5 km. 70 kg vs 90 kg. løbebånd vs naturrute


madiedk
 Share

Recommended Posts

Hej

jeg har spekuleret på hvor stor forskel der er på ens 5 km tid alt efter om man vejer 70 kg eller 90 kg

er det f.eks. "flottest" at veje 70 kg og have en tid på 20 min eller veje 90 og have en tid på 22 min. (bare et eksempel)

og hvor stor forskel der er på ens tid mht. om man løber på løbebånd eller i naturen. (forskelle?)

kunne godt tænkte mig at høre jeres tanker omkring det.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom man ikke konkurrerer i vægtklasser i løb er det vel altid bedst at være hurtigst. Det er helt umuligt at sige noget om tidsforskellen mellem en på 70 og en på 90 kg - det afhænger jo også noget af, hvor mange cm man rager op over jorden, og hvor meget fedt man slæber rundt. Men kigger du på de rigtigt hurtigere 5 km-løbere er der ikke mange, der vejer noget særligt.

Teoretisk set kan man løbe hurtigst på bånd, fordi man ikke har vindmodstand og fordi jorden flytter sig under en - man skal altså ikke selv flytte sig fremad. Jeg løber dog væsentligt hurtigere udendørs, men det hænger nok sammen med den kedsomhedsfaktor, der for mig er ved løbebånd...det omsætter sig lynhurtigt til at jeg pludselig begynder at få ondt et sted og hellere må stoppe...

Link to comment
Share on other sites

Hej

En person på 90 kg., der løber på 22 min. er godt, men hvem lægger mærke til det, hvis han/hun kommer i mål som nr. 1096? Husk dog lige på, at "Den største glæde ligger ikke i at overgå andre, men i at overgå sig selv".

Løbebånd er - for mig - klart hurtigere end ude. På båndet kan jeg "med lethed" løbe 20 km/t. i intervaltræning. Udendørs er jeg nok mere omkring 19 km/t. På båndet skal jeg jo stort set bare svinge benene frem til næste skridt, d. v. s. det kræver ikke meget afsæt, for benene bliver jo nærmest "smidt af".

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Altså, det er jo simpel fysik.

At bevæge 90 kilo over 5000 meter, kræver væsentligt mere energi, end det gør at bevæge 70. Så hvis du ser bort fra konkurrence-faktoren, så er jeg da langt mere imponeret over den 90 kilo store gut, der løber den på 22, end et siv på 70 kilo som løber den på 20.

Edited by pain
Link to comment
Share on other sites

Det er vel er spørgsmål om hvor meget energi det skal bruges for at flytte en masse på en given tid, hvem har formlen? ud over det kommer det også an på om vægten er muskler eller fedt.

Jeg tænker også selv på det samme når jeg cykler, jeg er 175 og vejer 99,9 kg, dem på min størrelse der kun vejer 70 kg, kommer sku noget letter op ad bakkerne, til gengæld sætter jeg de fleste på nedkørselerne næsten 70 km/t ned ad bakke er for fedt, 125 omdrejninger og 20.ende gear :superman:

Link to comment
Share on other sites

konditallet er direkte afhængigt af vægten, evnen til at optage ilt vokser med højden i anden potens og vægten kubisk. summa sumarum, al magt til de små lette løbere :tongue:

der er en ganske fin artikel om emnet på gomotion.dk: Løberen på vægtskålen

Mollerup: en generel tommelfingerregel for energiforbruget ved løb siger: 1k kalorie/kg kropsvægt/km uanset hastighed. (ja den er lige så upræcis som alle andre tommefinger regler)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jeg har lige testet 5 km løb med 9 kg vægtvest. Det har nok kostet omkring 2:30.

Det var godt nok meget!

Kan det ikke have noget at gøre med det ubekvem der er involveret i at bære vesten og at du ikke er vandt til det?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

har et eksempel fra den virkelige verden :bigsmile:

Var soldat i 1990 med en vægt på 75 kg(182cm høj) løb der en 5 km på 21 min

Idag vejer jeg, når jeg har samme fedt% som jeg havde 1990

92-93 kg og løber en 5 km på 18 min :tongue:

det har selvfølgelig meget at sige at en løbestil er blevet mere økonomisk, samtidigt med en øget muskelmasse samt den råstyrke man får med aldren :superman: og ikke mindst den løbetræning man har vedligeholdt ved siden af sin vægttræning :4thumbup: og så har ens gener jo også en rolle når vi snakker udholdenhed og hurtighed.....

Og har "spist" mange på 70 kg, men tyndekraften kan man ikke løbe fra :laugh::laugh: så nogen gange hjælper det ikke at spytte blod :devil:

Edited by Keld Erland
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Super motiverende!

ja man kan godt have lidt kød på "rammen" og stadigvæk sparke røv :tongue:

Edited by Keld Erland
Link to comment
Share on other sites

Det var godt nok meget!

Kan det ikke have noget at gøre med det ubekvem der er involveret i at bære vesten og at du ikke er vandt til det?

Vesten var ubekvem og uvant, men jeg kom da ind i en god rytme, og formåede at give den en skalle til slut.

Bemærk at tiden passer meget godt med tommelfingerreglen, 3s pr. kg pr. km

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share