Michael Phelps


Noceo
 Share

Recommended Posts

5 discipliner, 5 guldmedaljer og 5 verdensrekorder (hvis jeg husker rigtigt) og manden er sikkert ikke færdig endnu. Det lyder mest af alt som en hollywoodfilm. Men hva siger i? Er han 100% clean? Eller er han dopet til det maximale? Og hvis ikke han er dopet, hvor får han så de, nærmest overnaturliger, evner fra?

Link to comment
Share on other sites

Nogen skal jo være bedst. Manden svømmede ved OL i Sydney som 15-årig, så han er jo ikke ligefrem kommet ud af det blå. Nu må svømme-eksperterne korrigere mig, men det er noget mere oplagt at vinde mange medaljer i svømning end så mange andre sportsgrene fordi, der er så mange forskellige discipliner, hvor der er rigtigt meget man kan overføre fra én disciplin til en anden. Det er vel kun rygsvømning, der for alvor adskiller sig..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vanvittigt imponeret af manden - den eneste diciplin jeg har set, hvor han var bare lidt presset, var i 200m butterfly - og her satte han jo som bekendt også verdensrekord!

I det hele taget synes jeg det er helt utroligt alle de rekorder der er blevet sat i svømning - jeg så et heat, hvor de 6 første alle var under den "gamle" verdensrekord! :crazy: Hvad dælen er det gør, at de alle pludselig svømmer så stærkt?

Link to comment
Share on other sites

De har jo de nye dragter på, det gør det meget mere sandsynligt der bliver sat verdensrekorder som aldrig før til dette OL.

hvis han er dopet er han sikkert bare den bedste dopede amerikaner i bassinet. Med alle de kontroller in og offseason er det IMO centralt styret, eller også sker det slet ikke.

Link to comment
Share on other sites

Nogen skal jo være bedst. Manden svømmede ved OL i Sydney som 15-årig, så han er jo ikke ligefrem kommet ud af det blå. Nu må svømme-eksperterne korrigere mig, men det er noget mere oplagt at vinde mange medaljer i svømning end så mange andre sportsgrene fordi, der er så mange forskellige discipliner, hvor der er rigtigt meget man kan overføre fra én disciplin til en anden. Det er vel kun rygsvømning, der for alvor adskiller sig..

Hehe, nej det er faktisk brystsvømning, der adskiller sig mest, og der stiller Michael Phelps ikke op. Michael Phelps stiller heller ikke op i rygsvømning. Michael Phelps er rigtig dygtig til butterfly og crawl. Det skal jo også lige siges at mange af medajlerne er i holdkamp (hvis han vinder i alle discipliner er det 3 af de 8 der bliver holdkamp), og individuelt stiller han op i 400 meter medley, 200m medley, 200m crawl, 200m butterfly og 100m butterfly. Så jo der er en stor overførsel mellem de discipliner han stiller op i, og det ses jo også han holder sig fra alle de "korte" løb undtagen i butterfly.

Så jeg synes ikke det virker SÅ mærkeligt, han er en ener til butterfly og virkelig, virkelig dygtig crawl svømmer, hvilket gør han også bliver bedst i medley, og når man så svømmer på det amerikanske landshold betyder det jo 3 ekstra guldmedajler!

Link to comment
Share on other sites

Flot at han er så suveræn i bassinet. Men mht. verdensrekorderne kan man jo ikke sammenligne med de tidligere tiden pga. den nye speedo svømmedragt

Kan måske gi den smule der har gjort at mange af holdene ligger foran gamle rekorder. Men at høvle 5 sekunder af verdensrekorden på 4x200m kan vist ikke alene skyldes dragen.

Link to comment
Share on other sites

Det er blevet tilladt at bruge fly-ben efter vendingerne og i udspringet.

Tjaa... det hedder jo fri svømning, hvilket vil sige, at ALT er tilladt, d. v. s. så hurtigt som muligt fra kant til kant. Det er kun de øvrige discipliner, der er præget/begrænset af regler.

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Tjaa... det hedder jo fri svømning, hvilket vil sige, at ALT er tilladt, d. v. s. så hurtigt som muligt fra kant til kant. Det er kun de øvrige discipliner, der er præget/begrænset af regler.

mvh

Søren

Nu er det ikke kun i fri og butterfly at det tilladt at bruge fly-ben. Du må også bruge det i bryst og crawl.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det ikke kun i fri og butterfly at det tilladt at bruge fly-ben. Du må også bruge det i bryst og crawl.

Ja, men det forklarer jo ikke den markante forbedring i 4*200 fri som der netop blev spurgt til! Butterflybensparket er tilladt i alle discipliner - men er først for nylig godkendt i brystsvømningen hvor ét spark er blevet tilladt efter starten og vending(erne).

Link to comment
Share on other sites

5 discipliner, 5 guldmedaljer og 5 verdensrekorder (hvis jeg husker rigtigt) og manden er sikkert ikke færdig endnu. Det lyder mest af alt som en hollywoodfilm. Men hva siger i? Er han 100% clean? Eller er han dopet til det maximale? Og hvis ikke han er dopet, hvor får han så de, nærmest overnaturliger, evner fra?

Nu har han jo været med en del år efterhånden, og mon ikke han er blevet testet en gang eller to i den tid,

så måske er den mest oplagte forklaring også den rigtige, nemlig at han bare ER det bedre end de andre lige nu.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det ikke kun i fri og butterfly at det tilladt at bruge fly-ben. Du må også bruge det i bryst og crawl.
Ja, men det forklarer jo ikke den markante forbedring i 4*200 fri som der netop blev spurgt til! Butterflybensparket er tilladt i alle discipliner - men er først for nylig godkendt i brystsvømningen hvor ét spark er blevet tilladt efter starten og vending(erne).

Det er nu i alle grene tilladt med flyben efter start og vending. I fly, ryg og crawl er det 15m efter start og vending og i bryst er det ét nedadgående spark der er tilladt. Det har været sådan for fly, ryg og crawl i meget lang tid.

I bryst har det kun været sådan i nogle få år, og det var nærmest kun pga. en japaner (kan ikke huske hans navn) lavede det noget tydeligere end tidligere og på den måde dannede præcedens. Det var tidligere benyttet i relativt stort omfang og "skjult" ved at lave en nedadgående bevægelse i overkrop og hofte. Man indså, at det var for svært at vurdere for dommerne og ændrede reglerne. Det er kun undervandskameraet, der kan afsløre det helt tydeligt.

Der er for resten kun noget, der hedder crawl i medley, i andre løb hedder det fri, der svømmes så bare crawl, fordi det er det hurtigste. I realiteten kunne man dog springe i med benene først og svømme baglæns, så længe man ikke sætter af fra bunden, er til gene for de andre udøvere og rammer enderne i den rigtige rækkefølge. Bemærk at jeg skrev "sætte af fra bunden" - du må godt stoppe op og stå på bunden, men du må ikke gå på den (bliver talt for et afsæt) eller sætte af fra den.

Link to comment
Share on other sites

Tjaa... det hedder jo fri svømning, hvilket vil sige, at ALT er tilladt, d. v. s. så hurtigt som muligt fra kant til kant. Det er kun de øvrige discipliner, der er præget/begrænset af regler.

mvh

Søren

Niks. Man må maksimalt svømme 15 meter under vandet efter vendingen i fri.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, nej det er faktisk brystsvømning, der adskiller sig mest, og der stiller Michael Phelps ikke op. Michael Phelps stiller heller ikke op i rygsvømning. Michael Phelps er rigtig dygtig til butterfly og crawl. Det skal jo også lige siges at mange af medajlerne er i holdkamp (hvis han vinder i alle discipliner er det 3 af de 8 der bliver holdkamp), og individuelt stiller han op i 400 meter medley, 200m medley, 200m crawl, 200m butterfly og 100m butterfly. Så jo der er en stor overførsel mellem de discipliner han stiller op i, og det ses jo også han holder sig fra alle de "korte" løb undtagen i butterfly.

Så jeg synes ikke det virker SÅ mærkeligt, han er en ener til butterfly og virkelig, virkelig dygtig crawl svømmer, hvilket gør han også bliver bedst i medley, og når man så svømmer på det amerikanske landshold betyder det jo 3 ekstra guldmedajler!

Jeg vil absolut også mene at Phelps er en suveræn rygsvømmer, når manden flere gange har svømmet lige op med Aaron Piersol

Link to comment
Share on other sites

Hørte at Phelps har svømmet den 3. hurtigste tid i verden nogensinde, i rygsvøming, så han er vist rimelig habil i denne disciplin også!

Tager jeg fejl, når jeg i øvrigt siger, at han ikke svømmer i den nye Speedo-dragt? Svømmer han ikke i de "klassiske" lange tights?

Link to comment
Share on other sites

Hørte at Phelps har svømmet den 3. hurtigste tid i verden nogensinde, i rygsvøming, så han er vist rimelig habil i denne disciplin også!

Tager jeg fejl, når jeg i øvrigt siger, at han ikke svømmer i den nye Speedo-dragt? Svømmer han ikke i de "klassiske" lange tights?

Han svømmer i hvert fald ikke i heldragten eller hva det nu skal forestille at være. Om det så er nye bukser han har fået ska jeg ikke ku sige.

Link to comment
Share on other sites

Niks. Man må maksimalt svømme 15 meter under vandet efter vendingen i fri.

Tak for at gøre mig opmærksom på dette ... Senest 15 meter efter start og vending, skal hovedet bryde overfladen, men derefter er alt tilladt.

Personligt har jeg det dårligt med denne regel, da det hedder fri svømning! Jeg kan til nød acceptere, at man i medley skal svømme noget andet end fly/ryg/bryst, men alligevel ...

Min holdning om Phelps? Ja, han er vist "bare" den rette på det rigtige tidspunkt! Han har været på vej i mange år og er blevet testet for doping utallige gange. Et stort talent kombineret med en enorm træningsmængde. (hvis han bliver taget for doping, så er det bar pinligt, pinligt, pinligt og så vil jeg græde snot)

For en del år siden hørte jeg et lille "tanke-eksperiment". På daværende tidspunkt var verdensrekorden i 50 fri ca. 21,8 sek.

Hvis man kombinerede Dano Hallsal's start med Matt Biondi's svømning midtvejs og afsluttende med Popov's sidste 15 meter, ville man have en tid på godt 19,5 sek.! Derfor kan det være svært at vide, hvor grænserne går ... måske venter vi stadig på "supermennesket", der kan levere det hele!

Udover det fysiske er der så også den mentale faktor - Phelps har været der før og han tror på, at alt er muligt.

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share