Powerwalk


cookie_sq
 Share

Recommended Posts

http://www.motion-online.dk/rutemaaler.htm...|_@hCrKfDzKmEsD

En noget bakket rute.

Rutelængde:

3.167 km

Vis kilometermærker

Beregn kalorier

Din vægt: 95 kg

Du har forbrændt: 317 kcal Really ???

Beregn skridt

Din skridtlængde: 1.1 meter

Du har taget: 2879 skridt

Beregn hastighed

Din tid: 28 min 0 sek

Hastighed: 6.79 km/t Er det standard? Langsomt/hurtigt?

Kilometertid: 8:50 min:sek / km

Hvordan ser dette ud ift powerwalk?

Link to comment
Share on other sites

http://www.motion-online.dk/rutemaaler.htm...|_@hCrKfDzKmEsD

En noget bakket rute.

Rutelængde:

3.167 km

Vis kilometermærker

Beregn kalorier

Din vægt: 95 kg

Du har forbrændt: 317 kcal Really ???

Beregn skridt

Din skridtlængde: 1.1 meter

Du har taget: 2879 skridt

Beregn hastighed

Din tid: 28 min 0 sek

Hastighed: 6.79 km/t Er det standard? Langsomt/hurtigt?

Kilometertid: 8:50 min:sek / km

Hvordan ser dette ud ift powerwalk?

Nu er jeg ingen ekspert, men kan bruge mig selv som eksempel.

Mht. de forbrændte kcal vil jeg ikke mene, at det er helt urealistisk, selvom man aldrig vil kunne måle det helt præcist på den måde, da det er et standardiseret gennemsnit.

Mht. hastigheden, ser det fornuftigt ud. Nu ved jeg ikke, hvor høj du er; vil mene hvis man er høj og har lange ben, kan man gå hurtigere, end hvis man er lav med kortere ben. Og så har det self også noget med ens form at gøre. Hvis du kan holde til at gå hurtigere, så gør det da. Men pas på med at gå for hårdt til den for hurtigt, hvis du lige er begyndt, da skinnebenene skal vænne sig til det.

Jeg bruger pulsur, når jeg powerwalker og holder pulsen mellem ca. 120-140 pulsslag/min. Det må self gerne være højere, hvis man kan holde til det, men har den ikke under 120 pulsslag/min, pånær de første 5 min. På de korte ture (4-6 km) kan jeg som regel holde en hastighed på ca. 6.5 km/t og på de længere ture (ca. 9 km) ca. 6 km/t og jeg er ikke høj med lange ben

Jeg håber du kan bruge det til noget :smile:

Rikke

Edited by Rikke B. M.
Link to comment
Share on other sites

http://www.motion-online.dk/rutemaaler.htm...|_@hCrKfDzKmEsD

En noget bakket rute.

Rutelængde:

3.167 km

Vis kilometermærker

Beregn kalorier

Din vægt: 95 kg

Du har forbrændt: 317 kcal Really ???

Beregn skridt

Din skridtlængde: 1.1 meter

Du har taget: 2879 skridt

Beregn hastighed

Din tid: 28 min 0 sek

Hastighed: 6.79 km/t Er det standard? Langsomt/hurtigt?

Kilometertid: 8:50 min:sek / km

Hvordan ser dette ud ift powerwalk?

Din hastighed er høj i forhold til min powerwalk. Jeg går med en sjas mere end 6km/t. Men dine forbrændte kalorier synes jeg er urealistisk i forhold til din distance og powerwalkens varighed.

Som eksempel har jeg lige været i center og cykle. Cyklede med et snit på 157 hjerteslag pr. min. og en effekt på 244 watt i 22min., der forbrændte jeg "kun" 320 kcal (i følge computeren i cyklen).

Link to comment
Share on other sites

Der ser ud til at være en felj i beregneren der ikke tager forbehold til forskellen mellem gang og løb.

Ved løb forbruger du ca 1kcal pr. kg pr km.

Med andre ord forbrænder du ca. 95kcal ved at løbe en km.

Gang er en mere energibesparende bevægelsesmåde og her forbrænder du ca. det halve.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Dengang, jeg powerwalkede meget, gik jeg tit en tur på 3.8 km, som tog mig ca. en halv time, hvilket jo så må give en hastighed på ~7.6 km/t. Det var til gengæld ikke i bakket terræn. Så jeg vil mene, din hastighed er udmærket i forhold til, at du kun lige er begyndt at powerwalke. Når du lige har vænnet dig til det, tror jeg, du sagtens kan gå lidt hurtigere. Da jeg startede med pw, lå jeg på 6.xx km/t. Norah prikkede en del til mig med, at jeg skulle op over 7 km/t og helst op i nærheden af 8 km/t.

Link to comment
Share on other sites

Din hastighed er høj i forhold til min powerwalk. Jeg går med en sjas mere end 6km/t. Men dine forbrændte kalorier synes jeg er urealistisk i forhold til din distance og powerwalkens varighed.

Som eksempel har jeg lige været i center og cykle. Cyklede med et snit på 157 hjerteslag pr. min. og en effekt på 244 watt i 22min., der forbrændte jeg "kun" 320 kcal (i følge computeren i cyklen).

6 km/t kan da på ingen måde klassificeres PW... med mindre man da er dværg er hjertesyg!

Self hvis det er rent op af bakke kan du argumentere for det men det går vel også den modsatte vej (ned) på et senere tidspunkt :wink:

Edited by NORAH
Link to comment
Share on other sites

Dengang, jeg powerwalkede meget, gik jeg tit en tur på 3.8 km, som tog mig ca. en halv time, hvilket jo så må give en hastighed på ~7.6 km/t. Det var til gengæld ikke i bakket terræn. Så jeg vil mene, din hastighed er udmærket i forhold til, at du kun lige er begyndt at powerwalke. Når du lige har vænnet dig til det, tror jeg, du sagtens kan gå lidt hurtigere. Da jeg startede med pw, lå jeg på 6.xx km/t. Norah prikkede en del til mig med, at jeg skulle op over 7 km/t og helst op i nærheden af 8 km/t.

AMEN :innocent:

... er rent faktisk begyndt at powerwalk med mine PT-klienter idet jeg har erfaret at kun et fåtal af personer har et begreb om hvad powerwalk reelt er og hvordan du skal udføre det for at få optimalt ud af det! Alt for mange gange har jeg set personer spille uger hvis ikke 1 måned eller 2 med at powerwalke i luntetempo... fart på med let foroverlænet holdning, korte effektive skridt du kan holde (pas på din skritlængde ikke bliver for lang ... kan sætte sig i hofter), god tonus i overkroppen og gerne brug armene til fremdrift ligesom du skulle hive dig fremad i et reb... virker for alle dem jeg har haft fingre i :smile:

Edited by NORAH
Link to comment
Share on other sites

AMEN :innocent:

... er rent faktisk begyndt at powerwalk med mine PT-klienter idet jeg har erfaret at kun et fåtal af personer har et begreb om hvad powerwalk reelt er og hvordan du skal udføre det for at få optimalt ud af det! Alt for mange gange har jeg set personer spille uger hvis ikke 1 måned eller 2 med at powerwalke i luntetempo... fart på med let foroverlænet holdning, korte effektive skridt du kan holde (pas på din skritlængde ikke bliver for lang ... kan sætte sig i hofter), god tonus i overkroppen og gerne brug armene til fremdrift ligesom du skulle hive dig fremad i et reb... virker for alle dem jeg har haft fingre i :smile:

Vil det så sige at jeg med mine 6-6,5 km/t ikke kan kalde det powerwalk? Jeg er dog ikke dværg :wink: men tæt på (154 cm)

Kan man ikke bruge pulsen til at powerwalke, som jeg gør...??

Og det med skridtlængden overrasker mig meget, da jeg netop havde forstået at man skulle ta så lange skridt som muligt for at få godt med power på, hvilket jeg så har forsøgt at gøre :rolleyes: Men har faktisk oplevet det med at få enormt ondt i hofterne, men tog det som et tegn på dårlig form, som skulle gåes væk. Så nu håber jeg at kunne undgå det :blush:

Edited by Rikke B. M.
Link to comment
Share on other sites

6 km/t kan da på ingen måde klassificeres PW... med mindre man da er dværg er hjertesyg!

Self hvis det er rent op af bakke kan du argumentere for det men det går vel også den modsatte vej (ned) på et senere tidspunkt :wink:

Helt enig.

Skal det være andet end end en hyggetur skal der gang i skankerne!

Jeg plejer at være syret til i læggene efter 5-10 min og de smerter skal jeg så bare holde ud resten af turen. Er jeg ikke det, ved jeg at jeg ikke har gået hurtigt nok. Det bliver dog bedre med tiden. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Som der står i hjælpen:

Beregn kalorier

Dette er er groft estimat af dit energiforbrug på turen. Beregningen antager at du løber. Hvis du har gået ruten vil tallet være ca. 30 % lavere. Tallet inkluderer dit hvilestofskifte - altså det energiforbrug du også ville have haft, hvis du var blevet hjemme på sofaen.

Godt 3km @ 95kg er jo cirka 300kcal med den klassiske 1kcal/kg/km tommelfingerregel, så klart at tallet er lavere ved gang.

Link to comment
Share on other sites

6 km/t kan da på ingen måde klassificeres PW... med mindre man da er dværg er hjertesyg!

Self hvis det er rent op af bakke kan du argumentere for det men det går vel også den modsatte vej (ned) på et senere tidspunkt :wink:

Ro på...

Som Hoos skriver, ville du gerne have hende op over 7km/t. Cookie_sq mangler så kun 0,22km/t for at nå der op. Med andre ord - cookie_sq er med meget få midler oppe hvor du mener man skal være.

Og jeg mangler så kun 1 km/t for at nå der op - så helt dværg og hjertesyg kan jeg ikke være...

Link to comment
Share on other sites

Powerwalking defineres som gang med mindst 110 skridt i min. Det svare til en hastighed på ca. 5 km/t.

Når det så er sagt, er hastigheden vel relativt underordnet, eftersom det gælder om at få pulsen op - hvilket igen afhænger af fysiske form/kondition. :smile:

Edited by Estra
Link to comment
Share on other sites

Powerwalking defineres som gang med mindst 110 skridt i min. Det svare til en hastighed på ca. 5 km/t.

Det kommer jo så an på dine bens længde, og derved din skridt-længde :wink:

Når det så er sagt, er hastigheden vel relativt underordnet, eftersom det gælder om at få pulsen op - hvilket igen afhænger af fysiske form/kondition. :smile:

Er dog enig med dig her.

Link to comment
Share on other sites

Som der står i hjælpen:

Godt 3km @ 95kg er jo cirka 300kcal med den klassiske 1kcal/kg/km tommelfingerregel, så klart at tallet er lavere ved gang.

Jeg synes nu, at jeg har set en kurve, der viser, at powerwalking ved høj hastighed, er tilsvarende (eller tæt på) for at løbe det samme antal km.

Kan det ikke passe det er dig der har linket til den? - den viser kcal/km ved løb og gang.

Link to comment
Share on other sites

6 km/t kan da på ingen måde klassificeres PW... med mindre man da er dværg er hjertesyg!

Self hvis det er rent op af bakke kan du argumentere for det men det går vel også den modsatte vej (ned) på et senere tidspunkt :wink:

Synes du overdriver. Hvis du er i stand til at holde omkring 8 km/t med din erfaring med powerwalk (som har været en længere periode på mindst nogle år, med poweralk hver morgen så vidt jeg husker), så må det for en helt utrænet være acceptabelt at ligge på over 6 km/t til at begynde med (eller måske endda efter en længere periode, hvis man har en væsentlig højere kropsvægt).

Det virker som om du er lige subjektiv nok i din udmelding. For det er da sikkert rtigtigt at det ikke vil være powerwalk for dig, hvis det foregår med 6 km/t, men at trække den definition ned over alle, svarer til at Kipketer proklamerer at det ikke er løb, hvis det foregår med under 15 km/t.

At man kun kan have godt af at give den så meget gas som muligt, er jeg imidlertid ikke uenig i.

Link to comment
Share on other sites

Vil det så sige at jeg med mine 6-6,5 km/t ikke kan kalde det powerwalk? Jeg er dog ikke dværg :wink: men tæt på (154 cm)

Kan man ikke bruge pulsen til at powerwalke, som jeg gør...??

Og det med skridtlængden overrasker mig meget, da jeg netop havde forstået at man skulle ta så lange skridt som muligt for at få godt med power på, hvilket jeg så har forsøgt at gøre :rolleyes: Men har faktisk oplevet det med at få enormt ondt i hofterne, men tog det som et tegn på dårlig form, som skulle gåes væk. Så nu håber jeg at kunne undgå det :blush:

Hej Rikke

Jo... du kan sagtens bruge pulsen med 120 er sgu ikke godt nok... det skal heller ligge på det høje niveau 135-140 HELE TUREN igennem... du skal være lettere forpustet/stakåndet når du snakker for ellers (er det i mine øjne) spild af tid!

Og med hensyn til skridtlængden så NEJ ... du må ikke lave dine skridt længere!! Du kan sammenligne det med at cykle - her er det bedste også at du skifter gear alt efter om det går op eller ned af bakke... sådan at du ligger med det samme omdrejningstal hele tiden :smile:

Mange misforstår fuldstændig det med skridtlængden :nonono: Men det man kan sige er at du selvfølgelig skal gå med en skridtlængde som du gør i frisk trav, men ikke som i dit almindelige lunte tempo, der i ligger måske misforståelsen?

Link to comment
Share on other sites

Synes du overdriver. Hvis du er i stand til at holde omkring 8 km/t med din erfaring med powerwalk (som har været en længere periode på mindst nogle år, med poweralk hver morgen så vidt jeg husker), så må det for en helt utrænet være acceptabelt at ligge på over 6 km/t til at begynde med (eller måske endda efter en længere periode, hvis man har en væsentlig højere kropsvægt).

Det virker som om du er lige subjektiv nok i din udmelding. For det er da sikkert rtigtigt at det ikke vil være powerwalk for dig, hvis det foregår med 6 km/t, men at trække den definition ned over alle, svarer til at Kipketer proklamerer at det ikke er løb, hvis det foregår med under 15 km/t.

At man kun kan have godt af at give den så meget gas som muligt, er jeg imidlertid ikke uenig i.

6 km/t er bare ikke powerwalk... trænet som utrænet. Har simpelthen svært ved at tro på at nogen kan presse deres puls op på 140 og holde den der i 45 min ved at gå 6 km/t hvis de er sunde og raske med almindelig grundform.

(overvægtig, hjertesyg, folk i ekstremt dårlig form ect.)

Hvis man er ny så siger jeg også altid man skal tilvænnes PW... altså starte med små distancer eks. 20 min interval .... eks. 2 min PW - 5 min gang... og så roligt øge PW-delen sådan man ikke ender op med skinnebensbetændelse.... for det BRÆNDER i starten!!

Og jo... jeg powerwalker fortsat 1-2 timer om dagen og elsker min "egen" tid på vejen med lydbøger eller god musik :wub:

Edited by NORAH
Link to comment
Share on other sites

Powerwalking defineres som gang med mindst 110 skridt i min. Det svare til en hastighed på ca. 5 km/t.

Når det så er sagt, er hastigheden vel relativt underordnet, eftersom det gælder om at få pulsen op - hvilket igen afhænger af fysiske form/kondition. :smile:

UHIII... vidste ikke ligefrem der var internationale standarder :wink:

Link to comment
Share on other sites

Helt enig.

Skal det være andet end end en hyggetur skal der gang i skankerne!

Jeg plejer at være syret til i læggene efter 5-10 min og de smerter skal jeg så bare holde ud resten af turen. Er jeg ikke det, ved jeg at jeg ikke har gået hurtigt nok. Det bliver dog bedre med tiden. :smile:

Det er nemlig et rigtigt godt fingerpeg :smile: det skal kunne mærkes... det er igen sagt ikke luntetrav!

Link to comment
Share on other sites

6 km/t er bare ikke powerwalk... trænet som utrænet. Har simpelthen svært ved at tro på at nogen kan presse deres puls op på 140 og holde den der i 45 min ved at gå 6 km/t hvis de er sunde og raske med almindelig grundform.

(overvægtig, hjertesyg, folk i ekstremt dårlig form ect.)

Hvis man er ny så siger jeg også altid man skal tilvænnes PW... altså starte med små distancer eks. 20 min interval .... eks. 2 min PW - 5 min gang... og så roligt øge PW-delen sådan man ikke ender op med skinnebensbetændelse.... for det BRÆNDER i starten!!

Og jo... jeg powerwalker fortsat 1-2 timer om dagen og elsker min "egen" tid på vejen med lydbøger eller god musik :wub:

Men er pointen med powerwalk netop ikke, at det er en form for konditionstræning, der tærer mindst muligt på musklerne i forhold til, at der skal kunne ydes maksimalt under styrketræning. Hvis man sætter en utrænet til at gå med 8 km/t forsvinder denne effekt vel, da powerwalken i højere grad vil have form af sprintwalk.

Nu nævner du selv et pulssnit på 140, men hvis det er pulsen, der er det relevante hvorfor så overhovedet diskutere hastighed?

edit: er som nævnt ikke uenig i at den skal have gas og at det skal brænde osv. Mener blot at det er overambitiøst at konkludere, hvad der er hårdt og ikke hårdt ud fra et hastighedsparameter, når aandre faktorer (træninstilstand, vægt) må have en væsentlig indflydelse på resultatet.

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Men er pointen med powerwalk netop ikke, at det er en form for konditionstræning, der tærer mindst muligt på musklerne i forhold til, at der skal kunne ydes maksimalt under styrketræning.

Både ja og nej... for mig er powerwalk en low-intensity træning i forhold til eks. løb hvis vi kigger på led og senere :smile:

Powerwalk vil ved lidt tilvænning ikke i nævnværdig grad tære på musklerne på samme måde som løb vil... de første par uger - jo --> det gør ondt, man bliver øm, brugt for ikke at snakke tung og træt i benene... men det foretager sig!

Løb du dagligt den samme distance 1-2 gange om dagen ville du ikke opleve det samme men i stedet ende op med træthedsbrud og overtræning samt i langt større grad (og her kommer det vigtige for styrketræning) drænet kulhydratdepoter!

Som du selv skriver... det drejer sig om MINIMAL tæring på musklerne... netop sagt... det kan IKKE undgåes eks. under konkurrencetræning til fitnesskonkurrence... men i den grad væsentligt mindre end løb :bigsmile:

Hvis man sætter en utrænet til at gå med 8 km/t forsvinder denne effekt vel, da powerwalken i højere grad vil have form af sprintwalk.

For det første vil en utrænet ikke kunne gå eks. 45-60 minutter powerwalk i højt tempo... de ville brænde samme :crazy: de 8-9 km/t må være et mål i sig selv (som jeg skrev tidligere ville jeg ALDRIG anbefale nogen at starte op med PW uden først at tilvænne sig det i interval træning)

På kort sigt... så jo... så ville de have større glæde af sprint/walk (hvis jeg forstår det korrekt som interval træning) både konditions- som kaloriemæssigt... men hvis de gør det så lærer de heller ikke at powerwalke i kontinuerligt tempo! Man bliver ikke god til at powerwalk hvis man kun træner løb... men man kan klart have en fordel fordi bedre grundkondition tillader hårde tempo fra start...

Nu nævner du selv et pulssnit på 140, men hvis det er pulsen, der er det relevante hvorfor så overhovedet diskutere hastighed?

... fordi min erfaring er at er du i NORMAL træningstilstand med nogenlunde normal drøje og højde, så er det den hastighed du skal op at ligge på!

Som skrevet tidligere... tangerer du dværgniveau, er overvægtig eller blot i ekstremt dårlig kondi som hjertesyg har KOL ect... så klart nej... så er hastigheden ikke et mål i sig selv

edit: er som nævnt ikke uenig i at den skal have gas og at det skal brænde osv. Mener blot at det er overambitiøst at konkludere, hvad der er hårdt og ikke hårdt ud fra et hastighedsparameter, når aandre faktorer (træninstilstand, vægt) må have en væsentlig indflydelse på resultatet.

helt enig ... men for nu at pointere, så er jeg nu ret sikker på at diskussionen tog udgangspunkt i en gennemsnitlige ung, sund og rask person på over de 170 cm og 90 kg :smile:

.... og synes også jeg understreger min pointe meget godt når jeg skriver "hvis de er sunde og raske med almindelig grundform"

(måske du missede den?)

Edited by NORAH
Link to comment
Share on other sites

.... og synes også jeg understreger min pointe meget godt når jeg skriver "hvis de er sunde og raske med almindelig grundform"

(måske du missede den?)

Nej jeg missede den nu ikke. Jeg undrede mig blot over at du så stejlt kunne konkludere at det christianspoer foretog sig, ikke var powerwalk (han er sund, rask og i almindelig form), blot fordi det kun foregik med 6 km/t.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share