Turn back time


Ethan Hunt
 Share

Recommended Posts

Hej Alle!

Lille tanke eksperiment... Hvis vi nu kunne skrue tiden tilbage til dengang i først, uvidende, samlede vægten op...

Med den erfaring og viden i har i dag, hvordan ville i så træne hvis i skulle starte fra Square 1??

Lille eks. Køre split program i 4 mdr bryst og biceps, så 2 HST programmer osv....

Mvh Ethan

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville skrue tiden tilbage til 5-6 års alderen og bare lave en lille smulle aktivitet, således at jeg ikke blev en fedling og stadig konstant må kæmpe med overvægten.

Hvis vi køre frem til da jeg startede med at træne, skule jeg aldrig ha' brugt så lang tid i Nautilus med et HIT inspireret program, men jeg vidste ikke bedre. Da jeg endelig kom videre til F&F skulle jeg ha' kørt i fir bænkpres istedet for bænkpres kun i SkidtStativet. For at spole lidt længere frem til da jeg startede med at træne for masse, jeg skulle ha' været mere opmærksom på kvaliteten af de kilo jeg gainede, selvomjeg dog synes det er sjovere at være halvfed på 100 end tynd på 80! ;)

Link to comment
Share on other sites

TJ´s fundament program?

Anyone> Word :smilerock: har/havde det på samme måde som "fedling" som du så pænt udtrykker det...

Uha... ligger tæt op af det jeg gør... altså tager bænkpres i smith-maskinen... hvorfor er det slemt???

I øvrigt er grunden til at jeg kører bænkpres i smithmaskinen og ikke fri, at den i fri SUCKS SHIT! :thumb_down: Den har en rådden fordeling af vægten synes jeg, og er generelt ligeså egnet som bænkpres stang som et bambusrør er det....

Mvh Ethan

Link to comment
Share on other sites

Som jeg også skrev i debatten om hvilke mål jeg/vi havde for 2003, så overvejer jeg alvorligt at starte på TJ´s fundament træning, at den simple årsag, at jeg ikke tror at mit træningsfundament er bare lidt i orden, da min træning altid har været on/off samt at den eneste rigtig gode basisøvelse jeg har trænet er bænkpres.. Heldigvis har jeg dog altid trænet den i fri - altså ikke i et smithstativ.. Men igen har det altid været on/off træning... Desværre!

Men kunne jeg nu skrue tiden tilbage, så ville jeg have læst en masse om træningen dengang, jeg var de der 15-16 år(hvilket jeg nu også gjorde, men det var i workout samt nogle BB-blade)og så startet på noget alle TJ´s fundament træning... Men det er jo for sent nu, så nu må jeg i en alder af 25 år bare tænke på at "det jo aldrig er for sent - bedre sent end aldrig!" :)

Men havde det ikke været for MOL(og internettet generelt), så tror jeg aldrig jeg ville have fået alt denne viden...

;)

Link to comment
Share on other sites

I øvrigt er grunden til at jeg kører bænkpres i smithmaskinen og ikke fri, at den i fri SUCKS SHIT!  Den har en rådden fordeling af vægten synes jeg, og er generelt ligeså egnet som bænkpres stang som et bambusrør er det....
Jeg havde det præcis på den måde! Vægten fløj rundt for mig, jeg kunne slet ikke kontrollere den, og jeg skubbe de det væk med orderne: "Den er HELT vildt dårligt, det er meget lettere i Smith Stativet." Her ser man tydeligt fejlen, man går efter den lette løsning, ikke den bedste løsning.
altså tager bænkpres i smith-maskinen... hvorfor er det slemt???

Du skal bruge flere resourcer på at stabilisere en fri stang, dvs mere funktionel styrke, det er unaturligt at låse kroppen fast i den bevægelse.

Man kan også risikere at hvis den ene side er lidt stærkere tager den mere over, min venstre pectoralis er f.eks. en god del større og stærkere end den højre.

Rent overfladisk set, ser det vildt dumt ud at bænke i Skidt Stativet! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde det præcis på den måde! Vægten fløj rundt for mig, jeg kunne slet ikke kontrollere den, og jeg skubbe de det væk med orderne: "Den er HELT vildt dårligt, det er meget lettere i Smith Stativet." Her ser man tydeligt fejlen, man går efter den lette løsning, ikke den bedste løsning.
Jeg holder nu stadigt på at den er røv dårlig den fri-bænk-stang i F&F, For let og for lille (10kg). Det er ikke fordi jeg ikke kan finde ud af at bænke ordentligt.... (har bænket :a-okhand: andre steder, som naturligtvis havde bedre fri stænger.
Du skal bruge flere resourcer på at stabilisere en fri stang, dvs mere funktionel styrke, det er unaturligt at låse kroppen fast i den bevægelse.

Man kan også risikere at hvis den ene side er lidt stærkere tager den mere over, min venstre pectoralis er f.eks. en god del større og stærkere end den højre.

Rent overfladisk set, ser det vildt dumt ud at bænke i Skidt Stativet!  

Låse kroppen fast i en bevægelse... aaaahhhhh.... Det er jo meningen med den øvelse at løfte på den måde, altså en forudbestemt/fastlåst/ej-ændre-i bevægelse. Hvis man laver en anden bevægelse i stedet laver man jo ikke øvelsen korrekt....

Mvh Ethan

Link to comment
Share on other sites

Det er jo meningen med den øvelse at løfte på den måde, altså en forudbestemt/fastlåst/ej-ændre-i bevægelse

Desværre er det bare ikke meningen med kroppen. Det er ikke naturligt for kroppen at lave "fastlåste-lige-op-og-ned" bevægelser. Laver man bænkpres på smith-maskinen, så øger man drastisk ens skadesrisiko på sigt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder nu stadigt på at den er røv dårlig den fri-bænk-stang i F&F, For let og for lille (10kg). Det er ikke fordi jeg ikke kan finde ud af at bænke ordentligt.... (har bænket  andre steder, som naturligtvis havde bedre fri stænger.

Jeg laver floorpres hjemme - og undetrtiden laver jeg også en bænk af mine leksika :lol: (godt vidensfundament under min træning..) Jeg bruger en 10 kg stang - ikke noget problem - ja den er lidt mindre stabil end en god 20 kg stang - men hvis man vil det, er det ikke noget problem at bænke med en lettere stang - kom ud af det stativ!

Link to comment
Share on other sites

1. Havet lavet basisøvelser - i stedet for de underlige øvelser vi lavede i roklubben den gang. Vi curlede og trænede bænk (på en meget lav bænk hvor man ikke kunne stemme med fæderne - de sad fast i et strop på tværs af bænken... - men vi lavede f.eks ikke rows :retard:

2. Havet undladt at holde 21 års pause....

Link to comment
Share on other sites

Ja hvis TJ også havde været her dengang

Ja, med den interesse og viden han har for alt dette, er han jo nok en af de personer i DK, der har inspireret flest træningsinteresserede - ihvertfald via internettet! Det er jo egentlig ret imponerende :) Mange andre har nu også fået en kæmpe stor viden inden for dette felt via inspiration fra bl.a. TJ, men stadigvæk ville MOL være underligt anderledes uden folk som TJ, Tiger, mv.. :lol: :lol:

:lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja hvis TJ også havde været her dengang

Ja, med den interesse og viden han har for alt dette, er han jo nok en af de personer i DK, der har inspireret flest træningsinteresserede - ihvertfald via internettet! Det er jo egentlig ret imponerende :) Mange andre har nu også fået en kæmpe stor viden inden for dette felt via inspiration fra bl.a. TJ, men stadigvæk ville MOL være underligt anderledes uden folk som TJ, Tiger, mv.. :lol: :lol:

:lol: :lol:

Ja, hvor var TJ, da jeg startede i 1986 - eller MOL.

Jeg købte Bodybuilding for mænd af Arnold Swarzenegger og Bodybuilding at Frank Zane

og så noget brugt og hjemmelavet udstyr i den blå avis.

Jeg brugte begynderprogrammet fra Arnolds bog

Og så gik det bare...

:-) Henning

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
Jeg købte Bodybuilding for mænd af Arnold Swarzenegger og Bodybuilding at Frank Zane

og så noget brugt og hjemmelavet udstyr i den blå avis.

Jeg brugte begynderprogrammet fra Arnolds bog

Og så gik det bare...

Og så gik det bare...hvad??? Hvordan gik det på Arnolds begynderprogram??? Er oprigtigt nysgerrig.

Link to comment
Share on other sites

Tja jeg lavede vist også alle de fejl man kunne gøre... brugte lidt hydraulik maskiner, kabelting og nogle rigtige vægte, men havde ikke noget ordentligt træningsprogram. Kan faktisk ikke rigtigt huske hvordan jeg trænede de første 2 år i et lortecenter, men derefter gik jeg over det et split, hvor jeg kørte hver muskel en gang om ugen, hvilket heller ikke var alt for godt. Og har altid kørt til failure og forced reps etc. Har SLET ikke haft styr på kosten, det er virkeligt også det sværeste for mig!

alt i alt, hvis jeg havde vidst det jeg gør nu, så havde jeg ændret alt totalt! Men har da trods alt taget 15 kg på, hvor de 12 nok er ren muskelmasse... det er så bare over 5 år <_<

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share