'De dovnes slankekur'


Orca
 Share

Recommended Posts

Så skal vi til det igen: http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1010264.ece

De røde lamper begynder allerede at lyse når man ser folk står foran pakker med magerine der svarer til den vægt de har tabt. Og mistanken bliver så bekræftet af fantastiske citater såsom:

...undgå for alt i verden hård motionstræning. Det er spild af tid, lyder det fra eksperterne.

Har de mon stjålet min idé med 'rå kylling kuren'? (som vil gøre mig stenrig når jeg lancerer den i Hollywood). I øvrigt vil jeg fra nu af udråbe mig selv som ekspert. Man behøver åbenbart ikke vide et klap om hvad man taler om for at få det predikat.

Link to comment
Share on other sites

...undgå for alt i verden hård motionstræning. Det er spild af tid, lyder det fra eksperterne.

Imo er der da lidt om snakken. Selvfølgelig er det sundere at kombinere diæt med træning, men det kcal forbrændende afkast af hård cardio er begrænset i forhold til at skære ned i kcal indtaget. Derudover stimulerer hård cardio apetitten, så man risikerer at det medfører større kcal indtag for den involverede.

(Forstå mig ret, jeg synes også den rigtige måde at gøre det på er at kombinere kost og motion. Jeg ville dog forkusere mere på at rive jern, kombineret med lidt cardio, så kroppen holder bedst muligt på muskelmassen)

Derudover er jeg ret sikker på at Runners High vil være uenig i undersøgelsen :laugh:

EDIT: forholder mig kun til ovenstående quote- har ikke læst artiklen

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

'Den dovne slankekur' har været en stor succes for 34-årige Catrine Lysdal, som tabte sig 53 kilo - svarende til 106 pakker margarine - ved at skære ned på sodavand, slik og kager.

Fantastik, hun skruer ned for sukkeret, lagt sin livsstil om og tabt sig. En reel slakekur tror jeg ikke man kan snakke om, mens livsstilsændringer er nok mere passende. Ved at skrue ned for sukkeret og, som hun selv nævner i indslaget dryke lidt motion, tror jeg at mange fede vil kunne opnå et væfttab.

Når det er sagt er, er der imo, en stykke vej endnu, hvis hun skal ned i en "normalt" BMI (ikke for at lægge for meget vægt heri!) da hun stadig ser lidt rund ud. Men vægttabet kan da kun være positivt...

Link to comment
Share on other sites

Det er måske lige i overkanten, at kalde det "de dovnes slankekur"..... Jeg tror, at mange skal arbejde en del med ændre vaner mod mere motion og bedre kostvaner!

...undgå for alt i verden hård motionstræning. Det er spild af tid, lyder det fra eksperterne.

Hvilke eksperter? - det er virkelig ringe journalistik ikke at nævne sin kilde (det er relativt nemt at være journalist på EB tilsyneladende), der er jo en verden til forskel, om det er en eller anden tilfældig selvudråbt kost/motionsekspert, eller om det er en fysiolog!

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

lægge meget vægt heri :laugh:

Men er det her ellers ikke lidt af en minus nyhed. Sådan lidt ala "Nyhed: Vand er vådt". Hun siger sådan set bare at hun har tabt sig ved at spise mindre energi end hun forbrænder. Ja, duh! Det tror jeg faktisk godt de fleste ved. Det folk har svært ved er at praktisere det.

Men ok - i det mindste er det ikke sket ved at sætte et Anders And plaster (læs: slankeplaster) på.

Link to comment
Share on other sites

Det er simpelthen for grimt med alle de slankeartikler der dukker op, uden kilder, baggrunde eller navne til at underbygge dem.

Derudover har kvinden tabt 53kg - fra 138kg til 85kg. Så jeg vil da mene at hun stadig kan nå at komme igang med motionen endnu...

Link to comment
Share on other sites

Prøvede NUPO for 1½ år siden og tabte 8kg på 5 uger, men har taget de 5 på igen. Kom så med den pille som sætter forbrændeingen i vejret.

Jep findes, de sundhedsmæssige fordele kan bare diskuteres! (eks. TP)

Drikker ikke sodavand til dagligt, og stort set ingen kager, og meget lidt slik, så jeg kan ikke forstå jeg har ekstra 10-15kg at slæbe på, de burde jo så være væk.

^Hende fra artiklen mangler, som tidliger nævnt, formentligt også en par kilo at komme af med

Der er dog nogen der har formået at komme på rigtige spor

8 kg. tabte jeg på 5 uger ved nogle meget enkle midler:

1. Cykle på arbejde og løbe eller anden motion 3xugentligt

2. Spise morgenmad og spise mange mellemmåltider af frugt og vand i løbet af dagen.

3. Spise grøntsager og holde mig fra alkohol,slik og sodavand - alle de der ting som alle ved er usunde.

Jeg tror det er vigtigt at man holder sig positiv og fokuserer på hvor dejligt man har det under/efter motion og hvor dejligt en ordentlig slurk koldt vand smager, istedet for alt det man ikke spiser mere (slik, chips osv).

Efter nogle uger har kroppen slet ikke lyst til de ting mere og har vænnet sig til at spise sundere. Man får mere energi og bliver gladere. Når dette punkt nåes, så er man kommet godt på vej!

Jeg ved at noget vægttabet er væske og at det er meget forskelligt hvor hurtigt vi taber os, men det virkede/virker ihvertfald for mig :-)

God fornøjelse!

det er fanme dårlig journalistik, ja hun har tabt sig! men hvordan? ikke så meget som et ord om hvordan og hvorledes denne "dovne slankekur" funger!

^QFT

Kvinden bag artikel, skriver dog tilsyneladende en mere uddybbende artikel, hvor føler man får svar på mere end i artikel fra EB selv!

Kommentar fra Catrine Lysdal, 34 år: Dovne slankekurer findes ikke......

Face22-05-2008 14:04:30 #16 fra Catrine Izabella Lysdal

Hej alle sammen.

Tak for alle kommentarerne om mit vægttab :-).

Lad mig først og fremmest understrege at jeg ikke har været på nogen doven slankekur, da jeg personligt ikke tror den findes. Jeg har tabt mig gennem 6 år via en fuldstændig livsstilsændring - både med kost og motion. Det interview som jeg deltog i omhandlede ingen doven slankekur (se videoklip eller læs avisen).

Jeg har gradvist tabt mig ved først at ændre små ting i kosten, dernæst blev motionen en del af min hverdag.

Min tidligere kost bestod af meget usunde vaner, som fx brun sovs og kartofler og uden nogen form for grøntsager. Hver dag indtog jeg min. 1 pose slik og 1 sodavand.

I dag spiser jeg sjældent usunde sager, og nyder stor glæde ved sund mad bestående af magert kød, grøntsager, frugt mv. Generelt efterlever jeg sundhedsstyrelsens 8 nye kostråd.

Da jeg undervejs i mit vægttab fik reduceret kiloerne, blev det muligt for mig at dyrke fysisk aktivitet, som gradvist er blevet til mere og mere. Som fortalt i avisen, planlægger jeg at gennemføre et halvmaraton næste sommer.

Jeg beklager, men der findes ingen doven måde at tabe sig på - det er hårdt arbejde, men helt klart besværet værd. Husk gradvist at ændre livsstilen, for hvis det hele gøres på samme tid, så bliver det sværere at holde motivationen.

Held og lykke til alle dem som skulle følge mit eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.

For mig at se er folk der tror på dovne slankekure = de samme mennesker som brokker sig over at de aldrig vinder i lotte - sikkert fordi de aldrig har købt en lottokupon.

Ydelse = Nydelse - Kæmp for det, man kommer ikke sovende til success. :devil:

~ Allan Pedersen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share