Ond i ryggen (med en udvikling)


tkc88
 Share

Recommended Posts

Hej! Jeg er en dreng som lever et rimeligt aktivt liv mht. motion. For 2 år siden opstod der, efter min egen oplevelse, pludselige rygsmerter, som faktisk var værst ned bag på benene. Smerterne opstod når jeg havde siddet ned i ca. 15 min. Jeg gik i skole (HTX) på det tidspunkt, og da jeg ikke kunne holde smerterne ud når jeg jo skulle sidde ned det meste af tid i skolen, søgte jeg til en fysioterapeut. Han gav mig nogle Mckenzie øvelser, og lånte mig den Mc Kenzie bog, hvor der stod beskrevet hvad øvelserne bevirkede. Smerterne fra benene skulle helt ophøre, og samle sig midt på lænden. Efter et stykke tid med disse udstrækningsøvelser forsvandt smerterne i benene, så godt som, når jeg sad ned i længere tid. Det var jo dejligt at jeg nu kunne sidde ned igen. Men hvad så med smerten centreret i midten af lænderyggen, spurgte jeg mig selv?? Frem til i dag (ca. 2 år efter) har jeg haft problemer med smerterne i lænden, som jeg tror til dels er gået op i nakken og ud lige under venstre skulderblad, hvor det ligesom låser når jeg læner nakken til højre. Hvis jeg tager ved nakken og tvinger hovedet ned til højre (hen over skulderen) lyder der er et par klik, både i rygsøjlen, men også i det ømme område under venstre skulderblad. Jeg ved ikke om smerterne i venstre siden kan have noget at gøre med, at fysioterapeuten også nævnte at musklerne omkring lænden i venstre side var hårde, i forhold til højre side. Jeg fik min søster til at lokalisere det ømme punkt under skulderbladet og derefter holde et konstant pres på dette punkt. Sjovt nok hjalp denne massage, men smerten vendte tilbage efter ca. 3 timer samme dag.

Når jeg udfører den tidligere beskrevne udstrækningsøvelse nu, gør det ond i rygsøjlen tæt ved hoften. Hvis jeg holder en konstant tryk opad, klikker / knækker ryggen et enkelt sted, og så kan jeg bevæge mig hele vejen op i udstrækningsøvelsen. Det er samme sted i ryggen hver gang det siger klik. Jeg har også prøvet den øvelse hvor man står oprejst med en skulderbredde mellem hver fod, en hånd i hver talje og læner sig enten lige til højre eller lige til venstre. Når jeg læner mig til højre, oplever jeg igen at ryggen er låst, men at den siger et ordenligt knæk når jeg har holdt presset i et stykke tid, og ryggen er nu løst. Ryggen låser sig fast igen efter en periode hvor jeg sidder ned.

Mit spørgsmål er nu: Hvad er det der er sket med min ryg? Hvorfor denne udvikling? Er det en skæv hofte der er mit problem? Kan jeg blive helt fri fra den låste ryg?

Link to comment
Share on other sites

Dine symptomer lyder som om du har problemer med nogle facetled i ryggen.

Facetleddet er to små led der i samarbejde dicus, styre bevægelsen i ryggen .

hvis et facetled står åben vil der værre risiko for at nerverne kommer i klemme i leddet.

Og smerten opleves som at ryggen ”låser” et åben facetled kan mobiliseres på plads af en fysioterapeut eller en kiropraktor, derud over skal du havde analyseret din holdning og hvordan du sidder på en stol.

Ps.

Den Mckenzie bog du lånte hvad hed den??

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det lyder meget mystisk, har du talt med din læge? Det vil nok være en god ide at få blandet ham ind i det, så du kan få atvide hvad der præcist er i vejen. Før det ville jeg være ked af at gøre ret meget hvis du stod i mit træningscenter. Når jeg ved hvad folk fejler kan jeg som regl godt hjælpe dem lidt på vej.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for gode svar!

Jeg har været til læge med det, men han ved hverken fra eller til om hvad det kan være. Han sendte mig jo bare videre til fys. Kan være jeg skal få en anden læge?

Min siddestilling foran computeren fejler intet. Jeg har set, hørt og læst om adskillige ting der skal være opfyldt for en perfekt siddestilling. Jeg sidder på en knæskammel af "kontorstole typen", så jeg automatisk har helt rank ryg.

Det lyder absolut interessant med din teori om, at det er nogle nerver som smutter ind mellem de facetled. Jeg har været til kiropraktor, men han kunne ikke hjælpe mig i den retning du mener han skal hjælpe mig. Han lavede nogle forskellige ting for at få min ryg til at knække, og gav mig noget hæftigt massage. Han sagde at det nok bare var musklerne i ryggen, der trængte til at blive løst lidt op. For den behandling slap jeg så lige 500 dask!

Det med at jeg selv kan knække ryggen, som jo nok er i det enkelte facetled hvor nerverne sidder klemt fast, tror jeg ikke hjælper i det lange løb. Jeg tror også det er nødvendigt at få rettet ledene op. Dog synes jeg ikke jeg får noget ud af at gå til hverken fys eller kiro. Det kan være jeg skal have fat i en 3. person med en bedre viden om netop det med at få rettet ryggen på plads igen. Jeg har set nogle film på Youtube, hvor en kiropraktor retter nogle led i rygsøjlen op med en "klikker", som går ind og rammer et led med en hvis kraft, og på den måde retter det op.

Ang. det træningsprogram, tror jeg på nuværende tidspunkt ikke er den eneste vej frem. Mine muskler bliver nemlig meget ømme, når jeg udfører en alm. rygbøjning, liggende på maven.

Link to comment
Share on other sites

Det du taler om kaldes en activator. Et gadget som en eller anden kiropraktor en gang har opfundet, men som efter min mening ikke hører hjemme i kiropraktorpraksis. Der er ingen evidens for brugen af den, og den kan ikke "rette" ledene op som du skriver.

Du bør opsøge en kiropraktor, der lavet andet end kun at knække eller en fysioterapeut der lavet anden end at massere, og få hjælp til behandling, øvelser og evt. holdningskorrektion.

Ps. der findes ikke andre autoriserede behandlere med større viden om ryggen end læger, kiropraktorer eller fysioterapeuter.

Edited by frak
Link to comment
Share on other sites

Frank, det er bare det, at dem jeg har prøvet rent ud sagt, ikke kan deres kram. Får jo ikke den hjælp jeg behøver.

Kan man ikke lave nogle forebyggelser / øvelser / andre tricks for selv at forbedre situationen? Når jeg f.eks. læner mig til højre side løsnes ryggen jo, men skal jeg gøre det, er det godt for ryggen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share