Fedtmålingere


Kasper123
 Share

Recommended Posts

Hey!

Jeg har nu træner i 5 måneder, og de 4 sidte målingere har jeg fået taget en fedtmåling hver måned.

Jeg er lidt i tvivl om jeg skal være tilfreds? Hvad synes i?

Jeg er 15år, 183cm høj og vejer 66,5kg.

Mine resultater:

05/03/08:..................... 04/04/08:..................................20/05/08:......................................28/06/08:

kg: 65,4....................... kg: 66,1.................................... Kg: 66,6........................................Kg: 66,4

Fat %: 15......................Fat %: 14,8................................Fat %: 13,5....................................Fat%: 12,9

Fat mass: 9,8kg.............Fat mass: 9,8.............................Fat mass: 9kg.................................Fat mass: 8,6

....................................Predicted musscle mass: 600g+...Predicted musscle mass: 1200g+......Predicted musscle mass: 400g+

Jeg har tit overvejet om min muskel masse vokser hurgtigt nok, har læst at man skal være i kcal overksud eller sådan noget, hvordan ved jeg om jeg er det?

Mvh

Kasper

Edited by Kasper123
Link to comment
Share on other sites

Jeg har tit overvejet om min muskel masse vokser hurgtigt nok, har læst at man skal være i kcal overksud eller sådan noget, hvordan ved jeg om jeg er det?

Du skriver ikke noget om din træning, men jeg går udfra at du vægttræner, og ønsker mere muskelmasse.

Pt. går jeg du fra at du er i kalorie underskud, da du ifølge dine egne tal taber fedtmasse.

Og på en periode på knap 4 md. ”kun” har øget din kropsvægt med 1 kilo.

Dine egne tal viser at det er meget svært at øge ens muskelmasse, og samtidig være i kalorie underskud.

Hvis du ønsker mere muskelmasse skal man være i kalorie overskud, dermed vil man meget hurtige øge ens muskelmasse, men du skal også regne med at din fedtmasse også vil stige.

De fleste vælger at ”bulke” (dvs. at være i kalorie overskud) i et par år for at hurtig bygge muskelmasse, for derefter at tabe den fedtmasse man har taget på, da man bulkede.

Firkantet sagt:

Kalorieunderskud = du tager ikke på i vægt, eller du taber fedtmasse

Kalorieoverskud = du tager på i vægt (både muskler og fedt)

Edited by Vastus
Link to comment
Share on other sites

Hvis du ønsker mere muskelmasse skal man være i kalorie overskud, dermed vil man meget hurtige øge ens muskelmasse, men du skal også regne med at din fedtmasse også vil stige.

De fleste vælger at ”bulke” (dvs. at være i kalorie overskud) i et par år for at hurtig bygge muskelmasse, for derefter at tabe den fedtmasse man har taget på, da man bulkede.

'

Har faktisk allerede et par spørgsmål. Synes selv det går fint med at få spist en masse mad, og har lige vejet mig og vejer 69,7kg, men de andre vejninger har været kl 2-3 før 3 måltid.

Men hvor meget fedt kan jeg forvente at tage på, og hvor meget muskel masse? er det 50-50?

Kunne godt tænke mig en mere markeret 6-pack, kan dette stadig lade sig gøre? Eller kan jeg blot ungå at tage for meget fedt på ved maven?

Er begyndt at drikke en shake inden jeg går i seng med en halv litter mælk og en kup valle protein, synes det klumper meget, nogle ideer til at ungå dette? :P

Og ved godt det er svært at svare på, men lad os sige at det lykkes mig at være i et fornuftigt kcal overskud de næste par måneder, hvor meget muskel masse vil jeg kunne tage på?

Og lige hurgtigt et sidste spørgsmål, synes mine muskler er okay makeret, vil det forsvinde når/hvis min fedt % stiger?

Mvh

Kasper

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kunne godt tænke mig en mere markeret 6-pack, kan dette stadig lade sig gøre? Eller kan jeg blot ungå at tage for meget fedt på ved maven?

En markeret mave fås ved lav fedt procent. Træn mere eller spis mindre. Eller begge dele :bigsmile:

Er begyndt at drikke en shake inden jeg går i seng med en halv litter mælk og en kup valle protein, synes det klumper meget, nogle ideer til at ungå dette? :P

Hvis du hælder mælken ned i din shaker ovenpå pulveret kan det godt klumpe mere. Prøv mælk først og derefter pulver, men det svinger nok fra pulver til pulver.

/C

Edited by agony
Link to comment
Share on other sites

'

Har faktisk allerede et par spørgsmål. Synes selv det går fint med at få spist en masse mad, og har lige vejet mig og vejer 69,7kg, men de andre vejninger har været kl 2-3 før 3 måltid.

Men hvor meget fedt kan jeg forvente at tage på, og hvor meget muskel masse? er det 50-50?

Kunne godt tænke mig en mere markeret 6-pack, kan dette stadig lade sig gøre? Eller kan jeg blot ungå at tage for meget fedt på ved maven?

Er begyndt at drikke en shake inden jeg går i seng med en halv litter mælk og en kup valle protein, synes det klumper meget, nogle ideer til at ungå dette? :P

Og ved godt det er svært at svare på, men lad os sige at det lykkes mig at være i et fornuftigt kcal overskud de næste par måneder, hvor meget muskel masse vil jeg kunne tage på?

Og lige hurgtigt et sidste spørgsmål, synes mine muskler er okay makeret, vil det forsvinde når/hvis min fedt % stiger?

Mvh

Kasper

Hvor meget fedt du tager på afhænger af mange ting, men du skal nok regne med 2 kg fedt pr. 1 kg muskelmasse e.lign.

Lad være med at tage en shake før sengetid. Spis hellere et ordenligt fast måltid mad, fx med et højt indhold af kassein proteiner.

Hvor meget muskelmasse du kan tage på afhænger af genetik, kost og din træning.

Ja, din 'markering' forsvinder, når du tager fedt på. Men, så taber du da bare fedtet bagefter og bang, så er du en flot fyr. ;D

Link to comment
Share on other sites

Hvor meget fedt du tager på afhænger af mange ting, men du skal nok regne med 2 kg fedt pr. 1 kg muskelmasse e.lign.

Lad være med at tage en shake før sengetid. Spis hellere et ordenligt fast måltid mad, fx med et højt indhold af kassein proteiner.

Hvor meget muskelmasse du kan tage på afhænger af genetik, kost og din træning.

Ja, din 'markering' forsvinder, når du tager fedt på. Men, så taber du da bare fedtet bagefter og bang, så er du en flot fyr. ;D

Hvis du tar 2 kg fedt på for hvert kg muskel, så vil jeg mene at du spiser for meget og/eller for usundt.

Link to comment
Share on other sites

Om 10 dage eller sådan noget får jeg lavet en ny måling, og så kan jeg jo vende tilbage med mine resultater, men har lige et spørgsmål.

Læste at man tager flere muskler på, jo lavere fedt % man startet med, og jo kortere tid man har været i energioverskud. Ville det så ikke være en ide at begynde at cutte når jeg fx. når en fedt% på 16-17 stykker, eller efter et halvt år? Hvornår mener i at jeg bør stoppe med at bulke, og begynde at cutte?

Mvh

Kasper

Link to comment
Share on other sites

Hvornår skal jeg så begynde at bulke igen? Og hvorfra får du tallet 16, er det ved at kigge på mine gamle målinger?

Ja, jeg har delvis fået tallet 16 ved at se på dine målinger og se, hvor lang tid din krop bruger for at tabe fedtmasse(går ud fra du ikke har haft fedttab som mål).

Men du skal heldt ikke for lang op i fedt%, da du ellers skal bruge tid på at cutte(tabe fedtmasse), og I den tid du cutter, kan du ikke gaine muskelmasse, så det er lidt spild af tid.

Derfor er det optimale at være i kalorieoverskud og gaine masse indtil at du når en fedt% på ca. 15 og så bulke når du når ca. en fedt% på 10(8-9 ville være super).

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har delvis fået tallet 16 ved at se på dine målinger og se, hvor lang tid din krop bruger for at tabe fedtmasse(går ud fra du ikke har haft fedttab som mål).

Men du skal heldt ikke for lang op i fedt%, da du ellers skal bruge tid på at cutte(tabe fedtmasse), og I den tid du cutter, kan du ikke gaine muskelmasse, så det er lidt spild af tid.

Derfor er det optimale at være i kalorieoverskud og gaine masse indtil at du når en fedt% på ca. 15 og så bulke når du når ca. en fedt% på 10(8-9 ville være super).

Man kan godt gaine under cut? så helt spild af tid er dte bestemt ikke..

Link to comment
Share on other sites

Med din kropsvægt skal du ikke tænke på cut eller bulk, du skal bare træne ordentligt og spise ordentligt.

Undgå din fedt procent stiger for meget og så ellers give den gas.

Du burde have mange kg begynder gains tilbage, derfor ingen grund til at bekymre sig om cut/bulk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej, nu er der gået 3 måneder siden sidst og ville lige følge op. Har i gennemsnit tager 900 gram muskler på om måneden, og vejer 71 kilo. Har en fedt procent på 15. Er okay tilfreds med rasultatet, da min træning ikke har været særlig god her de sidte par måneder, og så har der været ferien, hvor jeg gik glip af et par ugers træning, og hvor jeg ikke spiste særlig sundt.

Kan huske at jeg fik advide at jeg skulle cutte ved ca 16% fedt, er det stadig en god ide, eller?

Mvh Kasper

Link to comment
Share on other sites

Nogen der vil give deres mening om, hvornår jeg skal begynde og cutte, og måske nogle tips.

Lad være med at gøre det så kompliceret. Få nogle gode træningsvaner og som du tidligere er blevet rådet: Fokuser på teknik, så du hele tiden har styr på, hvad du foretager dig. Kig på din krop, og reducer kalorieindtaget, hvis du begynder at ligne Michelinmanden. Eller sig til dig selv, at nu vil jeg holde mig på 15% fedt et stykke tid.

Du er meget ung, og du vokser sikkert stadig. Så sørg for at få nok energi i en fornuftig balance til at støtte denne vækst.

Og stort set uanset hvad du gør, vil du få øget muskelmasse p.g.a. naturens gang.

mvh

LarsBj

Edited by LarsBj
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share