Træne løb/cykling/svømning


juristen
 Share

Recommended Posts

Er ny bruger herinde, men har gennem længere tid fulgt med i diverse indlæg og emner.

Havde gennem 2005 og 2006 og starten af 2007 meget travlt på arbejdet, og faktisk så travlt at det begyndte at gå ud over mit helbred. Jeg tog langsomt en masse kilo på (endte faktisk på 104kg), og fik slet ikke motioneret, og levede af alt for meget af ”take-away”. Jeg fik pludselig” trykken” for hjertet, og gik derfor til lægen og fik foretaget en EKG, som viste at der (heldigvis) ikke var nogen fejl på hjerte og lunger. Lægen mente derfor, at det nok var kombinationen af alt for meget arbejde og alt for lidt motion, og al for usund kost. Lægen anbefalede mig derfor at arbejde en del mindre, og begynde at svømme, eventuelt cykle, men jeg måtte i hvert fald ikke begynde at løbe, da det ville være alt for hårdt for mine knæ:-/.

Jeg omlagde min kost, og droppede ”take-away”, og besluttede mig for at ville tabe 20 kg. Da jeg havde gjort det godt på arbejdet, fik jeg en bonus, som jeg straks investerede i en cykel, og jeg begyndte langsomt i foråret 2007 at cykle hjem fra arbejde 1 – 2 gange om ugen (ca. 32 km x 2). De dage hvor jeg ikke cyklede styrketrænede jeg, dvs. ca. 3 gange om ugen. Efter et par måneder blev det til at jeg næsten cyklede hjem hver dag, og de sidste 6 måneder har jeg cyklet frem og tilbage på arbejdet hver dag, dvs ca. 320 km om ugen, plus et par lange weekendture 100-200 km. Cykler i alt slags vejr, også selv om det regner, og specielt i vinters var det til tider en rimelig kold og våd fornøjelse. Har også deltaget i et par cykelløb, blandt andet Melfar24, hvor jeg desværre måtte udgå efter 16 timer og 403 km, på grund af massive kramper. Derudover har jeg taget en løbetur i ny og næ.

Al denne træning har selvfølgelig givet pote, og jeg har tabt mig næsten 20 kg, og vejer nu 85 kg. De første 10-15 kg gik stærkt, resten har godt nok taget lang tid… Er 190 cm høj, og vægttabet har sammen med min styrketræning gjort at jeg nu ser slank og muskuløs ud, og faktisk ser det ud som om jeg har tabt mig noget mere end 20 kg. Hele denne processen har været lang og hård og sej og en ensom kamp, men det har bestemt været det hele værd:-).

Nå men nu til denne tråds egentlige formål. Da mit første mål med at tabe mig nu er nået, har jeg sat mig endnu et mål… at gennemføre en Ironman i sommeren/efteråret 2009. Da det bliver endnu en lang og sej proces, laver jeg denne tråd for at få støtte, råd og vejledning, da jeg helt sikkert vil have mange spørgsmål undervejs.

Det skal siges, at jeg starter helt fra bunden med svømning og næsten fra bunden med løb, men er vel efterhånden blevet ok til cykling. Det er mit mål bare at gennemføre, ikke at gennemføre på en bestemt tid.

Min plan er, at fortsætte med at cykle frem og tilbage til arbejdet, men at droppe de lange weekendture, indtil engang i marts, april 2009, for at få overskud til svømning og løb. Jeg er rimelig til cykling, og ved at jeg har bygningen til at blive en ok svømmer. Det er derimod ved løb, at jeg har det svært, da jeg er kraftig/muskuløs bygget, og ved, at det er her jeg skal træne ekstra i forhold til svømning og især cykling. Jeg påtænker at melde mig ind i en tri-klub, men vil gerne lige have en ok grundform, inden jeg melder mig ind.

Har et delmål om at gennemføre en triathlon i Hillerød den 24 august (500m svømning, knap 40 km cykling og 10 km løB).

De første 6-8 uger handler bare om at komme ind i en god træningsrytme, og langsomt skrue op for antallet af gange der trænes i de enkelte ting.

Min træning indtil videre:

Jeg startede mit tri-program i søndags, med at spinne i en time, og efterfølgende styrketræne, og afsluttede med en løbetur på 6,5 km (tog ca. 35 min). Er ikke nogen hurtigløber, og der er bestemt lang vej endnu til de 42 km;-).

I mandags, cyklede jeg frem og tilbage til arbejdet (ca. 64 km) og løb ca. 5,5 km (tog ca. 30 min) og afsluttede aftenen med at cykle tilbage til byen for at se kærestenJ(30 km).

I går, cyklede jeg igen frem og tilbage til arbejdet (ca. 64 km), styrketrænede, og afsluttede dagen med 800 meters svømning (Crawl og bryst) (tog ca. 25 min), hvilket jeg er ok tilfreds med, da jeg ikke har svømmet i flere år.

I dag, har jeg så cyklet til arbejdet (32 km), og planlægger en løbetur på 5,5 km, og en cykeltur hjem fra arbejdet senere.

Gode råd og ideer modtages gerne…:-)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er ny bruger herinde, men har gennem længere tid fulgt med i diverse indlæg og emner.

Havde gennem 2005 og 2006 og starten af 2007 meget travlt på arbejdet, og faktisk så travlt at det begyndte at gå ud over mit helbred. Jeg tog langsomt en masse kilo på (endte faktisk på 104kg), og fik slet ikke motioneret, og levede af alt for meget af ”take-away”. Jeg fik pludselig” trykken” for hjertet, og gik derfor til lægen og fik foretaget en EKG, som viste at der (heldigvis) ikke var nogen fejl på hjerte og lunger. Lægen mente derfor, at det nok var kombinationen af alt for meget arbejde og alt for lidt motion, og al for usund kost. Lægen anbefalede mig derfor at arbejde en del mindre, og begynde at svømme, eventuelt cykle, men jeg måtte i hvert fald ikke begynde at løbe, da det ville være alt for hårdt for mine knæ:-/.

Jeg omlagde min kost, og droppede ”take-away”, og besluttede mig for at ville tabe 20 kg. Da jeg havde gjort det godt på arbejdet, fik jeg en bonus, som jeg straks investerede i en cykel, og jeg begyndte langsomt i foråret 2007 at cykle hjem fra arbejde 1 – 2 gange om ugen (ca. 32 km x 2). De dage hvor jeg ikke cyklede styrketrænede jeg, dvs. ca. 3 gange om ugen. Efter et par måneder blev det til at jeg næsten cyklede hjem hver dag, og de sidste 6 måneder har jeg cyklet frem og tilbage på arbejdet hver dag, dvs ca. 320 km om ugen, plus et par lange weekendture 100-200 km. Cykler i alt slags vejr, også selv om det regner, og specielt i vinters var det til tider en rimelig kold og våd fornøjelse. Har også deltaget i et par cykelløb, blandt andet Melfar24, hvor jeg desværre måtte udgå efter 16 timer og 403 km, på grund af massive kramper. Derudover har jeg taget en løbetur i ny og næ.

Al denne træning har selvfølgelig givet pote, og jeg har tabt mig næsten 20 kg, og vejer nu 85 kg. De første 10-15 kg gik stærkt, resten har godt nok taget lang tid… Er 190 cm høj, og vægttabet har sammen med min styrketræning gjort at jeg nu ser slank og muskuløs ud, og faktisk ser det ud som om jeg har tabt mig noget mere end 20 kg. Hele denne processen har været lang og hård og sej og en ensom kamp, men det har bestemt været det hele værd:-).

Nå men nu til denne tråds egentlige formål. Da mit første mål med at tabe mig nu er nået, har jeg sat mig endnu et mål… at gennemføre en Ironman i sommeren/efteråret 2009. Da det bliver endnu en lang og sej proces, laver jeg denne tråd for at få støtte, råd og vejledning, da jeg helt sikkert vil have mange spørgsmål undervejs.

Det skal siges, at jeg starter helt fra bunden med svømning og næsten fra bunden med løb, men er vel efterhånden blevet ok til cykling. Det er mit mål bare at gennemføre, ikke at gennemføre på en bestemt tid.

Min plan er, at fortsætte med at cykle frem og tilbage til arbejdet, men at droppe de lange weekendture, indtil engang i marts, april 2009, for at få overskud til svømning og løb. Jeg er rimelig til cykling, og ved at jeg har bygningen til at blive en ok svømmer. Det er derimod ved løb, at jeg har det svært, da jeg er kraftig/muskuløs bygget, og ved, at det er her jeg skal træne ekstra i forhold til svømning og især cykling. Jeg påtænker at melde mig ind i en tri-klub, men vil gerne lige have en ok grundform, inden jeg melder mig ind.

Har et delmål om at gennemføre en triathlon i Hillerød den 24 august (500m svømning, knap 40 km cykling og 10 km løB).

De første 6-8 uger handler bare om at komme ind i en god træningsrytme, og langsomt skrue op for antallet af gange der trænes i de enkelte ting.

Min træning indtil videre:

Jeg startede mit tri-program i søndags, med at spinne i en time, og efterfølgende styrketræne, og afsluttede med en løbetur på 6,5 km (tog ca. 35 min). Er ikke nogen hurtigløber, og der er bestemt lang vej endnu til de 42 km;-).

I mandags, cyklede jeg frem og tilbage til arbejdet (ca. 64 km) og løb ca. 5,5 km (tog ca. 30 min) og afsluttede aftenen med at cykle tilbage til byen for at se kærestenJ(30 km).

I går, cyklede jeg igen frem og tilbage til arbejdet (ca. 64 km), styrketrænede, og afsluttede dagen med 800 meters svømning (Crawl og bryst) (tog ca. 25 min), hvilket jeg er ok tilfreds med, da jeg ikke har svømmet i flere år.

I dag, har jeg så cyklet til arbejdet (32 km), og planlægger en løbetur på 5,5 km, og en cykeltur hjem fra arbejdet senere.

Gode råd og ideer modtages gerne…:-)

hej ville oprettet en logbog hvis jeg var dig, så vi kan følge din træning.

du kan sakkes melde dig ind i en tri klub du behøver ikke at være i super from for det. desuden ville de kunne vejleder dig om teknik, træning til jern o.s.v. + du ville have nogle at træner med

ellers ser det godt ud.

lidt om træning

svømning fra 2-4 pas om uge ville have 1 langt pas ((altså når du har lært at svømme Cr.)

1-2 pas med fokus på teknik mm.

evt. 1 pas i forbindelse med et triple pas

cykling

3-5 pas om uge ville have 1 langt pas

1-3 ture (kan også bare være til arbejde)

1 pas i forbindelse med et triple/krys pas

løb

3-5 pas om uge ville have 1 langt pas

1-3 ture

1 pas i forbindelse med et triple/krys pas

styrke to gange om uge

Du kan evt. en gang imellem ligge nogle intervaller ind

forsat god træning

Kig evt. forbi min log (træner til sprint)

ps. ses i Hillerød (måske)

Edited by Triathleten
Link to comment
Share on other sites

Hej Triathleten

Tak for svar.

Du har formodentlig ret, det er nok ikke helt dumt allerede nu at melde mig ind i en tri-klub, specielt i forhold til svømningen, hvor jeg bestemt har behov for lidt træning, nærmere bestemt teknik;-), og styrketræningen kan man altid bruge lidt hjælp til. Har surfet lidt på nettet og fundet den nærmeste tri-klub, og vil forsøge om ikke jeg kan komme til et par træninger for at se om det var noget jeg kunne få noget ud af.

Har tænkt mig at have ca. 3 pas svømning, og 4 pas løb om ugen i tillæg til min cykeltræning og min styrketræning 2-3 gange om ugen, så det ser da nogenlunde fornuftigt ud, efter hvad du skriver og anbefaler.

Da jeg krydser i hverdagene, vil jeg primært forsøge at lave et triple pas om ugen (enten om lørdagen eller søndagen) (hvor en lang cykeltur med tiden vil kunne indlægges), men har også hus og have (og kæreste;-)) der skal passes (og da hverdagene er optaget med træning og arbejde skal det ske i weekenderne) og styrketræning foregår også i weekenden, ,... så ikke sikkert det kan gøres hver weekend;-).

Har lavet en blog ligesom du skrev: http://www.motion-online.dk/fora/index.php...blogid=697& (håber linket virker;-))

og den vil jeg forsøge at opdatere med jævne mellemrum.

Vi ses forhåbentlig i Hillerød, men med det tempo jeg har, ser jeg nok ikke andet end dine fodsåler;-).

Link to comment
Share on other sites

Hej Triathleten

Tak for svar.

Du har formodentlig ret, det er nok ikke helt dumt allerede nu at melde mig ind i en tri-klub, specielt i forhold til svømningen, hvor jeg bestemt har behov for lidt træning, nærmere bestemt teknik;-), og styrketræningen kan man altid bruge lidt hjælp til. Har surfet lidt på nettet og fundet den nærmeste tri-klub, og vil forsøge om ikke jeg kan komme til et par træninger for at se om det var noget jeg kunne få noget ud af.

Har tænkt mig at have ca. 3 pas svømning, og 4 pas løb om ugen i tillæg til min cykeltræning og min styrketræning 2-3 gange om ugen, så det ser da nogenlunde fornuftigt ud, efter hvad du skriver og anbefaler.

Da jeg krydser i hverdagene, vil jeg primært forsøge at lave et triple pas om ugen (enten om lørdagen eller søndagen) (hvor en lang cykeltur med tiden vil kunne indlægges), men har også hus og have (og kæreste;-)) der skal passes (og da hverdagene er optaget med træning og arbejde skal det ske i weekenderne) og styrketræning foregår også i weekenden, ,... så ikke sikkert det kan gøres hver weekend;-).

Har lavet en blog ligesom du skrev: http://www.motion-online.dk/fora/index.php...blogid=697& (håber linket virker;-))

og den vil jeg forsøge at opdatere med jævne mellemrum.

Vi ses forhåbentlig i Hillerød, men med det tempo jeg har, ser jeg nok ikke andet end dine fodsåler;-).

jeg vil lige spørge dig om nogle ting:

hvor manger timer om uge bruge du på arbejde, familie o.s.v (altså ting der kræver energi og overskyd)

hvor mange timer vil/kan du træne om uge og sammetidig have energi til næste uge?

har du overvejdet at købe/få et personligt pergram?

hvor meget ligge du i det?

hvor i landet bor du?

læs mere om triatlon træning på markallenonline.com

Link to comment
Share on other sites

Arbejder nu ca. 42 timer om ugen, og derfor noget mindre end jeg gjorde:-)

Jeg cykler som sagt til og fra arbejder, og cykler hjemmefra ca. 6.30, og er tilbagei gen fra arbejdet omkring 17.30-18.00, hver dag. fredag er jeg dog hjemme en times tid før. ( og så er dagens cykeltræning (64km) overstået:-)

Det jeg så skal er at løbe og svømme, og da mine løbepas, i hverdagene vil være max 1 times tid (når jeg engang kommer iform;;-)), og min svømning typisk 1 times tid og max 1,5 timer, vil jeg være færdig kl. ca. 18.30-19.30 hver dag, og derfor har jeg hver aften til hygge med kæresten og familien. Det vil være travle uger, men ikke så meget forskellig fra hvad jeg brugte af træningstid på cyklen, da der udover transport til og fra arbejdet blev spinnet og cyklet omveje på hjemturen, samt cyklet lange weekenture og derfor havde en træningsuge på omkring 20 timer. så ideen var at cykle noget mindre, og så tilgengælg bruge den "sparede" tid på svømning og cykling. (20 timer om ugen på en saddel kan godt blive lidt endformigt med tiden;-)

Bor i nordsjælland, og bor under en km fra familien, svømmehal og træningscenter, så skal heldigvis ikke bruge meget tid på transport. Alt i alt bliver det nogle travle hverdage, mens weekenderne blive mere stille og rolige, med lidt hygge, restitution mv.. (udover lidt styrketræning, løb og svømning;-) Sådan har jeg atid haft det...., en travl uge, men en ok rolig weekend.

Har afsat det næste års tid til projektet "Ironman", får ved at et så tidskrævende program ikke kan hænge sammen når først man bliver fastetableret med børn mv. Heldigvis har jeg en forstående kæreste, som også er meget sportsaktiv, og vi cykler tit sammen da vi studerer/arbejder samme sted og vil også løbe meget sammen. Svømning er nok ikke lige hende:-/ (faktisk er hun en rigtig god løber, så vil få masser ud af at træne med hende:-). Og det sparer mig rigtig meget i træningstid at transporten til og fra arbejdet er cykeltræning. Jeg tror jeg må se hvordan det går, ellers må jeg skrue lidt ned for ambitionsniveauet og træne lidt færre pas ;-)

Har ikke rigtig overvejet et personligt program, har søgt information i bøger og på internettet, vil søge gode råd herinde på Motion-online, og i tri-klub. Hvis ikke det er tilstrækkeligt, kan det da godt være jeg skulle få lavet et, har du fået lavet et?

Har ikke prøvet at kigge på dit link endnu, men vil da lige tage et kig inden jeg smutter i seng.

Link to comment
Share on other sites

Arbejder nu ca. 42 timer om ugen, og derfor noget mindre end jeg gjorde:-)

Jeg cykler som sagt til og fra arbejder, og cykler hjemmefra ca. 6.30, og er tilbagei gen fra arbejdet omkring 17.30-18.00, hver dag. fredag er jeg dog hjemme en times tid før. ( og så er dagens cykeltræning (64km) overstået:-)

Det jeg så skal er at løbe og svømme, og da mine løbepas, i hverdagene vil være max 1 times tid (når jeg engang kommer iform;;-)), og min svømning typisk 1 times tid og max 1,5 timer, vil jeg være færdig kl. ca. 18.30-19.30 hver dag, og derfor har jeg hver aften til hygge med kæresten og familien. Det vil være travle uger, men ikke så meget forskellig fra hvad jeg brugte af træningstid på cyklen, da der udover transport til og fra arbejdet blev spinnet og cyklet omveje på hjemturen, samt cyklet lange weekenture og derfor havde en træningsuge på omkring 20 timer. så ideen var at cykle noget mindre, og så tilgengælg bruge den "sparede" tid på svømning og cykling. (20 timer om ugen på en saddel kan godt blive lidt endformigt med tiden;-)

Bor i nordsjælland, og bor under en km fra familien, svømmehal og træningscenter, så skal heldigvis ikke bruge meget tid på transport. Alt i alt bliver det nogle travle hverdage, mens weekenderne blive mere stille og rolige, med lidt hygge, restitution mv.. (udover lidt styrketræning, løb og svømning;-) Sådan har jeg atid haft det...., en travl uge, men en ok rolig weekend.

Har afsat det næste års tid til projektet "Ironman", får ved at et så tidskrævende program ikke kan hænge sammen når først man bliver fastetableret med børn mv. Heldigvis har jeg en forstående kæreste, som også er meget sportsaktiv, og vi cykler tit sammen da vi studerer/arbejder samme sted og vil også løbe meget sammen. Svømning er nok ikke lige hende:-/ (faktisk er hun en rigtig god løber, så vil få masser ud af at træne med hende:-). Og det sparer mig rigtig meget i træningstid at transporten til og fra arbejdet er cykeltræning. Jeg tror jeg må se hvordan det går, ellers må jeg skrue lidt ned for ambitionsniveauet og træne lidt færre pas ;-)

Har ikke rigtig overvejet et personligt program, har søgt information i bøger og på internettet, vil søge gode råd herinde på Motion-online, og i tri-klub. Hvis ikke det er tilstrækkeligt, kan det da godt være jeg skulle få lavet et, har du fået lavet et?

Har ikke prøvet at kigge på dit link endnu, men vil da lige tage et kig inden jeg smutter i seng.

Det lyder fornuftigt de der 320km til og fra arbejde om uge er god cykel træning. Som du selv var inden på ville jeg kun en gang imellem cykel langt (130-200km)

Hvilken og hvornår skal du køre ironman?

Jeg vil først rigtig begynde at træne til ironman ca. 32-36 uge før den hvor de 12-16 første uge ville udelukkede være MAF træning

sådan finder du din MAF

Here it is:

1. Take 180

2. Subtract your age

3. Take this number and correct it by the following:

-If you do not workout, subtract another 5 beats.

-If you workout only 1-2 days a week, only subtract 2 or 3 beats.

-If you workout 3-4 times a week keep the number where it is.

-If you workout 5-6 times a week keep the number where it is.

-If you workout 7 or more times a week and have done so for over a year, add 5 beats to the number.

-If you are over about 55 years old or younger than about 25 years old, add another 5 beats to whatever number you now have.

-If you are about 60 years old or older OR if you are about 20 years old or younger, add an additional 5 beats to the corrected number you now have.

træningen skal ligge inden for 100%-80% af de MAF

efter det vil du have et meget bedre arobal system (trænings timer ca. 10-12 timer max 15) (husk det er off sæson)

efter det ville jeg have et 20 uger

8-10 uger from opbygning (12-20 timer)

8-6 uger vilde opbygning med lidt intensitet træning (15-25 timer)

4-6 uger nedtrapning (fra ca. 20 timer til under 10 timer)

indtil til det ville jeg mest fokusere på teknik, teknik og mere teknik + at bygge mit løb langsomt op som jeg ikke får en skade

husk du skal ikke prøve at kopier en prof triatlets program (det kommer der bare noget dårlig ud af)

personligt fik jeg en fra min klub til at lave et gratis program til mig

ellers hvis du skal købe et kan jeg forslag

Jonas fra endurance sport

kig på DtriF for at finde en klub nær dig

forsat god træning

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil lige sige du kan selvfølgelig træne mere end 10-12 timer her til vinter, men normal træner man ikke så meget om vintrene.

Du kunne jo f.eks cykel 2 gang til arbejde det vil sige ca. 4-5 timer? løb 2-3 timer, svømme 2-3 timer, styrke 2 timer + cykling i forbindelse med krys pas ca. 1 time. Altså så 11-14 timer måske synes du det lyder af lidt, men mere behøver med ikke så tidligt på sæsonen.

en anden lille ting, husk krys pas (cykel + løB)

fordi du kan være nok en så god løber, men hvis du ikke kan løbe efter du har cykel er det lige meget.

Link to comment
Share on other sites

Ligesom du skriver, virker det som om træningsprogrammer er bygget op omkring : grundtræning, opbygning, og nedtrapning op til konkurrencen. Jeg har ikke lavet et endeligt træningsprogram endnu, men vil bygge det op som du foreslår men grundtræning/opbygning/nedtrapning.

Som sagt vil jeg bruge de næste par måneder til lidt "ad hoc" træning for at få en god rytme og rutine i min træning, så kroppen bliver vant til svømning, cykel og løb, og bygge langsomt op så jeg undgår skader, og derefter starte på et "rigtigt" træningsprogram. Det vigtigste er jeg langsomt kommer igang med specielt løb og svømning (og får lært de rigtige teknikker;-)). Havde forventet at bruge ca. 40 uger på "rigtig" træning, så det er vel ikke helt ved siden af hvad du skriver.

Har ikke hørt om MAF, men det skal da prøves, når jeg starter på mit "rigtige" træningsprogram. (og vil næsten tro at træningen automatisk begrænser sig til en 13-15 timer om ugen når først vinteren indtræffer;-)

Havde to kammerater og kæresten med i svømmehallen igår,(satte ny personlig rekord med 1000 meter:-)) og den ene af mine kammerater, er gammel svømmer og instruktør, og han har lovet at give mig et par ene-timer. (han synes faktisk at jeg havde en ok teknik, men den skulle selvfølgelig pudses af og forbedres.)

Har overtalt kæresten til at tage med til et par træningspas i den lokale tri-klub, så vil forsøge om ikke vi kan komme til et par træningspas i næste uge.

Har ikke tænkt så meget på hvilken "ironman", men det skal ikke være Lanzarote, da den skulle være pæn hård (og ligger også lidt for tidligt på sæsonen). Overvejer Roth, eller den i Flensborg/ostsee (er Ironman distance, men de må åbenbart ikke kalde det Ironman.)

Er der andre gode begynder ironman? Vil lave den i sommeren/efteråret 2009. (juli, august, september)

Har krydset et par gange tidligere (cykling + løB) når jeg lige skulle løsne lidt op i mine trætte cykelben, og det var godt nok en mærkelig følelse, som lige tager lidt tid at vende sig til...men håber det kommer med tiden.

Skal ud og have fat i et par svømmebukser, er der nogen som kan anbefales? Er ikke til "trusse-badebukser", så det skal være bokser-shorts agtige eller længere. (synes det på nuværende er lidt overkill med en tri-dragt.

Link to comment
Share on other sites

Ironman-distance sidst på sæsonen kunne være:

Almere (Holland): Almere

Elbaman (Italien): Elbaman

Kalmar (Sverige): Kalmar

Klagenfurt (Østrig): Klagenfurt

Klagenfurt er den vildeste oplevelse - men er super populær og udsolgt ganske få timer efter de åbner for tilmeldingen. Du skal være hurtig på aftrækkeren. På de "mindre" stævner er stemningen ofte lidt mere "afslappet".

Multisports-tights er vejen frem (lille vaskeskind i buksen, ingen generende syninger og ingen pude). F.eks. Skins, Fusion, Raidlight eller lign.

Edited by Bagmanden
Link to comment
Share on other sites

Ironman-distance sidst på sæsonen kunne være:

Almere (Holland): Almere

Elbaman (Italien): Elbaman

Kalmar (Sverige): Kalmar

Klagenfurt (Østrig): Klagenfurt

Klagenfurt er den vildeste oplevelse - men er super populær og udsolgt ganske få timer efter de åbner for tilmeldingen. Du skal være hurtig på aftrækkeren. På de "mindre" stævner er stemningen ofte lidt mere "afslappet".

Multisports-tights er vejen frem (lille vaskeskind i buksen, ingen generende syninger og ingen pude). F.eks. Skins, Fusion, Raidlight eller lign.

lidt mere om ironman østrig:

Dato: 05 Jul 2009

Sted: Østrig, Kärnten

Hej Alle,

En hel del medlemmer har udtrykt ønske om at køre Ironman næste år, og oven i det et ønske om måske at kunne drage afsted i en samlet flok. (ca. 10 fra Kvik Tri Team)

Det forholder sig således at startiderne gerne er udsolgt inden for 24 timer, og man skal derfor sidde klar ved computeren når registreringen åbner. Så skriv den 15. juli kl. 00:00 i kalenderen hvis du vil med!

Registreingen foregår på denne side:

www.activeeurope.com.

Prisen for start/nummer er ikke offentligtgjort endnu. Regn med ca. 3000 kr.

Lidt om Kärnten IRONMAN Austria: 3,8 km svømning i sø, genmsitstemp. 25 gr, våddragt tilladt. En runde. 180 km cykling, 1700 højdemeter, 2 runder. 42,2 km løb, flat, 2 runder.

der vil være op imod 10.000 mennesker og hoppe i mål området

Edited by Triathleten
Link to comment
Share on other sites

Havde ikke troet at man skulle være så hurtig ude af starthullerne for at få plads i Ironman-konkurrencerne.... det er sgu godt, der er et par garvede rotter herinde på MOL.

Er på ferie den 15. juli, så ved desværre ikke om jeg har adgang til en computer, men skal vist lige lave søge lidt om de forskellige ironman-konkurrencer, så jeg hurtigt får besluttet mig hvilken en det skal være. (men den i Østrig ser umiddelbart tiltrækkende ud, da specielt løberuten er flad, som er mit sværeste pas.

Skal have min første (løbe) træning i en tri-klub idag, så er spændt på om det er noget for mig. Er blevet lovet at kunne deltage i et par løbepas, og et par svømmepas, så det ser jeg frem til.

Øvede svømmeteknik igår med min svømmebody, (som er tidl. svømmer), og der er sgu mere idet end man lige tror, havde store problemer med vejrtrækningen, da jeg ikke fik pustet nok ud, og ikke fik nok luft ind. (så det kræver vist lidt mere øvelse;-)

Havde et gavekort til den lokale sportsbutik, som desværre ikke havde multisportshorts, så endte istedet med et par svømmebukser (bokseshorts fra Speedoz), og et par svømmebriller. Så det starter jeg med her og nu, men vil investere i et par multishorts, engang i sensommeren, når jeg skal begynde at deltage i konkurrencer.

Link to comment
Share on other sites

Hej jurist

Fedt mål du har sat dig.

Med dine 13-15 timers træning vil du få rigeligt træningstid. Helt sikkert.

Hvis jeg var dig ville jeg arbejde med at få differentieret dine mange træningspas. Sådan at du ikke træner de samme ting hele tiden. Du vil helt sikkert opleve overtræning og i værste fald skader.

Sørg for at lave cykeltræning med fokus på kadence. F.eks 30 km på lille klinge - høj kadence. et pas med maksimal fokus på din position på cyklen. Hedder "aero" i min træning.

Du skal lave løbetræning med fokus på skridtlængde, et andet pas med fokus på din holdning, spænd op nedre mave o.s.v..

Svømmetræning findes der tonsvis af teknik øvelser.

Lav stretching - styrketræning - balance

Så skal du sørge for at få delt din træning ind i forskellige intensiteter. typisk vo2maks, tærskel, tempo, udholdenhed og restitution.

Du skal planlægge lette dage så din krop får tid til at restituere sig.

Der er en verden af muligheder. Det vigtigste tror jeg er at du opretholder den fede følelse ved træningen, så du undgår perioder hvor du ikke får trænet. Der er lang tid til efterår 2009.

Variation og kontinuitet er kodeord for mig.

jeg regner i øvrigt med at der skal køre ironman i Juelsminde i august 2009.

God fornøjelse med det fede projekt

Link to comment
Share on other sites

Super mål du har sat dig...

Når du er så "grøn" i løb som du skriver , bør du helt klart sætte fokus der...MED DET SAMME.

Ganske rigtigt, kan man træne sig relativt hurtigt op til af gennemføre en marathon, men når du skal lave jern, er de 42,195 km VIRKELIGE HÅRDE.!!. Og Ironman er altså IKKE for amatører.

For at undgå, at du mister motivitionen, ville jeg sætte mig nogle del-mål. Løb feks dit første marathon i start foråret. Det i sig selv er en stor oplevelse, og om ikke andet "prøver" du de 42km.

Den største udfordring er at holde fokus i rigtigt mange mdr. Det kræver seriøs træning.

God Træning

Lance

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorgen Bodholdt
I går, cyklede jeg igen frem og tilbage til arbejdet (ca. 64 km), styrketrænede, og afsluttede dagen med 800 meters svømning (Crawl og bryst) (tog ca. 25 min), hvilket jeg er ok tilfreds med, da jeg ikke har svømmet i flere år.

Gode råd og ideer modtages gerne…:-)

Husk lige at indtage f.eks. et stykke cokolade inden du går i gang med svømningen hvis du lige har afsluttet styrketræning, for at forbygge kramper når du er i vandet.

Jørgen

http://www.oz7aik.dk/bodholdt/

Link to comment
Share on other sites

Hej igen, her lige lavet et sommer program som du måske kunne blive lidt inspireret af

Træning Sommerferie 2008 Sommer Grundtræning (fokus aerob effekt og kapacitet)

skal lige siges at der ligger en et bens serie under torsdag cykel turen, og søndag under de 30min AH ligger der 15min høj kadence og 15min lav kadence.

Mandag:

Morgen: løb 40-50 min. AH

Aften: svømning 40-50min. AM evt. H 2 x 150m

Tirsdag:

Morgen: 60-90min krys pas AM + styrke

Aften: fri

Onsdag:

Morgen: løb i bakker 30-40min AM

Aften: svømning 40-50min. AM evt. HP

Torsdag:

Morgen: cykling 80-120min AM + styrke

Aften: løb intervaller/teknik 60min T

Fredag:

Morgen: fri

Aften: krys pas 40-60min AL

Lørdag:

Morgen: svømning 30min AL

Aften: fri

Søndag:

Morgen: cykling 40-50min AH

Aften: fri

FAQ:

Løb: 5 gange. Timer 3-3,5 timer

Cykling: 4 gange. Timer 3-4 timer

Svømning: 3 gange. Timer 2-2,5 timer

Styrke: 2 gang 30min

I Alt: 9-11 timer

Der er altid 5-10min op- og ned varmning

Forklaring:

AL- aerob lav- intensitetstræning

AM- aerob moderat- intensitetstræning

AH- aerob høj- intensitetstræning

T- Tolerancetræning

H- Hurtighedstræning

Puls værdiger:

Max ca. 200 Hvile ca. 40 MAF 179

T/H 180-190

AH- 171-179

AM 156-170

AL 130-155

Link to comment
Share on other sites

Blackwizard: Jeg takker for de støttende ord:-). Er helt enig i at man skal synes det er sjovt, hvilket er super vigtigt for motivationen, og der hjælper variation meget i træningen. Det jeg er mest bekymret for er overbelastninger og skader, og det er også derfor jeg har afsat et et år til projektet, for at have tid til at bygge det hele langsomt op... forhåbentlig undgå skader. Min bedre halv-del er uddannet læge, så hun holder et vågent øje med jeg ikke får overbelastninger eller skader, og hun er også rigtig god at tage med på kost råd.

Er som sagt lige startet med at træne i en Tri-klub, og håber derfor at de kan hjælpe mig meget med specielt svømme- og løbe-teknik. Der hvor det kniber er nok smidigheden, da jeg er gammel fodboldspiller gennem 20 år, og derfor har rigtig stive ben, og cyklingen gør det ikke just bedre;-), men har snakket om at gå til lidt smidighedstræning med kæresten, men det bliver nok svært at finde tiden, så det bliver kun til lidt udstrækning efter hvert enkelt træningspas.

Kunne være fedt hvis der kom en Ironman i Juelsminde i 2009, hold mig endelig opdateret:-)

Gearheads: Tak for de støttende ord:-). Har faktisk snakket lidt med min søsters mand(som selv har løbet et par Maraton) om jeg skulle deltage i et forårsmarathon, for at prøve det inden det går løs til min Ironman. Spørgsmålet er imidlertid, om det vil "ødelægge" min træning da det tager en del tid at blive fuld restitueret efter et marathon... nogen der har en mening om det? På den anden side, er det jo fornuftigt, lige at have prøvet af hvad det vil sige at løbe en Marathon.

Enig i at delmål er en super ting også for motivationen, og har allerede sat mig mit første delmål som er Hillerød Triathlon i slutningen af august (500m svømning, knap 40km cykling og 10km løB).

Jørgen Bodholdt: Plejer for det meste at spise en proteinbar efter styrketræning, men synes stadig jeg døjer lidt med kramper efter en 30 min i vandet. Har hørt at magnesiumpiller, og godt med væske med salte og elektrolytter er godt mod kramper... nogen der har andre gode råd mod kramper? PS: du må da næsten lige give hende din cykelrytter på din hjemmeside et par bukser på;-)

Triathleten: Har prøvet at træne efter din MAF-metode, og det går ok på cyklen, men til løb er min puls for høj, også selvom jeg næsten er i gå-tempo.... det er vel noget som bliver bedre med tiden? Havde iøvrigt intervaltræning igår med tri-klubben hvor vi lavede 1-2-3-4-3-2-1, med 3 min pause mellem hvert interval. Synes faktisk det gik ret godt, og havde gode ben, selvom jeg forinden havde cyklet små 32 km. (så et vellykket kryds). Synes dit sommertræningsprogram ser interessant ud, men mangler der ikke en hvile dag;-) (eller det er måske lørdag du ser som din hviledag?

Rejser på ferie på lørdag og er sydpå i to uger:-), vi regner med at leje cykel i næsten alle dagene så vil cykle meget, og vil formodentlig opprioritere svømningen, da jeg nu har mulighed for at træne meget i havvand:-), nogen der har gode råd til svømning i havet?

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til MAF ved jeg, at ham jeg har hørt om det fra startede med at løbe 6:15 pr/km, og efter 12 uge var nede og løb 4:45 med helt samme puls. (han løber pt. 3:50 pr/km) ((og starter op efter vintrene på 4:50 pr/km)

Med hensyn til lørdag/hviledag da AL er restitions træning (både fredag/lørdag er det ikke nødvendigt med en hvile dag) ((dog kan jeg godt ligge svømme passet fredag og holde helt fri lørdag eller svømme AL både fredag/lørdag)

skal også ligge siges at jeg arbejder 8,5 timer både lørdag og søndag

med hensyn til havsøvm handler det om at kommer ud og svømmer (når teknikken er der). Du kan købe havsømme brille for bedre overblik, hav nogle fokus punkter at kigge efter når du svømmer og svømme en bladning af Cr. og polo Cr. altså hvor man kigger op på hver 4 eller 6 arm tag

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet er imidlertid, om det vil "ødelægge" min træning da det tager en del tid at blive fuld restitueret efter et marathon...

Det ville ødelægge din forberedelse ja, i så fald at du giver dig 100% til det pågældende marathon

men ideen er god, så længe du ikke giver dig fuldt ud 75-85% af formodet bedste performance.

Man må gerne lave styrketræning efterfulgt af konditionstræning .. men aldrig omvendt! Quote: ”The complete guide to triathlon training by Hermann Aschwer”

ellers fedt det du har sat dig for der ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Jurist

Min egen historie er også den med mange år som fodboldspiller og deraf følgende "stive stænger"

Du skal passe på ikke at være alt for fokuseret på din styrkeudvikling og kondition. Det som jeg har lært efterhånden er at det er utrolig vigtigt at muskler og sener kan følge med.

ergo. Lav strækøvelser - fokuser på bag og forlår og læg. jeg har selv haft ganske mange problemer omkring mit ene knæ. Der skete det at mine muskler blev stærkere og kortere, og derfor mere stramme. det gav mig en betændelsestilstand på ydersiden af det højre knæ som det tog mig to år at komme af med.

Jeg endte med at blive opereret - hjalp ikke - andreas hartkopp på idrætsklinikken i frederiksund kunne ikke hjælpe - binyerbarkhormon hjalp heller ikke. God råd var dyre. Løsningen fandt jeg i en gammel bog om idrætsskader. For korte og for stramme muskler = øget friktionsvarme ved knogler = størrer risiko for inflamtion = skidt ting for en triahlet.

Du skal vænne dig til at udspænding er et træningspas sidestillet med AT - Syre - tempo og alt det andet.

Det er ikke raketforskning der er tale om - det er de samme øvelser du kender fra din tid som fodboldspiller - denne gang skal du bare tage dem alvorligt!! (det har jeg aldrig selv gjort, før de seneste par år altså)

Stretching er nu også et udemærket træningspas når det regner!!

Blackwizard

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så er jeg tilbage efter 14 dage i sydens sol.

Fik trænet en masse, herunder en masse mountainbike, svømning (lidt havsvømning), og løb.

Vejret var super, men meget varmt, hvilket selvfølgelig havde stor indflydelse på min ydeevne under træningen. For detaljeret info om træningsmængde henvises til min blog: http://www.motion-online.dk/fora/index.php...blogid=697&.

Er begyndt at tage Magnesiumpiller, hvilket klart har hjulpet på mine kramper i læggene, sammen med masser af væske, og lette gear/højere kadence på cyklen. (Så det kan klart anbefales mod kramper).

Løbetræningen skrider planmæssigt fremad, og løber nu 5 km på 24min, hvor jeg stadig har masser af overskud til at snakke hele vejen (og ligger næsten indenfor min MAF hele vejen), så intervaltræning, samt løb med kæresten, som er en del bedre end mig til at løbe har givet pote. Svømningen går mindre godt, kæmper stadig med vejrtrækningen og teknikken,(føler mig lidt søsyg efter hvert svømmepas) men det skal nok komme det er jeg sikker på.

Havsvømning var super fedt, men hårdt så det skal der trænes en del i inden ironman til sommer, så håber det kan blive til en tur sydpå til jul/januar og måske igen til påske, så jeg kan få trænet det lidt mere, og samtidig få trænet lidt i varmere himmelstrøg..

Har krydset en del, og synes at det efter omstændighederne går fint med overgang fra cykling til løb. Har smidt 2,5 kilo på 1,5 måned, selvom jeg synes jeg har spist en del mere end før jeg startede på træningen, så skal vist til at spise lidt mere;-). Har iøvrigt målt min hvilepuls til 43.. så det er jeg super glad for.

Blackwizard: Det lader til at vi to har haft/har samme indstilling til udstrækning, så du har ret, må hellere se at komme igang med udstrækning efter hvert træninspas.

Shesper: Vil da helt klart overveje om ikke man skulle løbe Kbh Marathon... jeg kan se til den tid, hvordan formen er mv.

Den bog som du henviser til "The complete guide to triathlon training by Hermann Aschwer”, er det biblen indenfor triathlon/Ironman oder wie oder was?

Overvejer at købe et nyt pulsur med gps (f.eks. forerunner 405), er det spild af penge, eller er det et fedt tool til en bedre træning? Der er skrevet meget frem og til bare inden på MOL og andre steder omkring hvilket pulsur der er godt)... mit spørgsmål er mere, om det er et godt bidrag til bedre træning?

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorgen Bodholdt
Overvejer at købe et nyt pulsur med gps (f.eks. forerunner 405), er det spild af penge, eller er det et fedt tool til en bedre træning? Der er skrevet meget frem og til bare inden på MOL og andre steder omkring hvilket pulsur der er godt)... mit spørgsmål er mere, om det er et godt bidrag til bedre træning?

hej

Der er skrevet meget om GF305 GF405, jeg vil anbefalde GF305

samt download det gratis program SportTracks.

Jørgen

www.oz7aik.dk/bodholdt/

Link to comment
Share on other sites

Hej Rune,

Har ikke lavet et endeligt endnu, men det vil blive bygget op så det gælder ca. 40 uger.

Jeg smider det på en af dagene, så er du samt andre velkomne til at komme med forslag til forbedringer mv. og søge inspiration.

Efter endnu en opfordring har jeg lavet en logbog den hedder Juristens trænings log. (Havde lavet en blog ikke en log:-/

Det går ok med træningen, men synes det går lidt "skidt" med svømningen..., kan ikke rigtig få fod på det, men håber det kommer med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share