Sign in to follow this  
Lillerocky

Fedrforbrænding og muskelforøgelse

Recommended Posts

Hej venner

I stedet for at komme herind og skrive! "Hej! jeg skal ha nogen muskler og tabe noget fedt; hvad er det bedste jeg kan gøre?" så har jeg prøvet at give et indblik i min kost og træning. Jeg er lige begyndt for en uge siden og har siden da stenet herinde og prøvet at sammensætte følgende:

Kost

Morgen: Shaker med musli og et stk frugt

multivitamin tablet

2 stk knækbrød med kalkunpålæg og agurk

1 rugbrød med leverpostej og agurk

En shaker/kakao

Kød ret (eks. kylling filet, laks, brune ris og grøntsager)

måske en lille tunsalat inden jeg går i seng

Træning

Træningsprogrammet har jeg hentet fra getbig.dk, som er designet til begyndere. Kan ses her: http://www.getbig.dk/article.php?id=30&Begynder_program

- jeg ville hjertens gerne opsummere i korte træk, men getbig.dk's copyright regler forbyder mig dette.

Jeg løber ca. hver 2. dag og har også cardio træning, det prioriterer jeg højt, da mit formål er at smide mine satans "lovehandles"; formindske min fedtprocent og øge noget muskelmasse/blive lidt markeret.

Har I nogle tilføjelser, noget I mener jeg skal huske, så del gerne ud af jeres erfaring! Det er værdsat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

For at kunne hjælpe så meget som muligt, behøver vi lidt mere fakta; højde, vægt, cirka fedt% og mere eksakt angivelse af hvor meget det er du spiser.

kh Linnéa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Generelt er det lidt svært at både fedtforbrænde og tage muskelmasse på.

Jeg skriver her grunden til det, bær over med mig at det bliver i en forenklet version, for ligesom alt andet der har med kroppen at gøre, spiller der nogle ret komplicerede mekanismer ind.

Generelt er kroppen lidt pjattet med at bruge kroppens sukker depoter på at fodre nervesystemet og de røde blodlegemer, da disse ikke kan omsætte fedt til energi. Det er heller ikke noget problem, hvis man har overskud af sukker i kroppen. (Ca. 80 - 100 g lagret i leveren, ca. 400 - 500 g lagret i musklerne, begge steder i form af glykogen.)

Hvis du begynder at træne, så forbrænder du som bekendt mere end i hvile, og derfor sker der en udtømning af dine glykogen depoter. De skal jo så fyldes op igen, og hvis du ikke indtager tilstrækkeligt med kulhydrat til at gøre dette, så er kroppen nødt til at finde alternative metoder. Det er her dine fedtdepoter aka "lovehandles" kommer ind i billedet.

No worries, tænker du, for du har masser af fedt, så fyr bare op for fedtforbrændingen. Det kan man også sagtens, men problemet er hvis man vil opbygge muskelmasse samtidigt. Det er i al sin enkelthed fordi, at de processer kroppen skal lave, for at omdanne fedt til omsættelig energi kræver diverse aminosyrer (i modsætning til kulhydratforbrændingen, som ikke rigtig kræver noget). Disse aminosyrer henter kroppen fra muskelmassen.

Det værende sagt, så er der vist et par studier, der viser at hvis man kører en diæt, og styrketræner samtidigt, så kan man bevare (læg mærke til "bevare") store dele af sin muskelmasse samtidigt med at man taber sig, men en egentlig muskelforøgelse samtidigt med fedttab, er der mig bekendt endnu ikke noget studie der har kunnet påvise.

Share this post


Link to post
Share on other sites
en egentlig muskelforøgelse samtidigt med fedttab, er der mig bekendt endnu ikke noget studie der har kunnet påvise.

Så burde du søge lidt herinde, da vi har postet flere undersøgelser, der viser netop dette, specielt ved forholdsvis utrænede, detrænede og/eller overvægtige individer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Så burde du søge lidt herinde, da vi har postet flere undersøgelser, der viser netop dette, specielt ved forholdsvis utrænede, detrænede og/eller overvægtige individer.

Det var jeg ikke klar over. Min ernæringslærebog er også kun fra år 2005, og der jo en masse forskning i området, så man lærer noget nyt hver dag. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

I øvrigt ikke for at være Rasmus Modsat, men nu har jeg været inde og søge lidt på emnet, og kan kun finde at man oplever en øgning af blodvolumen og glykogen depoter som følge af træning (samtidigt med at man er på diæt).

Er der nogle der er inde i stoffet, der evt kan linke de studier, der bliver omtalt hvor man stiger i muskelmasse samtidig med at man taber sig? :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this