Vedvarende knæproblemer


Elhadji88
 Share

Recommended Posts

Hej,

Som forholdsvis seriøs fodboldspiller, har jeg nu i 1½ år døjet med smerte i underkanten af knæskallen under og specielt efter, at jeg har spillet fodbold. Jeg har hele tiden været klar over, at smerterne skyldes en form for springerknæ/løberknæ. Jeg har holdt pause, og det hjalp ikke rigtig, derudover har jeg prøvet med tape og en såkaldt knæstrop, som egentlig bare generer mere end den gør gavn. Lægen har sagt til mig, at jeg sådan set ikke rigtig kan gøre noget, andet end at styrketræne lårmusklerne. Han sagde også, at der ikke sker noget ved at spille, udover smerten selvfølgelig. Problemet er bare, at smerterne ikke er blevet blidere i meget lang tid nu, og jeg synes det bliver mere og mere problematisk. Det er som om, at der er en form for betændelse/inflammation i underkanten af knæskallen, og jeg har svært ved at styrketræne lårene med fx squat, fordi jeg altid er meget øm i knæet dagen efter en fodboldkamp eller træning.

Mit spørgsmål er så hvad jeg kan gøre ved det udover at holde pause og bruge tape (som jeg har prøvet). Kan en akupunktør eller lignende gøre noget ved det, eller har I nogle gode råd? Har nogle erfaringer med lignende skade, og går det i sig selv med tiden eller hvordan?

Håber at få nogle gode input og råd fra jer, og takker på forhånd;)

Link to comment
Share on other sites

Dine symptomer kunne tyde på betændelse/inflammation i patellasenen eller i den slimsæk der ligger under knæskalden

Måske skyldes smerten at du træner for meget, dvs. knæet for ikke tid til at hele op.

Har du prøvet at nedsætte din trænings mængede ?

Du kan dæmpe betændelse/inflammation med is efter træning.

Du kan nedsætte lidt af presset på patella senen ved at lave udstræknings øvelser af quadriceps

Link to comment
Share on other sites

Det lyder fuldstændig som mit løberknæ, hvilket jeg umiddelbart er ved at være ude af. Løsningen for har været pause, styrketræning, udstrækning og endnu mere fokus på løbestilen. Jeg havde fem uger med kraftigt nedsat træningsmængde, hvor jeg også var på en Ibumetin kur, som godt nok hjælper på betændelsen, men ikke fjerner problemet. Det handler jo om at få opbygget nogen stærkere muskler der kan klare træningen. Du kan lige så godt tage konsekvensen og næsten stoppe med fodbold for et par uger til at starte med, for når du bliver ved med at træne bliver det aldrig bedre.

En fysioterapeut kan helt sikkert hjælpe dig med massage og nogen øvelser der styrker musklerne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share