Ondt i hjertet når jeg løber...


Scapula
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er en ung mand som løber fire gange i ugen. Jeg har to rolige træningspas, samt en intervaltræning og en gang AT træning.

Mit problem er, at jeg på det seneste har fået problemer når jeg løber AT løb. Jeg er i god form, og løber lige under fire min. pr. km. Når jeg har løbet ca. fire km., begynder jeg at få ondt i hjertet, det stikker og bliver værre når jeg fortsætter, og jeg må til sidst stoppe helt op og gå! Når jeg så prøver at løbe igen, kommer det med det samme igen.

Jeg føler mig egentlig ikke presset, og er vant til at løbe hurtigere på mine intervalture, og kan derfor ikke forstå hvad det er?

Håber en af jer kan fortælle mig hvad det er der sker? kan det være sidestik i hjertet? og hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart lyder det som om du skal til lægen... det er meget svært at stille diagnoser over nettet og med noget så alvorligt som hjertet så skal du til en ekspert... det er slet ikke sikkert det er hjertet den er gal med but better safe than sorry :smile:

Du kan jo skrive igen når du har været undersøgt, kunne da være interessant at vide hvad lægen kom frem til

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har noget lignende, det er dog mere uregelmæssigt, nogle gang kommet det efter 1 km og nogle gange aldrig. det bliver diog aldrig så slemt så jeg bliver nødt til at stoppe, men stopper alligevel nogle gange, da det ikke føles rigtigt.

Jeg spurgte min læge, (som generelt taget meget let på alting og ikke virker særlig kompetent). Men han mente det var nogle muskler i brystet der trak sig sammen eller krampede, og mente ikke det var farligt.

Link to comment
Share on other sites

ja mht. den her diskussion tror jeg også min læge har ret. Det var bare for at pointerer at min læge før har taget fejl og jeg har haft andre læger der generelt havde mere engagement og dybdegående viden om de samme ting jeg spurgte om. Så hvis jeg var Scapula ville jeg lige høre min egen læge og ikke tage min læges ord for gode varer selvom vores problem ligner hinanden.

Link to comment
Share on other sites

Mit problem er, at jeg på det seneste har fået problemer når jeg løber AT løb. Jeg er i god form, og løber lige under fire min. pr. km. Når jeg har løbet ca. fire km., begynder jeg at få ondt i hjertet, det stikker og bliver værre når jeg fortsætter, og jeg må til sidst stoppe helt op og gå! Når jeg så prøver at løbe igen, kommer det med det samme igen.

Jeg føler mig egentlig ikke presset, og er vant til at løbe hurtigere på mine intervalture, og kan derfor ikke forstå hvad det er?

Håber en af jer kan fortælle mig hvad det er der sker? kan det være sidestik i hjertet? og hvorfor?

Spørg din læge

Edited by RunnersHigh
Link to comment
Share on other sites

Hvis det STIKKER er det med rimelig stor sandsynlighed intet med hjertet at gøre men nærmere en overanstrengelse af musklerne i og omkring brystkassen eks. musklerne mellem ribbenene...

Tror næppe de fleste læger ville lave et ekg på den oplysning :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tror næppe de fleste læger ville lave et ekg på den oplysning :smile:

Hvilket kan forklare, hvorfor der er tilsyneladende friske unge mennesker, der falder døde om på fodboldbanen. :smile:

Hellere være på den sikre side, og få lavet et ekg. Jeg ved godt, at læger i DK har det svært med at teste raske mennesker, men det skal ikke afholde folk fra selv at tage initiativ til det, hvis ikke det i forvejen er normal procedure ved de faste helbredstjek. :smile:

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg har haft præcis det samme to gange efter jeg havde været syg i en periode. Jeg havde influenza og var stadig lidt halvsløj da jeg startede op igen. Da smerten kom var jeg ikke igang med at løbe intensivt overhovedet. Overvejede at gå til læge men lod være. Jeg har ikke haft det siden...

Link to comment
Share on other sites

Hvilket kan forklare, hvorfor der er tilsyneladende friske unge mennesker, der falder døde om på fodboldbanen. :smile:

Hellere være på den sikre side, og få lavet et ekg. Jeg ved godt, at læger i DK har det svært med at teste raske mennesker, men det skal ikke afholde folk fra selv at tage initiativ til det, hvis ikke det i forvejen er normal procedure ved de faste helbredstjek. :smile:

'Pyt

Tilbagevendende stikkende smerter i brystet hos en ung person i god form er lige så meget indikation for EKG som en CT-scanning af foden efter min mening ... hvis man skulle gøre det skulle det da udelukkende være for at berolige patienten. Som angel skriver er symptomerne på stabil angina (eller AMI for nu at være dramatisk) trykken for brystet og kortåndethed, men det kan lige så godt være smerter i maven, kæben eller ryggen. At en ung person en god form skulle have væsentlige coronare aterosklerotiske forandringer der kunne give angina med atypiske symptomer er nok næppe så sandsynligt.

... unge mennesker der uforklarligt falder døde om med hjertetilfælde er folk der får akut opståede blodpropper i hjertet, ikke noget man kan se forinden på et EKG, og nok ej heller noget der skyldes udtalte aterosklerotiske forandringer som giver angina.

og for øvrigt... hvordan havde du forestillet dig at de få kardiologiske afdelinger der er her i DK med massiv personalemangel skulle køre rundt, hvis der skulle foretages arbejds-EKG på alle de unge folk der regelmæssigt får stikken i brystet ved fysisk aktivitet, uden de i øvrigt præsenterede med symptomer eller risikofaktorer for stabil eller ustabil angina? det er sådanne ideer der resulterer i at folk med genuin angina kommer for sent i behandling fordi de venter på en ledig tid til et sted hvor der kan foretages og fortolkes arbejds-EKG

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Har du løftet noget du ikke plejer for nyligt?

Fik selv nogenlunde samme symptomer da jeg arbejder med løft på et lager.

Hvis du stadigvæk er nervøs kan du spørge din læge om det er muligt at få lavet en holter. Der får du en lille optager me hjem i typisk 1-2 uger.... så har man mulighed for at ovevråge dit ekg over en længere periode og i realistiske omgivelser (med løb , arbejde osv.) det giver typisk et bedre billede .

Link to comment
Share on other sites

Tilbagevendende stikkende smerter i brystet hos en ung person i god form er lige så meget indikation for EKG som en CT-scanning af foden efter min mening ... hvis man skulle gøre det skulle det da udelukkende være for at berolige patienten. Som angel skriver er symptomerne på stabil angina (eller AMI for nu at være dramatisk) trykken for brystet og kortåndethed, men det kan lige så godt være smerter i maven, kæben eller ryggen. At en ung person en god form skulle have væsentlige coronare aterosklerotiske forandringer der kunne give angina med atypiske symptomer er nok næppe så sandsynligt.

... unge mennesker der uforklarligt falder døde om med hjertetilfælde er folk der får akut opståede blodpropper i hjertet, ikke noget man kan se forinden på et EKG, og nok ej heller noget der skyldes udtalte aterosklerotiske forandringer som giver angina.

og for øvrigt... hvordan havde du forestillet dig at de få kardiologiske afdelinger der er her i DK med massiv personalemangel skulle køre rundt, hvis der skulle foretages arbejds-EKG på alle de unge folk der regelmæssigt får stikken i brystet ved fysisk aktivitet, uden de i øvrigt præsenterede med symptomer eller risikofaktorer for stabil eller ustabil angina? det er sådanne ideer der resulterer i at folk med genuin angina kommer for sent i behandling fordi de venter på en ledig tid til et sted hvor der kan foretages og fortolkes arbejds-EKG

øhhh???

Det sker unge og ellers "raske" mennesker har mefødt hjerte deficits og falder om pludseligt. Det har vi blandt andet set med Ståle solbakken og Anja Andersen - kender forøvrigt flere tilfælde fra min egen omgangkreds. En række af disse sygdome som f.eks. lang QT-syndrom mm. kan obseveres på ekg´et.

Derfor synes jeg vi skal lade hans læge tage stilling til hvad der skal gøres.

Link to comment
Share on other sites

øhhh???

Det sker unge og ellers "raske" mennesker har mefødt hjerte deficits og falder om pludseligt. Det har vi blandt andet set med Ståle solbakken og Anja Andersen - kender forøvrigt flere tilfælde fra min egen omgangkreds. En række af disse sygdome som f.eks. lang QT-syndrom mm. kan obseveres på ekg´et.

Derfor synes jeg vi skal lade hans læge tage stilling til hvad der skal gøres.

så du vil hvad? - screene baggrundpopulationen af unge mennesker der dyrker idræt med et arbejds EKG - der for nuværende, med folk der har relevant indikation på undersøgelsen (og som reelt kan være i livsfare) har en gennemsnitsventetid på omkring 3 måneder - eller måske bare screene folk der har totalt urelaterede symptomer men som er bange for "det kan være hjertet"?

brystsmerter, værende det muskelsmerter, eller reelt symptomatiske symptomer på angina/AMI har jo ikke relation til folk med LQTS der er en asymptomatisk lidelse der resulterer i relativt højere risiko for reentry arytmier, som ikke rigtig relaterer sig til eventuelle iskæmismerter

det er altid let på et forum at henvise til egen læge, og her kræve xxx undersøgelser, men må man tillade sig at minde om at der rent faktisk er mangel på speciallæger i dette land? ... for øvrigt pænt uheldigt du ligefrem har flere i din egen omgangskreds der er faldet om pga LQTS, dets prævalens, og her incidensen for arytmi taget i betragtning.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

så du vil hvad? - screene baggrundpopulationen af unge mennesker der dyrker idræt med et arbejds EKG - der for nuværende, med folk der har relevant indikation på undersøgelsen (og som reelt kan være i livsfare) har en gennemsnitsventetid på omkring 3 måneder - eller måske bare screene folk der har totalt urelaterede symptomer men som er bange for "det kan være hjertet"?

brystsmerter, værende det muskelsmerter, eller reelt symptomatiske symptomer på angina/AMI har jo ikke relation til folk med LQTS der er en asymptomatisk lidelse der resulterer i relativt højere risiko for reentry arytmier, som ikke rigtig relaterer sig til eventuelle iskæmismerter

det er altid let på et forum at henvise til egen læge, og her kræve xxx undersøgelser, men må man tillade sig at minde om at der rent faktisk er mangel på speciallæger i dette land? ... for øvrigt pænt uheldigt du ligefrem har flere i din egen omgangskreds der er faldet om pga LQTS, dets prævalens, og her incidensen for arytmi taget i betragtning.

Rolig nu hr.

Nu ved jeg hellere ikke hvor meget en holter koster, men ved at de fleste har indbygget smarte algoritmer der selv detektere problem-områder, så tvivler på det er en KÆMPE byrde for sundhedsvæsnet, da kun få sekvenser skal gennemses af en speciallæge.

Men jeg siger ikke alle unge-mennesker skal screenes, men faktum er at det sker unge render rundt med en hjertefejl om det er lang QT-syndrom eller noget andet. Derfor mener jeg det nok er en god ide at hans læge tager stilling til hvad der skal gøres (og ikke gøres), og ikke en ung (smart?) lægestuderende på et internetforum.

Jeg tror skam du har ret i hans problem sikkert kan relateres til brystmusklen mm. men at skræmme ham for at tage en snak med lægefar er små dumt.

btw. kender en i min omgangskreds med LQTS som faldte død om under en løbetræning, meget tragisk.

Link to comment
Share on other sites

Rolig nu hr.

Nu ved jeg hellere ikke hvor meget en holter koster, men ved at de fleste har indbygget smarte algoritmer der selv detektere problem-områder, så tvivler på det er en KÆMPE byrde for sundhedsvæsnet, da kun få sekvenser skal gennemses af en speciallæge.

Men jeg siger ikke alle unge-mennesker skal screenes, men faktum er at det sker unge render rundt med en hjertefejl om det er lang QT-syndrom eller noget andet. Derfor mener jeg det nok er en god ide at hans læge tager stilling til hvad der skal gøres (og ikke gøres), og ikke en ung (smart?) lægestuderende på et internetforum.

Jeg tror skam du har ret i hans problem sikkert kan relateres til brystmusklen mm. men at skræmme ham for at tage en snak med lægefar er små dumt.

btw. kender en i min omgangskreds med LQTS som faldte død om under en løbetræning, meget tragisk.

Det handler ikke (kun) om hvor meget det koster, det handler om at der er mangel på læger der er i stand til at vurdere såvel arbejds-EKG'er såvel som holter monitoreringer der arbejdsmæssig er en endnu større opgave end et arbejds-EKG, og her er ventetiden i DK for tiden så stor at det er ekstremt vigtigt at det kun er de mennesker der har brug for monitorering der kommer under en, og aktuelle historie er på ingen måde god indikation for dette.

Det er muligt du synes jeg er en smart lægestuderende, men i mange tilfælde kan det lige så godt være en person på mit aktuelle niveau der går ind og vurderer hvorvidt en person skal under en holter eller have taget EKG som det kan være en alment praktiserende læge - det er ganske givet suboptimalt, men det er ikke desto mindre forholdene i dagens Danmark.

Det er aldrig muligt at give 100% seriøs lægefaglig vejledning over nettet, men når trådstarter nu specifikt forespørger den, vil jeg mene at jeg væsentligt bedre til at stille den end dig (medmindre du da har en lægefaglig baggrund jeg ikke kender til, og du argumenterer for dine holdninger). Det betyder ikke at jeg er ekspert på området, eller jeg ikke kan tage fejl - men alt andet lige er jeg mindst lige så kvalificeret på at byde ind på denne tråd som dig - og min vurdering af situationen er at der ikke umiddelbart er grund til at gå til lægen og kræve et arbejds-ekg (for slet ikke at nævne holter) taget vedkommenes symptomer (der ikke er indikation) og de nuværende ventetidssituationer her i DK i betragtning.

Link to comment
Share on other sites

Det kan da også være relativt ligemeget at stille alle mulige fagtekniske begrundelser op for sundhedsvæsnets tilstand. Det er meget muligt at du, Sortiarius, er i stand til at stille mandens diagnose så godt som hans egen læge, dog er der til forskel at du ikke kan se ham rent fysisk fra tastaturet af.

Jeg er delvist enig i det måske er at råbe ulven kommer at forlange screeninger, varig EKG monitoring m.v. ; Til gengæld er jeg 100% enig i at der skal søges læge om emnet. (Hvor man så evt. kan pointere at man er bekymret over symptomet og gerne vil have anbefalet af lægen hvilken metode der bedst klarlægger årsagen, istedet for at forlange specifikke undersøgelser)

-Rooks

Link to comment
Share on other sites

Som Rooks også skriver er et vigtigt element at lægen har fingre i patienten. Her kan den praktiserende læge også spørge til patienten og familiens sygdomgshistorie. f.eks. kan lang QT-syndrom være arveligt.

Sortiarius >> uanset hvad , så er diagnostisering over nettet af en anonym medicinstuderende laaaangt fra optimal. Det skal vi vel sagtens blive enige om? Det er egenlig min point, at han nok burde investere 15 min i selvskab med sin læge, for er i bund og grund enig med de fleste af dine betragtninger.

Link to comment
Share on other sites

Fint nok han tager til lægen, her vil han med al sandsynlighed få samme besked som her. Måske går lægen med til at lave et alm. EKG for at berolige patienten, måske finder man her LQTS men min pointe er at man i det tilfælde lige så godt kunne undersøge en person der kom ind med ondt i ryggen for arytmisubstrater - den nuværende anamnese giver ingen grund til at undersøge for syndromet, modsat fx synkope, væsentlig genetisk disposition eller arytmi (som torsades des pointes).

Hvad der ikke er fint som jeg ser det, er at gå til lægen og "kræve" EKG og da slet ikke arbejds-EKG eller Holter som der blev foreslået herinde - i mange tilfælde vil en læge gå med til det selvom der overhovedet ikke er indikation for det. Jeg har ikke noget problem med manden tager til sin læge og får en snak om det - men der vil han højest sandsynlig få samme besked som herinde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share