sidestik under løb.


kmba
 Share

Recommended Posts

Hej..

jeg løber til dagligt en lang tur for at træne mig op til maraton og følger derfor et specielt program. Men her på det senest når jeg er ude og motionere bliver jeg plaget af sidestik som virkelig ødelægger ens træning! :(

Derfor vil jeg gerne høre om der er nogle måder man kan forbygge dem?? jeg ved jo godt man somregel ikk for dem hvis man holder samme tempo hele tiden, og det prøver jeg skam også men bliver somregel alligevel plaget af dem :(

derfor vil jeg gerne høre om der er noget man kan tage imod det eller gøre noget for at forbygge det.

mvh mark :)

ps. tak på forhånd

Link to comment
Share on other sites

Medmindre du spiser morgenmad indenfor 3-4 timer inden du løber, så ved jeg ikke hvad det ellers skyldes. Jeg formoder du har en ordentlig grundform eftersom du er ved at træne til marathon.

jeg gør det altid om efter middidagen eller om aften da været er mere stille og behageligt. og jeg har det sådan at jeg kan løbe de der 10 km. hvor jeg stadig har krudt tilbage :) men det opstår altid efter de 3-4 km :S

Link to comment
Share on other sites

hvor langt løber du og hvor langt når du inden fu for sidestik?

jeg har altid fået at vide man bare skal løbe det væk, ved bare ikke om det virker

jeg plejer at løbe de 3-4 km så kommer det. ogm an kan ikk løbe det væk!!! har jeg prøvet det var fandme smertefuldt selvom det kun er sidestik. og det ødelægger ens træning:(

Link to comment
Share on other sites

Prøv at arbejde med vejtrækningen

Jeg har ingen idé om det sådan teoretisk set hjælper, men det gør det da hos mig. Hvis jeg laver kontrollerede vejrtrækninger mens jeg løber, er det sjældent jeg får sidestik, hvorimod hvis jeg trækker vejret som en fuld gnu i brunst, så er der sidestik ;)

Link to comment
Share on other sites

Prøv at arbejde med vejtrækningen

Jeg har ingen idé om det sådan teoretisk set hjælper, men det gør det da hos mig. Hvis jeg laver kontrollerede vejrtrækninger mens jeg løber, er det sjældent jeg får sidestik, hvorimod hvis jeg trækker vejret som en fuld gnu i brunst, så er der sidestik ;)

Jeg har kun oplevet det når formen ikke er så god og når jeg har spist eller drukket for tæt på min løbetur. Jeg døjede rigtig meget med sidestik i starten da jeg begyndte at løbe, men idag har jeg det aldrig. Det eneste der virkede på mig, er at komme ned at gå indtil det er væk og så starte stille og roligt med løb igen.

1) Spiser du inden for 3 timer op til løbeturen?

2) Drikker du vand inden for den sidste ½-1 time inden start

3) Hvordan er din form pt.?

Link to comment
Share on other sites

Du får dit sidestik inden du er ordentlig varm, indenfor 15-20 minutter - dvs. lav noget opvarmning inden du begiver dig ud, eller start i et lavere tempo end det du gør nu. Når du er rigtig gennemvarm, efter 15-20 minutter, så bare giv den gas.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Du får dit sidestik inden du er ordentlig varm, indenfor 15-20 minutter - dvs. lav noget opvarmning inden du begiver dig ud, eller start i et lavere tempo end det du gør nu. Når du er rigtig gennemvarm, efter 15-20 minutter, så bare giv den gas.

synes bare hvis man varmer ordenligt op så mister meget meget energi så det bliver en lille løbetur man kun kan klare :S

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Ingen ved rigtig hvad årsagen til sidsstik er. Der er dog flere ting som spiller ind og forstærker smerten fx hvornår du har spist/drukket og hvor god form man er. Man kan forsøg sig med styrketræning af bugemuskelen og til dels brystkassen. Flere af Danmarks topløbere gennem tiderne har lidt af dette problem og måtte simpelthen vende sig til det selvom det var/er svært.

Jeg håber lidt styrketræning og evt yoga kan gør det muligt for didg at nå dine mål.

Held og lykke!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share