6 gange træning om ugen ?


Lars J
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er lidt i tvivl om hvordan kroppen restituerer. Jeg vil gerne træne 6 gange om ugen, men forskellige slags træning. Jeg kan veksle mellem kajak, styrke og cykling.

Men jeg er lidt i tvivl om hvorvidt det er kroppen som helhed der restituerer, eller om det primært er de muskelgrupper der er blevet brugt til den pågældende slags træning ?? Er der nogen som kan hjælpe med lidt viden om det ?

Jeg tænker mest på at cykling og kajak fortrinsvis belaster ben hhv overkrop. ( grænsen er ikke helt skarp, men jeg er ikke supertekniskdygtig og udnytter ikke hele kroppen til eksvis roning )

Formålet med træningen er fortrinsvis vægttab.

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Som det andet svar siger, så lad være med at være bange for, at du ikke restituere nok. Muskler behøver ikke 48 timer efter endt træning til at restituere, de kan sagtens klare sig med at blive trænet hver eneste dag, hvis du bare lytter til din krop og spiser rigtig godt. Begynder du at få ondt i led og muskler, så bør du tage en uges pause.

Link to comment
Share on other sites

Som det andet svar siger, så lad være med at være bange for, at du ikke restituere nok. Muskler behøver ikke 48 timer efter endt træning til at restituere, de kan sagtens klare sig med at blive trænet hver eneste dag, hvis du bare lytter til din krop og spiser rigtig godt. Begynder du at få ondt i led og muskler, så bør du tage en uges pause.

Nu er det jo Fedttab trådstarter er ude efter, så at "spise godt" skal jo stadig forstås som kcalunderskud :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er der ingen problemer i. Men start ligeså stille og roligt op. Dvs. hav en fornuftig progression - hvis du slet ikke er vant til at træne. Så brug et par uger til at komme helt op i gear. Har selv med succes trænet med vægte 8 gange i ugen, og lidt let cardio hist og her. Men det har så været i en periode over 2 uger, og har så reduceret volumen igen, i et par uger og så kørt på igen. Ligesom Chad Waterbury's HFT protokol. Havde virkeligt gode resultater med det. Både mht. fedttab og muskelhypertrofi.

Link to comment
Share on other sites

Hej med dig,

Tag din puls om morgenen når du lige er vågnet. Er din gennemsnitshvilepulsen (over fx 2 uger med normal træning/restitution) 40 vil du opleve at din hvilepuls vil være lidt forhøjet i tilfælle af træthed/sygdom. Det kan du bruge sammen med en subjektiv vurdering af din tilstand (1-5) 1 = meget oplagt og 5 = meget uoplagt.

Husk at notere i din træningsdagbog, den vil hjælpe dig senere i din planlægning og i tilfælle af overtræning. Du kan se hvornår det er begyndt at gå galt.

Held og lykke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share