Opgør med myten


Søren W
 Share

Recommended Posts

Jeg er af den opfattelse det sagtens kan lade sig gøre. Efter min mening er det for firkantet at stille det op således man kun kan smide vægt, og dermed fedt, såfremt man er i kalorieunderskud samt kun er muligt at tage på, og dermed øge muskelmassen, hvis man er i kalorieoverskud. Denne antagelse gør det umuligt at tabe fedt og samtidig øge muskelmassen. Det er besnærende simpelt og derfor er idéen nem at acceptere, men i mine øjne lige så forkert som at en kalorie er en kalorie.

Tag f.eks. et tankeeksperiment, hvor person A er let overvægtig og i kaloriebalance, han sidder hjemme i sin sofa hele dagen. Person B er hans tvilling, han er også let overvægtig og ligeledes i kaloriebalance, dog styrketræner og løber han. Såfremt antagelsen skulle holde vand ville de to forsøgspersoners vægt ikke ændre sig, så langt er jeg med, man kan ikke skabe noget ud af ingenting, og stof kan heller ikke forsvinde. Der kæden hopper af, for mig, er når man påstår de to personers kropssammensætning (muskler/fedt) ligeledes forbliver den samme. Det virker helt forkert, det kan ikke passe kroppen er skruet så dårligt sammen at den ikke kan forbedre sig uden at være i kalorieoverskud.

Jeg har envidere "bevis" for min påstand, se denne artikel på T-nation.com, jeg citerer:

Just check out this study from the University of Texas where they put people on a 12-week strength-training program complete with three strength weight sessions and two interval sessions per week. Oh, and they had 90% compliance on the workouts.

Here are the results from the group that trained over 12 weeks:

.7lb weight gain

1.5% body-fat loss

2lbs total fat loss

2.7lbs lean muscle gain

Tab af fedt og forøgelse af muskelmasse, omg, kan det passe?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det med at skulle bulke helt vildt for at opbygge masse er i mit synspunkt lidt gammeldags, og mener heller ikke det er sundt for kroppen. Kender flere inc. mig selv som har opbygget masse fint i ligevægt perioder. At være i kcal. underskud og opbygge masse kan sikkert godt lade sig gøre dog kræver det nok lidt mere- en rigtig god kostplan og masse af træning dog mener jeg ikke det er umuligt.

Har før nævt The biggest loser, da de viser lidt hvad kroppen er i stand til under de helt rigtige forhold (kost + personlig træner osv.) Så hvis de kan smide + 40 kg. og gaine muskle masse, burde det slå de fleste tvivel hen ang. myten eller..? Dermed er det et selvfølge at man ikke kun skal spise salat i den periode.. :wink:

post-9443-1216304435_thumb.jpgpost-9443-1216304479_thumb.jpg

post-9443-1216304497.jpg

Edited by Nillepige25
Link to comment
Share on other sites

På trods af dette er det alligevel et mantra på MOL, at man ikke både kan blæse og have mel i munden. Ikke særlig opløftende at få at vide som tyndfed gut, der gerne vil pakke lidt muskler på og blive mere hakket, at det er umuligt.

Jeg synes da at denne "myte" er sat på plads (konstateret at det godt kan lade sig gøre over en tidsperiode) mange gange gennem de sidste år.

Link to comment
Share on other sites

Det med at slukke bulke helt vildt for at opbygge masse er i mit synspunkt lidt gammeldags, og mener heller ikke det er sundt for kroppen. Kender flere inc. mig selv som har opbygget masse fint i ligevægt perioder. At være i kcal. underskud og opbygge masse kan sikkert godt lade sig gøre dog kræver det nok lidt mere- en rigtig god kostplan og masse af træning dog mener jeg ikke det er umuligt.

Har før nævt The biggest loser, da de viser lidt hvad kroppen er i stand til under de helt rigtige forhold (kost + personlig træner osv.) Så hvis de kan smide + 40 kg. og gaine muskle masse, burde det slå de fleste tvivel hen ang. myten eller..? Dermed er det et selvfølge at man ikke kun skal spise salat i den periode.. :wink:

post-9443-1216304435_thumb.jpgpost-9443-1216304479_thumb.jpg

post-9443-1216304497.jpg

Fede mennesker kan alt andet end lige have en betragtelig muskelmasse under spæklaget, hvis de så træner hårdt og vedligeholder massen samtidig med at de taber sig så kan det godt blive helt hæderligt.

Link to comment
Share on other sites

Fede mennesker kan alt andet end lige have en betragtelig muskelmasse under spæklaget, hvis de så træner hårdt og vedligeholder massen samtidig med at de taber sig så kan det godt blive helt hæderligt.

Nu får de sidst i programmet foretaget en fedtprocent måling i en "vandtank" for at beregne for meget muskelmasse de har taget på osv. for at beregne det rigtige fedt vægttab. Netop for ikke at skræmme folk fra at skulle tage muskelmasse på under hele konkurrancen. :smile:

Dog ved jeg godt at fede mennesker kan have en del muskelmasse under fedtet, men de her forsøgspersoner indrømmer at de aldrig har styrketrænet før, og hvis du ser på dem begge, kan man jo godt se at de ikke haft de rimelige gode biceps inden hele processen..

Link to comment
Share on other sites

Selvom man overordnet set befinder sig i kalorieunderskud set over hele dagen og kroppen dermed er i en katabol (nedbrydende) tilstand, vil kroppen umiddelbart efter indtag af diverse måltider være i anabol (opbyggende) tilstand. Så kroppen ligger og svinger mellem at være katabol og anabol. Om det er nok til at der rent faktisk kan opbygges synligt muskelvæv, eller om det kun kan vedligeholde det muskelvæv der er der i forvejen, må de kloge hoveder herinde kommentere på. Det kommer jo nok lidt an på hvor længe man kan bibeholde den anabole tilstand efter hvert måltid.

Link to comment
Share on other sites

Se quoten i mit første indlæg, forsøgspersonerne tog muskelmasse på samtidig med de tabte fedt.

Der findes rigtig mange studier hvor forsøgspersonerne øger deres FFM og sænker deres fedtprocent i løbet af en træningsperiode (ofte 12 uger). Synes, som andre også påpeger, at myten (hvis den nogensinde har eksisteret) for "længst" er aflivet på MOL.

Link to comment
Share on other sites

Der findes rigtig mange studier hvor forsøgspersonerne øger deres FFM og sænker deres fedtprocent i løbet af en træningsperiode (ofte 12 uger). Synes, som andre også påpeger, at myten (hvis den nogensinde har eksisteret) for "længst" er aflivet på MOL.

Jeg stadig mange eksempler på myten lever i bedste velgående. Det er mere reglen end undtagelsen, at folk rådes til enten at cutte eller bulke, da alternativet angiveligt skulle være umuligt.

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke så sikker på hvor relavant mit indlæg er, da jeg aldrig har fået foretaget målinger andre end dem på min badevægt.

Men, siden april sidste år har jeg tabt over 30 kg og har nu nået målet. Målet var 3 ting, en bestemt vægt jeg ville ned på, så ville jeg være skidestærk og skideflot. Jeg har ikke talt kacl undervejs og har ingen beregninger lavet.

De første næsten 20 kg tabte jeg inden jeg begyndte at vise mig i centeret. Så begyndte jeg at styrketræne meget, sammen med lidt kredsløbstræning, og har da nu meget tydelige muskler og er meget stærkere i alle øvelserne, jeg var ikke stærk da jeg var fed, mine ben har jo nok været det da der var så meget at slæbe rundt med, men igen lavede de heller ikke ret meget.

Så jo, når jeg bliver spurgt om man kan tabe fedt og få muskelmasse på samme tid, siger jeg ja, det kan du jo se.

Og igen, er jeg ikke så sikker på om det er så relavant, men jeg tror det kan lade sig gøre hvis man knokler nok

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke så sikker på hvor relavant mit indlæg er, da jeg aldrig har fået foretaget målinger andre end dem på min badevægt.

Som du gætter, så har dit indlæg desværre ikke så megen relevans. Alle ser mere muskuløse ud når de taber sig (uden tøj på).

Men et stort tillykke med vægttabet. Det er der ikke mange er klarer.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Jeg er af den opfattelse det sagtens kan lade sig gøre. Efter min mening er det for firkantet at stille det op således man kun kan smide vægt, og dermed fedt, såfremt man er i kalorieunderskud samt kun er muligt at tage på, og dermed øge muskelmassen, hvis man er i kalorieoverskud. Denne antagelse gør det umuligt at tabe fedt og samtidig øge muskelmassen. Det er besnærende simpelt og derfor er idéen nem at acceptere, men i mine øjne lige så forkert som at en kalorie er en kalorie.

Tag f.eks. et tankeeksperiment, hvor person A er let overvægtig og i kaloriebalance, han sidder hjemme i sin sofa hele dagen. Person B er hans tvilling, han er også let overvægtig og ligeledes i kaloriebalance, dog styrketræner og løber han. Såfremt antagelsen skulle holde vand ville de to forsøgspersoners vægt ikke ændre sig, så langt er jeg med, man kan ikke skabe noget ud af ingenting, og stof kan heller ikke forsvinde. Der kæden hopper af, for mig, er når man påstår de to personers kropssammensætning (muskler/fedt) ligeledes forbliver den samme. Det virker helt forkert, det kan ikke passe kroppen er skruet så dårligt sammen at den ikke kan forbedre sig uden at være i kalorieoverskud.

Jeg har envidere "bevis" for min påstand, se denne artikel på T-nation.com, jeg citerer:

Tab af fedt og forøgelse af muskelmasse, omg, kan det passe?

hvem er det egentlig der siger at det er umuligt?

Man kan vel bare sige generelt at jo mere træning og jo dårligere kropssammensætning i udgangspunktet, jo sværere er det. Det vil sige at for en gennemsnitlig utrænet leverpostejsdansker er det ikke noget problem. Man kan jo også konsultere opsummeringen af effekten på kropssammensætning af styrketræning i designing resistance training programs, hvor det fremgår ret tydeligt at det gennemsnitlige resultat for en utrænet mand der begynder at styrketræning, efter 3 måneder vil være 1-3 kilos tab af fedtmasse og 2-5 kilos øgning af muskelmasse.

Men drejes diskussionen til allerede trænede mænd, med en god kropssammensætning, så er det stort set umuligt uden at skulle øge træningsmængden temmeligt meget.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo heller ikke et problem at øge FFM eller få en mindre fedt% uden at øge muskelmassen.

Når du begynder at træne øges dine glykogendepoter, din blodmængden og du binder iirc en anelse mere vand i kroppen.

Dette medfører jo self. en stigning i FFM - hvor meget dette præcist er har jeg ikke kunnet finde nogle undersøgelser på.

I de fleste pubmed undersøgelser hvor forsøgspersonerne har været i moderat kcal underskud i perioder fra 5-12 uger, har hovedparten af dem gainet 2-3kg FFM.

Incognito kan du ikke linke til en undersøgelse som viser 1-3kgs fedttab og stor øgning af muskelmasse, jeg har ikke kunnet finde noget på pubmed.

Du mener ikke man skal skelne mellem øgning af FFM og øgning af muskelmasse?

Link to comment
Share on other sites

@ Søren W

Til dit første indlæg. Jeg forstår det således at du mener at man med et "ligevægts" kalorieindtag, skal kunne tabe sit fedt og opbygge muskelmasse samtidig. I den forstand at man hverken skal ligge i et kalorie overskud eller underskud.

Desuden, vil du ikke uddybe på at en "kalorie ikke bare er en kalorie". Tænker du her forskeller på kulhydrat, fedt og protein?

Link to comment
Share on other sites

@ Søren W

Til dit første indlæg. Jeg forstår det således at du mener at man med et "ligevægts" kalorieindtag, skal kunne tabe sit fedt og opbygge muskelmasse samtidig. I den forstand at man hverken skal ligge i et kalorie overskud eller underskud.

Desuden, vil du ikke uddybe på at en "kalorie ikke bare er en kalorie". Tænker du her forskeller på kulhydrat, fedt og protein?

Man kan sikkert også gøre det samme i moderat overskud eller moderat underskud for en utrænet. Ganske enkelt. Hypertrofi opstår let for utrænede. Fedttab er let når man tager en ussel livsstil og gør den god. Hvorfor skulle begge dele ikke kunne ske i samme tidsperiode? Fedtvævet indeholder jo også energi..

At kcal ikke bare er kcal:

hvordan tror du du ser ud på en diæt på 300kcal af snickers i tre måneder, eller en diæt af kyllingbryst, bønner, salat, brune ris på 3000 kcal i tre måneder?

Link to comment
Share on other sites

Man kan sikkert også gøre det samme i moderat overskud eller moderat underskud for en utrænet. Ganske enkelt. Hypertrofi opstår let for utrænede. Fedttab er let når man tager en ussel livsstil og gør den god. Hvorfor skulle begge dele ikke kunne ske i samme tidsperiode? Fedtvævet indeholder jo også energi..

At kcal ikke bare er kcal:

hvordan tror du du ser ud på en diæt på 300kcal af snickers i tre måneder, eller en diæt af kyllingbryst, bønner, salat, brune ris på 3000 kcal i tre måneder?

Det er såmænd ikke fordi jeg er uenig. Teoretisk set kunne man jo leve 100% af fedt, altså få sine kalorie herfra. Jeg troede muligvis det stak dybere det med at en kalorie ikke var en kalorie, såsom den gængse kulhydrat debat. Men nu har vi da så konstateret, at det er med udgangspunkt i en sund kost.

Desuden konstaterede jeg bare hvad Søren W havde skrevet i det første indlæg.

Edited by ProtPig
Link to comment
Share on other sites

Man kan sikkert også gøre det samme i moderat overskud eller moderat underskud for en utrænet. Ganske enkelt. Hypertrofi opstår let for utrænede. Fedttab er let når man tager en ussel livsstil og gør den god. Hvorfor skulle begge dele ikke kunne ske i samme tidsperiode? Fedtvævet indeholder jo også energi..

At kcal ikke bare er kcal:

hvordan tror du du ser ud på en diæt på 300kcal af snickers i tre måneder, eller en diæt af kyllingbryst, bønner, salat, brune ris på 3000 kcal i tre måneder?

Snickers:

fatass.jpg

kyllingbryst, bønner, salat, brune ris:

ED_Corney_Bodybuilder_Pumping_Iron.jpg

Chicken FTW!

Jeg ville dog til enhver tid anbefale skift i kalorieindtaget, hvis målet er en muskuløs krop med lav fedtprocent.

EDIT: Ed Corney FTW!!!

Edited by T
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vil gøre det kort - jo det er muligt at øge FFM og gå ned i fedtprocent samtidigt.

Da jeg arbejdede med personlig træning har jeg set det flere gange, både på motionister og enkelte konkurrenceatleter og det uden brug af AAS. Det er dog min erfaring at det er langt sværere at gøre for personer der har trænet længe og relativt let for personer der lige er startet med at træne.

Det kræver selvfølgelige en god kost- og træningsplan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share