Hvilken retning i milatæret?


JensKenei
 Share

Recommended Posts

Et umiddelbart bud: jægerkorpset og frømandskorpset

Nu ved jeg ikke, om dit svar var ment som en spøg, men jeg opfatter det initiale spørgsmål som værende stillet af en person, der endnu ikke har været værnepligtig, og derfor spørger, hvor det er hårdest at aftjene sin værnepligt.

Da jeg selv begyndte i forsvaret i slutningen af halvfemserne, kunne man aftjene sin værnepligt ved Patruljedelingen hos Prinsens Livregiment. Instruktørerne var bl.a. fra JGK. Jeg har to bekendte som aftjente sin værnepligt i Patruljedelingen, og de kunne berette, at det var en god og hård uddannelse. Jeg tror desværre, at denne deling er blevet nedlagt ved overgangen til den nye struktur i forsvaret, hvor alle værnepligtige skal gennemføre Hærens Basis Uddannelse.

Men ring til Forsvarets Rekruttering på 44 89 50 00; de kan helt sikkert være dig behjælpelig med en masse god information!

Når du er færdig med din værnepligt, kan du altid søge videre til andre enheder - hvis du har lyst til at prøve kræfter med Jægerkorpset, kræver det, at du først består det indledende patruljekursus på 8 uger. Såfremt du gennemfører dette kursus(!), kan du søge om optagelse på Jægerkorpsets aspirantkursus. Jeg kender ikke umiddelbart de gældende krav for optagelse i Frømandskorpset, men kan forestille mig, at de ligner kravene for JGK.

Link to comment
Share on other sites

Tænker du i forhold til værnepligt eller en generel karriere?

Hvad jeg har hørt fra venner og bekendte, er det livgarden der har ry for at være hårdest, men du skulle vist også være faldet lidt af på den.

Min opfattelse er at der generelt er kommet mere Fysisk Uddannelse og Træning og mindre Fysisk Udmattelse og Totur :dry:

Glæder mig til at se hvor meget garden har at byde på til december...

Link to comment
Share on other sites

Lige præcis! Har været igang med værnepligten men kom til skade 2 måneder henne og de kunne ikke lade mig forsætte på daværende tidspunkt. Så det er helt om igen og så ville jeg lige høre hvad folks meninger og erfaringer var.

garden er dog IKKE et emne da jeg ikke vil være paradesoldat! Mit eget bud er pt. opklaringsbatt. på bornholm. der skulle være rimelig godt knald på har jeg hørt fra div. fagfolk! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Lige præcis! Har været igang med værnepligten men kom til skade 2 måneder henne og de kunne ikke lade mig forsætte på daværende tidspunkt. Så det er helt om igen og så ville jeg lige høre hvad folks meninger og erfaringer var.

garden er dog IKKE et emne da jeg ikke vil være paradesoldat! Mit eget bud er pt. opklaringsbatt. på bornholm. der skulle være rimelig godt knald på har jeg hørt fra div. fagfolk! :4thumbup:

Da jeg var til forsvarets dag sagde den pæne mand i mili-tøj, at det er hårdest i holstebro (selvom han ikke måtte sige det, sagde han fnisende efter) - men overall skulle det være ens alle steder. Jeg skal selv til vordingborg til Aug :)

Edited by Kristoffer88
Link to comment
Share on other sites

Mit eget bud er pt. opklaringsbatt. på bornholm. der skulle være rimelig godt knald på har jeg hørt fra div. fagfolk! :4thumbup:

enig.

militærpolitiet er ofte også nogle hårde sataner. jeg kan huske vi lavede en øvelse med nogle konstabler der lige var kommet hjem fra kosova og nogle mp'er. vores serganter sage vi bare skulle gå til stålet hvis de spillede op. casen var en border control hvor biler skulle undersøges for bomber og våben. konstablerne snakkede så vidt muligt albansk og næsten ikke engelsk. jeg var vores gruppes mest sprogkundige så jeg stod for operationen, men da de ikke kunne et hak engelsk eller fransk var det jo ligevidt. for at gøre historien kort så endte det et et mindre slagsmål og det stoppede da en af mine buddies knock-outede en af konstablerne med kolbeslag - det var ikke fake :w00t: . de lod os derefter eftersøge bilen for bomber.

det var sgu en underholdende erfaring og det fik hvertfald sat gang i blodomløbet og testet hvorvidt det var os mulige at producere adrennelin!

Link to comment
Share on other sites

Lige præcis! Har været igang med værnepligten men kom til skade 2 måneder henne og de kunne ikke lade mig forsætte på daværende tidspunkt. Så det er helt om igen og så ville jeg lige høre hvad folks meninger og erfaringer var.

garden er dog IKKE et emne da jeg ikke vil være paradesoldat! Mit eget bud er pt. opklaringsbatt. på bornholm. der skulle være rimelig godt knald på har jeg hørt fra div. fagfolk! :4thumbup:

Delen med paradesoldaten er også den del der bekymre mig mest.

Her dog ladet mig fortælle at der på solskindagene skulle være en fin udsigt ( :w00t:) og så er det jo i KBH = flere træningsmuligheder end i Haderslev (sdr.jylland) evt. crossfit :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Delen med paradesoldaten er også den del der bekymre mig mest.

Her dog ladet mig fortælle at der på solskindagene skulle være en fin udsigt ( :w00t:) og så er det jo i KBH = flere træningsmuligheder end i Haderslev (sdr.jylland) evt. crossfit :bigsmile:

Ja jeg er sikker på du får trænet en masse ved siden af

Link to comment
Share on other sites

garden er dog IKKE et emne da jeg ikke vil være paradesoldat! Mit eget bud er pt. opklaringsbatt. på bornholm. der skulle være rimelig godt knald på har jeg hørt fra div. fagfolk! :4thumbup:

Så du tror Livgarden kun er parader?

:laugh:

Du trænger vist til at komme lidt ud. :nahnah:

Seriøst, så tror jeg også Bornholm ville være det helt rigtige sted, hvis man vil have gang i den. Der sker bare så vanvittig meget derovre, og træningen er benhård, da de stadig har truslen om russisk invasion hængende som en sort sky over sig. Jeg har hørt, fra nogen der kender nogen der kendte nogen der engang havde en fætter i Bornholms Værn, at de første fire uger fik de ingen søvn eller mad, men trænede alligevel i 19 af døgnets 24 timer. Vildt hårdt. Bagefter lignede de alle Brad Pitt fra Fight Club. Bornholm er bare 'the place to be'! :yo:

Held og lykke. Sværhedsgraden af værnepligten herhjemme varierer nemlig voldsomt meget fra sted til sted. Så jeg ville vælge Bornholm; stedet hvor drenge bliver til mænd! :devil:

Link to comment
Share on other sites

Så du tror Livgarden kun er parader?

:laugh:

Du trænger vist til at komme lidt ud. :nahnah:

Det er skægt som Livgarden er THE PLACE TO BE for dig, KK. Der er stort set ikke andet, der virker.

Jeg aner ikke en bønne om hvad der foregår på Bornholm, men der skulle da være ok mulighed for at blive udfordret andre steder end Livgarden. Og man kan ikke komme uden om, at der er en del tid (4 måneder?) hvor det farligste du kan komme ud for er at blive bidt i støvlen af prinsens tæppetisser.

Og jeg er helt indforstået med, at rex-turen formentligt er en af de hårdste rekrut-ture, ingen tvivl om det.

Hvis man virkeligt går op i det og giver den en skalle kan de fleste steder være lige så hårde, eller tæt på, som Livgarden. Det er jo militæret - og der er mudder og regn over det hele i DK.

Edited by christianspoer
Link to comment
Share on other sites

Skal lige som 'mriber' også ind og aftjene hos Livgarden til december.... Oooohh yeah ;)

Ud fra hvad jeg har læst og hørt mig frem til nu virker det som om at Livgardens grunduddannelse har lidt mere at byde på end de andre rundt omkring i landet! Ved i hvert fald at man i Livgarden ikke vil blive undervist i brandbekæmpelse osv, men i stedet får man langt mere træning i bykamp og rydning af bygninger....... hvilket jeg syntes virker ret så spændende :)

Når det handler om at være paradesoldat, tror jeg, at man skal se det som en god mulighed for at komme til stobyen (for os bonderøve) og ellers må man bare acceptere, at det nok går hen og bliver lidt kedeligt...... but that's life, isn't it? :)

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Har en bror som er konstabel på bornholm, og min far er højt oppe i graderne i forsvaret. Så ved lidt om hvad der foregår i forsvaret...

For det første så er grunduddanelsen den samme i alle værn, med meget små afvigelser. Det er hvad man gør det til, men den efterfølgende udd som konstabel ved Dragonregimentet og på Bornholm har rygtet som værerende den hårdeste og mest professionele konstabel udd inden for hæren.

Link to comment
Share on other sites

Som Danielsson skriver, så er HBU den samme i hele Forsvaret, med 37 timers arbejdsuge osv. REX-turen ved Livgarden er i dag ikke noget at råbe hurra for - jeg var lige et smut på Høvelte Kaserne i 14 dage her i foråret, og blev fortalt, at den i dag kun varer 2-3 dage..! Altsammen en konsekvens af det nye forsvarsforlig med deraf følgende strukturændringer samt flæbende talsmænd ude i geledderne.. :-(

Jeg har selv gjort aktiv tejeneste ved Livgarden fra 1999 - 2002, og er i dag stadig enkadreret i reserven. Jeg har også været vagtgående i 2000, dog som sergent, men jeg synes bestemt det var en god oplevelse, og jeg har heller ikke hørt om ret mange gardere, der synes andet, så jeg vil mene, at det er en fejl, at fravælge Livgarden på baggrund af vagttjenesten. Livgarden er ligeledes et godt sted, hvis man har planer om at blive udsendt, da Livgarden opstiller næsten halvdelen af alle de hold der bliver udsendt til både Afghanistan og Kosovo. herved kan man allerede tidligt blive enkadreret i det kompagni, man så senere skal udsendes med. Men Opklaringseskadronen på Bornholm er bestemt heller ikke et dårligt valg - jeg har bekendte, der både har gjort og gør tjeneste her, og det er min opfattelse, at tjenesten ved Opklaringseskadronen efter HBU er hårdere end ved Livgarden. Jeg kender ikke så meget til JDR for tiden, men vil tro, at niveauet omtrent ligger på højde med Livgarden.

Link to comment
Share on other sites

Var der ingen konsekvenser af dette?

der var en henstilling til ham der gav kolbeslaget. men serganterne havde aftalt med konstablerne og mp'er at det skulle ende kaotisk hvilket det da bestemt også gjorde. casen i sig selv blev udført fint.

Link to comment
Share on other sites

Hey JK.

Jeg skal starte hos Opklaringsbataljonen på Bornholm d. 4. August i år og har valgt det fordi det skulle være hårdt.

Til optagelsesprøverne mødte vi vores kommende uddannelsesleder, som virkelig virkede nice, og han sagde: "I kommer til at træne hårdt så i er klar til at komme in action!"

Der skulle være masser af løb, march, styrke og løb - men som de andre også siger er det jo hvad man gør det til.

Hvis du engang skal videre i systemet er der self diverse kurser: Enkeltkæmperkursus, Patruljekursus og self. Jæger/Frø.

Vælg efter hvilken uddannelse der interesserer dig - det har jeg gjort og glæder mig til at komme i træningslejr på øen. :superman:

Umiddelbart kommer jeg også sjældent hjem derovre fra(der er langt til Silkeborg), hvilket jeg regner med giver tid og ro til at træne op til Patruljekursus.

Vh. Claus Jæger

Link to comment
Share on other sites

Det er skægt som Livgarden er THE PLACE TO BE for dig, KK. Der er stort set ikke andet, der virker.

Jeg aner ikke en bønne om hvad der foregår på Bornholm, men der skulle da være ok mulighed for at blive udfordret andre steder end Livgarden. Og man kan ikke komme uden om, at der er en del tid (4 måneder?) hvor det farligste du kan komme ud for er at blive bidt i støvlen af prinsens tæppetisser.

Og jeg er helt indforstået med, at rex-turen formentligt er en af de hårdste rekrut-ture, ingen tvivl om det.

Hvis man virkeligt går op i det og giver den en skalle kan de fleste steder være lige så hårde, eller tæt på, som Livgarden. Det er jo militæret - og der er mudder og regn over det hele i DK.

Jeg skriver ikke at Livgarden er voldsomt meget bedre end andre værn. Jeg skrev bare tilbage, at det ikke kun er parade. Det er også parade, men grunduddannelsen er akkurat lige så hård som alle andre steder, og rex-turen er da en god omgang prygl til krop og psyke. Men da jeg kun har været på den ene rekruttur, så vil jeg egentlig ikke vurdere den til at være specielt meget hårdere end andre steder. Jeg gætter da på, at sergenter og officerer andre steder i landet også sagtens kan strikke en ugelang øvelse sammen som trækker tænder ud på rekrutterne. :smile:

Men var da nødt til lige at forsvare mit gamle værn, da det blev fremlagt som en forsamling paradesoldater. Det er det ikke! Men der hvor vi er bedre end alle de andre værn er så, at vi ikke kun er uddannede kamptropper, vi er også i stand til at levere et show der får ungpigemøer til at snuble i g-strengen. Det ene udelukker ikke det andet i Livgarden. Tværtimod.

:shades:

Link to comment
Share on other sites

vi er også i stand til at levere et show der får ungpigemøer til at snuble i g-strengen. Det ene udelukker ikke det andet i Livgarden. Tværtimod.

:shades:

der er sgu da INGEN hverken naive teenage piger eller andre der syntes det ser fedt ud det som livgarden kan, de eneste der jubler er gardernes mor, nu har sønnikke lært at stryge sine skjorter og pudse sine støvler...

Soldater skal IKKE se godt ud, men kunne deres kram...

Link to comment
Share on other sites

Soldater skal IKKE se godt ud, men kunne deres kram...

som værnepligtig er man i dagens danmark jo ikke soldat. nogle ender med at blive det, men det er fåtal...

kk> jeg tror nu ikke det er paradeopvisningen tøserne er vilde med, men snarer mænd i uniform generelt set. der er noget autoritativt over det og den maskulinitet det tilfører kan gøre nogle ungmøer er vilde med uniformede fyrer.

jeg kan ikke huske hvad det hedder (grr det ligger lige på tungen), men det at man under parade laver et hårdt stamp med en given fod på et givent tidspunkt, det er blevet afskaffet. i vores deling gjorde vi det fordi vi var de bedste (men jeg var hos telegraftropperne i fredericia så det siger ikke så meget :laugh: ) og sikkert også for at skabe sammenhold - ligesom vi også altid liiige skulle tage 5-10 armstrækkere mere end de andre delinger.

men stampet var da det eneste maskuline ved en parade. at adlyde som en lille artig dreng og svinge med et gev med tomt magasin er der sgu ikke meget testosteronøgende ved...

og hvis tøserne snubler i deres g-strenge må de også have nogle udbehageligt lange skamlæber og så har jeg kun en ting at sige til dem: get out of my sight!

minder mig om dengang jeg var sammen med en tøs der havde en 30cm lang klitoris :unsure:

bullshit may occur in the reply above

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle de gode svar :bigsmile: Undtagen Kongkent, du er da sær! Jeg ville høre hvad folk havde af gode ting fra forskellige steder som jeg evt. ikke selv har hørt om. Hvis jeg ville have sarkastiske indlæg omkring mine overvejelser havde jeg da bare bare spurgt om i ville komme med sådanne.

Har 3 kammerater der kommer fra henholdsvis 3 forskellige HBU-uddannelser og de siger alle tre at livgarden ikke er lige så skarpe ved start som konstabel elev! Så hvis du bare vil lovprise Livgarden så gør det i en anden debat!

Link to comment
Share on other sites

der er sgu da INGEN hverken naive teenage piger eller andre der syntes det ser fedt ud det som livgarden kan, de eneste der jubler er gardernes mor, nu har sønnikke lært at stryge sine skjorter og pudse sine støvler...

Soldater skal IKKE se godt ud, men kunne deres kram...

Jeg er godt klar over det kan virke uvirkeligt for nogle, hvis ambitionsniveau ikke rækker til meget andet end en børnekryds i Ude&Hjemme, men for nogle af os andre er det faktisk muligt at kunne sit kram og se godt ud, samtidig. Som skrevet før, så udelukker det ene ikke det andet. Hvis man kan sit kram, og stadig har overskud til også at sørge for at se godt ud mens man gør det, hvorfor så lade være? :wink:

kk> jeg tror nu ikke det er paradeopvisningen tøserne er vilde med, men snarer mænd i uniform generelt set. der er noget autoritativt over det og den maskulinitet det tilfører kan gøre nogle ungmøer er vilde med uniformede fyrer.

Helt enig. Jeg skriver jo netop også, at jeg ikke har erfaring fra andre værn, og mit indlæg skal måske læses med et lille glimt i øjet. :shades:

Tak for alle de gode svar :bigsmile: Undtagen Kongkent, du er da sær! Jeg ville høre hvad folk havde af gode ting fra forskellige steder som jeg evt. ikke selv har hørt om. Hvis jeg ville have sarkastiske indlæg omkring mine overvejelser havde jeg da bare bare spurgt om i ville komme med sådanne.

Har 3 kammerater der kommer fra henholdsvis 3 forskellige HBU-uddannelser og de siger alle tre at livgarden ikke er lige så skarpe ved start som konstabel elev! Så hvis du bare vil lovprise Livgarden så gør det i en anden debat!

Hvem lovpriser Livgarden?

Jeg pointerer blot, at det er dig der har en ubegrundet fordom, der bunder i uvidenhed om fakta. Derfor ser jeg det som min pligt at udvide din horisont. Livgarden er ikke bare et paradested. Her uddanner man soldater på samme høje niveau som alle andre steder med kamptropper i Danmark. Hvis jeg ville lovprise dem, så ville jeg nævne en statistik der fortalte hvor høj en procentdel af gardere der har været udsendt på internationale missioner i forhold til alle andre værn (lige på nær Jægerkorpset og Frømandskorpset). Men jeg vil netop ikke fremhæve Livgarden på andre værns bekostning, blot understrege at Den Kongelige Livgarde bestemt også lever op til den standard det danske militær har.

Jeg er måske sær, Jens. Men til forskel fra dig, så ved jeg faktisk hvad jeg snakker om her. Det er ikke sikkert du kan lide svaret, men det ændrer ikke på det faktum at jeg har ret. :smile:

Link to comment
Share on other sites

der er sgu da INGEN hverken naive teenage piger eller andre der syntes det ser fedt ud det som livgarden kan, de eneste der jubler er gardernes mor, nu har sønnikke lært at stryge sine skjorter og pudse sine støvler...

Soldater skal IKKE se godt ud, men kunne deres kram...

Er du en naiv teenage pige, eller hvordan ved du det?

Btw. i Hæren er det meningen at træningen skal være i top, men det skal uniformen sgu da også. Det er en del af den disciplin, som skal være i hæren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er godt klar over det kan virke uvirkeligt for nogle, hvis ambitionsniveau ikke rækker til meget andet end en børnekryds i Ude&Hjemme, men for nogle af os andre er det faktisk muligt at kunne sit kram og se godt ud, samtidig. Som skrevet før, så udelukker det ene ikke det andet. Hvis man kan sit kram, og stadig har overskud til også at sørge for at se godt ud mens man gør det, hvorfor så lade være? :wink:

Helt enig. Jeg skriver jo netop også, at jeg ikke har erfaring fra andre værn, og mit indlæg skal måske læses med et lille glimt i øjet. :shades:

Hvem lovpriser Livgarden?

Jeg pointerer blot, at det er dig der har en ubegrundet fordom, der bunder i uvidenhed om fakta. Derfor ser jeg det som min pligt at udvide din horisont. Livgarden er ikke bare et paradested. Her uddanner man soldater på samme høje niveau som alle andre steder med kamptropper i Danmark. Hvis jeg ville lovprise dem, så ville jeg nævne en statistik der fortalte hvor høj en procentdel af gardere der har været udsendt på internationale missioner i forhold til alle andre værn (lige på nær Jægerkorpset og Frømandskorpset). Men jeg vil netop ikke fremhæve Livgarden på andre værns bekostning, blot understrege at Den Kongelige Livgarde bestemt også lever op til den standard det danske militær har.

Jeg er måske sær, Jens. Men til forskel fra dig, så ved jeg faktisk hvad jeg snakker om her. Det er ikke sikkert du kan lide svaret, men det ændrer ikke på det faktum at jeg har ret. :smile:

Jeg har selv været i forsvaret men var så uheldig at komme til skade og ryge ud :unhappy: så det er ikke fordi jeg ved nada! Du synes livgarden er sagen(som en af de få tilsyneladende), det synes jeg ikke. Længere er den vidst ikke...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share