Crawl - styrketræning


Shesper
 Share

Recommended Posts

Hej jeg vil gerne forbedre mig i crawl.

mit problem er at jeg ikke kan svømme særligt langt adgangen højst 50m også skal jeg lige stå og puste :blink:

det umiddelbare svar ville jo så nok være at jeg bare skal igang med at træne noget mere!

- men da jeg har langt til nærmeste svømmehal(30km+) så ville det være lækkert med nogle øvelser man kunne lave derhjemme med nogle vægte eller noget i den stil som kunne forbedre min "udholdenhed" ?! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Cardio træning er udholdenheds træning ?

Jeg synes faktisk selv at jeg er i kanon form, har gennemført et halvmarathon på 1:50 her i foråret. Ved godt det er langt Danmarks rekorden - men for at kunne svømme 100m crawl burde det vel heller ikke være nødvendigt :tongue:

desuden kan nævnes at jeg spiller fodbold, samt cykler lidt så tror ik det er kondien jeg skal træne mere på for at forbedre min crawl ?

Link to comment
Share on other sites

Nu kan svømning ikke sammenlignes med "anden" kredsløbstræning, da teknikken i svømning (især crawl) er meget afgørende....

Først og fremmest har vi de fleste mennesker ikke svømmet så meget, som de har løbet/hoppet/crawlet/(indsæt selv flere), så de fleste af os er simpelthen meget bedre teknisk på en cykel eller i et par løbesko. Det betyder, at det højst sandsynligt er en kombination af din position i vandet (læs: vand modstand) og din vejrtrækning (læs: for lidt ilt til musklen = anaerobt arbejde = lav distance og forpustet), der er problemet.

Kig på de to faktorer, og derefter kan du formentligt svømme markant længere i et stræk...

Eksempel: Jeg skulle svømme 1000 meter til livredder prøven. Jeg kunne lige svømme 50 meter crawl, så var jeg flad i 30-60 sekunder, men jeg kunne sagtens svømme distancen i rygcrawl. Vejrtrækningen var ikke længere den begrænsende faktor...

Link to comment
Share on other sites

Nu kan svømning ikke sammenlignes med "anden" kredsløbstræning, da teknikken i svømning (især crawl) er meget afgørende....

Først og fremmest har vi de fleste mennesker ikke svømmet så meget, som de har løbet/hoppet/crawlet/(indsæt selv flere), så de fleste af os er simpelthen meget bedre teknisk på en cykel eller i et par løbesko. Det betyder, at det højst sandsynligt er en kombination af din position i vandet (læs: vand modstand) og din vejrtrækning (læs: for lidt ilt til musklen = anaerobt arbejde = lav distance og forpustet), der er problemet.

Kig på de to faktorer, og derefter kan du formentligt svømme markant længere i et stræk...

Eksempel: Jeg skulle svømme 1000 meter til livredder prøven. Jeg kunne lige svømme 50 meter crawl, så var jeg flad i 30-60 sekunder, men jeg kunne sagtens svømme distancen i rygcrawl. Vejrtrækningen var ikke længere den begrænsende faktor...

tror bestemt du er inde på noget af det rigtige der med vejrtrækningen, for jeg har heller ikke nogen problemer med fx brystsvømning.

Jeg må nok bare i svømmehallen og ud i havet (når det blir lidt varmere) og træne min teknik.

jeg træner udelukkende 3-træk, men tænkte på om det måske ville være en fordel ilt/luft-mæssigt at lave 2-træk i starten eller vil det bare ødelægge teknikken ?

Edited by Shesper
Link to comment
Share on other sites

jeg træner udelukkende 3-træk, men tænkte på om det måske ville være en fordel ilt/luft-mæssigt at lave 2-træk i starten eller vil det bare ødelægge teknikken ?

Jeg vil råde dig til at blive ved med vejrtrækning på hvret 3. armtag. Det er dumt at komme ind i en dårlig teknik fra start, og det lægger vejrtrækning på et lige antal armtag i højere grad op til end vejrtrækning på et ulige antal armtag gør.

Og så vil jeg ellers støtte om, at det er teknikken du skal have på plads, for at kunne svømme crawl over længere distancer.

Link to comment
Share on other sites

Typisk begynderfejl er at du ikke slapper af og har balance i vandet.

Udover at det selvfölgelig koster en masser kræfter spænde over alt så er der den lille detalje at en slap muskel flyder og en spændt muskel synker.

Pröv at starte med at lære vandet at kende.

Læg dig i vandet med ansigtet i vandet og slap FULDSTÆNDIG af uden at pröve at kontrolere hvad der sker. Se så hvad der sker med kroppen. Bare denne lille övelse fjerner ofte nogle af de instinktbaserede reaktionsmönstre vi er bygget med.

Ellers læg en video op af din svömning så er der nok nogen af os der skal kommentere hvad ud kan göre.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Mads og Christian.

Derudover vil jeg tilføje at på dit niveau vil styrketræning give dig utrolig lidt i forhold til det at træne crawl. Du skal simpelthen bare træne noget mere både teknik og udholdenhed så vil du blive bedre til at crawle. Styrketræning vil ikke gøre dig bedre til at svømme mere end 50 m.

Link to comment
Share on other sites

Spændene debat! Er selv begyndt at svømme 4-5 gange om ugen(Har ikke svømmet overhoved før for en måneds tid siden) og bliver helt most af at svømme crawl! Men rygcrawl kan jeg svømme langt! Tror bare det er noget med teknik, i starten kunne jeg slet ikke svømme crawl uden at sluge et par liter vand pr. luftindtag :blink: Men nu går det bedere og bedere.. Konklusionen må være bare at gøre det igen og igen. Go hard- Or go home! :superman:

Held og lykke

Link to comment
Share on other sites

kan godt være enig med jer andre om at det er teknik du skal træne fremfor at give gas med styrketræningen..

kan forestille mig at du med høj sandsynlighed ligger mere lodret i vandet end vandret.

Der er flere ting som du kan gøre forkert og derfor må jeg henvise til lidt læsemateriale som du kan bruge til selvhjælp..

fandt denne via google, som kort forklarer en masse forskellige øvelser som kan være brugbare..

http://isis.ku.dk/kurser/blob.aspx?feltid=163915

du skal have fokus på dine arme.. i crawl sørger armene for ca.80% af den fremadrettede kraft.

Du skal arbejde med få et roligt bentag, som f.eks. kan gøres ved at du i starten bruger svømmefødder og ligger fokus på armtaget..

i armtaget ville jeg søge mere omkring hvad catch-up crawl er, og hvordan det udføres.

yderligere skal du have for øje at dit armisæt ikke ligger for tæt på hovedet men derimod er næsten strakt idet du sætter armen i vandet over hovedet.

Du kan forestille dig en vippe hvor der sidder to børn med samme vægt. hvis det ene barn rykker sig tættere på midten vil vippen tippe. det er det samme i dit tilfælde, hvis du overfører din krops længde og sætter en pind på midten ved navlen. du skal forsøge at gøre din krop længere og mere strømlignet, ved at være strakt og et langt isæt med armene.

Dette er meget groft sagt og er selvfølgelig ikke det eneste som påvirker din position i vandet.. som der tidligere bliver nævnt handler det i høj grad om balance i vandet og følelsen af denne. dette kommer i takt med at du bruger mere tid i vandet..

Du kunne måske prøve at ligge mærke til hvordan dit hoved ligger i vandet.. kigger du fremad? nedad? måske skråt fremad?

hvis du kigger skråt fremad eller frem, så vil det med være til at sænke dine ben betydeligt.. kort sagt. når du svømmer crawl skal man kigge ned på den sorte streg i bunden af bassinet.

puha.. det var en del.. har en masse læsestof og et par artikler i pdf format som jeg kan sende til dig hvis du kontakter mig pr. mail.

Hvis du beslutter af lave en optagelse af din crawl fra siden kan prøve at sende den til mig.. så kan jeg give en del mere specifikke råd..

Held og lykke..

Michael Auchenberg

Link to comment
Share on other sites

Hej Shesper

Jeg tror desværre der kun er en metode til at få en god teknik i crawl.

Så du må nok bide i det sure æble, og køre noget oftere til svømmehallen og det endda på nogle bestemte tidspunkter.

Teknik kan man ikke læse sig til, den skal tillæres, og det kan man kun med en træner. Så for mig at se, at du nødt til at begynde på et svømmehold med focus på begyndersvømning, så du kan få noget vandtilvænning, for det er der crawlen starter. Det handler nemlig om at kunne slappe af med ud- og indånding, så du kan komme til at svømme mere end 50 meter crawl af gangen. Utroligt mange her i dk, kan svømme mange baner brystsvømning, men crawl er uopdyrket land.

Held og lykke med dit projekt, men det er hårdt arbejde.

At få lov til at give den gas i 100 m crawl er bare en fantastisk fornemmelse. Det er 1000 m tonsecrawl også

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share