store mængder kcal på en dag


TheTemp
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er på ingen måde overvægtig (182cm høj, ~64kg), nogle vil måske kalde det undervægtig, men dyrker sport hvor der er en fordel at være ldit tynd.

Jeg har lige pt ferie og keder mig nogle gange lidt i løbet af dagen, så tænkte jeg ville prøve at indtage så mange kcal jeg kunne på en dag, og så se om jeg kunne leve på den energi de næste dage.

Jeg har så nu prøvet at komme op på 8000-10000 kcal på en dag, og laver stort set intet aktivt i løbet af dagen, så det svarer ca. til 4 dages indtag - dvs at jeg de næste 3 dage stort set intet har spist. Jeg fandt ud af at det virker meget dårligt (stor overraskelse :P) i form af at jeg de sidste to dage var konstant sulten og tydeligt kunne mærke jeg ikke havde spist i lang tid.

Mit spørgsmål ligger så i om det egentlig er noget jeg har taget på af? Jeg mener bare over de 4 dage har jeg indtaget det cirka korrekte antal kcal, men ekstremt skævt fordelt, og de følgende dage efter forsøget spiste jeg ikke mere end jeg normalt ville gøre. Så hvis man gjorde det her jævnligt med en uges mellemrum eller så mellem hvert "forsøg" - hvilke effekter ville det så have?

-TheTemp

Link to comment
Share on other sites

Problemet med denne form for tankegang er, at den er baseret på at betragte kroppen som værende intelligent. Kroppen tænker ikke som du, og, da den er bygget til at overleve i perioder uden mad overhovedet, så lagrer den al overskydende energi i kosten som fedt. Mængden der lagres som fedt afhænger af din fysiske aktivitet og basale stofskifte(hvor meget du skal spise for at overleve).

Når du så hopper ud i et så vanvittigt eksperiment, så ligger du med et enormt energiindtag og alt dette bliver bare lagret som fedt, som skal bruges 'når tiden er inde' under faste. Problemet er bare, at du aldrig kommer til at leve i perioder, hvor du rent faktisk faster/sulter; i hvert fald ikke i virkeligheden.

Men, du har jo designet forsøget sådan, at du således faster i 2 dage efter og dermed burde det jo teoretisk fungere?

Nej. For kroppen snupper ikke bare af fedtdepoterne, når der ikke er mad. I en fastetilstand hvor blodsukkeret begynder at falde og kroppen løber tør for kulhydrater, så er den nemmeste vej til nyt blodsukker(for at holde hjernen i live) ved at nedbryde muskelmasse og omdanne proteinerne til glukose.

Først senere vil kroppen tilpasse sig den manglende indtag af kulhydrater og skifte over til fedt, hvilket sker i en tilstand kaldet ketose, hvor hjernen simpelthen vænner sig til at forbrænde fedt i stedet for kulhydrat.

Problemet med dit forsøg er blot, at denne muskelnedbrydning står på relativt længe; hvor længe husker jeg ikke, men mener at have læst det til at være ~2 dage. Du tager altså en helvedes masse fedt på under din 'fedekur', hvorefter du faster, mister muskelmasse og begynder at spise igen, hvorefter du bibeholder store dele af det fedt som du tog på i starten.

Kroppen er et komplekst overlevelsessystem og tænker ikke overens med dit udseende eller din forståelse af begrebet 'tid'. Den gemmer ikke maden i tarmene og nedbryder det efterhånden, fordi du ved, at du skal faste i 2-3 dage efter. Den reagerer på maden og optager så meget som muligt, hurtigst muligt. Sådan er vi bygget.

Link to comment
Share on other sites

Dysp, er det rigtig forstået at når kroppen har brugt kulhydrater, proteiner og fedt fra det seneste måltid. Så vil det begynde at tærre på musklerne, for så efter 2 dage at tærre på fedtet? Vil det med andre ord sige at man kun kan miste 2 dages muskelmasse, hvis man kan sige det sådan? Eller tager den af musklerne samt fedtdepoterne samtidig?

Nu når vi er ved snakken. Hvordan forholder det sig under et marathon løb? Folk snakker om de rammer muren, er det også muskler kroppen begynder at benytte sig af?

Link to comment
Share on other sites

Nu når vi er ved snakken. Hvordan forholder det sig under et marathon løb? Folk snakker om de rammer muren, er det også muskler kroppen begynder at benytte sig af?

Det at "ramme muren" er beskrevet her og opstår, når kroppen ikke længere kan forbrænde glykogen og skifter til at forbrænde fedt i stedet. Har selv prøvet fænomenet ved cykling (det kaldes i cykeljargon at "bonke") og det var en ganske ubehagelig oplevelse, der ikke kan anbefales :smile:

Link to comment
Share on other sites

Dysp, er det rigtig forstået at når kroppen har brugt kulhydrater, proteiner og fedt fra det seneste måltid. Så vil det begynde at tærre på musklerne, for så efter 2 dage at tærre på fedtet? Vil det med andre ord sige at man kun kan miste 2 dages muskelmasse, hvis man kan sige det sådan? Eller tager den af musklerne samt fedtdepoterne samtidig?

Nu når vi er ved snakken. Hvordan forholder det sig under et marathon løb? Folk snakker om de rammer muren, er det også muskler kroppen begynder at benytte sig af?

Den tærrer nok på det hele i henhold til vedligeholdelse af organer. Men, som udgangspunkt til at holde hjernen i live, så starter kroppen med proteiner fra musklerne, hvorefter den skifter til fedt. Dette er dog kun 70%, ca, så der vil hele tiden blive taget fra musklerne.

Link to comment
Share on other sites

Det at "ramme muren" er beskrevet her og opstår, når kroppen ikke længere kan forbrænde glykogen og skifter til at forbrænde fedt i stedet. Har selv prøvet fænomenet ved cykling (det kaldes i cykeljargon at "bonke") og det var en ganske ubehagelig oplevelse, der ikke kan anbefales :smile:

hvordan ved man når man har ramt dette fænomen?

Link to comment
Share on other sites

hvordan ved man når man har ramt dette fænomen?

Man er ikke i tvivl, når det sker :smile: For mit vedkommende startede det først med en følelse af at være gået alm. sukkerkold efterfulgt af ekstrem træthed og total mangel på balanceevne - føltes nok ikke ulig at køre på cykel i meget beruset tilstand (kunne jeg forestille mig - den slags kunne jeg selvfølgelig aldrig finde på :innocent:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hej

Jeg er på ingen måde overvægtig (182cm høj, ~64kg), nogle vil måske kalde det undervægtig, men dyrker sport hvor der er en fordel at være ldit tynd.

Jeg har lige pt ferie og keder mig nogle gange lidt i løbet af dagen, så tænkte jeg ville prøve at indtage så mange kcal jeg kunne på en dag, og så se om jeg kunne leve på den energi de næste dage.

Jeg har så nu prøvet at komme op på 8000-10000 kcal på en dag, og laver stort set intet aktivt i løbet af dagen, så det svarer ca. til 4 dages indtag - dvs at jeg de næste 3 dage stort set intet har spist. Jeg fandt ud af at det virker meget dårligt (stor overraskelse :P) i form af at jeg de sidste to dage var konstant sulten og tydeligt kunne mærke jeg ikke havde spist i lang tid.

Mit spørgsmål ligger så i om det egentlig er noget jeg har taget på af? Jeg mener bare over de 4 dage har jeg indtaget det cirka korrekte antal kcal, men ekstremt skævt fordelt, og de følgende dage efter forsøget spiste jeg ikke mere end jeg normalt ville gøre. Så hvis man gjorde det her jævnligt med en uges mellemrum eller så mellem hvert "forsøg" - hvilke effekter ville det så have?

-TheTemp

Well jeg har prøvet dette i op til et år. Ja jeg ved det lyder drastisk men jeg har også været lidt inde i en ond cirkel med det. Jeg har i en lang periode ca. én gang ugentlig proppet mig med måske mellem 7000 - 10000 kalorier på én dag og derefter spist ca. 1000 kalorier i de efterfølgende dage. Der er intet sket ved det. Dagen efter "ædeflippet" har jeg selvfølgelig taget nogle kg på men de er faldet af i løbet af få dage. Jeg har ikke taget et eneste gram på i det lange løb og jeg har bestemt ikke mistet muskelmasse. Min fedtprocent er den samme og jeg er nøjagtig ligeså stærk som før... Jeg har ikke bemærket nogle bivirkninger..

Edited by juliemalou
Link to comment
Share on other sites

Meget interessant emne

Jeg har ikke noget klogt at sige om deponeringen af fedt og forbrændingen af proteiner, men kan fortælle ganske kort om marathonløbere

Nu er jeg selv løber, og som en også var inde på, så er det at forbrænde fedt, et spørgsmål om at få kroppen til at stille og roligt lære at forbrænde fedt.

Et marathon-træningsprogram består af lange løbeture hvor kroppen simpelthen lærer det. Under et marathonløb forbrænder man ca 60%kulhydrat og 40%fedt, hvis man løber på ca 4timer vel og mærke

Link to comment
Share on other sites

Well jeg har prøvet dette i op til et år. Ja jeg ved det lyder drastisk men jeg har også været lidt inde i en ond cirkel med det. Jeg har i en lang periode ca. én gang ugentlig proppet mig med måske mellem 7000 - 10000 kalorier på én dag og derefter spist ca. 1000 kalorier i de efterfølgende dage. Der er intet sket ved det. Dagen efter "ædeflippet" har jeg selvfølgelig taget nogle kg på men de er faldet af i løbet af få dage. Jeg har ikke taget et eneste gram på i det lange løb og jeg har bestemt ikke mistet muskelmasse. Min fedtprocent er den samme og jeg er nøjagtig ligeså stærk som før... Jeg har ikke bemærket nogle bivirkninger..

Du stresser kroppen SINDSSYGT ved at gøre det. Desuden har du 100% mistet muskelmasse og 100% taget lidt fedt på(du taber nok lidt).

Du kan i øvrigt ikke tage 'flere kg på' i løbet af én dag, selvom du spiser mellem 7000-10000 kalorier. Du kan heller ikke tabe dig 'flere kg' på 2-3 dage.

Hvis det er tilfældet, så er det i høj grad væske, hvilket på ingen måde heller er sundt.

Link to comment
Share on other sites

Du stresser kroppen SINDSSYGT ved at gøre det. Desuden har du 100% mistet muskelmasse og 100% taget lidt fedt på(du taber nok lidt).

Du kan i øvrigt ikke tage 'flere kg på' i løbet af én dag, selvom du spiser mellem 7000-10000 kalorier. Du kan heller ikke tabe dig 'flere kg' på 2-3 dage.

Hvis det er tilfældet, så er det i høj grad væske, hvilket på ingen måde heller er sundt.

Hvis du læser Juliemalous andre indlæg forstår du at hun har en spiseforstyrelse

Juliemalou: lad være at skrive noget som virker som "gode råd" når du har et så forskruet forhold til mad, og så lidt viden!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hvis du læser Juliemalous andre indlæg forstår du at hun har en spiseforstyrelse

Juliemalou: lad være at skrive noget som virker som "gode råd" når du har et så forskruet forhold til mad, og så lidt viden!

Jeg indrømmer da gerne at jeg har en spiseforstyrrelse, men jeg er temmelig sikker på at jeres forhold til mad/vægt/træning ikke er specielt meget bedre når I vælger at bruge jeres tid på at sidde og debatere disse ting herinde. Som jeg har sagt før fortæller jeg bare hvad jeg har oplevet og jeg har da bestemt ikke anbefalet nogen at følge min forskruede levevis. Har det i så fald lydt sådan så beklager jeg meget. Men udover det kan jeg ikke mene at jeg har stødt nogen eller sagt noget som jeg ikke har min fulde ret til at sige. Så jeg synes at du burde blande dig udenom mine indlæg. Hvis du ikke kan tage at nogle har andre erfaringer end dem du selv har gjort, eller har gjort dig forestillinger om så synes jeg at du skulle gå udenom mine indlæg fra nu af. På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Jeg indrømmer da gerne at jeg har en spiseforstyrrelse, men jeg er temmelig sikker på at jeres forhold til mad/vægt/træning ikke er specielt meget bedre når I vælger at bruge jeres tid på at sidde og debatere disse ting herinde. Som jeg har sagt før fortæller jeg bare hvad jeg har oplevet og jeg har da bestemt ikke anbefalet nogen at følge min forskruede levevis. Har det i så fald lydt sådan så beklager jeg meget. Men udover det kan jeg ikke mene at jeg har stødt nogen eller sagt noget som jeg ikke har min fulde ret til at sige. Så jeg synes at du burde blande dig udenom mine indlæg. Hvis du ikke kan tage at nogle har andre erfaringer end dem du selv har gjort, eller har gjort dig forestillinger om så synes jeg at du skulle gå udenom mine indlæg fra nu af. På forhånd tak.

Så længe du skriver i en rådgivende tone og stik mod naturvideskabelige fakta vil jeg naturligvis påpege det!

Og når mange bruger tid på at diskutere mad/vægt/træning herinde er fordi det er en hobby, og fordi vi gerne vil gøre tingene mest hensigtsmæssigt, så naturligvis har vi et bedre forhold til de ting end dig.

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

Du stresser kroppen SINDSSYGT ved at gøre det. Desuden har du 100% mistet muskelmasse og 100% taget lidt fedt på(du taber nok lidt).

Du kan i øvrigt ikke tage 'flere kg på' i løbet af én dag, selvom du spiser mellem 7000-10000 kalorier. Du kan heller ikke tabe dig 'flere kg' på 2-3 dage.

Hvis det er tilfældet, så er det i høj grad væske, hvilket på ingen måde heller er sundt.

Juliemalou nævner ikke at det er fedt hun tager på eller taber, nogen steder. Pludselig øgning af madindtag og hurtig normalisering vil nødvendigvis medføre noget der bliver skilt af med dagen(e) efter.

Jeg indrømmer da gerne at jeg har en spiseforstyrrelse, men jeg er temmelig sikker på at jeres forhold til mad/vægt/træning ikke er specielt meget bedre når I vælger at bruge jeres tid på at sidde og debatere disse ting herinde. Som jeg har sagt før fortæller jeg bare hvad jeg har oplevet og jeg har da bestemt ikke anbefalet nogen at følge min forskruede levevis. Har det i så fald lydt sådan så beklager jeg meget. Men udover det kan jeg ikke mene at jeg har stødt nogen eller sagt noget som jeg ikke har min fulde ret til at sige. Så jeg synes at du burde blande dig udenom mine indlæg. Hvis du ikke kan tage at nogle har andre erfaringer end dem du selv har gjort, eller har gjort dig forestillinger om så synes jeg at du skulle gå udenom mine indlæg fra nu af. På forhånd tak.

Jeg kender dig ikke så jeg ved ikke om hvorvidt du har en spiseforstyrrelse eller ej, dog synes jeg det er en forskruet opfattelse at fordi man engagerer sig i en sportsgren, også selvom den har et forfængeligt aspekt, skulle være sygt í forhold til så meget andet. Hvis grænsen for det sygelige går ved at man diskuterer noget man engagerer sig for, er alle mennesker sygelige undtagen dem der er uduelige, dovne og ingen passion har for noget. Jeg går op i træning, har styr på min mad, vejer det endda en gang imellem, og jeg er ikke syg af den grund.

Men en helt anden ting er det at have en 'ædedag' vel ikke så forfærdelig meget anderledes end når BB-folkene herindefra har en spisedag under diæt, omend i et noget større omfang. Tror ikke det er noget man skal gøre ofte men det mest skadelige ved at gøre det på den måde som trådstarter og juliemalou gør det er mere fasten fremfor den store energitilførsel, grundet de konsekvenser de andre i tråden allerede har nævnt, bl.a. nedbrydning af muskelvæv.

Edited by Jimbo
Link to comment
Share on other sites

Så længe du skriver i en rådgivende tone og stik mod naturvideskabelige fakta vil jeg naturligvis påpege det!

Og når mange bruger tid på at diskutere mad/vægt/træning herinde er fordi det er en hobby, og fordi vi gerne vil gøre tingene mest hensigtsmæssigt, så naturligvis har vi et bedre forhold til de ting end dig.

Jeg kan ikke se nogen umiddelbar grund til at du skulle have bedre forudsætninger for at udtale dig om disse ting end jeg. Måske siger jeg noget som strider mod de helseartikler du selv har læst (da det åbenbart er din hobby), men ja ja det var jo også ilde hørt da nogen opdagede at jorden er rund. Bare fordi jeg er en sekstenårig pige med EDNOS, som kommer med nogle fremmede holdninger, betyder det ikke at man straks nødvendigvis skal se på mine indlæg med samme blik som man ville anvende overfor en galning eller en heks i de forrige århundreder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se nogen umiddelbar grund til at du skulle have bedre forudsætninger for at udtale dig om disse ting end jeg. Måske siger jeg noget som strider mod de helseartikler du selv har læst (da det åbenbart er din hobby), men ja ja det var jo også ilde hørt da nogen opdagede at jorden er rund. Bare fordi jeg er en sekstenårig pige med EDNOS, som kommer med nogle fremmede holdninger, betyder det ikke at man straks nødvendigvis skal se på mine indlæg med samme blik som man ville anvende overfor en galning eller en heks i de forrige århundreder.

Så skriv en bog. Eller en blog.

Det er uhyggeligt, at du overhovedet kan finde på at sige, at vi ikke skal blande os i dine indlæg, når nu du smider dine egne forskruede opfattelser i hovedet på folk, som er fuldstændigt uvidende på området. Tænk hvis trådstarter havde lyttet til dine uduelige råd? Og, når man nu ikke skal lytte til dine råd, så ser jeg da ingen årsag til, at du skal skrive dem.

Link to comment
Share on other sites

Så skriv en bog. Eller en blog.

Det er uhyggeligt, at du overhovedet kan finde på at sige, at vi ikke skal blande os i dine indlæg, når nu du smider dine egne forskruede opfattelser i hovedet på folk, som er fuldstændigt uvidende på området. Tænk hvis trådstarter havde lyttet til dine uduelige råd? Og, når man nu ikke skal lytte til dine råd, så ser jeg da ingen årsag til, at du skal skrive dem.

Well det var sådan set ikke et råd jeg gav ham, det var et ærligt svar på hans indlæg. Trådstarteren var interesseret i emnet og det er jeg egentlig også så jeg kunne ikke se nogen grund til ikke at fortælle om hvad jeg selv har oplevet og det synes jeg egentlig ikke at nogen burde stille spørgsmålstegn til bare fordi de måske føler sig lidt skræmt af virkeligheden. Jeg synes at folk herinde er ekstremt snævertsynede når andre udtaler sig om noget på en anden måde end den vante. Når jeg ser et af de mange ortorektiske indlæg herinde, blander jeg mig da heller ikke. Så jeg synes at vi skulle se at komme videre i stedet for at hænge os i sådanne banaliteter. Jeg tror ikke på at du ikke har bedre ting at lave end at sidde og diskutere med en sekstenårig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se nogen umiddelbar grund til at du skulle have bedre forudsætninger for at udtale dig om disse ting end jeg. Måske siger jeg noget som strider mod de helseartikler du selv har læst (da det åbenbart er din hobby), men ja ja det var jo også ilde hørt da nogen opdagede at jorden er rund. Bare fordi jeg er en sekstenårig pige med EDNOS, som kommer med nogle fremmede holdninger, betyder det ikke at man straks nødvendigvis skal se på mine indlæg med samme blik som man ville anvende overfor en galning eller en heks i de forrige århundreder.

Du er en idiot.... Giv mig bare en warn mods

Link to comment
Share on other sites

Well jeg har prøvet dette i op til et år. Ja jeg ved det lyder drastisk men jeg har også været lidt inde i en ond cirkel med det. Jeg har i en lang periode ca. én gang ugentlig proppet mig med måske mellem 7000 - 10000 kalorier på én dag og derefter spist ca. 1000 kalorier i de efterfølgende dage. Der er intet sket ved det. Dagen efter "ædeflippet" har jeg selvfølgelig taget nogle kg på men de er faldet af i løbet af få dage. Jeg har ikke taget et eneste gram på i det lange løb og jeg har bestemt ikke mistet muskelmasse. Min fedtprocent er den samme og jeg er nøjagtig ligeså stærk som før... Jeg har ikke bemærket nogle bivirkninger..

Det må vi jo så tro på, og det går jo nok også godt i et lille stykke tid, men i længden er det ikke sundt. Hvad gør du for at komme ud af denne usunde levevis?

mvh

LarsBj

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share