Tidspunkt for indtagelse af weight gainer


JISI
 Share

Recommended Posts

Jeg har købt noget weight gainer, og det indeholder 30 gram protion per 100 gram. Vil det sige det helst skal indtages lige efter træning (eller cirka max 30 minutter efter) ligesom normalt proteinpulver?

Umiddelbart har jeg tænkt mig at starte med at indtage 100 gram om dagen fordelt på 2 x 50 gram. En portion når jeg kommer hjem fra arbejde og en portion når jeg kommer hjem fra træning om aftenen.

Jeg måler 179-180 cm og vejer 69-70 kg, og jeg er netop påbegyndt Rippetoes program:

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=712752

Link to comment
Share on other sites

For din størrelse vil det være passende med 100g gainer når du er ved at være slut med træningen og et ordentligt måltid en time senere.

Det er ikke noget du bør drikke på andre tidspunkter.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Nu vil tilfældet det sådan, at jeg træner EFTER jeg har spist aftensmad. Jeg synes bare jeg har læst andetsteds, at gainer kan være et mellemmåltid på forskellige tidspunkter på dagen. Dér hvor jeg købte gaineren står der i beskrivelsen, at det kan være godt at tage en times tid før man går i seng så det kan arbejde når man sover.

Hvis vi nu tager udgangspunkt i min situation, og jeg spiser aftensmad cirka kl. 19.00 og træner fra kl. 20.30-21.30. Synes du så jeg skal tage alle 100 gram gainer efter træningen (jeg propper også kreatin i)? Hvor meget mælk skal der til 100 gram pulver?

Og lige et sidste spørgsmål; jeg skal tage knap 5 gram kreatin i vedligeholdelsesfasen. Må det hele gerne tages i en enkelt servering per dag (sammen med gainer) eller skal det fordeles over to serveringer?

Link to comment
Share on other sites

Det vil være smartest hvis du kan komme ned og træne inden aftensmaden.

Svaret er stadig 100g gainer efter træning på en gang. 5g i shaken på træningsdage er fint. Gainer bør blandes med vand. Ikke mælk.

Ham der har skrevet vejledningen på gaineren er en klaphat. Gainer skal IKKE drikkes inden du går i seng (gainer = proteinpulver + ”sukker”. Du spiser vel heller ikke en stor skål slik inden du går i seng).

Læs nogle af de glimrende artikler om ernæring.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Okay.

Det er jo rimelig svært at vide hvilke informationskilder der er troværdige, for éen der ikke ved så meget om det. Jeg går selvfølgelig ud fra, at jeg kan tage dét producenten skriver på gaineren for gode varer - og det siger du så ikke er tilfældet. Jeg troede bare det var klogt at få lidt skummetmælk indenbords.

Ellers må jeg fordele kreatinen over to omgange, og tage portionen om morgenen med mælk (eller i en skål havregryn med mælk) og den om aftenen i vandet med gainer.

Link to comment
Share on other sites

@ Saint

Personligt kan jeg ikke drikke weightgainer uden mælk; det er for klamt med vand. Hvad er ulemperne ved mælk? Der er selvfølgelig kulhydrater/protein i, som jo så blot adderes oveni regnskabet og øger chancen for, at der kommer mere fedt end nødvendigt på kroppen; men er der andre ting at være opmærksom på med mælk? GI/II-værdi? Absorptionshastighed etc?

Link to comment
Share on other sites

@ Saint

Personligt kan jeg ikke drikke weightgainer uden mælk; det er for klamt med vand. Hvad er ulemperne ved mælk? Der er selvfølgelig kulhydrater/protein i, som jo så blot adderes oveni regnskabet og øger chancen for, at der kommer mere fedt end nødvendigt på kroppen; men er der andre ting at være opmærksom på med mælk? GI/II-værdi? Absorptionshastighed etc?

Mælk nedsætter optagelseshastigheden af hele shaken fordi det klumper i maven.

I forhold til proteinerne kan det være fint, da det sikrer at du har tilgængelige aminosyrer over længere tid. Det er dog ikke så relevant når man spiser en time senere.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Mælk nedsætter optagelseshastigheden af hele shaken fordi det klumper i maven.

I forhold til proteinerne kan det være fint, da det sikrer at du har tilgængelige aminosyrer over længere tid. Det er dog ikke så relevant når man spiser en time senere.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Tak for dit svar; optagelseshastigheden er jo rigtig, rigtig vigtig i den situation. Jeg må bare vænne mig til vand!

Link to comment
Share on other sites

Mælk nedsætter optagelseshastigheden af hele shaken fordi det klumper i maven.

I forhold til proteinerne kan det være fint, da det sikrer at du har tilgængelige aminosyrer over længere tid. Det er dog ikke så relevant når man spiser en time senere.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Men jeg kommer jo ikke til at spise en time senere idet jeg allerede har spist aftensmad inden jeg indtager mit weight gainer. Skal jeg stadig holde mig til vand?

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar; optagelseshastigheden er jo rigtig, rigtig vigtig i den situation. Jeg må bare vænne mig til vand!

Nogle mærker smager selvfølgelig bedre end andre, men lortet skal jo bare hurtigt ned.

Men jeg kommer jo ikke til at spise en time senere idet jeg allerede har spist aftensmad inden jeg indtager mit weight gainer. Skal jeg stadig holde mig til vand?

Jo du gør!!!

Det er bare om at ramme køleren inden du skal i seng. :smile:

Hvis ikke så er det en god ide at droppe gaineren og spise et solidt måltid i stedet.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Edited by SaintPauli
Link to comment
Share on other sites

Nå, i dag har jeg prøvet at tage 1 scoop (50 gram) gainer om morgenen og 1 scoop (50 gram) efter træning. Hvert scoop har jeg så delt op i to portioner, så var det lidt nemmere at skylle ned :).

Er det lige så effektivt at indtage 50 gram om morgenen og 50 gram om aftenen (eller lige efte træning på træningsdage) fremfor alle 100 gram om aftenen (efter træning)?

Link to comment
Share on other sites

Nå, i dag har jeg prøvet at tage 1 scoop (50 gram) gainer om morgenen og 1 scoop (50 gram) efter træning. Hvert scoop har jeg så delt op i to portioner, så var det lidt nemmere at skylle ned :).

Er det lige så effektivt at indtage 50 gram om morgenen og 50 gram om aftenen (eller lige efte træning på træningsdage) fremfor alle 100 gram om aftenen (efter træning)?

Nej, overhovedet ikke!

Weightgainer består af kulhydrat og proteiner som er så hurtigtoptageligt som muligt. Det betyder en ordenlig gang næring til når kroppen har brug for det - efter træning. Om morgenen betyder det bare en lille mængde overskydende energi end hvad der er brug for(fordi det er optaget så hurtigt). Om morgenen skal du helst have langsomtoptageligt næring :)

Link to comment
Share on other sites

Om morgenen skal du helst have langsomtoptageligt næring :)

Ikke nødvendigvis. Har i peroder kørt med "gainer" shake efterfulgt af den rigtige morgenmad 30-45min senere.

Det er dog forholdsvis vigtigt, at man hurtigt får skiftet over til noget, der holder blodsukkeret mere stabilt. :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Nå, i dag har jeg prøvet at tage 1 scoop (50 gram) gainer om morgenen og 1 scoop (50 gram) efter træning. Hvert scoop har jeg så delt op i to portioner, så var det lidt nemmere at skylle ned :).

Er det lige så effektivt at indtage 50 gram om morgenen og 50 gram om aftenen (eller lige efte træning på træningsdage) fremfor alle 100 gram om aftenen (efter træning)?

Hvad er der med dig? Har vi ikke svaret 1 gang på dette? Hvis du ikke hører efter første gang, hvordan kan du så forvente at folk gider at blive ved?

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

No problem :smile:

(Jeg vil meget gerne hjælpe folk, men når de ikke hører efter så stopper feste sku)

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Jeg hører skam efter.. jeg har fulgt det du har sagt. Men jeg kom fra træning, og kom lidt for hurtigt til at stille dette spørgsmål om opdelingen af de 100 gram at jeg ikke tjekkede mine oprindelige spørgsmål.

Men jeg tager de 100 gram hver aften af éen omgang så. Det bliver bare lidt hårdt at komme igennem.. det bliver en halv måleske pr. glas vand, så det bliver til 4-5 glas som bare skal overståes. Så har det bare at virke.. no pain no gain ;).

Link to comment
Share on other sites

Men jeg tager de 100 gram hver aften af éen omgang så. Det bliver bare lidt hårdt at komme igennem.. det bliver en halv måleske pr. glas vand, så det bliver til 4-5 glas som bare skal overståes. Så har det bare at virke.. no pain no gain ;).

Køb sig en shaker. Det er ikke til at røre ud med en ske i et glas.

En shaker koster kun 25-30kr og kan indeholde 0,7l, så det hele kan være deri på en gang.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Køb sig en shaker. Det er ikke til at røre ud med en ske i et glas.

En shaker koster kun 25-30kr og kan indeholde 0,7l, så det hele kan være deri på en gang.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Hm, nu du siger det tror jeg faktisk jeg har en shaker ét eller andet sted fra sidst jeg trænede. Den må jeg lige finde frem.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg lige prøvet de 100 gram gainer, 5 gram kreatin og vand i shakeren og det var lidt mere tåleligt - så det kan jeg godt leve med :). Jeg havde bare ikke forestillet mig shakeren ville have nogen særlig gavnlig effekt, når væsken kun bestod vand.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg lige prøvet de 100 gram gainer, 5 gram kreatin og vand i shakeren og det var lidt mere tåleligt - så det kan jeg godt leve med :). Jeg havde bare ikke forestillet mig shakeren ville have nogen særlig gavnlig effekt, når væsken kun bestod vand.

Det er bare fordi, at det kommer til at klumpe, hvis du rører det ud med en ske. :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Edited by SaintPauli
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share