Kost efter længere cardiopas


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

De gængse anbefalinger efter et styrketræningspas har jeg rimeligt styr på.

Men hvad når man kommer hjem efter 80-110km på cyklen?

Er det samme trummerum eller?

- hører til den gruppe der índtager kalorier undervejs så jeg er sjældent kørt helt i bund. Ture over 90km indledes med at drikke en liter kacaomælk (ikke pga. kalorierne men fordi jeg ikke har væske nok i to fyldte vandflasker og hvis jeg bæller en liter postevand hjemmefra får jeg ikke meget glæde af det da jeg ikke når at optage det men sender det i blæren) og ellers forsvinder der tit en banan undervejs og der er også lidt energipulver i vandet.

Som det fungerer nu hedder rutinen:

Ind ad hoveddøren

Proteindrik (valle) samt enten en banen / to ciabattaboller / en ciabattabolle og en håndfuld rosiner

Udstræk

Vask af mig + tøj

Rigtig mad (hvis jeg ikke umiddelbart kan finde 30-40 gram langsomt protein i køleskabet runder jeg op med et langsommere blandingsprotein)

Målet er ikke vægttab man alene at restituere så hurtigt som muligt så jeg kan komme på asfalt igen.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

De gængse anbefalinger efter et styrketræningspas har jeg rimeligt styr på.

Men hvad når man kommer hjem efter 80-110km på cyklen?

Er det samme trummerum eller?

- hører til den gruppe der índtager kalorier undervejs så jeg er sjældent kørt helt i bund. Ture over 90km indledes med at drikke en liter kacaomælk (ikke pga. kalorierne men fordi jeg ikke har væske nok i to fyldte vandflasker og hvis jeg bæller en liter postevand hjemmefra får jeg ikke meget glæde af det da jeg ikke når at optage det men sender det i blæren) og ellers forsvinder der tit en banan undervejs og der er også lidt energipulver i vandet.

Som det fungerer nu hedder rutinen:

Ind ad hoveddøren

Proteindrik (valle) samt enten en banen / to ciabattaboller / en ciabattabolle og en håndfuld rosiner

Udstræk

Vask af mig + tøj

Rigtig mad (hvis jeg ikke umiddelbart kan finde 30-40 gram langsomt protein i køleskabet runder jeg op med et langsommere blandingsprotein)

Målet er ikke vægttab man alene at restituere så hurtigt som muligt så jeg kan komme på asfalt igen.

Med dit må for øje, er det vigtigt at holde et højt indtag af kulhydrat med formål at genopbygge musklernes glykogendepoter efter arbejdet. Den maksimale resyntese hastighed af glykogendepoterne opnås ved et dagligt kulhydrater indtag på ca. 7-10g pr kg kropsvægt (Burke et al., 2004). Men selv med et optimalt indtag af kulhydrater i restitutionsperioden genopbygges glykogenlagrene kun med ca. 5-7 % i timen, så under gunstige forhold vil det tage minimum 20 timer at opnå fyldte glykogendepoter efter en aktivitet, der har medført udtømning. En række studier indikerer dog en effekt af et relativt stort kulhydrat indtag i løbet af de første 4 timer af restitutionsperioden (1-1.8 g CHO pr kg kropsvægt pr time fordelt på mindre måltider hver 15-60 min).

Hyppige måltider baseret på høj glykæmiske kulhydrat fødevarer kan formentlig ligeledes i starten af restitutionsperioden have en øget effekt på hastigheden af glykogen lagringen, da denne er påvirket af insulinsekretionen, samt kontinuerlig tilførsel af glukose til blodbanen(Burke et al., 2004; NNR, 2004).

Desuden er det fint at få tilført protein (som du også allerede gør) med henblik på at få vendt en evt muskelkatabolsk tilstand.

Med andre ord, synes din nuværende tilgang med boller, proteindruk, rosiner, banan og lignende ikke helt dårlig :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share