Fiberspringning i maven, eller måske lyskenbrok ?!


therealhurra
 Share

Recommended Posts

Igår til thai boxing, sku vi som så ofte stå op af en væg og modtage slag i maven, jeg fik nogle ret voldsomme og fik to-tre semi-mavepustere selvom jeg spændte. Bagefter tog vi nogle mavebøjninger og så fik vi nogle flere mens vi lå ned. Da jeg rejste mig op og kiggede ind i spejlet kunne jeg igennem min t-shirt se en bule nederst på min mave til højre. Jeg løftede op i min t-shirt og tænkte WTF?

Min ene mavemuskel sad flere centimeter ud fra min mave og det var utroligt ømt, ingen af de andre i klubben havde set noget lignende før. Så jeg ringede til vagtlægen da jeg kom hjem, som spurgte hvor smerten var og jeg forklarede. Hun sagde at jeg skulle ligge med is på og at det kunne være en fiberspringning inden under musklen eller brok. Jeg lå med is på en times tid og hævelsen faldt lidt, idag har den ca. samme hævelse som igår, efter jeg puttede is på. Jeg har vedlagt et billede fra idag. Det skal lige siges det så langt mere voldsomt ud igår.

post-849-1214485478_thumb.jpg

Jeg har læst lidt på nettet om begge dele og kan ikke finde noget entydigt. Jeg har eksamen imorgen så kan desværre ikke tage til lægen før mandag. Men jeg tænker at brok vil gøre mere ondt, andet end blot at være meget ømt. Der er kommet en meget lille blå plamage som i et begyndende blå mærke på maven hvor det gør ondt, idag. Hvilket kunne tyde på fiber? Hvilket jeg virkeligt håber!

Det skal siges at jeg tidligere ved udstrækning af mave har kunne mærke at det var som om at den mavemuskel der nu buler, krampede sig sammen og føltes overtrænet. Jeg tænker derfor det er kommet af overbelastning af mavemusklerne da jeg både træner mave til thai og styrke ved siden af, blot med vægt og at slagene igår blot var prikken over i'et. Det har lidt føltes som sidestik nogle gange til thai i det område.

Håber der er nogle der kan være behjælpelige og belyse sagen lidt mere udfra det jeg har oplyst.

Jeg har forresten trænet i 9 år stortset uden skader, men det sidste år har været besat af thai boxing også og løb ved siden af, så jeg laver minimum en aktivitet om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder lettere betryggende :) Den stak flere centimeter ud igår før jeg fik is på, så godt nok uhyggeligt ud.... Lægen sagde bare at brokken ik nødvendigvis gjorde ondt i starten... har også læst det samme, derfor min bekymring. Håber jeg er tilbage på sadlen in no time. Men undlader at lave noget fysisk før jeg ved nærmere.....

Edited by therealhurra
Link to comment
Share on other sites

Jeg har fået et blåt mærke oven på nu, og det føles som om der ligger en omgang blod i en pølse lignende form, meget tykt inde i... stadig ik mulighed for at gå til lægen før mandag. Ikke andre der har noget viden om dette emne?

Jo... masser af viden :wink:

Men gå nu til den læge og få ham til at trykke dig på maven og stille diagnosen RL.... brok eller ej... det er ikke et akut problem :wink:

Hvis det er brok er det ensbetydende med at bughulens indhold kan vandre ud og ind gennem brokporten (svagheden i mavemuskulaturen) og dette er ikke spor farligt, kan måske give lidt smerter/ubehag.

Brok bliver først akut i det øjeblik noget af tarmen afklemmes i en brokport og den derved mister blodtilførelsen... og det gør EKSTREMT ondt og du ville få det EKSTREMT dårligt... så ville du ikke være i tvivl om at du skal tage på skadestuen!

Jeg tror umiddelbart du blot har pådraget dig et ordentligt blår mærke....

Edited by NORAH
Link to comment
Share on other sites

Dvs, der ikke burde ske noget ved at jeg tager op og træner imorgen? Jeg er ved at gå ud af mit gode skind, har ikke rørt mig siden onsdag :crybaby:

Men ja, går til lægen first thing mandag. Blot et blåt mærke tror jeg ikke, dem får jeg ofte... og det har aldrig fået en af mine mavemuskler til at stikke flere centimeter ud af min mave... Tror umiddelbart mest det er en blodsamling under musklen, eller en fiber af en slags. Men det kan jeg jo som du siger, få be/afkræftet af lægen.

Tak for svaret.

Link to comment
Share on other sites

Dvs, der ikke burde ske noget ved at jeg tager op og træner imorgen? Jeg er ved at gå ud af mit gode skind, har ikke rørt mig siden onsdag :crybaby:

Du kan sagtens træne selv om du har et uopereret brok... blot gør det med måde indtil du har været ved læge!

Er det et større blåt mærke har området også godt af at blive motioneret :smile:

Men ja, går til lægen first thing mandag. Blot et blåt mærke tror jeg ikke, dem får jeg ofte... og det har aldrig fået en af mine mavemuskler til at stikke flere centimeter ud af min mave... Tror umiddelbart mest det er en blodsamling under musklen, eller en fiber af en slags. Men det kan jeg jo som du siger, få be/afkræftet af lægen.

Tak for svaret.

Hvis du nogensinde har haft et "trælår" så kan du jo holde det op med det du ser/mærker på din mave... blå mærke = blodansamling :wink:

Hvis det er en fibersprængning i maven bør du kunne mærke det i kraft af at du eks. slet ikke kan gå fra siddende til liggende stilling (som eks. under bænkpres) uden at det gør ondt og du har mere eller mindre mangel på muskelkontrol pga. man tit oplever det som stingsmerter hvorved omkringliggende muskulatur trækker sig sammen lidt "spasme-agtigt"

Edited by NORAH
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share