Salt og fedt


Martin G
 Share

Recommended Posts

Hej folkens

Eftersom jeg spiser mange nødder på arbejdet, da det er en let og forholdsvis sund snack, så er man jo af og til udsat for en lille kommentar eller to.

En kollega spurgte om han måtte smage, på trods af, at han var på "slankekur". Han udtalte, da det blev kommenteret, hvor højt energiindholdet i nødder (i det her tilfælde hasselnødder) var, at han kunne spise ligeså tosset han ville, for når han ikke fik ret meget salt, så ville det gå direkte igennem systemet.

Jeg grinte af ham, for i min verden strider det mod alt, hvad man ser steder, hvor folk ikke har retm eget mad tilgængeligt. Skulle disse så ligge og slikke salt i sig for ikke at dø af sult?

Jeg kan ikke finde referencer på hverken det han eller jeg siger på nettet, da der kun står at salt binder vand - udover de sædvanlige slankesladdersider som er overbefængt af myter uden hold i virkeligheden.

Er der nogen, som kan udtale sig om, om salt binder fedt eller ej og i såfald, hvis det gør, hvor meget kan man regulere af dette igennem et styret saltindtag? For 0 salt = dehydrering og er derfor urealitisk, så der er jo en nedre grænse for, hvor meget salt man kan nøjes med.

Hvis det er muligt, må i meget gerne komme med referencer.

Mvh Martin

Link to comment
Share on other sites

Ehm fedtoptaget over tarmen er ikke afhængig af salt. Det er derimod aminosyrer og glucose tildels.

Simplificeret: Mange fedtsyrer (korte) kan frit diffundere over membranen og ind i blodet, hvorimod glucose og aminosyrer er afhængig af transportproteiner og i høj grad co-transport med Na+

Jeg tvivler iøvrigt på hans saltindtag er så lavt det influrerer optaget af glucose og aminosyrer.

Gider ikke lige lede efter referencer på nettet(sorry) men det er almen fysiologi/biokemi. Held og lykke med at "overtale".

PS: du bør kunne finde det på gængse sider ala netdoktor.

Link to comment
Share on other sites

Mente naturligvis også, at det var elementær viden, og at hans udtalelse højest sandsynlig var affødt af en slankebladsmyte.

Salt kan påvirke væskeoptaget, og erfaring siger mig, at man kan virke en smule "bloatet" ved voldsomme saltmængder i kosten, så nok derfra myten kommer af, at man "taber sig ved lavere salt indtag"

Tusind tak for at bekræfte mig i, at jeg ikke har glemt al min viden omkring biokemi :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Knowledge of average guy = Epic failure…

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Tja det ved jeg squ ikke, jeg skal da være den første til at indrømme at jeg har ABNORME (og pinlige) huller i min viden (især uden for biologien). Det gælder nærmere om at kende sine grænser og ikke postulere samt vedholde noget indenfor et emne man ikke aner noget om.

Men synes nu ikke man kan forvente at average joe kender til absorption af næring over tarmepitel :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja det ved jeg squ ikke, jeg skal da være den første til at indrømme at jeg har ABNORME (og pinlige) huller i min viden (især uden for biologien). Det gælder nærmere om at kende sine grænser og ikke postulere samt vedholde noget indenfor et emne man ikke aner noget om.

Men synes nu ikke man kan forvente at average joe kender til absorption af næring over tarmepitel :wink:

"Jo mere jeg ved, jo mere ved jeg at jeg ikke ved." Sådan er det nok for os alle :P

Link to comment
Share on other sites

"Jo mere jeg ved, jo mere ved jeg at jeg ikke ved." Sådan er det nok for os alle :P

Så, så, Sokrates ;)

Tjaeh.. NaCl opløses til Na+ og Cl- i blodet. Da der også er Na+ i vævet, så sker der osmose, hvilket får vand til at smutte ud i blodet for at udligne stofmængden. Derved har man et højere blodtryk. Denne overskydende vand forsvinder højest sandsynligt gennem nyrerne og til blæreren for at lette trykket. Der har du så en årsag til dehydrering ved for meget salt.

Resten kan jeg ikke svare på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share