SL og blodsprængninger


Juvic
 Share

Recommended Posts

Ja overskriften lyder måske ret vild, men ikke desto mindre så er det fakta.

I går var jeg til træning, hvor jeg skulle maxe i udstyrs dødløft...

Da jeg satte stangen ned igen, trykkede det i det øverste af øjene samt at jeg fik en masse røde prikker i ansigtet, på hals, skulder og overarme. Jeg går ud fra det skyldes, at små blodkar er sprunget som følge af et højt "tryk" / høj anstrengelse.

Ville lige høre om I har oplevet det samme?

VH

Joakim

Link to comment
Share on other sites

Jeg har oplevet det samme under et tungt squat i udstyr. Stod og kogte ret længe med vægten og opdagede senere, at jeg havde fået en monster blodsprængning i øjet, der stortset fyldte den ene halvdel af det.

Tror det er meget forskelligt hvor disponeret man er for disse blodsprængninger. Mener at Baggårdspumaen her fra sitet er RIGTIG god til at få dem ved tunge løft, men om det er direkte skadeligt skal jeg ikke kunne sige. Unormalt er det dog ikke vil jeg mene.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Det er helt sikkert forskelligt fra person til person. Men om man kunne gøre et eller andet, for at modvirke graden af det ved jeg ikke. Dog kunne det være rart...

Der må være nogen her på sitet, der kan forklare om det er decideret skadeligt for diverse organer ?!?!?

Link to comment
Share on other sites

Man skal ikke forsøge at modvirke trykstigningen i kroppen ved tunge løft, da meningen med den jo er at gøre en mere stabil og derved beskytte ryggen under udførelsen.

Den eneste mulighed er - som jeg ser det - at holde sig fra længerevarende maxløft, hvor man kæmper med vægten i adskillige sekunder.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Man skal ikke forsøge at modvirke trykstigningen i kroppen ved tunge løft, da meningen med den jo er at gøre en mere stabil og derved beskytte ryggen under udførelsen.

Den eneste mulighed er - som jeg ser det - at holde sig fra længerevarende maxløft, hvor man kæmper med vægten i adskillige sekunder.

Rommel

Er helt enig.. Dog en træls måde at undgå det på, set med SL øjne.. :unhappy:

*EDIT*

Kunne dog være rart interesant, at vide hvad den helt nøjagtige årsag er.

Edited by Juvic
Link to comment
Share on other sites

jeg er ikke sikker på hvor pålideligt det er, man læste på et tidspunkt noget om at flerumættet olie, kunne gøre kapilæret lidt mere elastisk. det kunne måske gøre, så blodkaret ikke springer under det høje tryk.. ved ik om det er sandt eller falsk, men det er vel værd at prøve, hvis man har problemer?? :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også før fået blodsprægninger i hovedet, under armlægning, og dødløft.

Den mest ekstreme gang, var det helt fra munden til og med tindingen der var helt fuld med blodspræninger, men okay der pressede jeg også mig ekstremt meget under en læg arm dyst hehe.

Det er vel meget normalt når man presser så meget.

Link to comment
Share on other sites

Blodsprængningerne skyldes at trykket i brystkassen under løft stiger så meget (under løftet forsøges luften i lungerne pustet ud mens luftafløbet er lukket, valsalva manøvren) at blodtilbageløbet til brystkassen (og hjertet) hæmmes hvorved blodet staser op i de venøse kredsløb hvor sårbare vener kan rumpere ved store trykstigninger. Fænomenet ses også ved strangulering, hvor små punktformede blødninger, petekkier, blandt andet ses i øjnene.

Det er naturligvis ikke ret sundt, men omvendt skal man godt nok også være uheldig hvis det skulle gå hen og være decideret farligt.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Blodsprængningerne skyldes at trykket i brystkassen under løft stiger så meget (under løftet forsøges luften i lungerne pustet ud mens luftafløbet er lukket, valsalva manøvren) at blodtilbageløbet til brystkassen (og hjertet) hæmmes hvorved blodet staser op i de venøse kredsløb hvor sårbare vener kan rumpere ved store trykstigninger. Fænomenet ses også ved strangulering, hvor små punktformede blødninger, petekkier, blandt andet ses i øjnene.

Det er naturligvis ikke ret sundt, men omvendt skal man godt nok også være uheldig hvis det skulle gå hen og være decideret farligt.

hmmm... jeg ved nu ikke om man decideret kan sige det er usundt... er helt enig med de ting du skriver :smile: men hvorvidt lidt blødning i hud/øjne eller andre steder har konskvens for noget som helst andet end det kosmetiske kan vel diskuteres?

Link to comment
Share on other sites

En fødsel kan også give det. Min kone fik blodsprængningerne i huden i hele ansigtet, samt en enkelt i det ene øje da hun pressede vores bette knejt ud. :devil:

Hun så farlig ud, men som lægen sagde, så var det bestemt ikke unormalt og der sker ikke noget ved det. Det aftog efter et par dage.

Blodsprængninger er åbenbart ikke så farlige, bare grimme. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share