Vejning - hvad tid på dagen?


mh_83
 Share

Recommended Posts

Det her er måske et dumt spørgsmål, men hvornår på dagen bør man veje sig for at kende sin vægt så præcist som muligt?

Jeg plejer at veje mig om eftermiddagen/aftenen inden træning, men ikke overraskende kan vægten svinge med mere end et kilo fra dag til dag. Jeg har også for sjov forsøgt at veje mig morgen og aften samme dag, og der steg vægten med 1,5 kg i løbet af dagen. Der er selvfølgeligt tale om væskeudsving.

MEN, spørgsmålet er så, hvis jeg gerne vil kunne sammenligne min vægt fra uge til uge (med den fejlmargin, der altid vil være), hvad er så bedst? Om morgenen inden morgenmad? Eller kan der være lige så store udsving dér fra dag til dag?

På forhånd tak for hjælpen! :)

PS. Er kvinde, 25 år, 55 kg.

PPS. Har kigget efter lignende indlæg på forummet, men beklager, hvis der er noget, jeg har overset.

Link to comment
Share on other sites

Det her er måske et dumt spørgsmål, men hvornår på dagen bør man veje sig for at kende sin vægt så præcist som muligt?

Jeg plejer at veje mig om eftermiddagen/aftenen inden træning, men ikke overraskende kan vægten svinge med mere end et kilo fra dag til dag. Jeg har også for sjov forsøgt at veje mig morgen og aften samme dag, og der steg vægten med 1,5 kg i løbet af dagen. Der er selvfølgeligt tale om væskeudsving.

MEN, spørgsmålet er så, hvis jeg gerne vil kunne sammenligne min vægt fra uge til uge (med den fejlmargin, der altid vil være), hvad er så bedst? Om morgenen inden morgenmad? Eller kan der være lige så store udsving dér fra dag til dag?

På forhånd tak for hjælpen! :)

PS. Er kvinde, 25 år, 55 kg.

PPS. Har kigget efter lignende indlæg på forummet, men beklager, hvis der er noget, jeg har overset.

Når du står op og efter du har været på toilet. Bare sørg for at gøre det på samme tid om morgenen så vil du få det mest præcise tal,men selvfølgelig kan der være lidt udsving

Link to comment
Share on other sites

Tak! Det var også mit eget bedste bud, men det er rart lige at høre det fra andre. Eneste lille problem er, at jeg ikke har en vægt derhjemme (så morgenvejning kræver morgentræning, lige p.t.) - men jeg kunne selvfølgeligt bare købe en vægt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

En vægt koster fra 100kr...

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Med andre ord - et overkommeligt problem. :wink:

Har bare bevidst valgt ikke at have vægt for ikke at blive en "slave" af den - hvilket nok under normale omstændigheder er fornuftigt - men upraktisk når man gerne vil følge sit vægttab.

Link to comment
Share on other sites

Med andre ord - et overkommeligt problem. :wink:

Har bare bevidst valgt ikke at have vægt for ikke at blive en "slave" af den - hvilket nok under normale omstændigheder er fornuftigt - men upraktisk når man gerne vil følge sit vægttab.

Blive slave af den? Det er sgu et problem du selv skaber. Du kan ikke tabe dig fra dag til dag, fordi udsvingene med forskellige faktorer vil påvirke resultatet for meget, til, at der er en synlig forandring fra dag til dag.

Du kan veje dig hver søndag eller efter hver måned.

Hav det i tankerne, så skal du nok lade være med at blive slave af den.

Link to comment
Share on other sites

Blive slave af den? Det er sgu et problem du selv skaber. Du kan ikke tabe dig fra dag til dag, fordi udsvingene med forskellige faktorer vil påvirke resultatet for meget, til, at der er en synlig forandring fra dag til dag.

Du kan veje dig hver søndag eller efter hver måned.

Hav det i tankerne, så skal du nok lade være med at blive slave af den.

Tak - det giver jo sig selv. Bemærk i øvrigt gåseøjnene - de er der af en årsag. Netop fordi jeg kun vejer mig en gang om ugen (og som regel sjældnere) har jeg ikke haft anledning til at købe en vægt tidligere. Hvis du læser mine andre indlæg er jeg også udmærket klar over effekten af væskeudsving mv., så der er ingen grund til den belærende tone.

Link to comment
Share on other sites

jeg ville foreslå at du glemmer alt om vægt men istedet bruger et målebånd til at se resultaterne!

mål fx hver anden uge tre forskellige steder

Det er en rigtig god idé, og det gør jeg også. Men når nu alle "mål" (vægt, målebånd mv.) er forbundet med usikkerheder, prøver jeg at bruge så mange metoder som muligt. Men problemet er vel altid, at man er for utålmodig - og de seneste par uger har vægten ikke rykket sig meget. Men set over de 5 uger, jeg har været igang, har jeg alligevel tabt ca 5 kg og 5 cm i taljen, så det er jo ikke dårlige resultater. :smile:

Faktisk er jeg nogenlunde i mål..

Link to comment
Share on other sites

jeg ville foreslå at du glemmer alt om vægt men istedet bruger et målebånd til at se resultaterne!

mål fx hver anden uge tre forskellige steder

Det synes jeg ikke. En vægt er et glimrende redskab ved vægttab. En måling hver anden dag med et benchmark hver uge, burde være en fornuftig tilgang. Der kan samtid suppleres med målebånd og spejl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share