Sign in to follow this  
mlla

link til øvelsen

Recommended Posts

Er der så nogen der kan svare på hvordan frivend er i hypertrofi-sammenhæng? Jeg tænker på 4-6 reps med en middel vægt?

Det har været oppe at vende før bl.a. under "træningsmål for 2003" om hvorvidt VL øvelser er gode i BB/SL sammenhæng.. En af grundene til, at nogle integrerer f.eks. powercleans, er at nogle mener, at det giver et lille hormonboost som ved f.eks. squat.. Omvendt så kræves der så meget teknik, at det nok vil være svært at træne efter hypertrofi, altså med flere reps, men det er da vildt spændende om det ville give noget ekstra masse, hvis man først lærte teknikerne ordernligt og begyndte at træne derefter...

Ved at f.eks. Voravong træner bla cleans i hans WSB for at udnytte dette hormonboost i overkroppen, samt at Jay og Ripper vil igang med det... ;)

Håber det hjalp en smule! :)

Edited by The Tiger

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var da helt sikkert brugbart, men teorien omkring hormonboostet er jeg ikke helt hooked på...

Mere ideen at så mange muskler i overkroppen blev aktiveret på en gang, fascinerer mig mere!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er bare super-tak skal i ha.

Jeg har også tænkt mig at prøve øvelsen i mit næste program.

Nu må jeg bare se om det kræver mere teknik end jeg magter.

Hvor tungt skal man egentlig køre den øvelse?? :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vedr. hypertrofi - en ting man skal gøre sig klart er, at der ikke er nogen Excentrisk fase i et OL-løft, hvilket er en af grundene til at en OL-løfter rent faktisk kan tillade sig at squatte 4-5 dage om ugen. Taler vi om konventionel BB er det velkendt at netop er den excentriske fase der stimulerer vækst. En af grundene til at der findes muskuløse vægtløftere må være at finde i træningsvolumen.

Så er spørgsmålet bare om hvordan man kan implementere f.eks cleans, snatches ind i et BB/styrkeløftspræget program, eller om man vil konvertere til fuldblods OL-løft.

Selv kører jeg et par måneder ad gangen med OL inspireret træning - og jeg føler at jeg er ved at få lukket nogle "huller" i min fysik. Specielt er styrken/hypertrofi i Trapz/skuldre forbedret..Samt bedre koordinationsevne.

:)

Edited by sas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lagoon/cilius: Det er vist meget naturligt at man netop til at begynde med, specielt mærker den i trapz da det er sjældent at man som BB'er eller styrkeløfter "shrugger" så meget vægt :devil: De fleste er jo allerede vant til at squatte/skulderpresse - og dødløft træner ikke trapz ligeså dynamisk som OL-løft.

Edited by sas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this