Særdeles aktiv og spiser sundt UDEN RESULTAT ?


xxblade
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er en fyr på 33 år som altid har været til den tunge side, uden at være fed.

Har siden 16 års alderen vejet over 100 kg og siden 20 års alderes lagt på 115-118kg.

Er 183cm høj, så BMI siger jo 35,2 så jeg er særdeles fed/overvægtig, men pånær nogle små søde håndtag så synes jeg ikke jeg er overvægtig.

Har helt siden de tidlige teenage år haft en særdeles aktiv hverdag og altid haft fysisk krævende jobs, så jeg føler at jeg allerede får mig rørt rigeligt.

I 2002 bestemmer jeg mig så for at gå på kur, vil gerne ned på de 100kg da jeg føler det er min ideal vægt, men efter ca 6 mdr. med grønsager, groft rugbrød og magert kød uden noget egentligt resultat tager jeg en snak med min læge omkring det og han udskriver straks en recept på LETIGEN og så sker der ting og sager, i løbet af 7 mdr smider jeg 23 kilo og ender på 95kg !!! Glæden vil ingen ende tage, efter jeg stopper med pilerne kommer der et lille hop på 4 kg, men derefter holder jeg den stabil på 99kg og de 100kg bliver lissom mit "personlige loft"

I 2005 bliver jeg sygemeldt pga en knæ skade, og er sygemeldt i godt 16 måneder(3operationer) og vægten kravler opad og ender på de 118 kilo igen.

Jeg begynder på job igen og har igen mit høje aktivitets niveau, og vil nu gerne ha de 18 kilo væk igen.

LETIGEN er ude af billedet og jeg tør ikke bruge de alternativer der kan skaffes fra udlandet.

Så jeg har skåret mit slik,chips cola forbrug væk og en daglig kostplan ser således ud.

Morgenmad kl 5.50-6.10: 2 hele stykker rugbrød klappet sammen om et stykke hamburgerryg/skinke/kødpølse

Formiddag kl 9.30 1-2 stykker frugt (æble,pære.bannan)'

Middagsmad kl 11.30-12.00 : 2 hele stykker rugbrød med leverpostej og div. pålæg

Eftermiddag kl 15-15.15 : 2 stykker knækbrød med div pålæg

aften kl 18.00 : varm mad, pasta, ris magert kød ingen fed sovs og somregel med salat/grønsager til

Aften 21.00-21.30 : rugbrød eller knækbrød

Har et normalt alkohol forbrug, altså rødvin engang imellem i weekenderne og en øl i ny og næ henover hækken.

I forbindelse med mit knæ har jeg hos en akkupunktør fået lidt hjælp til smertelindring og hun foreslog mig at prøve at tage et kraftigt vitamin tilskud (Omnimin) og så prøve at holde en mælkefri diæt.

Så mit vædske indtag består 99% af vand.

MEN !!! vægten er totalt uændret !!! har prøvet at skære ned på mængden af mad, men så slipper jeg fuldstændig op for energi og falder i søvn kl 19.30 foran flimmerkassen.

Hvad er det jeg overser ?? er der noget min krop/forbrænding mangler, eller skal jeg bare acceptere at min krop gerne vil beholde sin "isolering" ???

Link to comment
Share on other sites

Altså, først og fremmest - selvom du nok har hørt det mange gange, så er der ikke noget magisk ved et vægttab. Det kræver et energi underskud på lang sigt. Derefter ser det altså også ud til du ihvertfald i en periode kan ændre din kost - skære fede forskellige fede kødprodukter som leverpostej, pølse og lign. ud, og måske gå over til kun fisk, fjerkræ og hytteost, det vil unægteligt give dig lidt færre kalorier, selvom du stadig vil føle dig mæt. Pasta og ris er ret energi-tunge, måske nogle kartofler og grøntsager istedet?

Prøv at spise nogle gulerødder/grøntsager om aftenen istedet for rugbrød eller knækbrød - tag måske lidt hytteost og tun eller noget i den duer.

Derefter.

Gå ind på:

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae..._energiforbrug/

Beregn dit ligevægts-niveau.

Derefter skriver du ned og beregner ALT hvad du spiser i løbet af en uge, og sammenligner hver dag med dit daglige energi indtag. Det vil med 100% sikkerhed vise sig, at du normalt ligger og svinger lige omkring dit ligevægts-niveau, og du derfor enten skal lave noget mere motion, eller være lidt mere omhyggeligt hvad der kommer indenbords.

Du kan se hvad madvare indeholder her:

Kalorieforbrug : http://kalorietabel.dk/

Og den her er os vældig fin:

http://www.lidtfedt.dk/

Det er langt lettere end det lyder, når man først lige kommer igang med det, og så vil du garanteret se din vægt falde :)

Hvis dine knæ kan klare det, så prøv lidt interval-træning engang imellem også - det er os noget der sætter gang i vægttabet. Eller den alternative, stå op en time tidligere hver dag, løb/cykel/svøm/osv i 40 minutter, gå i bad og så gør det i 100 dage i rap, så lover jeg dig for der sker noget :)

Edited by pain
Link to comment
Share on other sites

Ang. pasta og ris så er kartofler også med i min aftensmad, lissom salat og eller grønsager er med ved hvert måltid.

Har forsøgt mig lidt frem med at reducere kaloriemængden, men synes det har haft negative efffekter forstået på den måde at jeg bliver MEGET træt, hvilket gør mig utålelig at være sammen med hvilket jeg jo helst vil undgå. Det har også den negative effekt at det ved træthed er noget lettere at falde i.

Der var ikke noget jeg hellere ville end at stå op 5 kvarter før hver dag og cykle en tur, men så skal jeg op kl 4.30 ( det ved jeg at det ikke kommer til at ske) Min dag slutter sjældent før kl 16, så har jeg 2-2½ time til at være sammen med mine unger inden de skal i seng og dem vil jeg ikke bruge af. og efter ungernes sengetid er al energi brændt af, der kommer jeg altså ikke ud på cyklen.

Men måske jeg skulle prøve at ændre pålæg og fjerne ris/pasta..............(ris, pasta og mælkeprodukter væk, så er der ikke meget tilbage)

Takker for links !!

Link to comment
Share on other sites

Ang. pasta og ris så er kartofler også med i min aftensmad, lissom salat og eller grønsager er med ved hvert måltid.

Har forsøgt mig lidt frem med at reducere kaloriemængden, men synes det har haft negative efffekter forstået på den måde at jeg bliver MEGET træt, hvilket gør mig utålelig at være sammen med hvilket jeg jo helst vil undgå. Det har også den negative effekt at det ved træthed er noget lettere at falde i.

Der var ikke noget jeg hellere ville end at stå op 5 kvarter før hver dag og cykle en tur, men så skal jeg op kl 4.30 ( det ved jeg at det ikke kommer til at ske) Min dag slutter sjældent før kl 16, så har jeg 2-2½ time til at være sammen med mine unger inden de skal i seng og dem vil jeg ikke bruge af. og efter ungernes sengetid er al energi brændt af, der kommer jeg altså ikke ud på cyklen.

Men måske jeg skulle prøve at ændre pålæg og fjerne ris/pasta..............(ris, pasta og mælkeprodukter væk, så er der ikke meget tilbage)

Takker for links !!

Hvis du ikke vil skære i kalorieindtaget eller dyrke motion kan jeg ikke forestille mig, hvordan du på nogen måder vil kunne tabe dig!! ..og da slet ikke "de sidste kilo" som er de sværeste at smide! ..så kan du spise så fedtfattigt du vil, men det kommer du ingen vegne med, hvis kalorieforbruget bibeholdes!

..har du overvejet, at det, at dyrke motion faktisk vil give dig endnu mere energi og overskud i hverdagen!? ..ved godt det lyder højst usandsynligt, for dem der ikke har "været der".. men faktum er at det virker!

...Jeg mener: en ½ time til 3 kvarter hver anden aften, når ungerne er puttet. Det er kun et spørgsmål om prioritering.. sofatid (fordi du har haft en laang og hård dag, med unger og arbejde osv.) eller 3 kvarter alene med dig selv, tid til at klare tankerne og stresse af (fordi du vil gøre noget godt for dig selv).. svært at vælge..!??

Du kan evt. starte på et af de fremragende løbeprogrammer (der hovedsageligt består af at gå i starten! :-)

Det er kun et spørgsmål om at komme i gang!!

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Yep vil bare støtte det der tidligere er skrevet...

Drop fed pølse og leverpostej. Drop smøret på alt brødet.

Og hvis det virker uoverskueligt at skulle "løbe" om aftenen, så start med at gå en daglig (eller hver anden dag) aftentur på 30-60 minutter. Langsomt kan du så begynde at øge tempoet og/eller distancen på denne.

Derudover kan du prøve at gennemtænke din arbejdsdag en ekstra gang. Hvordan kommer du på arbejde? Hvis du tager bil eller offentlig transport, er det så muligt at udskifte det med cykling - bare noget af vejen? Bruger du dagligt elevatorer? Drop dem og tag trappen. Stå af bussen et stop før og gå det sidste. Tag cyklen ned til stationen, eller cykl hele vejen.

Derudover så kan du også overveje at bruge dine weekender mere aktivt end du i forvejen gør - også i følge med ovenstående.

De små ting kan også gøre en stor forskel, når de er kombineret med andre sunde initiativer.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke vil skære i kalorieindtaget eller dyrke motion kan jeg ikke forestille mig, hvordan du på nogen måder vil kunne tabe dig!! ..og da slet ikke "de sidste kilo" som er de sværeste at smide! ..så kan du spise så fedtfattigt du vil, men det kommer du ingen vegne med, hvis kalorieforbruget bibeholdes!

..har du overvejet, at det, at dyrke motion faktisk vil give dig endnu mere energi og overskud i hverdagen!? ..ved godt det lyder højst usandsynligt, for dem der ikke har "været der".. men faktum er at det virker!

...Jeg mener: en ½ time til 3 kvarter hver anden aften, når ungerne er puttet. Det er kun et spørgsmål om prioritering.. sofatid (fordi du har haft en laang og hård dag, med unger og arbejde osv.) eller 3 kvarter alene med dig selv, tid til at klare tankerne og stresse af (fordi du vil gøre noget godt for dig selv).. svært at vælge..!??

Du kan evt. starte på et af de fremragende løbeprogrammer (der hovedsageligt består af at gå i starten! :-)

Det er kun et spørgsmål om at komme i gang!!

:smile:

selvfølgelig vil jeg gerne skære i kalorie indtaget, synes bare jeg tidligere har erfaret at det ikke rigtigt flytter noget, måske fordi jeg ikke skærer hårdt nok.

Jeg vil umådeligt gerne dyrke motion, men eneste mulighed er cyklen, da mit knæ pga. operationerne allerede er belastet til absolut 100% ved mit job, så det er muligheden jeg vil forsøge, men frygter desværre at det vil have en negativ effekt på min dag da jég føler at al energi er opbrugt når vi kommer til aften.

Link to comment
Share on other sites

selvfølgelig vil jeg gerne skære i kalorie indtaget, synes bare jeg tidligere har erfaret at det ikke rigtigt flytter noget, måske fordi jeg ikke skærer hårdt nok.

Jeg vil umådeligt gerne dyrke motion, men eneste mulighed er cyklen, da mit knæ pga. operationerne allerede er belastet til absolut 100% ved mit job, så det er muligheden jeg vil forsøge, men frygter desværre at det vil have en negativ effekt på min dag da jég føler at al energi er opbrugt når vi kommer til aften.

Nu skal frygten jo helst ikke styre ens liv.. ;-) ..men hvis du lader det komme på en prøve, vil du måske opleve præcis den modsatte effekt af hvad du frygter..

Mht. kalorieindtaget kan jeg foreslå at du fx. bruger cheesy hytteost på dit brød - det kan du blande med agurk, tomat og smage til med lidt hvidløg og sennep - smager skønt og har minimalt energiindhold + det fylder godt i maven. Du kan også bruge hytteost til frugt evt. med lidt honning over, hvis du trænger til lidt sødt.. :-) ..Mht. aftensmad, så prøv at få ca. 400 g. grøntsager indenbords hver aften (råkost, kogte, bagte, lynstegte gerne krydret med hvidløg, chilli, etc.).. så skulle der ikke være meget plads tilbage til de stivelsesholdige/energitætte kulhydrater..

:-) Held og lykke med det!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du spiser 6-7 gange om dagen, og sørger for at få en masse grøntsager, frugt og sundt mad, så tror jeg også du vil opleve at dit overskud stiger, selvom du måske har et fysisk hårdt arbejde.

Hvad med nogle weekend-ture med børnene i svømmehallen? Cykleture, vandreture osv.? Det hele tæller i længden!

Link to comment
Share on other sites

Der er flere ting du kan ændre. Drik en masse vand og the. Spis æg, helst 4 om ugen, få dig nogle store røde bøffer og andet kød og fisk, spis gerne ris, pasta og kartofler bare ikke vildt meget af det. Mere frugt, meget mere grønt.

Træn hårdt 3 gange om ugen, selvom du har hårdt fysisk arbejde er det ikke ensbetydende med at du får brugt alle dine muskler, så der er sikkert også noget at hente der. Få motion hver dag i 30 - 45 minutter hvor pulsen kommer op. Få fat i en coach eller instruktør i dit lokale fitnesscenter, de kan sikkert hjælpe dig med at få fat i lige de muskler.

Det virkede for mit vedkomne

Link to comment
Share on other sites

Der er flere ting du kan ændre. Drik en masse vand og the. Spis æg, helst 4 om ugen, få dig nogle store røde bøffer og andet kød og fisk, spis gerne ris, pasta og kartofler bare ikke vildt meget af det. Mere frugt, meget mere grønt.

Træn hårdt 3 gange om ugen, selvom du har hårdt fysisk arbejde er det ikke ensbetydende med at du får brugt alle dine muskler, så der er sikkert også noget at hente der. Få motion hver dag i 30 - 45 minutter hvor pulsen kommer op. Få fat i en coach eller instruktør i dit lokale fitnesscenter, de kan sikkert hjælpe dig med at få fat i lige de muskler.

Det virkede for mit vedkomne

Hvorfor 4 æg om dagen og store røde bøffer? Det er masser af kalorier, masser af fedt, ikke hvad manhar behov for under et vægttab. Hold dig istedet til æggehviderne, der er kaloriefattige og næsten udelukkende består af protein.

Vand og the er fint, men som med alt andet føde/væske, så hold indtaget i moderate mængder. Alting med måde. Man kan godt blive vandforgiftet..

Ellers er det bare at gøre som JaneA skriver til sidst i sit indlæg. Mere motion, tænk det ind i hverdagen. Og som det er nævnt, så er der ikke noget magisk ved et vægttab - hvis du er i underskud, så taber du dig. Derfor skal du skære ned i kalorier, eller træne mere for at tabe dig.

Link to comment
Share on other sites

Æg og bøffer fordi de indeholder B12 vitamin som kroppen ellers går kold på at undvære og så er man lige vidt. Også for at få en masse af det gode protein som er i godt kød.

Så var det 4 æg om ugen - ikke om dagen ;o)

Selvfølgelig vand i moderate mængder, det fik jeg ikke med. Men ca 2 liter dagligt

Link to comment
Share on other sites

Æg og bøffer fordi de indeholder B12 vitamin som kroppen ellers går kold på at undvære og så er man lige vidt. Også for at få en masse af det gode protein som er i godt kød.

Så var det 4 æg om ugen - ikke om dagen ;o)

Det var da en underlig fascination af B12 vitamin. Hvis du absolut vil have masser af B12 viramin så er der mange af bedre alternativer:

http://www.foodcomp.dk/fvdb_foodnutrlist.asp?CompId=0049

Til trådstarter anbefaler jeg tålmodighed samt at læse denne artikel:

http://www.bodybuilding.dk/artikler/bodybu...uttilsommer.php

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

1000 tak for linket.

Facinationen af B12 ligger i at jeg er enormt dårlig til at få nok af det, hvilket resulterede i blodmangel, som jeg nu får nogle piller for. Jeg har ledt efter en lign liste, men har kun kunnet finde råd om at spise okse og svinekød, æg og sørge for at drikke mælk

Mange tak, det var en rigtig stor hjælp

Link to comment
Share on other sites

Facinationen af B12 ligger i at jeg er enormt dårlig til at få nok af det, hvilket resulterede i blodmangel, som jeg nu får nogle piller for. Jeg har ledt efter en lign liste, men har kun kunnet finde råd om at spise okse og svinekød, æg og sørge for at drikke mælk

Det er unormalt i DK at lide af en større mangel på bestemte proteiner. Derfor kan du ikke anbefale større mængder B12 til alle.

Ellers er det en fantastisk side. Hvis du ikke har set det, så kan du søge på samtlige vitaminer/mineraler og lang de fleste madvarer.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Først må jeg hellere sige at jeg er instruktør i det lokale træningscenter, og derfor har jeg haft mange af dem på kur, så jeg tror efterhånden jeg har hørt det meste fra den side. Man skulle nogen gange tro det er løgn hvad folk tror er ok at gøre når de er på kur.

Flere af dem jeg har haft med at gøre som har været på en eller anden form for kur, har konsekvent holdt sig til kun at spise kylling og kalkun, andre har helt skåret kødet fra i en længere periode. Derfor råder jeg altid folk til at sørge for at få kød nok. Det har på sigt givet de fleste af dem problemer med vitaminmangler af den ene eller den anden slags, nogen har gået til lægen og måtte få indsprøjtninger, men det har været dem som helt har skåret kødet fra.

B12 mangel ses som regel hos vegetarer og veganere. Det er oftest dem der må en tur forbi lægen. Den "kur" har jeg set mange gå på, hvor de kun lever af grøntsager, den er ikke sund - ok for en kort periode men ellers ikke.

Og så igen, kommer det jo også an på hvor meget man vil tabe sig

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share