Bedste hold i EM-historien?


Antaeus
 Share

Bedste hold i EM-historien? (multiple choice)  

43 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Hvem havde alle-tiders bedste hold i EM-historien?

Har sat multiple choice - så man kan vælge et par stykker hvis man har lyst.

*Spanien 1964: Kender ikke spaniens hold fra dengang. Men det var vist på det tidspunkt hvor Real Madrid var alt domminerende i Europa.

*Vesttyskland 1972: Beckenbauer, Gerd Müller og formentlig de fleste fra 1974-VM-guldvinderne.

*Tjekkoslovakiet: ukendt for mig

*Frankrig: Hvem husker ikke 1984. De gode gamle dage hvor DK havde et fantastisk hold, men Frankrig havde Platini (alle tiders mest scorende med to gange hatrick).

*Holland 1988: Fantastisk hold: Van Basten, Gullit, Rijkaard

*Danmark 1992: Her kan man virkelig sige det var HOLDET (og ikke individualisterne selv om der selvfølgelig var Laudrup og Schmeichel). Vi slog Holland som vandt i 1988 og Tyskland som var verdensmestre fra 1990.

*Tyskland 1996: Klinsmann, Sammer, Möller, Kohler

Frankrig 2004: Zidane, Henry, Djokaeff

Måske du også har et bud på alle-tiders EM-hold...

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Tjaaa, den er svær.

For mig står det klart mellem Frankrig 1984, Holland 1988 og Frankrig 2000.

Frankrig 2000 det mest komplette hold. Holland 1988 havde fantastiske fremadrettede spillere. Frankrig 1984 en af de vildeste midtbaner i historien.

Den er skarp, og skullle de tre hold mødes ville Frankrig 2000 vinde. Men jeg stemmer på Frankrig 1984.

En helt genial midtbane med Plantini, Giresse, Tigana og Fernandez var så vild i gennembrudskraft, at det var en fryd. Det var super angrebsfodbold. Det eneste de manglede var to ordentlige angribere.

Link to comment
Share on other sites

Tjaaa, den er svær.

For mig står det klart mellem Frankrig 1984, Holland 1988 og Frankrig 2000.

Frankrig 2000 det mest komplette hold. Holland 1988 havde fantastiske fremadrettede spillere. Frankrig 1984 en af de vildeste midtbaner i historien.

Den er skarp, og skullle de tre hold mødes ville Frankrig 2000 vinde. Men jeg stemmer på Frankrig 1984.

En helt genial midtbane med Plantini, Giresse, Tigana og Fernandez var så vild i gennembrudskraft, at det var en fryd. Det var super angrebsfodbold. Det eneste de manglede var to ordentlige angribere.

Spillede Platini ikke som angriber i den turnering?

Han havde nummer 10 og scorede 9 mål (to gange hatrick). Ingen andre har scoret så mange mål. Han har også det eneste ægte hatrick. D.v.s. 3 mål i træk uden andre scorede i mellemtiden. Hvis ikke hvem var så deres angriber(e)?

Link to comment
Share on other sites

Nope, han spillede general på midtbanen.

Angriberne var så ringe, at man aldrig lagde mærke til dem, og jeg har glemt deres navne. 9 ud af 10 mål Frankrig scorede i denne tid var fra midtbanen. Et hav af målene var Plantini på frispark. Et frispark på denne tid til Frankrig var mere end et halvt straffe. De røg hele tiden i kassen.

Link to comment
Share on other sites

danmark, fordi de vandt efter ik at være kommet med og egentlig var gået på ferie... (eller fordi man er meget farvet, og derfor sys man blir nødt til at stemme dansk)...

men sys slet ik man ka bedømme et hold fra 72 og et hold fra 2000 ud fra de samme kriterier.. da professionalismen og kravene har ændret sig en del sys jeg...

Link to comment
Share on other sites

Valgte Frankrig 2000. Fordi holdet IMO var mere komplet end de andre bud eneste hold der IMO kan komme tæt på er Vesttyskland 1972. Jeg kan ikke forstå at nogen siger Frankrig 1984, holdet var godt men det eneste de kunne vinde var EM på hjemmebane.

EDIT:

Man kan vel kun sige Danmark, hvis man har de rød briller på. Kvaliteten af det hold er langt fra de andre hold i afstemningen, så kunne man ligeså godt mene at Grækenland er det bedste EM-hold nogensinde.

Edited by donprehn
Link to comment
Share on other sites

Valgte Frankrig 2000. Fordi holdet IMO var mere komplet end de andre bud eneste hold der IMO kan komme tæt på er Vesttyskland 1972. Jeg kan ikke forstå at nogen siger Frankrig 1984, holdet var godt men det eneste de kunne vinde var EM på hjemmebane.

EDIT:

Man kan vel kun sige Danmark, hvis man har de rød briller på. Kvaliteten af det hold er langt fra de andre hold i afstemningen, så kunne man ligeså godt mene at Grækenland er det bedste EM-hold nogensinde.

Frankrig 1984 var et fantastisk hold til EM med Platini som den altdominerende spiller. Han betød vel næsten det samme som Maradonna da Argentina vandt VM. Uden de to spillere så var det kun gode hold, men ikke verdensklasse. Frankrig 1984 var så ikke gode i så lang en periode som Zidane-holdet, men jeg mener bestemt at 1984-holdet kvalificerer sig som blandt de allerbedste i en kortere årrække. De kom da også til semi til VM, hvor de tabte til Tyskland (enten i forlænget eller straffe). Hvis jeg kun skulle stemme på ÉT hold ville det nok falde på Vesttyskland 1972, som også tog VM og så over et fantastisk hollandsk total-fodbold-hold med Cruyff som den altdominerende spiller.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Jeg kan ikke forstå at nogen siger Frankrig 1984, holdet var godt men det eneste de kunne vinde var EM på hjemmebane.

Jeg kan godt se pointen. Reelt var det franske landshold i 84 uden en speciel god målmand, med et ordinært forsvar og pivringe angribere. Men deres midtbane.......det var guf. Frankrig var blandt de første hold i verden der spillede 3-5-2 (ligesom Danmark der også var blandt de første). Deres midtbane bestod er hårdt arbejdende og vildt målfarlige spillere. 5 mand på midtbanen med deres kvaliteter druknede modstandernes angreb og producerede omvendt målchancer og mål på stribe.

Men som sagt, så har jeg også stemt på Frankrig 2000 som bedste hold. Syg midtbane, særdeles god målmand, latterligt stærkt forsvar og to farlige, farlige angribere......svært at se et svag punkt hos dem.

Link to comment
Share on other sites

Pænt goddag

Lidt fra mig.

tyskland i 72 skulle have været et fantastisk hold, men jeg blev født i 74. Det udelukker jo også Spanien og Tejkkoslovakiet

frankrig 84 var et ordinært hold, bortset fra hjemmebanen og Platini. Ses der bort fra Platini var eks DK nok stærkere på samtlige pladser (keepreren måske undtaget), og i Allan Simonsen - der blev skadet i åbningskampen - havde vi en spiller der kunne have været turneringens anden store oplevelse.

Holland 88 var et stærkt hold, men med offensiv slagside, omend de havde en god keeper.

DK 92 havde Brian Laudrup og Peter Schmeichel, to af de bedste spillere på den europaiske scene de år og var direkte i startelleveren på alle landshold. Men alt i alt var Tyskland skræmmende stærke, Tyskland 92 er et af de stærkeste hold jeg kan huske. Tyskland 96 havde bare ikke samme niveau som 92.

Så kommer vi til frankrig 2000 - en fremragende keeper, stærkeste forsvar i verden, verdens bedste midtbane - med verdens bedste spiller - og et af verdens bedste angreb..

Bestemt ikke tilfældigt at de også var forsvarende verdensmestre, og dette hold var vel ret beset stærkere end VM holdet..

DVS hands down Frankring 2000, efterfulgt af Danmark i 84 og Tyskland i 92 (de to næste er ikke med på listen, men ikke desto mindre)

Link to comment
Share on other sites

Pænt goddag

Lidt fra mig.

tyskland i 72 skulle have været et fantastisk hold, men jeg blev født i 74. Det udelukker jo også Spanien og Tejkkoslovakiet

frankrig 84 var et ordinært hold, bortset fra hjemmebanen og Platini. Ses der bort fra Platini var eks DK nok stærkere på samtlige pladser (keepreren måske undtaget), og i Allan Simonsen - der blev skadet i åbningskampen - havde vi en spiller der kunne have været turneringens anden store oplevelse.

Holland 88 var et stærkt hold, men med offensiv slagside, omend de havde en god keeper.

DK 92 havde Brian Laudrup og Peter Schmeichel, to af de bedste spillere på den europaiske scene de år og var direkte i startelleveren på alle landshold. Men alt i alt var Tyskland skræmmende stærke, Tyskland 92 er et af de stærkeste hold jeg kan huske. Tyskland 96 havde bare ikke samme niveau som 92.

Så kommer vi til frankrig 2000 - en fremragende keeper, stærkeste forsvar i verden, verdens bedste midtbane - med verdens bedste spiller - og et af verdens bedste angreb..

Bestemt ikke tilfældigt at de også var forsvarende verdensmestre, og dette hold var vel ret beset stærkere end VM holdet..

DVS hands down Frankring 2000, efterfulgt af Danmark i 84 og Tyskland i 92 (de to næste er ikke med på listen, men ikke desto mindre)

OK, den her tråd er bragt frem igen, spændende....

Jeg kan følge meget af din argumentation. Frankrig 2000 var et utroligt hold.

Men....Danmark 84 - Jo, de var gode og gav os fantastiske kampe, men de kan altså ikke komme ind som nummer 2 på alle tiders EM-hold. Så har man for nationalistiske briller på.

Frankrig 1984 var jo bedre bare fra det EM.

Holland 1988 var suveræne - de havde et vildt hold. Tyskland 92 kan jeg godt følge dig i. Det var et fantastisk hold selv om de var bedre i 90. Selvfølgeligt svært at tale med om Tyskland 72 da man jo ikke selv har set dem i hele kampe, men en masse klip og omtale om dette fantastiske hold. Jeg kan dog huske glimt fra da de blev verdensmestre 1974.

Link to comment
Share on other sites

frankrig 84 var et ordinært hold, bortset fra hjemmebanen og Platini. Ses der bort fra Platini var eks DK nok stærkere på samtlige pladser (keepreren måske undtaget), og i Allan Simonsen - der blev skadet i åbningskampen - havde vi en spiller der kunne have været turneringens anden store oplevelse.

Giresse og Tigana var ordinære??? Og der var egentlig også et ganske udmærket forsvar på det hold, selvom det selvfølgelig ikke var spillere i Maldini/Beckenbauer etc. klassen.

Dog vil jeg erklære mig enig i, at det franske hold fra 2000 var det bedste, mens det hollandske fra 1988 efter min (ganske subjektive) vurdering var det mest spektakulære - Van Bastens mål i finalen er nærmest grund nok. Har derudover et eller andet med de forskellige USSR-hold fra midt-80'erne - de vandt ikke rigtig noget, men hold kæft hvor spillede de flot.

Edited by MichaelMP
Link to comment
Share on other sites

D'herrrer Antaeus og Michael

Giresse og Tigana m.fl var efter min mening ordinære i denne sammenhæng, specielt Tigana blev fremhævet dengang. Bevares, de spillede landsholdsfodbold, men ret beset, de tilsvarende pladser på DKs landshold dengang var bare bedre.

Nej DKs landshold rummede spillere som Morten Olsen, Søren Lerby, Frank Arnesen, Ivan Nielsen, Allan Simonsen, Elkjær, Laudrup. En perlerække. Derudover John Sivebæk, Jesper Olsen, jan Mølby, Klaus Berggren, fire spillere der alle ville have pyntet på det franske hold.

Vi kan godt lide at hade os selv og nedrakke os selv lidt i DK. Danmarks hold i starten af firserne var exeptionelt, efter alle standarter.

Husk at DK havde franskmændende på hælene og styrede kanmpen både før og efter udvisningen af Amorous (endnu en ordinær spiller). Frankrig havde ikke meget i den kamp og den mægtige Platini intet, bortset fra et totalt ufarligt skud - det ramte så Søren Busk i hovedet og snød Ole Quist. Ak ja.

Hvem hsuker jeg ellers.. Boulanger (eller noget ironisk i den dur) også ordinær.

Holland 88 var et smukt hold, ingen tvivl om det. De fortjener måske nok mere ros end jeg gav dem, det skal D'herrer have.

Selvom et hold vinder titlen er det jo ikke nødvendigvis det bedste hold ved den slutrunde. Eks 86 hvor Diego vandt, 84 hvor Platini vandt, DK 92, Grækerne i - her for nylig - de skide italienere i 82 - for nu at nævne dem jeg kan huske.

Også jeg husker USSR holdene fra midtfirserne, særligt det hold DK var i VM kval med, et studie i positionsfodbold. Men de manglede det ekstraordinære i individualisme - msåke de var bange for KZ lejrene hvis de brød ud af systemet..

Mvh

Peter

Edited by Peter Voigt
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share