kolestorol farligt? - 16 år..


The-Pimp
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er en dreng der lige fyldt 16 og er ivrig styrketræner..

Min mor er på ingen måde overvægtig, men ahr arvet en højt kolestorol-tal, og derfor kan jeg have det samme?`

og har hørt æg øger kolestorolen, men er det noget jeg skal frygte?

jeg spiser i øjblikket i gennemsnit nok omkring 1-3 æg om dagen, men nogen gange flere, har f.ek.s spist 9 over i dag og i går...

Edited by The-Pimp
Link to comment
Share on other sites

Tag til lægen og få tjekket dit niveau, han vil formentlig også kunne fortælle mere om det.

Generelt mener jeg dog ikke at det er forhøjet kolestorol er udbredt blandt den yngre del af befolkningen, dog kan det komme med alderen hvis kosten er usund!

Hvor vidt æg er usund eller ej afhænger som alt andent af mængden. Personligt vil jeg mene 9 æg om dagen er over grænsen, hvis det er et gentagende mønster. Mener at have hørt en anbefaling om max. 6-7 om ugen pga. fedtet i blommen der netop er kendt for at have en kolesterol-hævende effekt.

Rent kostmæssigt kan du overveje at gøre fisk til en større del af din kost, fedtet i fisken er, modsat æggeblommen, kendt for at have en kolesterolsænkende effekt.

Men smut forbi lægen og få en snak og overvej at variere indtaget af æg med eks. fisk eller alm. kødpålæg.

Link to comment
Share on other sites

Hej jeg er en dreng der lige fyldt 16 og er ivrig styrketræner..

Min mor er på ingen måde overvægtig, men ahr arvet en højt kolestorol-tal, og derfor kan jeg have det samme?`

og har hørt æg øger kolestorolen, men er det noget jeg skal frygte?

jeg spiser i øjblikket i gennemsnit nok omkring 1-3 æg om dagen, men nogen gange flere, har f.ek.s spist 9 over i dag og i går...

Ja, højt kolesteroltal er farligt. Du behøver nødvendigvis ikke have et højt kolesteroltal, fordi din mor har det, men jeg vil anbefale dig kraftigt at holde øje med det alligevel. Søg læge og spørg ham ad.

Dit forbrug af æg er for stort. Selv folk der ikke har kolesterolproblemer bør rådgives til ikke at indtage så mange æg som du gør. 1-3 æg om dagen er mange. 9 er rigtig mange.

Du kan sagtens finde bedre kilder til protein(går ud fra at det er derfor du spiser dem). At spise så mangeæg er lidt dumt... :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, højt kolesteroltal er farligt. Du behøver nødvendigvis ikke have et højt kolesteroltal, fordi din mor har det, men jeg vil anbefale dig kraftigt at holde øje med det alligevel. Søg læge og spørg ham ad.

Dit forbrug af æg er for stort. Selv folk der ikke har kolesterolproblemer bør rådgives til ikke at indtage så mange æg som du gør. 1-3 æg om dagen er mange. 9 er rigtig mange.

Du kan sagtens finde bedre kilder til protein(går ud fra at det er derfor du spiser dem). At spise så mangeæg er lidt dumt... :)

Er det noget du rent faktisk ved noget om eller slynger du bare påstande ud?

1-3 æg om dagen bør ikke være et problem for sunde trænende mennesker der i øvrigt ikke har et genetisk højt kolestoroltal.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Er det noget du rent faktisk ved noget om eller slynger du bare påstande ud?

Skulle vi ikke starte med at den der smider påstanden leverer dokumentationen?

Thorhauge smider ikke påstanden - jo det gør han da efterfølgende som svar på DYSP, men det er DYSP der indleder med at komme med en påstand. Så Dysp, evidens tak.

Link to comment
Share on other sites

Er det noget du rent faktisk ved noget om eller slynger du bare påstande ud?

I og med jeg aldrig har set evidens for at 1-3 æg dagligt skulle være farligt stiller jeg mig selvfølgelig kritisk overfor hans påstand.

At alle i Danmark så er med på den store skræmmekampagne om at 'æg er onde' osv. gør det jo ikke nødvendigvis rigtigt.

Hvis du rent faktisk kan fremvise noget videnskabeligt der modbeviser hvad jeg siger så vil jeg tage imod det med kyshånd.

Indtil da har jeg min holdning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen 'evidens'. Det var sgu bare noget jeg slyngede ud, fordi jeg ved at kolesterolniveauet i æg er højt. Der har jo været meget diskussion omkring netop om æg er 'farlige', hvorpå jeg bare rådgav, simpelt, at han sagtens kunne finde andre proteinkilder end æg. Så er han jo på den sikre side.

Jeg ved ikke om mange æg om dagen er direkte farlige, men hvorfor tage chancen når der findes ko og gris? :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jeg har ingen 'evidens'. Det var sgu bare noget jeg slyngede ud, fordi jeg ved at kolesterolniveauet i æg er højt. Der har jo været meget diskussion omkring netop om æg er 'farlige', hvorpå jeg bare rådgav, simpelt, at han sagtens kunne finde andre proteinkilder end æg. Så er han jo på den sikre side.

Jeg ved ikke om mange æg om dagen er direkte farlige, men hvorfor tage chancen når der findes ko og gris? :D

Så vil jeg sgu også bare slynge ud at du ikke har noget at bygge det på.

Edited by ARMADA_I
Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg absolut ikke fraråde æg som sådan, og det skal også siges, at jeg ikke er dykket længere ned i metoden i studiet..., men

Egg consumption in relation to cardiovascular disease and mortality: the Physicians' Health Study.

Djoussé L, Gaziano JM.

Division of Aging, Brigham and Women's Hospital and Harvard Medical School, 1620 Tremont Street, 3rd floor, Boston MA 02120, USA. [email protected]

BACKGROUND: A reduction in dietary cholesterol is recommended to prevent cardiovascular disease (CVD). Although eggs are important sources of cholesterol and other nutrients, limited and inconsistent data are available on the effects of egg consumption on the risk of CVD and mortality. OBJECTIVE: We aimed to examine the association between egg consumption and the risk of CVD and mortality. DESIGN: In a prospective cohort study of 21,327 participants from Physicians' Health Study I, egg consumption was assessed with an abbreviated food questionnaire. Cox regression was used to estimate relative risks. RESULTS: In an average follow-up of 20 y, 1550 new myocardial infarctions (MIs), 1342 incident strokes, and 5169 deaths occurred. Egg consumption was not associated with incident MI or stroke in a multivariate Cox regression. In contrast, adjusted hazard ratios (95% CI) for mortality were 1.0 (reference), 0.94 (0.87, 1.02), 1.03 (0.95, 1.11), 1.05 (0.93, 1.19), and 1.23 (1.11, 1.36) for the consumption of <1, 1, 2-4, 5-6, and > or = 7 eggs/wk, respectively (P for trend < 0.0001). This association was stronger among diabetic subjects, in whom the risk of death in a comparison of the highest with the lowest category of egg consumption was twofold (hazard ratio: 2.01; 95% CI: 1.26, 3.20; P for interaction = 0.09). CONCLUSIONS: Infrequent egg consumption does not seem to influence the risk of CVD in male physicians. In addition, egg consumption was positively related to mortality, more strongly so in diabetic subjects, in the study population.

Det skal siges, at der generelt er en masse usikkerheder i disse studier, da der er så mange variabler, man ikke kan styre...

Ps. Hvor ligger evidens-byrden nu?? :blush:

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

spiser også meget fisk i forvejen, æder faktisk som en gal!

Men træner også hele tiden...?

men hvad er følgerne af forhøjet kolestorol?

Forøgede mængder af LDL-kolesterol(det dumme kolesterol) kan ophobe sig i blodårerne og føre til blodpropper. Blodpropper kan føre til døden ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kostvejledningen ligger på ½-1 æg om dagen max. Æg er ikke usundt og jeg tvivler sku på at man får et forhøjet kolesteroltal af det, men de indeholder rigtig meget kolesterol i forhold til meget andet fedt. Det er dog først, hvis man har fået konstateret forhøjet kolesterol i blodet, at man skal passe på ikke at indtage for meget af det. Et forhøjet kolesteroltal kan være arveligt, især hvis din mor ikke er overvægtig på nogen måde, så er det bare noget der "ligger til familien", så jeg ville sørge for at få taget løbende kontrol, men ikke noget du behøver at spekulere så meget i, med den alder du har nu. Det er først når du bliver 25-30 år, at du skal begynde at holde øje med det.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man nu leder litteraturen lidt igennem er der faktisk temmeligt meget forskning på dette område.

Ingen studier frårader æg i den daglige kost, men fremhæver, at der ses statistisk significante forskelle i LDL niveau ved personer som spiser store mængder æg + 5-7 om ugen, specielt ved diabetikkere..

Der ses også en påvirkning fra type A til type B LDL som danner større molekyler ved indtag af æg... :(

Æggehvide har den højeste koncentration af LDL af alle fødevarer.. af naturlig respekt for det bør man nok søge andre protein kilder end 3-9 æg om dagen. spec. taget den høje fedtprocent i betragtning også.. :)

Bare for at nævne de nyeste reviews.......... af mange!

Handb Exp Pharmacol. 2005;(170):195-213.

Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2006 Jan;9(1):8-12.

Ther Umsch. 2005 Sep;62(9):611-3.

Morten Støve, fysioterapeut

Link to comment
Share on other sites

I og med jeg aldrig har set evidens for at 1-3 æg dagligt skulle være farligt stiller jeg mig selvfølgelig kritisk overfor hans påstand.

Der er noget her:

http://fpn.dk/mad/kost_ernaering/article1318566.ece

Udvalgte uddrag:

"... man øger risikoen for tidlig død som følge af hjertekarsygdomme med 23 pct., hvis man spiser mindst syv æg om ugen. "

"Undersøgelsen er foretaget på baggrund af indsamling af data over en periode på 20 år fra over 20.000 læger."

Dog slutter artiklen med:

" Ifølge forskerne er det ikke sikkert, at undersøgelsens resultater kan overføres direkte til resten af befolkningen, fordi de ikke har kendt til undersøgelsespersonernes øvrige diæt. De mænd, som spiste flest æg, var samtidig også ældre, federe og havde en tendens til at drikke mere alkohol, ryge og dyrke mindre motion - altsammen faktorer, der kan have betydning for risikoen for hjertekarsygdomme."

Så det gamle råd om "alting med måde" kan nok med fordel også benyttes her. :smile:.

Jeg er selv tilbageholdende med at spise æg - tilgængæld drikker jeg 1-1½ liter mælk om dagen og det er der også nogen der mener kan være skadeligt.

sunek

Link to comment
Share on other sites

Der er noget her:

http://fpn.dk/mad/kost_ernaering/article1318566.ece

Udvalgte uddrag:

"... man øger risikoen for tidlig død som følge af hjertekarsygdomme med 23 pct., hvis man spiser mindst syv æg om ugen. "

"Undersøgelsen er foretaget på baggrund af indsamling af data over en periode på 20 år fra over 20.000 læger."

Dog slutter artiklen med:

" Ifølge forskerne er det ikke sikkert, at undersøgelsens resultater kan overføres direkte til resten af befolkningen, fordi de ikke har kendt til undersøgelsespersonernes øvrige diæt. De mænd, som spiste flest æg, var samtidig også ældre, federe og havde en tendens til at drikke mere alkohol, ryge og dyrke mindre motion - altsammen faktorer, der kan have betydning for risikoen for hjertekarsygdomme."

Så det gamle råd om "alting med måde" kan nok med fordel også benyttes her. :smile:.

Jeg er selv tilbageholdende med at spise æg - tilgængæld drikker jeg 1-1½ liter mælk om dagen og det er der også nogen der mener kan være skadeligt.

sunek

Den artikel siger jo bare at du dør hvis du lever usundt. Selvom der står at de har spist mange æg.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Med udtalelser som:

"Mens et ugentligt forbrug af seks æg eller derunder ikke er forbundet med nogen helbredsproblemer eller risiko for tidlig død, er et forbrug på syv æg eller derover problematisk, fordi det øger risikoen med 23 pct., siger forskerne ifølge American Journal of Clinical Nutrition.
kan man jo godt tvivle på hvorvidt de har været alt for smarte dem som stod for undersøgelsen ;)

Undskylder genoplivningen

Link to comment
Share on other sites

Der er mange forskellige faktorer der spiller ind i spørgsmålet. For det første vil jeg sige at det kommer an på hvor slemt det kolesteroltal er hos den mor. I sjældne tilfælde kan barnet arve det fra en meget tidlig alder, i andre tilfælde kommer det først senere, andre gange viser det sig ikke.

Men, i det din mor har det sådan er det en god ide at allerede nu få checket dit kolesteroltal, og så få det checket ca en gang om året hvis det ikke viser noget. Det er bedre at være på den sikre side.

Selv døjer jeg meget med et forhøjet kolesteroltal og har gjort det i de sidste 8 år. Det er noget jeg har arvet fra min far.

Jeg fandt først ud af at jeg havde det efter en blodprop i benet, i det jeg kun var 26 ville jeg førsøge at prøve at regulere det med kosten, hvilket nærmest var umuligt for mit vedkommende. Jeg læste alt hvad jeg kunne finde omkring det på det tidspunkt, dengang skulle jeg undgå:

Alle mejeriprodukter

Svinekød

Oksekød

Æg

Alkohol (max 1 glas rødvin engang i mellem)

Slik, især chokolade og karamel

Olivenolie og andet olie med mange mættede fedtsyrer

Efter jeg havde undgået de ting i en måned faldt det med et point, men det var et fedt når kolesteroltallet så lå på 8, det blev det så ved med til jeg kom over på medicin for det, nu ligger det fast på 3,9 hvilket er perfekt. Dog passer jeg stadig godt på med hvad jeg spiser.

At leve på den måde gav så andre ubehagelige konsekvenser gennem tiden som B12 vitaminmangel og mangel på andre sære vitaminer. Som er meget ubehagelige at være i underskud af.

Jeg har ikke for nyligt sat mig ind i hvordan det er i dag, men så mange æg ville jeg stadig ikke turde at spise. Så når din mor har det - så smut til lægen og få det checket så du er sikker. Er det fint så gør hvad du vil og gå til kontrol igen næste år.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Slettet bruger

Hvad angår æggene kan jeg ikke se at det skulle være et problem, så længe at du får tjekket dit kolesteroltal i ny og næ. Jeg spiser ofte 5-6 æg om dagen, inklusiv blommen, og mit kolesteroltal er som en nyfødts :smile:

Link to comment
Share on other sites

Vi lever snart i en verden af frygt, til tråd starteren spis du bare dine æg og giv den gas til træning.

Kan ikke se det fornuftige i at en sund dreng på 16 år skal gå til lægen og få tjekket sit kolesterol tal, hvad er det for noget pjat.

Hvis man er syg går man til lægen.

Link to comment
Share on other sites

En lidt åndsvag diskussion at genoplive da det er ret svært at komme med absolutte postulater i diskussionen. Det er kontroversielt hvor meget indtagelse af eksogen kolesterol (fra mad) påvirker den totale kolesterolkoncentration grundet endogen regulation af syntese (SREBP) og eksretion (LRX) og endeligt er der nogen der endda vil gøre et højt totalt-kolesterols negative effekter på kardiovaskulære morbiditet kontroversielt (fx vores alles Uffe Ravnstrup)

det er derfor rimeligt sikkert at sige at man hverken 100% kan bekræfte eller afkræfte den eventuelle sundhedsrisiko ved indtagelse af excessive mængder af æg (hvad jeg kalder mere end 1-2æg pr dag i gennemsnit - ikke fordi man spiser 3-4 æg på en weekend)

så hvorfor ikke bare lade være med at æde så latterligt mange æg? der findes da masser af andre gode proteinkilder?

:smile:

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share