Hvad er en god 10km. tid?


JensKenei
 Share

Recommended Posts

Var ude og løbe 14 km igår på en time ca.(Med lidt knæ drilleri til følge). Er det en god eller mellem tid? Skal til Rødovre løb her i ugen og det er 10 km. Hvor hurtigt vel folk mene man skal løbe sådan en røver for at kalde sig god og kunne blære sig for kammeraterne? :bigsmile: Kom evt. friske med jeres egne 10 km. tider

Link to comment
Share on other sites

Nok umuligt at svare på hvad der er en god tid, da trænings mængde, ambitions niveau, alder, køn, og krops størrelse mm spiller ind.

Jeg har selv løbet Sparta 10 km løb på 46 min, for mig var det en rigtig god tid. Da mit mål var at løbe de 10 km under 1 time

Edited by Vastus
Link to comment
Share on other sites

Mols cardioliste kan du finde en 10km rangliste:

--10 km løb--

Roberto Baggio ca. 32 min (62 kg)

MultiCoach 32:45

Anaerodynamic 33.36

Jan D. 33:28 (dengang)

Schmidt-DK 34:31

Hessel 34:47

Xebra 36:06 (78 kg) 23år (løbet i Tønder triathlon)

Curly 36:27

Quantum 37:17

Multiatlet 37:59 (18 år, 75kg)

Keyz 38.10 (25 år, 73 kg)

Ranger 38:16 (78 kg)

Creole 28:17 (74 kg)

Saarndaars 38:20 (øhh det for længe siden)

Reni 38:24 ( 80 kg. )

Coq Rouge 39:45 (22 år, 80 kg)

AndreasB 41:00 (90 kg)

Karakal 41:46 (80 kg)

Diddley 42.31 (82kg)

Tube 45:44 (55 kg)

airforce1 45:53 (78 kg)

Los 47:45 (30 år, 92 kg - i skov)

HAV 49.05 (23 år, 88 kg - incl bakker )

Tulle 52.02 (61 kg)

CandyGirl 52:30 (73 kg, giirli - første gang (træning))

Nightbringer 53:56 (86kg)

meadow 55.17 (76 kg)

Litopsi 57.44 (67 kg)

Jeg har i øvrigt aldrig løbet længere end 6km, så jeg synes, at din tid er ret god.

Link to comment
Share on other sites

Når det ikke er en længere løbetur, har jeg en tommelfingerregel, som siger 4 min/km - og ja, det vil jo så sige 40 minutter!

Min personlige holdning er altså, at ved 40 minutter, så er du absolut i god form, men så er det altså heller ikke mere prængende... Hvis du ligefrem vil løbe på en tid, der er værd at prale af, så skal du sgu nok skære mindst 2 minutter yderligere af, så ser det rigtigt stærkt ud! Men det kommer selvfølgelig også i høj grad an på ruten... :)

Link to comment
Share on other sites

Jens:

Alle tider er vel gode set i forhold til ambitionsniveau og fysiske formåen. Lige nu løber du 4.17 min. pr. km på de 14 km. Et mål for dig kunne være at løbe 4.12 min. pr. km på din 10 km, hvilket vil give en slut- tid på 42 min..

Føl dig frem.

En god tid for mig er <32.40 min., hvilken er min PR. Desværre en tid løbet i 1995. I dag kan jeg godt acceptere et niveau omkring 35 min..

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg løbet 41 et eller andet på en 10 km, da jeg ikke var så gammel.

Jeg ved at mange ser de 40 min som en "magisk grænse", når man træner en del..

På det du skriver, du løber 14 km på, vil jeg ikke sige at lige under 40 minutter er helt urealistisk. Det er trods alt 4 km mindre, samtidig med at under konkurrence med en super forberedelse vil man vel altid være ekstra sat op til at yde maksimalt!?

God tur og held og lykke herfra:)

Link to comment
Share on other sites

Når det gælder mænd, vil jeg sige, at alt under 40 min. er godt.

Men det afhænger jo af aktuelt niveau, træningsmængde, vægt mm.

Og desuden: Enhver tid, der er bedre end du tidligere har løbet, er super!

Jeg er selv 47 år og må - desværre ;-) - skelne mellem "forhistorisk tid" og "nutiden". Jeg er pt. godt 2 min. langsommere end da jeg var 26, men det påvirker heldigvis ikke min glæde ved at løbe.

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share