgelig sagtens få resultater med andre øvelser med vægtstang som dækker de samme muskler, men det er da skørt at et center invistere en masse penge i en masse flotte maskiner og så ikke bruger den lille ekstra sjat penge der skal til for at få 10 ekstra sæt håndvægte!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Altså -en ting, som mange mener, men som jeg ikke er klar over hvorvidt det er korrekt- det er, at grunden til mangel på de store håndvægte og tunge vægte iøvrigt i F&F skulle være, at de netop vil undgå de store drenge....

Link to comment
Share on other sites

BI kommentar:

Der er lige kommet frit Squat rack i F&F i Esbjerg.

Forresten... jeg har bemærket at ens håndgreb er forskelligt rettet i dødløft... rigtigt? Synes ikke lige jeg fandt noget om det i TJ artikkel.

Mvh Ethan

Det du tænker på hedder 'mixed grip'. Når jeg træner dødløft (med flere sæt) starter jeg fx. med at træne med "normalt" overhåndsgreb op til ca. 110kg hvor mit greb langsomt begynder at svigte, så skifter jeg til mixed grip, og træner færdig med det...

Link to comment
Share on other sites

"optimal træning" Og hvis du gider at være så venlig og fortælle mig hvad jeg mangler!!! kan du det lille cillius??
Hey er det en dårlig joke mht. jeg leger med kosten? :)

TJ har vist allerede fremhævet de vigtigeste...

Altså -en ting, som mange mener, men som jeg ikke er klar over hvorvidt det er korrekt- det er, at grunden til mangel på de store håndvægte og tunge vægte iøvrigt i F&F skulle være, at de netop vil undgå de store drenge....

Lad os nu en gang for alle blive enige om, at 30 kg ikke er store vægte. Der skal ikke meget træning til før vægten er for lille til hovedparten af presseøvelser... for slet ikke at tale om ryg. Og netop derfor, er F&F ikke et sted at træne, hvis man vil noget mere end at blive set...

Link to comment
Share on other sites

Mbyms<< Ja, men hvis de vil det, så er det altså ikke nogen god ide at fjerne de tunge håndvægte. I mit eksempel er det altså en mand på 75kg med en højde på 183cm, hvilket jeg ikke vil betegne som 'en af de store dreng', der ikke kan træne mange gode håndvægtsøvelser i sit center pga manglende håndvægte!

De første år jeg selv begyndte at træne, trænede jeg også i et center hvor de kun havde op til 30kgs håndvægte, og jeg synes jo at det var tungt dengang, så jeg trænede længe dumbell press med disse vægte, og synes at jeg var ret stærk fordi at jeg kørte med de tungeste håndvægte i centret. Jeg sværgede dengang til incline dumbell press og kørte derfor denne øvelse hver gang at jeg trænede bryst! Desværre blev jeg bare ikke meget stærkere i denne øvelse, fordi at jeg ikke havde mulighed for at kører med større håndvægte! Surt show for en 17årig knægt der gerne ville være større og stærkere!?!

Jeg var så så heldig at de senere fik nogle håndvægts stænger, så man kunne lave sine egne håndvægte. Det var bare så besværligt så man ofte bare lavede nogle flere rep med de sædvanlige 30kgs håndvægte!

Link to comment
Share on other sites

Men din kamp for at Squat og dødløft er de eneste rigtige øvelser, er liiiiiiiiiiiidt trættende i længden
Hvis man ikke vil høre på fornuft, så har man heldigvis den mulighed at lukke ørene, eller i det her tilfælde øjnene ;)
Men dødløft er IKKE det enste rigtige i serøs styrketræning for ryggen. Det er en rimlig god øvelse, der aktiver mange muskler ( men ud over rygstrækkerne er træning for ryggen begrænset ik )

Se her udviser du den typiske uvidenhed omkring dødløft. For dødløft er simpelt hen en af de bedste rygøvelser du kan finde. For det første fordi den tillader så tunge vægte som den gør. Jo tungere vægte man kan træne med i en given øvelse, jo større spænding skal musklen yde, og jo større bliver muskelprotein degradationen. For det andet så træner dødløft IKKE kun rygstrækkerne. Du bruger i aller højeste grad også trapezius og rhomboideus. Sammenlagt udgører erector spinae, rhomboideus og trapezius LANGT over 50 % af den totale rygmuskulatur. Når man samtidig ser på hvor tungt man kan køre, så gør det dødløft til en af de bedste rygøvelser man kan lave. Klart, øvelser som bent over barbell rows kommer tæt på. Men pointen er bare at man helt klart misser noget ved at droppe dødløft. Det er da muligt at en roer måske har mere gavn af bent over barbell rows, i og med at de trækker meget på lat musklens styrke, men for alle dem som er interesseret i masse og styrke i ryggen generelt, så går man virkelig glip af en masse ved ikke at lave dødløft. Alle dem som jeg har sat på et seriøst dødløft program, er gået så drastisk frem i masse og styrke i ryggen, at de ikke selv kunne fatte det.

var bare lidt træt af at få stukket i hovedet at man var useriøs hvis man ikke dødløftede

Jeg siger ikke nødvendigvis at man er useriøs fordi man ikke dødløfter. Jeg siger at ens rygtræning ikke er OPTIMAL. Hvis jeg sagde at man var useriøs fordi man ikke dødløftede, så ville alle i Westside Barbell Club være useriøse fordi de i lange perioder ikke dødløfter. Pointen er bare at laver man ikke dødløft, så går man glip af et meget stort styrke og masse potentiale i ryggen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke vil høre på fornuft, så har man heldigvis den mulighed at lukke ørene, eller i det her tilfælde øjnene
Jeg vil skam gerne lytte til fornuft, og du er også en vigtig grund til at min vægttræning i år er anderledes end de andre center roere.
Hvis du ikke dødløfter, så er din rygtræning ikke hvad den kunne være.

Den var denne kommentat jeg tog lidt nær ;)

Jo tungere vægte man kan træne med i en given øvelse, jo større spænding skal musklen yde, og jo større bliver muskelprotein degradationen.

Jeg tror vi er lidt på samme plade her, det vigtige er vel at man løfter så tungt som de indvoldverede muskler tillader, ikke om du køre en øv. hvor du kan køre med 250 kg. frem for en øv. hvor du kan køre med 125kg. (hvis musklerne arbejder så tungt de kan)

En af fordelene ved dødløft er selvfølgelig at man fjerner Biceps fra ligningen om det svageste punkt, og derfor måske kan sætte lidt mere stress på ryggen.

:poking: jeg tror lidt af glæden ved dødløft også skal findes i tradition

Link to comment
Share on other sites

En af fordelene ved dødløft er selvfølgelig at man fjerner Biceps fra ligningen om det svageste punkt, og derfor måske kan sætte lidt mere stress på ryggen.
Ja, lige netop.
jeg tror lidt af glæden ved dødløft også skal findes i tradition

Måske....dog er det ikke altid glæde jeg oplever når jeg træner dødløft ;) Jeg har det nogen gange ligesom den legendariske vægtløfter/styrkeløfter/stærkmand Paul Anderson. Han sagde noget i retning af: "In my life I have done thousands and thousands of deep knee bends (squats), and I hated every one of them". Squat og dødløft er ikke altid lige sjovt at træne, men det er simpelt hen det hele værd, når man ser de resultater man får ud af disse 2 øvelser.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi er lidt på samme plade her, det vigtige er vel at man løfter så tungt som de indvoldverede muskler tillader, ikke om du køre en øv. hvor du kan køre med 250 kg. frem for en øv. hvor du kan køre med 125kg. (hvis musklerne arbejder så tungt de kan)

Det er ikke kun et spørgsmål om at en given muskel arbejder så hårdt den kan. Det er også et spørgsmål om at så mange muskler arbejder så hårdt de kan. Den ekstra vægt har noget at sige. Hvis ikke vægten var vigtig, så var der vel mange grunde til at lave isolationsøvelser, med lav vægt, sålænge musklen arbejder hårdt. Jo hårdere og mere krævende en øvelse er, desto bedre er den som (tommelfinger)regel.

Tungere øvelser er mere krævende og kræver derfor større ressourcer fra hele kroppen for at restituere, men de er også bedre.

Link to comment
Share on other sites

Claus J.

Ok beklager den udtalelse. Selvfølgelig er din situation en anden hvis det er genoptræning.

Men nu feks mig. Jeg har kun trænet seriøst, i 11 måneder nu.

jeg har lavet 2X5X30kg i Dumbell shoulder pres, og jeg er rimelig sikker på at jeg kan lave dem med tungere vægt nu.

Jeg lavede 2X12X20 igår, og skal ende med 2X12X22,5 i den her HST periode.

Så det er altså hurtigt mange kommer op i mange reps, med halv tunge vægte. Det kan man ikke komme uden om.

Selvfølgelig er der mange (bla piger) som har glæde af vægte som slet ikke behøver at komme over 30kg.

Men jeg betragter mig hverken som særlig stor eller særlig stærk, og de 30kg`s vægte er ikke nok mere. Så er det jo godt at vi har op til 55kg.

Nu har i snakket en masse om de store fyre i FF, men det kunne være interesant at Doping teste alle disse gutter.

Så kunne man se om tingene hænger sammen.

Link to comment
Share on other sites

CRAWDADDY > jeg oppinoerede jo ikke for at man skulle køre "én arms triceps cabel push down" eller lign vel ?

jeg pointerede bare at man godt kunne træne en seriøs gang STYRKEtræning for ryggen uden dødløft, ved at køre øv. som barbell rows, rowing (især hvis den køres helt frem) og chins. Ikke ligefrem små isolerende øvelser.

Og vægten er vigtig, på det punkt gjorde jeg også mit synspunkt klart i mit første indlæg.

Thomas J> hvad mener du med resultater ?

Snakker vi styrke ? eller størrelse ?

Og hvis vi snakker styrke, kan du så overføre den til andet, eller giver den bare resultater i, ja dødløft.

Det er jo ikke fordi jeg vil diskvalifikasere dødløft, bare for at diskvalifikasere den.

Som eliteudøver er jeg da altid åben for noget der kan gøre mig bedre (hvis tidsforbrug kontra resultater er godt).

hvis fxden kan hjælpe mig til at kommer over 120 kg. grænsen i barball rows - er jeg da klart til det. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

hvis fxden kan hjælpe mig til at kommer over 120 kg. grænsen i barball rows - er jeg da klart til det

Lad mig sige det sådan her. I en lang periode kørte jeg stort set ingen rows, og det jeg kørte var cable rows. Jeg fokuserede næsten udelukkende på dødløft. Fornyligt prøvede jeg så at bygge op af i bent over barbell rows (yates style), og slog min gamle PR med 10 kg. Det vil sige at min bent rows styrke er blevet forøget af en god portion dødløft og en spartansk mængde cable rows. Så en vis overførlighed til ro-øvelser er der dog. Men som jeg sagde tidligere, er man roer, så kommer man nok længst med diverse ro-øvelser. Dermed er det ikke sagt at man ikke kan bruge dødløft til noget.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share