Sign in to follow this  
JISI

Tidspunkt for indtagelse af weight gainer

Recommended Posts

Det er bare fordi, at det kommer til at klumpe, hvis du rører det ud med en ske. :smile:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

You live and learn.

Tak igen :wink:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

SaintPauli, er der forresten nogen tommelfingerregel med hensyn til hvor lang/kort tid man bør tage weight gainer? Eller det er måske individuelt? Det kan jo godt være det er smart at stoppe efter et vist stykke tid, så man ikke bliver for chubby.

Der er 6 kg i den spand jeg har købt, så der er til 60 dage (jeg tager både kreatin og gainer alle dage - også de dage jeg ikke træner).

Share this post


Link to post
Share on other sites
SaintPauli, er der forresten nogen tommelfingerregel med hensyn til hvor lang/kort tid man bør tage weight gainer? Eller det er måske individuelt? Det kan jo godt være det er smart at stoppe efter et vist stykke tid, så man ikke bliver for chubby.

Der er 6 kg i den spand jeg har købt, så der er til 60 dage (jeg tager både kreatin og gainer alle dage - også de dage jeg ikke træner).

Du er endnu én fanget i nettet i fælden som hedder "Weightgainer". Det ord er folk pisse bange for og især mine kammerater. Folk tror det er et magisk middel som suger energi ud af væggene og sætter det på sidebenene.

Weightgainer består primært af kulhydrater og proteiner i en vis fordeling, som jeg ikke kan huske. Indholdet er en meget bredspektraet aminosyrer-fordeling(kan man sige det?) og maltodextrin, samt andre let-optagelige kulhydrater.

Du kan sammenligne det med, at du spiser et stykke kød (~200 gram fugl) med ca 40 cl æble/appelsinjuice til.

Tror du, at du på magisk vis bliver tyk i længden, hvis du spiser fugl og drikker appelsinjuice til?

Husk, weightgainer er bare mad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
SaintPauli, er der forresten nogen tommelfingerregel med hensyn til hvor lang/kort tid man bør tage weight gainer? Eller det er måske individuelt? Det kan jo godt være det er smart at stoppe efter et vist stykke tid, så man ikke bliver for chubby.

Der er 6 kg i den spand jeg har købt, så der er til 60 dage (jeg tager både kreatin og gainer alle dage - også de dage jeg ikke træner).

Hvad Dyps siger er korrekt. Jeg er på diæt og spiser stadig ”weightgainer” efter træning (bland selv det er billigere).

Som jeg tidligere skrev, så er weightgainer kun til efter træning.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu er der mig bekendt ingen undersøgelser, der viser, at optagelsen af valleprotein bliver langsommere, hvis det blandes med mælk eller andre produkter med kaseinprotein i. Tværtimod viser flere undersøgelser, at de respektive proteintyper begge har forskellige styrker OGSÅ i forhold til perioden i forbindelse med træning, hvor valle har en anabol og kasein en antikatabolsk effekt. Så jeg ser ingen grund til, at I skal tvinge jeres shake ned med vand, hvis foretrækker, at blande den op med mælk. De cirka 30 gram kasein er værd at tage med oveni hatten og ud fra undersøgelserne, er der nok større sandsynlighed for, at det er en fordel frem for en ulempe.

Dertil er vigtigt at huske på, at undersøgelserne relateret til proteintiming er lavet på fastende individer i gerne op til 7 timer før indtagelse. Derfor er det klart, at man ser et stort respons ved indtag efter træning, men behovet er selvfølgelig ikke det samme, hvis har indtaget et stort måltid en time før træning. Så ja det er vigtigt at indtage noget i forbindelse med træningen, men det er forkert at hype det til, at det er en kæmpe shake no matter what, or no results.

Edited by Ugh Togoth

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu er der mig bekendt ingen undersøgelser, der viser, at optagelsen af valleprotein bliver langsommere, hvis det blandes med mælk eller andre produkter med kaseinprotein i. Tværtimod viser flere undersøgelser, at de respektive proteintyper begge har forskellige styrker OGSÅ i forhold til perioden i forbindelse med træning, hvor valle har en anabol og kasein en antikatabolsk effekt. Så jeg ser ingen grund til, at I skal tvinge jeres shake ned med vand, hvis foretrækker, at blande den op med mælk. De cirka 30 gram kasein er værd at tage med oveni hatten og ud fra undersøgelserne, er der nok større sandsynlighed for, at det er en fordel frem for en ulempe.

Dertil er vigtigt at huske på, at undersøgelserne relateret til proteintiming er lavet på fastende individer i gerne op til 7 timer før indtagelse. Derfor er det klart, at man ser et stort respons ved indtag efter træning, men behovet er selvfølgelig ikke det samme, hvis har indtaget et stort måltid en time før træning. Så ja det er vigtigt at indtage noget i forbindelse med træningen, men det er forkert at hype det til, at det er en kæmpe shake no matter what, or no results.

Hvordan har man målt kaseins antikatabolske effekt ? (mig bekendt er det ret svært at måle protein degradationen) Jeg tvivler stærkt på at man ved præcist hvilke aminosyrer der øger proteinsyntensen samt hvilke der hæmmer degradationen, og ikke mindst hvorledes disse udøver deres signalering intracellulært. Med andre ord lyder det mildest talt ret spekulativt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har diskuteret det utallige gange for nogle år tilbage, så det er bare med at søge.

Indtil da kan man læse lidt generelt her

Her kan blandt andet også læses følgende:

the researchers found that whey protein stimulated protein synthesis (which refers to the building of larger proteins from individual AAs) with no effect on protein breakdown (which refers to the breakdown of larger proteins to individual AAs), while the casein inhibited protein breakdown without affecting protein synthesis. Another observation was that whey protein increased leucine oxidation (burning) slightly more than the casein (31% vs. 24%), probably due to the faster rate of entry. Finally, leucine balance (determined as the amount ingested versus the amount stored) was higher for casein than whey. These observations lend themselves to multiple interpretations.

On the one hand, the effects on protein synthesis and breakdown are interesting and it appears that whey is an 'anabolic' protein while casein is 'anti-catabolic' protein, at least over a span of 7 hours.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvad Dyps siger er korrekt. Jeg er på diæt og spiser stadig ”weightgainer” efter træning (bland selv det er billigere).

Som jeg tidligere skrev, så er weightgainer kun til efter træning.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Jeg ved godt du skrev tidligere, at det kun skal indtages efter træning. Men som jeg tidligere skrev vejer jeg kun 70 kg og er knap 180 cm høj, vil det så stadig være tilstrækkeligt kun at indtage gaineren tre gange om ugen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg ved godt du skrev tidligere, at det kun skal indtages efter træning. Men som jeg tidligere skrev vejer jeg kun 70 kg og er knap 180 cm høj, vil det så stadig være tilstrækkeligt kun at indtage gaineren tre gange om ugen?

Ja. Kun efter træning.

Nu er der mig bekendt ingen undersøgelser, der viser, at optagelsen af valleprotein bliver langsommere, hvis det blandes med mælk eller andre produkter med kaseinprotein i.

Optagelseshastigheden afhænger af det samlede måltid. Størrelse og indhold. Mælk vil unægtelig sænke optagelseshastigheden (Læste på et tidspunkt, at GI for et måltid ligger meget tæt på GI for de enkelte produkter lagt sammen og korrigeret for mængde. Kan desværre ikke huske hvor. Om dette ændrer insulinresponset bliver dog gætværk). Desuden var min anbefaling at spise en time senere. Hvis du har drukket større mængder mælk i shaken er den ikke optaget efter en time.

Hvis han vejer 70kg er det vigtigste dog ikke om han drikker den med mælk, men at han får riglige mængder indenbords. :smile:

Tværtimod viser flere undersøgelser, at de respektive proteintyper begge har forskellige styrker OGSÅ i forhold til perioden i forbindelse med træning, hvor valle har en anabol og kasein en antikatabolsk effekt.

Mener at det forsøg du snakker om blev lavet på 20-30g protein efter træning hvorefter personerne ikke fik andet de næste timer. Derfor bliver resultatet også rimelig forudsigeligt når man tænker på at valle optages hurtigt og kassein optages langsomt.

Rock’n Roll :strat:

SaintPauli

Share this post


Link to post
Share on other sites
Optagelseshastigheden afhænger af det samlede måltid. Størrelse og indhold. Mælk vil unægtelig sænke optagelseshastigheden (Læste på et tidspunkt, at GI for et måltid ligger meget tæt på GI for de enkelte produkter lagt sammen og korrigeret for mængde. Kan desværre ikke huske hvor. Om dette ændrer insulinresponset bliver dog gætværk). Desuden var min anbefaling at spise en time senere. Hvis du har drukket større mængder mælk i shaken er den ikke optaget efter en time.

Ja det handler netop om det samlede indtag, MEN også det indtag, der har været tidligere og ikke kun isoleret på indtaget af shaken. Derfor bliver det også rimelig uinteressant at begynde at spekulere i optagelseshastigheder i forhold til proteintyper, når personen som sagt indtager et måltid en time før træning. Som også beskrevet i den postede artikel, så er hypen omkring valle kontra kaseins optagelseshastigheder derfor også mildest talt overvurderet, når den minimale højere peakhastighed for valle er set på fastende individer. Jeg ser det derfor ikke som relevant at blive ved med at spekulere i et fantastisk window of opportunity, der booster muskelvæksten, når en shake indtages på et givent tidspunkt. Jeg mener i stedet, at det handler om at sørge for, at kroppen har en god portion næring og aminosyrer til rådighed før, under og efter træningen. Hvis dette vil opnås med mad, en shake eller lignende er ikke så vigtigt i denne sammenhæng, og timingen af en shake er ikke central, når man blot sørger for at give kroppen en god portion næring, som trådstarteren før træningen. Specielt vil jeg ikke mene, at det i lyset af ovenstående er centralt at bandlyse mælk, da det højst sandsynligt ikke vil have nogen negativ effekt, måske snarere tværtimod, når indholdet af shaken joiner madresterne fra måltidet tidligere.

Edited by Ugh Togoth

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this