Løb for begynder


Rikke B. M.
 Share

Recommended Posts

Hej, jeg kan ikke løbe (siger jeg :wink:)

Jeg prøvede på at begynde at løbe i januar 2007 og kom i den forbindels op på godt 1 km løb, eller knap 10 min, uden pause. Det endte med at jeg gav op, da jeg næsten kunne power walke hurtigere end dette, hvilket jeg også kan holde til en del længere tid. Ved løb var jeg efterfølgende helt smadret og mine lunger peb voldsomt.

Jeg har haft astma i mange år og fandt efter løbeforsøget ud af, at den har været fejl-behandlet i lang tid. Jeg er nu oppe på maks.-behandling og der kan ikke gøres mere på det medicinske, får både piller og astma-spray.

Begge mine søskende løber og har ingen problemer med dette, de er heller ikke astmatikere. Jeg er træt af at være så påvirket af mine lunger, f.eks. trapper er hårdt. Jeg havde egentlig accepteret at ikke alle skal være løbere, men er igen begyndt at lege med tanken om det.

Jeg cykler til og fra arbejde, ca. 5 km pr. vej på 20 min, og når jeg ellers skal noget. Jeg power walker med en hastighed på 6-6,2 km/t og kan holde til dette i 60-90 min. Jeg er ikke i specielt god form på nogen områder og når jeg løber går jeg død efter mindre end et min, løber jo nok for hurtigt :blush: men føler at hvis jeg løber langsommere, går jeg da helt i stå.

Har prøvet at google lidt løbeprogrammer, men så skal man gerne starte med at løbe 2 min eller 6 min, jeg går i stå allerede inden det første min er gået :crazy:

Er der nogen som kender en god metode til begyndende løb eller et godt program...?? Eller er jeg bare aaalt for utålmodig...?? :blink:

Rikke

Link to comment
Share on other sites

Hej Rikke,

Vedlagt link fra Vejle IF begynderhold - Træningsprogram A er for den absolutte nybegynder.

http://www.vejlelober.dk/projekt/projekt.htm

Du læser skemaet således:

Der er afsat 3 løbedage pr uge. Sørg for at holde en dag fri mellem dine løbeture.

L betyder løb og G betyder gå.

Hastigheden skal være lidt hurtigere end powerwalk tempo.

Tag et stopur eller lign. med og følg intervallerne slavisk. Stille og roligt vender du kroppen/lungerne til den øgede belastning

Held og lykke med løberiet :smile: ...og husk et par ordentlige løbesko :laugh:

/mads

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen som kender en god metode til begyndende løb eller et godt program...?? Eller er jeg bare aaalt for utålmodig...?? :blink:

Rikke

Hej Rikke

det er både godt at følge et løbeprogram for så kan man se at man ikke skal være superkvinde i første løb, og den sikre også at du ikke går for hurtig frem og for nedture..

men tror også du er lidt for utålmodig (kender det selv) Jeg er også monster dårlig til at løbe, og det har taget mig 5 måneder at komme dertil hvor jeg ligger nu :blush: hvilket er 15 min´s løb uden at skulle ned og gå ind i mellem.. Der er også dage hvor jeg tvivler om jeg nogen side bliver en hurtig løber og en der kan løbe mere end 5 km i et stræk..!!!

Men alle kan vel opnå resultater med lidt stædighed og udholdenhed - så vil sige der er håb for os begge.. :wink:

Ps. startede selv med kun at kunne løbe 2 min af gangen.. ved godt det er 1 min mere end dig, men alle har et begynder punkt, du skal måske nok bare bruge lidt længere tid på det også på grund af dit asma..

Link to comment
Share on other sites

Hej Rikke,

Vedlagt link fra Vejle IF begynderhold - Træningsprogram A er for den absolutte nybegynder.

http://www.vejlelober.dk/projekt/projekt.htm

Du læser skemaet således:

Der er afsat 3 løbedage pr uge. Sørg for at holde en dag fri mellem dine løbeture.

L betyder løb og G betyder gå.

Hastigheden skal være lidt hurtigere end powerwalk tempo.

Tag et stopur eller lign. med og følg intervallerne slavisk. Stille og roligt vender du kroppen/lungerne til den øgede belastning

Held og lykke med løberiet :smile: ...og husk et par ordentlige løbesko :laugh:

/mads

Hej Mads

Tak for det, det er bare super det der :w00t: det ser ligefrem overskueligt ud :smile:

Lige et spørgsmål, i stedet for G for gå står der P for pause. Betyder det, at jeg skal stå helt stille eller bare gå i roligt tempo...?? Tror selv det sidste.

Løbeskoene har jeg heldigvis :wink:

Hej Rikke

det er både godt at følge et løbeprogram for så kan man se at man ikke skal være superkvinde i første løb, og den sikre også at du ikke går for hurtig frem og for nedture..

men tror også du er lidt for utålmodig (kender det selv) Jeg er også monster dårlig til at løbe, og det har taget mig 5 måneder at komme dertil hvor jeg ligger nu :blush: hvilket er 15 min´s løb uden at skulle ned og gå ind i mellem.. Der er også dage hvor jeg tvivler om jeg nogen side bliver en hurtig løber og en der kan løbe mere end 5 km i et stræk..!!!

Men alle kan vel opnå resultater med lidt stædighed og udholdenhed - så vil sige der er håb for os begge.. :wink:

Ps. startede selv med kun at kunne løbe 2 min af gangen.. ved godt det er 1 min mere end dig, men alle har et begynder punkt, du skal måske nok bare bruge lidt længere tid på det også på grund af dit asma..

Dejligt at høre, jeg ikke den eneste der er startet fra et "svagt" udgangspunkt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det absolut bedste er selvfølgelig at gå. I starten hvor kondien er superdårlig, kan det selvfølgelig være nødvendigt at holde helt pause.

Som Nillepige skriver er det vigtigt ikke at være alt for utålmodig. Det tager tid at vende sin krop til at løbe. Det er jo ikke kun lungerne der er på overarbejde, men også muskler, led, sener osv.....

Men det gode er at det kommer hurtigt. Så længe du husker at kroppen skal have tid til at vende sig til det - det betyder 1-2 hviledage mellem løbeturene og at tempoet er "roligt" nok.

Go løbetur :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share