Tung styrketræning øger præstationsevnen hos løbere


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Wow, sikken forskning. Kunne man ikke lige så godt have sparet tid og energi og set på nogle af de Sovjetiske publikationer?

I forsøger at bevise noget på et område, der allerede er afdækket og endda så mange gange mere ihærdigt end det i er kommet frem til.

Link to comment
Share on other sites

Måske fordi de sovjetiske landdistanceløbere ikke klarede sig specilt godt, med tanke på det dopingprogram som stod til deres rådighed :laugh:

Men smid lige nogle referencer til de publikationer så vi kan se hvad de mener

Link to comment
Share on other sites

Måske fordi de sovjetiske landdistanceløbere ikke klarede sig specilt godt, med tanke på det dopingprogram som stod til deres rådighed :laugh:

Ironisk begyndte doping i vesten, ikke i østen.

Link to comment
Share on other sites

Wow, sikken forskning. Kunne man ikke lige så godt have sparet tid og energi og set på nogle af de Sovjetiske publikationer?

I forsøger at bevise noget på et område, der allerede er afdækket og endda så mange gange mere ihærdigt end det i er kommet frem til.

Du smider bare de publikationer eller links til disse ind i tråden :wink:

Ser frem til at se al den litteratur der tilsyneladende eksisterer på området.

Link to comment
Share on other sites

Ironisk begyndte doping i vesten, ikke i østen.

nu kan man jo diskutere hvad doping er, men reel brug af androgener som præstationsfremmende middel blev første gang rapporteret blandt russiske vægtløftere i starten af 50'erne. Det var ultimativt det der blev inspiration til udformningen af dianabol, en opfindelse det daværende ussr ikke var sene til at tage til sig...

Og jeg glæder mig også meget til at se hvad The Russian Connection har at byde på....

Link to comment
Share on other sites

Morten Z: Er der nogensinde andre end Jan Hoffs gruppe, der har vist denne fremgang?

I Millet et al. 2000 blev der vist noget tilsvarende på triatleter med en træningsvolumen på ca. 20 t/uge.

Derudover er der studiet af Paavolainen fra fra 1999, som mere bestod af blandet styrke og plyometrisk træning.

Artiklen refererer også til et studie jeg ikke har set før: Johnston RE, Quinn TJ, Kertzer R, Vroman NB. Strength training in female distance runners: impact on running economy. J Strength Cond Res. 1997;11(4):224–9.

Så findes der også studier som, som ikke finder en forbedring ved blandet træning, men som regel konkluderer at der ikke er en negativ effekt, som f.eks. Mikkola et al. 2007

Til dem af jer, der i en negativ tone affærdiger studier som dette som uanvendelige, fordi at antallet af forsøgspersoner er lavt eller "det vidste jeg da godt i forvejen", så må jeg understrege at det er en uheldig tilgang til at blive klogere. Moderne forskning fungerer på den måde, at de fleste nye studier bidrager med detaljer og tilføjelser, som med en eller anden sandsynlig er væsentlige. Der er meget langt imellem de helt overraskende wow-stuider, hvor man opdager noget nyt, som ingen andre tidligere har overvejet.

Personligt finder jeg studiet interessant, fordi det er et område som er relevant for utroligt mange atleter, men hvor litteraturen stadig er sparsom. Dertil er ideen med kun at bruge 4 x 4 RM squat også rimelig radikal.

Link to comment
Share on other sites

man kan jo også sige at den såkaldte effect size, altså ændringen i forhold til standardafvigelsen, er ret høj, hvilket dokumenteret at de har fat i noget, trods det lave antal forsøgspersoner...

Skulle jeg have en anke i forhold til forsøgsdesign er det nærmere at de har testet ved en ret lav vO2 i forhold til hvad man ser i trænede udholdenhedsatleter i konkurrence....

Link to comment
Share on other sites

Altså, 8 løbere som viser en en fremgang på cirka 30% i 1 RM, løfter vægten vægten 25% hurtigere (RFD?) og får en løbe-økonomi der lige er 5% forbedret? Er det rigtig forstået - jeg er ikke helt sikker på forkortelserne.

Helt givet vil den kraftige sammenhæng mellem RM og RFD være signifikant (men der er vel heller ikke så meget nyt i at man bliver stærkere ved at lave 4x4), men 5% i løbeøkonomien, med ikke mere end 8 personer?

Jeg kan ikke lige finde de værdier jeg skal bruge til at lave en almindelig t-test, men jeg er da ret sikker på at det bliver usignifkant, og vi ikke kan afvise en test-hypotese om det ingen indvirkning har på løbeøkonomien.

At præstationsevnen så garanteret bliver bedre, det ville jeg selv nok personligt tro på, men rent statistisk så er belægget vel noget tyndt?

Link to comment
Share on other sites

 Share