Sign in to follow this  
løberen123

Øvelser efter træningen

Recommended Posts

Er der nogle øvelser som man kan gøre efter løbetræningen for at blive hurtigere ? Tænker på simple øvelser som man kan bruke omkring 10-15 efter træningen.

Jeg træner til 800m. Træner normalt 5 gange om ugen

Edited by løberen123

Share this post


Link to post
Share on other sites
På en distance som 800 meter, er det ikke næsten udelukkende ens aerobiske udholdenhed der tæller?

Nej, distancens skal være meget længere før det bliver udelukkende aerobt.

Men naturligvis er der en pæn fordeling af aerob og anaerob. Vil gætte på 65% - 35%. Kommer an på hvor veltrænet man er.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg sad igår og ledte efter nogle accelerations øvelser, øvelserne er tiltænkt sportsgrene som tennis og fodbold o.lign. hvor man lige pludseligt skal være i stand til at reagere hurtigt, så har fjernet nogle af øvelserne. Du skal være opmærksom på at disse ikke kan forbedre din overordnede hastighed, man kan give dig en fordel i staten når du skal op i fart.

Basic Sprints

Set 2 cones out 10-20 meters apart. Sprint from one cone to the next and slowly jog back to the start.

Up Hill Sprints

In competition the first few strides are crucial. Running up a slight hill (about 30 degrees) helps to develop power and acceleration. Keep the distances short (10-15 meters) and allow extra rest between sets and reps.

Down Hill Sprints

Down hill speed and agility drills help to develop leg speed and co-ordination. This is sometimes referred to as over-speed training. Keep the distance short (10-15 meters) and make sure the hill is only slight.

Håber du kunne bruge noget af det.

Der kan findes flere på http://www.sport-fitness-advisor.com/agilitydrills.html, på hjemmesiden er der også andre forslag til hvordan du kan træne Hill ud at bruge en bakke.

Edited by MGL

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg sad igår og ledte efter nogle accelerations øvelser, øvelserne er tiltænkt sportsgrene som tennis og fodbold o.lign. hvor man lige pludseligt skal være i stand til at reagere hurtigt, så har fjernet nogle af øvelserne. Du skal være opmærksom på at disse ikke kan forbedre din overordnede hastighed, man kan give dig en fordel i staten når du skal op i fart.

Basic Sprints

Set 2 cones out 10-20 meters apart. Sprint from one cone to the next and slowly jog back to the start.

Up Hill Sprints

In competition the first few strides are crucial. Running up a slight hill (about 30 degrees) helps to develop power and acceleration. Keep the distances short (10-15 meters) and allow extra rest between sets and reps.

Down Hill Sprints

Down hill speed and agility drills help to develop leg speed and co-ordination. This is sometimes referred to as over-speed training. Keep the distance short (10-15 meters) and make sure the hill is only slight.

Håber du kunne bruge noget af det.

Der kan findes flere på http://www.sport-fitness-advisor.com/agilitydrills.html, på hjemmesiden er der også andre forslag til hvordan du kan træne Hill ud at bruge en bakke.

Det er noget lort du har fundet. Det kan givet vis producere small-time resultater såfremt udøveren er meget uforberedt.

Løb op og ned af bakke er spild af tid.

En agility ladder er endnu mere spild af tid. Enhver kan mestre selv de mest komplekse foot-steps i denne på blot en uge.

Hvordan ser fodarbejdet ud i tennis, basket, amerikansk fodbold?

Vis mig en eneste video hvor fodarbejdet i en af disse eller lignende sportsgrene duplikerer fodarbejdet ved agility-ladder arbejde.

Big waste of time. En agility-ladder er bedst reseveret til skraldemanden.

Edited by #52

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var faktisk også mest sprint øvelserne jeg tænkte på, havde ikke tænkte mig at bruge den der stige. Men et af min problem da jeg spillede tennis var at jeg ikke var hurtig nok til at sætte af, når jeg skulle rundt på banen, og der syntes jeg de små sprint øvelser hjalp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det var faktisk også mest sprint øvelserne jeg tænkte på, havde ikke tænkte mig at bruge den der stige. Men et af min problem da jeg spillede tennis var at jeg ikke var hurtig nok til at sætte af, når jeg skulle rundt på banen, og der syntes jeg de små sprint øvelser hjalp.

Sprint, som en del af træningen for sportsudøvere, er noget jeg er meget stor fortaler for (såfremt sprint indgår i sportsgrenen).

Sprint op og ned af bakke har bare ingen nævnværdig overførsel til et alm. sprint.

Tværtimod er muligheden for, ikke blot en neutral, men en negativ overførsel til det lineære sprint eksisterende.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest DBM
Sprint, som en del af træningen for sportsudøvere, er noget jeg er meget stor fortaler for (såfremt sprint indgår i sportsgrenen).

Sprint op og ned af bakke har bare ingen nævnværdig overførsel til et alm. sprint.

Tværtimod er muligheden for, ikke blot en neutral, men en negativ overførsel til det lineære sprint eksisterende.

Er det pga. den ændrede løbestil ved hill sprints, at du mener, der er risiko for negativ overførsel?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er det pga. den ændrede løbestil ved hill sprints, at du mener, der er risiko for negativ overførsel?

Dan, ja netop af denne årsag.

En meget lavt forberedt atlet vil muligvis kunne opnå small-time results ved den slags GPP. Men selv for lavt forberedte sportsfolk er det ikke nødvendigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

du kan eventuelt kigge på duorun.dk da jeg tror de er mere specifiserede inden for løb. Det er dog ikke sikker vidensdelingen er meget større end her på mol.

Noget som du kan gøre en gang imellem er sprint efter tabata-metoden. Den er pisse hård hvis man gør det rigtigt.

Det går kort sagt ud på at give sig fuldt ud i 20sekunder, hvile 10, sig fuldt ud i 20sekunder, hvile 10... i alt 8 gange så det varer 4 minutter.

Det kan fx være sprint i 20sek. englehop. armbøjninger eller lignende.

- du kan eventuelt søge efter tabata her på mol eller google.

Jeg plejer normalt at sprinte 5-6 gange (fra mål til midtercirkel med en 10-20 sek pause efter hver sprint) efter hver fodboldtræning, hvilket river godt i lungerne og træthedsfølelsen i kroppen.

- de andre plejer at sige jeg er mentalt forstyrret (hvilket er korrekt :laugh: ), men jeg tror det kan være en årsag til jeg næsten løber lige så hurtigt med bold som de andre når de sprinter :devil:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest DBM
Dan, ja netop af denne årsag.

En meget lavt forberedt atlet vil muligvis kunne opnå small-time results ved den slags GPP. Men selv for lavt forberedte sportsfolk er det ikke nødvendigt.

Ok, det er et godt argument - såfremt målet er max hastighed. Jeg synes dog stadigvæk at hillsprints er fantastisk træning i andre sammenhæng.

du kan eventuelt kigge på duorun.dk da jeg tror de er mere specifiserede inden for løb. Det er dog ikke sikker vidensdelingen er meget større end her på mol.

Noget som du kan gøre en gang imellem er sprint efter tabata-metoden. Den er pisse hård hvis man gør det rigtigt.

Det går kort sagt ud på at give sig fuldt ud i 20sekunder, hvile 10, sig fuldt ud i 20sekunder, hvile 10... i alt 8 gange så det varer 4 minutter.

Det kan fx være sprint i 20sek. englehop. armbøjninger eller lignende.

- du kan eventuelt søge efter tabata her på mol eller google.

Nu er tabata nok ikke lige det bedste redskab til at øge max løbehastighed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this