Er dette helt tosset?


admire
 Share

Recommended Posts

Jeg har helt enormt dårlig kondi. Har været ude i over 9 mdr efter en knæ skade og har ikke fået startet mit kampsports træning op, simpelthen fordi at jeg ikke kan følge med i tempoet der bliver sat. Min kondi er så slem at jeg efter ganske kort tid får brækfornemmelser.

Derfor ska det nu ændres og jeg er begyndt at løbe. Jeg har udvalgt en kort, nem rute. (2.2 km) som jeg så har løbet to gange hver dag i indtil videre tre dage. Til at starte med løb jeg cirka halvdelen af ruten, gik 50-100 meter og løb så igen og holdte en enkelt helt kort gå pause inden ruten var færdig.

I går aftes(22.30) løb jeg så hele ruten igennem uden stop. Det er forøvrigt indtil videre absolut det tidspunkt hvor jeg har haft det bedst med at løbe. Om det er fordi man er uforstyrret, på grund af varme eller fordi at jeg bare er på toppen der men det virker ihvertfald bedre på det tidspunkt. Om morgenen fungerer rigtig dårligt for mig og mine ben fungerer slet ikke.

Jeg er 196cm høj og vejer cirka 110-112 kilo. Pointen med træningen er reelt kondition. Vægttab er selvfølgelig en dejlig bivirkning men det er ikke det primære mål.

Ville rigtige gerne høre ændringsforslag.

Edited by admire
Link to comment
Share on other sites

Jeg har helt enormt dårlig kondi. Har været ude i over 9 mdr efter en knæ skade og har ikke fået startet mit kampsports træning op, simpelthen fordi at jeg ikke kan følge med i tempoet der bliver sat. Min kondi er så slem at jeg efter ganske kort tid får brækfornemmelser.

Derfor ska det nu ændres og jeg er begyndt at løbe. Jeg har udvalgt en kort, nem rute. (2.2 km) som jeg så har løbet to gange hver dag i indtil videre tre dage. Til at starte med løb jeg cirka halvdelen af ruten, gik 50-100 meter og løb så igen og holdte en enkelt helt kort gå pause inden ruten var færdig.

I går aftes(22.30) løb jeg så hele ruten igennem uden stop. Det er forøvrigt indtil videre absolut det tidspunkt hvor jeg har haft det bedst med at løbe. Om det er fordi man er uforstyrret, på grund af varme eller fordi at jeg bare er på toppen der men det virker ihvertfald bedre på det tidspunkt. Om morgenen fungerer rigtig dårligt for mig og mine ben fungerer slet ikke.

Jeg er 196cm høj og vejer cirka 110-112 kilo. Pointen med træningen er reelt kondition. Vægttab er selvfølgelig en dejlig bivirkning men det er ikke det primære mål.

Ville rigtige gerne høre ændringsforslag.

Ideen med at komme i gang med at træne og komme i form er super!! :4thumbup:

Ideen med at løbe hver dag som begynder er knapt så super(!). Du risikerer skader og manglende motivation når træningen pludselig går fra 0 gange om ugen til 7 og når du tilmed ingen variation har.

Mit forslag er at du begynder at KOMBINERE flere forskellige sportsgrene (løb, cykling/spinning, crosstrainer, svømning etc.) med noget styretræning og at du liiiiiige slapper lidt af her i begyndelsen. Ikke dermed sagt at der er dage hvor du intet skal foretage dig, men hav gerne dage hvor du skruer ned for intensiteten og "nøjes" med en gåtur.

/Keki

Link to comment
Share on other sites

Men hvis du helst bare vil løbe, så kan du lave nogle variationer af dette.

- Her tænker jeg på intervaltræning, der både giver bedre kondi og nok også er mere velegenet hvis du skal dyrke kampsport igen..

Men 4 gange om ugen med løb må være fint, hvis du så som "keki" siger sætter andre former for sport ind, der ikke belaster dine led så meget (svømning og cykling) så kan du nok godt køre stort ser hver dag..

- Men lyt til din krop!

Link to comment
Share on other sites

Men hvis du helst bare vil løbe, så kan du lave nogle variationer af dette.

- Her tænker jeg på intervaltræning, der både giver bedre kondi og nok også er mere velegenet hvis du skal dyrke kampsport igen..

Men 4 gange om ugen med løb må være fint, hvis du så som "keki" siger sætter andre former for sport ind, der ikke belaster dine led så meget (svømning og cykling) så kan du nok godt køre stort ser hver dag..

- Men lyt til din krop!

Tror stadig at 4 gange løb om ugen er overkill når man har en gammel knæskade, er temmelig tung (stor belastning på knæ- og fodled) og har problmer med at løbe 2,2 km :smile: Jeg holder ved max 3 gange om ugen i starten og så supplering med andre motionsformer + styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

Okay....Skærer lidt ned på antallet af gange jeg løber. Er der et specielt intervals trænings program i kan foreslå? Kender ikke særlig meget til den slags ting.

Tror ihvertfald at jeg vil kombinere lidt med svømning en gang om ugen også. Bor ret tæt på en svømmehal så det er der gode muligheder for.

Mange tak for de gode svar indtil videre;-)

Hvad med hensyn til tidspunktet at løbe på? Er der tidspunkter hvor man får "mindre" ud af at løbe eller er det helt fint for mig at løbe så sent?

Edited by admire
Link to comment
Share on other sites

Okay....Skærer lidt ned på antallet af gange jeg løber. Er der et specielt intervals trænings program i kan foreslå? Kender ikke særlig meget til den slags ting.

Tror ihvertfald at jeg vil kombinere lidt med svømning en gang om ugen også. Bor ret tæt på en svømmehal så det er der gode muligheder for.

Rigtig god idé :4thumbup:

Hvad med hensyn til tidspunktet at løbe på? Er der tidspunkter hvor man får "mindre" ud af at løbe eller er det helt fint for mig at løbe så sent?

Undgå at løbe efter aftensmaden.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor?

Hvis du løber lige inden du skal sove, kan det forstyrre din søvn...

Intervaltræning: del f.eks. din rute op i nogle sprintruter på omkring 100 meter, så sprinter du 100 meter lunter/går i 200 meter og derefter printer igen - gør dette 10 gange, du kan starte med bare at gøre dette en gang ugeligt...

Link to comment
Share on other sites

Syndes dit ambitions niveau, er lige lovlig voldsomt, at snakke om interval træning efter du har løbet 3 gange. Nu skriver du intet om din knæ skade, men er du sikker på at sener og leddet i dit knæ er klar til den hårde træning du ligger for dagen, har du snakket med en fysioterapeut om genoptræning, og hvor meget dit knæ kan holde til?

Tit begår folk den fejl når de er smerte fri efter en skadesperiode, at de påbegynder en alt for hård genoptræning, der med føre at deres skade bryder op igen.

Link to comment
Share on other sites

Syndes dit ambitions niveau, er lige lovlig voldsomt, at snakke om interval træning efter du har løbet 3 gange. Nu skriver du intet om din knæ skade, men er du sikker på at sener og leddet i dit knæ er klar til den hårde træning du ligger for dagen, har du snakket med en fysioterapeut om genoptræning, og hvor meget dit knæ kan holde til?

Tit begår folk den fejl når de er smerte fri efter en skadesperiode, at de påbegynder en alt for hård genoptræning, der med føre at deres skade bryder op igen.

Ja det ka jeg sagtens følge dig i. Grunden til det høje ambitions niveau er fordi at det ofte er meget vigtigt for mig at få en trænings rytme for at kunne holde motivationen. Men som du siger ska jeg selvfølgelig passe på. Jeg går ned til at løbe 3-4 gange om ugen nu.

Jeg har været clearet i over 3 mdr...Også af fysioterapeut og læge.. Har ikke været noget som helst til knæet og sørger selvfølgelig for at varme det op og strække ud bagefter.

Synes at interval trænings ideen var en god ide, fordi at det vil højne konditionen hurtigere og når det begynder at "køre" så hjælper det virkelig med lysten og motivationen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du løber lige inden du skal sove, kan det forstyrre din søvn...

Det kan være en grund, men en anden grund er, at du vil føle dig tung, hvis du lige har spist aftensmad. Og på det tidspunt skal kroppen bruge kræfter på at fordøje maden oveni, at kroppen er træt om aftenen.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være en grund, men en anden grund er, at du vil føle dig tung, hvis du lige har spist aftensmad. Og på det tidspunt skal kroppen bruge kræfter på at fordøje maden oveni, at kroppen er træt om aftenen.

Når man løber 'nedreguleres' blodtilstrømningen til mave/tarmsystemet, så det kan blive brugt i musklerne. Derfor er nedbrydelsen/optagelsen formindsket under fysisk aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share