Kan man tabe fedt og tage muskler på samtidigt?


Dysp
 Share

Recommended Posts

"Nej!!!11" skriger vi alle i kor, men er dette nu også helt sandt? Er det ikke bare blot almen viden blandt de selvudnævnte 'eksperter'(inkl mig selv) på online foraer?

Hvad er egentlig forklaringen på, at dette fænomen ikke kan finde sted?

Hvis jeg roder lidt i logikken, så skal man have et energioverskud for at opbygge muskler; det er logisk. I en overlevelsestilstand er muskler det mindst vigtige i henhold til vitale livsorganer, hvorfor energien selvfølgelig går til opretholdelse af disse. I en overlevelsestilstand hvor et energioverskud er til stede, giver det også logisk mening, at kroppen lagrer den overskydende energi i form af fedt og giver sig selv lov til at lave muskler pga overflod.

Men hvis man kigger udover tankespind, så kan jeg ikke se hvorfor proteinsyntesen/restitutionsprocessen og forbrændingen af fedt ikke kan køre samtidig? Det afhænger vel i høj grad af triglycerid/fede-syrer cyklussen. Hvis der frigives flere fede syrer til blodet end der bindes i det adipøse væv, så må man jo 'smide fedt', som kan bruges til forbrænding?

Hvis man 'lukker' op for denne mulighed, så vil man jo, selvom man er i et kcal-underskud fra mad, pludselig befinde sig i et kcal-overskud på grund af den nyligt frigivede energi fra fedtet? Hvor meget energi der kan frigives her og om det er nok til at skabe et kcal-overskud, har jeg så ingen anelse om.

Min tankegangs problem kommer når muskler skal opbygges samtidig med, at fedtet bruges til at skabe energi til proteinsyntesen, omend dette indirekte overhovedet er muligt. For hvordan får man aminosyrerne m.m. ind i muskelcellerne uden stimulans fra insulinsekretionen, som jo netop også vil stimulere lagringen af energi i det adipøse væv?

Det er tidligt. Jeg er træt, men jeg fik tanken. Hvad er argumenterne egentlig for, at det er umuligt?

Edited by Dysp
Link to comment
Share on other sites

Interessant emne du her har taget op - synes nemlig også tit man hører at man ikke kan gaine muskler og tabe fedt samtidig, men folk smider alrig nogen undersøgelser der understøtter denne påstand.

Jeg kan sagtens se logikken i at forbrænding af fedt kunne forsyne kroppen med den nødvendige energi og derved kompensere for et evt energiunderskud.

Jeg vil dog sige at insulin ikke er den eneste faktor som gør at cellerne kan optage aminosyrer og andet godt. Desuden vil et måltid selvom det er et "energiunderskuds måltid" (håber i forstår hvad jeg mener) jo stadig give forøgede insulinkoncentrationer i blodet og derved give de insulin stimulerede effekter du omtaler.

(Men ved at Elvirus også har luftet tanken omkring muligheden for at gaine muskler samtidig med at man taber fedt i en anden tråd (ret mig hvis jeg tager fejl), så måske han har noget interessant at byde ind med?

Link to comment
Share on other sites

Interessant emne du her har taget op - synes nemlig også tit man hører at man ikke kan gaine muskler og tabe fedt samtidig, men folk smider alrig nogen undersøgelser der understøtter denne påstand.

Jeg kan sagtens se logikken i at forbrænding af fedt kunne forsyne kroppen med den nødvendige energi og derved kompensere for et evt energiunderskud.

Jeg vil dog sige at insulin ikke er den eneste faktor som gør at cellerne kan optage aminosyrer og andet godt. Desuden vil et måltid selvom det er et "energiunderskuds måltid" (håber i forstår hvad jeg mener) jo stadig give forøgede insulinkoncentrationer i blodet og derved give de insulin stimulerede effekter du omtaler.

(Men ved at Elvirus også har luftet tanken omkring muligheden for at gaine muskler samtidig med at man taber fedt i en anden tråd (ret mig hvis jeg tager fejl), så måske han har noget interessant at byde ind med?

Problemet er, at insulin har en indirekte effekt på triglycerid/fede-syrer-cyklussen, som gør, at der bliver bundet fedt i stedet for frigjort fede syrer. Det er der insulin er en satan, fordi man så ikke får insulins positive effekter på musklernes optagelse. Lidt et paradoks.

Link to comment
Share on other sites

Men igen: insulin er ikke det eneste som kan få musklerne til at vokse - der er stoffer der er meget mere effektive til det end lige insulin.

Du kan nok have ret i at umiddelbart efter et måltid vil syntesen af triglycerider være større end forbruget af dem (det virker ihvertfald logisk i mit hoved), men noget tid efter kan kroppen vel godt bruge mere fedt end den lige har opbygget hvorfor man netto så vil have tabt sig. Men det er bare gætværk fra min side, og jeg har ikke nogle undsersøgelse at underbygge det med.

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Gud den 2. undersøgelse var interessant. Ikke nok med, at, imod al forventning, de tabte fedt og tog muskler på over samme periode i kcal-underskud, så var der også både et større fedttab og muskelforøgelse ved indtagelse af kassein proteiner. Imponerende.

Hvad jeg så ikke forstår er, hvorfor man bruger whey protein til post-trænings-shake?

Ja, whey optages hurtigere, men dette har åbenbart ingen overall effekt alligevel? Nu står der selvfølgelig ikke noget om hvordan proteinerne er fordelt og hvornår de blev indtagede, men det er da stadigvæk vildt at tænke på.

Jeg synes vi skal diskutere netop hvorfor dette er muligt. Det er jo fint vi har et forsøg som bakker teorien op, men hvis vi skal gå teoretisk til værks, hvorfor er dette så muligt?

Link to comment
Share on other sites

Interessant emne du her har taget op - synes nemlig også tit man hører at man ikke kan gaine muskler og tabe fedt samtidig, men folk smider alrig nogen undersøgelser der understøtter denne påstand.

Jeg kan sagtens se logikken i at forbrænding af fedt kunne forsyne kroppen med den nødvendige energi og derved kompensere for et evt energiunderskud.

Jeg vil dog sige at insulin ikke er den eneste faktor som gør at cellerne kan optage aminosyrer og andet godt. Desuden vil et måltid selvom det er et "energiunderskuds måltid" (håber i forstår hvad jeg mener) jo stadig give forøgede insulinkoncentrationer i blodet og derved give de insulin stimulerede effekter du omtaler.

(Men ved at Elvirus også har luftet tanken omkring muligheden for at gaine muskler samtidig med at man taber fedt i en anden tråd (ret mig hvis jeg tager fejl), så måske han har noget interessant at byde ind med?

Jeg kan slet ikke se hvorfor det IKKE skulle kunne lade sig gøre at øge muskelmasse "samtidig" med at man sænker sin fedtprocent. Det eksisterer lidt en, synes jeg, misforståelse omkring hvad energiomsætningen er for en størrelse her på MOL, hvor folk ofte har tendens til at stille anabolisme vs katabolisme op. Det kan slet ikke betragtes så firkantet. Det er jo ikke sådan at fordi man er i energiunderskud at samtlige processer i kroppen er katabolske :smile:

Og så længe vi stadig blot gætter på hvad der egentlig stimulerer til muskelvækst og hvilke biomarkører der er key-players (der findes selvfølgelig en lang række interessante kandidater), så er det svært at rigtig at forholde sig til andet end de studier der påviser en øgning i FFM og en sænkning af fedtprocenten over en given træningsperiode.

Synes der er mange tråde om samme emne PT (hermed ikke sagt det ikke er interessant)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

uden nogen baggrund for mine udtalelser her....tænker jeg at en øget muskelmasse (som jo opnås gennem styrketræning, hvor du også forbrænder) på sigt giver en øget forbrænding i "hverdagen" og under træning, da kroppen skal bruge mere energi i det på at forsyne musklerne med ilt, så de kan fungere.

Det øger vel fedtforbrændingen hvis man er i et lille energiunderskud via kosten.

De sidste 2 - 2½ måned har jeg kørt en kombi af cardio (løb / cykel / kajak) og (for mit vedkommende) hård styrketræning. Holder mig fra søde sager og spiser relativt fedtfattigt. Efter hver træning har jeg drukket ½ liter skummetmælkskakao (og ja jeg ved godt at mange siger det er en myte at det virker osv.....) men som I selv siger så øger indtaget af kulhydrat insulinproduktionen, som øger optagelsen af protein til musklerne. Er jeg helt gal på den her? (Og det er væsentligt billigere end proteinpulver)

Min pointe med det hele er at jeg i snit har tabt ca 1 kg fedt rent hver 14 dag og min FFM er steget svagt i den periode også.....så går ud fra at min muskelmasse også øges på trods af at jeg taber fedt (kan i hvert fald løfte tungere og tungere, så noget må der da være hehe)

Har ikke noget fagligt grundlag...ved bare at jeg langt om længe har fundet en kombi der virker....for mig i hvert fald ;o)

Link to comment
Share on other sites

uden nogen baggrund for mine udtalelser her....tænker jeg at en øget muskelmasse (som jo opnås gennem styrketræning, hvor du også forbrænder) på sigt giver en øget forbrænding i "hverdagen" og under træning, da kroppen skal bruge mere energi i det på at forsyne musklerne med ilt, så de kan fungere.

Det øger vel fedtforbrændingen hvis man er i et lille energiunderskud via kosten.

De sidste 2 - 2½ måned har jeg kørt en kombi af cardio (løb / cykel / kajak) og (for mit vedkommende) hård styrketræning. Holder mig fra søde sager og spiser relativt fedtfattigt. Efter hver træning har jeg drukket ½ liter skummetmælkskakao (og ja jeg ved godt at mange siger det er en myte at det virker osv.....) men som I selv siger så øger indtaget af kulhydrat insulinproduktionen, som øger optagelsen af protein til musklerne. Er jeg helt gal på den her? (Og det er væsentligt billigere end proteinpulver)

Min pointe med det hele er at jeg i snit har tabt ca 1 kg fedt rent hver 14 dag og min FFM er steget svagt i den periode også.....så går ud fra at min muskelmasse også øges på trods af at jeg taber fedt (kan i hvert fald løfte tungere og tungere, så noget må der da være hehe)

Har ikke noget fagligt grundlag...ved bare at jeg langt om længe har fundet en kombi der virker....for mig i hvert fald ;o)

Tillykke med de gode resultater, din fremgangsmåde lyder rigtigt fornuftig. Hvor har du hørt at det skulle være en myte mht. din cacaomælk? Det er efterhånden ret underbygget at kroppen har brug for protein lige efter træning, samt at optaget boostes af insulin, så bare fortsæt med det.

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du hørt at det skulle være en myte mht. din cacaomælk? Det er efterhånden ret underbygget at kroppen har brug for protein lige efter træning, samt at optaget boostes af insulin, så bare fortsæt med det.

Har bare opsnappet det rundt omkring på nettet, i diverse diskussioner....nogle er for andre imod.....jeg syns det virker (eller også er det bare endnu et godt eksempel på at placebo virker hehe) anyways.....det lader til at virke, og så er det en overkommelig pris ;o)

Havde bare fået indtrykket af at det var en skrøne.

Men tak for komplimenten....vil helt sikkert fortsætte :o)

Link to comment
Share on other sites

Har bare opsnappet det rundt omkring på nettet, i diverse diskussioner....nogle er for andre imod.....jeg syns det virker (eller også er det bare endnu et godt eksempel på at placebo virker hehe) anyways.....det lader til at virke, og så er det en overkommelig pris ;o)

Havde bare fået indtrykket af at det var en skrøne.

Men tak for komplimenten....vil helt sikkert fortsætte :o)

Lidt artikler fra forsiden:

Spis i forbindelse med træning

.. gælder også for gamle mænd

... men cacaomælk er ikke uden problemer

Så nej vil bestemt ikke sige det er placebo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share