Hvilke kosttilskud benytter I?


Tina
 Share

  

87 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Lækker liste du har der Anyone ;)

Jeg napper friskt følgende:

Protein Jeg har lige bestilt ny sending. Denne gang vil jeg lave en kombo af whey og kassein i bedste HST stil.

Multivitamin Det skal der til - specielt i de kolde måneder

C-vitaminer Med garanti det skal til... napper mellem 1-2 gram dagligt

EFA Kaffemøllen skal selvfølgelig i sving med hørfrøene, oven i hatten her, kommer der selvfølgelig rapsolie og solsikkeolie

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bruger intet ... har ikke råd til alle de fornemme tilskud! ;)

Tina -> Jeg har selv aldrig følt større energi el. styrkeoverskud ved indtagelse af kreatin, men har dog anet en mindre vægtstigning. Det skyldes nok at det binder vand til musklerne, hvorfor jeg altid har drukket masser af vand i mine kreatinperioder.

Getbig har iøvrigt en artikel, hvor de kommer med tips til hvordan de mener det bør tages for optimale resultater.

Komplet kreatinkur

Link to comment
Share on other sites

pyyha....nu må jeg se om jeg kan huske det hele.

Proteinpulver:

Til lige efter træning samt til morgenmad (havregryn+pulver)

Druesukker:

Til lige efter træning

Kreatin

kører normalt 2 måneder on/off med 25 g loading og 10g i vedligehold, har det dog med at glemme det på ikke-træningsdage

ALA

Har ikke rigtigt haft tid til at køre det ordentligt, men håber snart at prøve 3g gennem længere tid

Ingefær

Godt mod luft i maven :bblush: og skulle vist også hjælpe med at optage mere protein.....glemmer bare altid at tage det :(

*kigger lige rundt op skrivebordet for at se hvad der ellers ligge og flyder* :D

Multivitamin

Omnimin....glemmer derværre også at tage disse tit

Koffeinpiller

Engang imellem hvis jeg skal gi den en ekstra skalle eller er lidt træt

Efedrin HCL

Sammen med koffein....Se ovenfor

Clen + ketotifen

Til fedtforbrænding/lean bulking. Vil til at kører dette i 6-8 uger når jeg ikke tager kreatin. Er også supergode som sovepiller :tongue:

Proteinbarer

Når jeg er lækkersulten ;)

SKAL PRØVES I FREMTIDEN:

Glucosamine, MSM, chon****..... (det der der også skulle være godt til ledene)

Det der Anyone snakkede om...

GABA....skulle være super for søvnen

NYC

Bare for sjov (fedtforbræning)

Yohimbine HCL

Bare for sjov

+sikkert en masse andre mystiske ting.....

Hva kan man så konkludere af det.

1. Jeg har en dårlig hukommelse :blink:

2. Jeg bruger alt for mange penge på mystiske kosttilskud :o

3. Jeg elsker at afprøve nogle nye sjove ting :)

4. Det er SATME bøvlet at gøre ord til Bold text :(

Edited by Pumba
Link to comment
Share on other sites

Tager kreatin...

Aner ikke om det virker, da jeg er begyndt med det efter jeg rykkede fra landevejen og ind i varmen. Nu træner jeg styrketræning og spinning, og har konstateret en øgning i muskelmasse på benene, som er det jeg primært træner. Men det er nok kommet alligevel pga. styrketræningen, men hvem ved om der var kommet mindre hvis jeg ikke tog kreatin...

Men udfra alle undersøgelser skulle det jo give en lille virkning, så hvem ved???

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle de gode svar. Ud fra dette, som jeg regnede med, ville det være klogt at starte med at tage multivitaminer og fiskeolie. Har prøvet at tage vitaminer før, men jeg synes ikke jeg kunne mærke nogen forskel. Jeg tog blå gerimax ( tror nok det staves sådan ) for at få lidt mere energi som de reklamere med. Men efter 3 måneder synes jeg det var spild af penge, da jeg var lige så træt som tidligere, og kunne ikke mærke forskel.

Så lige et spørgsmål mere. Er der forskel på mærkerne, følger priserne kvaliteten eller er én vitaminpille en vitaminpille?

Og lige et mere :lol: Når jeg laver øvelserne squat og lunges for jeg ondt i skulderne, mærkes som om det er i ledene. Er dette tegn på at jeg godt kunne bruge noget fiskeolie?

Edited by Tina
Link to comment
Share on other sites

følger priserne kvaliteten eller er én vitaminpille en vitaminpille?

Prisen følger kvaliteten. De almindelige multivitimin piller man kan købe de fleste steder, er ikke ret meget værd. Det vil være klart være at foretrække at købe et stærkt vitamintilskud såsom Omnimin...

http://www.biosym.dk/dansk/produkt_omnimin.htm

Link to comment
Share on other sites

Prisen følger kvaliteten. De almindelige multivitimin piller man kan købe de fleste steder, er ikke ret meget værd. Det vil være klart være at foretrække at købe et stærkt vitamintilskud såsom Omnimin...

Jeg så ellers i Lægens Bord, at dyre vitamintilskud er spild af penge.

Link to comment
Share on other sites

I der tager vitaminer, er det fordi I ikke for varieret kost nok, eller vil I bare sikre jer i får den rette mængde?

Hvorfor tager i protein, får I ikke nok gennem jeres kost?

Vitaminer (dagligt) og whey protein (i perioder). I de perioder, hvor jeg træner hårdest (cykling) kan det være svært at indtage de nødvendige vitaminer gennem kosten alene. Behovet er langt over RDI.

Whey protein bruger jeg ifm. styrketræning og efter et hårdt træningspas eller et cykelløb. Jeg tror nok det kan lade sig gøre at få dækket proteinbehovet gennem kosten, men hvem kan få tun, mælk eller lign. ned lige efter et 3 timers væddeløb, hvor pulsen har ligget på 80% intensitet og opefter? Ikke mig.

Ziggymund :wave:

Edited by ziggymund
Link to comment
Share on other sites

Ripper> i de dyre er der højere doser af de ting man har specielt meget brug for, som f.eks de vitaminer som har anti-oxidative egenskaber. Umiddelbart så skulle man bare tro at man bare kunne tage 2 eller 3 af de billige, og så få samme effekt, men det er bare ikke tilfældet. For der er flere ting som man i så fald får for meget af. Jern er et eksempel. Jern fungere som pro-oxidant, og høje doser er blevet forbundet med forøget risiko for hjertesygdomme. Derfor er der i de dyre vitamin piller ikke så meget af de vitaminer og mineraler som man helst IKKE skal have for meget af.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg stiler mig stadig tvivlende overfor, at kroppen behøver så store doser. Hvad skal man desuden snart tro på om antioxidanter, nyere undersøgelser peger nu i retning af, at de er farlige i store mængder. Så kan man vælge at tro på det ene eller det andet, hvad der nu passer til ens kram.

Link to comment
Share on other sites

Hvad skal man desuden snart tro på om antioxidanter, nyere undersøgelser peger nu i retning af, at de er farlige i store mængder.
Hm tja tjo, faktisk er der ikke noget nyt i dette. E-vitamin er en antioxidant, ligesom A-vitamin også er, og man har i lang tid vidst at disse er farlige i store mængder.
Jeg stiler mig stadig tvivlende overfor, at kroppen behøver så store doser

Jeg stiller mig tvivlende overfor hvad vi skal med de minimale doser som anbefales i dag(ADT).

Sjovt nok så fremstiller de dyr(, som selv kan danne C-vitamin i kroppen, store mængder af disse, helt op til flere gram om dagen. Hvorfor skulle et menneske så f.eks. kun have brug for 60 mg om dagen? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg stiler mig stadig tvivlende overfor, at kroppen behøver så store doser
Nu er det jo ikke ligefrem store doser der er i hverken en standard vitaminpille eller i omnimin. I en standard vitaminpille er der det som svarer til anbefalet dagsdosis. Og med anbefalet dagsdosis skal ikke forståes, at det er den dosis man skal have for optimal sundhed. Det er den dosis man skal have FOR IKKE AT FÅ MANGELSYMPTOMER. Det er vigtigt at pointere. Det er slet ikke nok, set i forhold til hvad en hårdttrænende atlet har brug for.
Hvad skal man desuden snart tro på om antioxidanter, nyere undersøgelser peger nu i retning af, at de er farlige i store mængder

Det er noget sludder. Som det er nævnt et andet sted, så har man allerede i sommers forsøgt at få mediernes bevågenhed omkring den kontroversielle undersøgelse, men dengang uden resultat. Det er lidt synd at menneskene bag denne her undersøgelse totalt ignorerer de hobevis af undersøgelser som har vist at anti-oxidanter har en forebyggende effekt på udviklingen af kræft og hjerte-kar sygdomme. Jeg mener sågar også der findes undersøgelser som HAR påvist at atleter har et stigende behov for anti-oxidanter, pga. de kraftige oxidative processer som sættes igang i forbindelse med hård træning (kan dog ikke henvise til nogen på stående fod).

Så kan man vælge at tro på det ene eller det andet, hvad der nu passer til ens kram.

Jeg synes ikke det har så meget med tro at gøre. Der er rigeligt af bevis for at anti-oxidanter har en forbyggende effekt på mange sygdomme. Det tyder også meget på at atleter som træner hårdt har et stigende behov.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

tjo, faktisk er der ikke noget nyt i dette. E-vitamin er en antioxidant, ligesom A-vitamin også er, og man har i lang tid vidst at disse er farlige i store mængder.
Det er vist ikke kun fedtopløselige vitaminer som A- og E-vitamin. Der menes vist antioxidanter i al almindelighed, C-vitamin skulle HELLER ikke være godt i store mængder.
Sjovt nok så fremstiller de dyr(, som selv kan danne C-vitamin i kroppen, store mængder af disse, helt op til flere gram om dagen. Hvorfor skulle et menneske så f.eks. kun have brug for 60 mg om dagen?

Nej, 60 mg er nok lidt i underkanten, det kan vi da hurtigt blive enige om.

Det jeg vil frem til er, at ifølge nye studier har antioxidanter ikke alskeens gunstige indvirkninger på helbredet, som man troede for år tilbage. Det stik modsatte skulle være tilfældet.

Link to comment
Share on other sites

ligesom A-vitamin også er, og man har i lang tid vidst at disse er farlige i store mængder.
Vitamin A er IKKE en anti-oxidant. Og det er ikke fordi det er anti-oxidanter at de er farlige i store doser. Det er fordi de er fedt-opløselige. Fedt-opløselige vitaminer ophobes i kroppen, ved et evt. overskud, og man risikerer derfor overdoseringssymptomer. Men det er dog meget sjældent det sker, da der skal meget store doser til. Langt over ADT.
Sjovt nok så fremstiller de dyr(, som selv kan danne C-vitamin i kroppen, store mængder af disse, helt op til flere gram om dagen. Hvorfor skulle et menneske så f.eks. kun have brug for 60 mg om dagen?

Det var nemlig også en af Dr. Linus Pauling´s pointer. Pauling var nobelprismodtager, og forskede meget i vitaminer og i særdeleshed i vitamin C. Ifølge Pauling danner gorillaer og andre primater omkring 18-20 gram vitamin C om dagen. Denne evne mener han også vi engang har haft, men som vi i forbindelse med evolutionen har mistet. Da gorillaer og mennesker har 99,9 % det samme DNA, så mente han at mennesket også havde brug for meget høje doser ascorbinsyre for at opretholde en sund krop. Han tog selv i omegnen af 15-20 gram om dagen. Og selvom det selvfølgelig ikke skal tilskrives hans C-vitamin praksis, så blev manden immervæk over 90 år. Så han har da ihvertilfælde ikke taget skade af det.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det tyder også meget på at atleter som træner hårdt har et stigende behov.

Jo, det er skam rigtigt nok. Problemet ligger selvfølgelig bare i at det behov bliver mere end rigeligt dækket da atleter også indtager en del mere føde end inaktive. Nu kan jeg ikke lige deske op med nogle undersøgelser, men jeg mener at have læst et sted at de fleste atleter får nok vitaminer, mineraler osv.

Faktisk indtager jeg selv Twinlab mega6, men det er bare ovenstående problemstilling jeg her beder jer om at tage stilling til idet det ofte er den kommentar jeg bliver mødt med når de ser at jeg tager vitamintilskud. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg vil frem til er, at ifølge nye studier har antioxidanter ikke alskeens gunstige indvirkninger på helbredet, som man troede for år tilbage. Det stik modsatte skulle være tilfældet.

Det er noget sludder og noget vrøvl. For det første er det ikke nye UNDERSØGELSER. Det er EN kontroversiel undersøgelse. For det andet er det ikke noget man troede for år tilbage. Der er masser af up-to date undersøgelser som viser en gavnlig effekt ved anti-oxidanter. Bare tag og søg på ascorbic acid på medline, og så garanterer jeg dig for at du får en masse hits som viser positive effekter ved C-vitamin supplementering.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er vist ikke kun fedtopløselige vitaminer som A- og E-vitamin. Der menes vist antioxidanter i al almindelighed, C-vitamin skulle HELLER ikke være godt i store mængder.
Mig bekendt er der stor uenighed om faren ved C-vitamin i store mængder. Nogen mener at alt over 2 gram fører til kvalme, diaré og risiko for nyresten, mens andre ikke har oplevet bivirkninger ved 10 gram om dagen. :blink:
Det jeg vil frem til er, at ifølge nye studier har antioxidanter ikke alskeens gunstige indvirkninger på helbredet, som man troede for år tilbage. Det stik modsatte skulle være tilfældet.

Den seneste undersøgelse viste at det ikke havde nogen effekt på hjertekar sygdomme specifikt, og det er vel den du mener? Hvad kan man sige, andet end at det findes mange undersøgelser som viser det modsatte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share