Hvad gør jeg galt?


xeyelessx
 Share

Recommended Posts

Hej over en periode over et år nu har jeg kørt efter en taktik som åbenbart ikke virker, men jeg forstår ikke hvorfor. Jeg har selvfølig undgået alle de dårlige ting som: is, slik, sodavand, fed mad o.l. og ud over dette så har jeg trænet en del og (med øjemål) holdt mig under mit aktive BMR tal (BMR * 1,55 pga. træning 4X ugentlig). Men alligevel så er min fedt procent (i følge målingerne fra speciel vægtene) stadig den samme... fatter det ikke!!

det eneste der rigtig er sket er at jeg har tabt mig 5 kg på et år, og ved ikke helt hvor de er forsvundet fra :S men min BMR er gået lidt ned...

Har overvejet at køre følgende: 3 dage med -1000 kcal, end min "aktive BMR" og så 3 dage med +250 på mit aktive BMR, for at sørger for at mit stofskifte ikke ryger ned. Dog vil dette betyde at jeg vel skal veje alt min mad, hvad der virker til at være meget besværligt og tidskrævende.

og ja jeg spiser 4-6 gange om dagen med små portioner, prøver at gå efter at spise hver 3. time så mit stofskifte ikke går ned.

Nogen ideer til hvad jeg gør forkert/rigtigt og hvordan jeg kan gøre det her nemmere, samt til hvad jeg kan gøre for at komme af med den fedt %! Det betyder ikke det store om jeg kan ”gaine” muskler i mellemtiden da jeg altid kan træne dem op. (Så længe at jeg dog ikke mister noget da dette vil være en katastrofe for mit stofskifte over længere tid.)

Link to comment
Share on other sites

Dit problem er at dit kcal indtag er for højt.

Hvis du sænker det under dit ligevægtsindtag over en længere periode vil du tabe dig.

Trådstarter har jo også tabt sig, så det er ikke problemet.

xeyelessx:

Hvis du har tabt dig 5 kg og din fedtprocent er den samme, må det betyde at du også har tabt muskler. Det ser ud til at du er klar over at et moderat underskud er vejen frem. Jeg tror at din træning ikke er tilstrækkelig muskelstimulerende til at få din krop til at holde på muskelmassen smide forholdsvis mere fedt. Kan du ikke fortælle hvordan du træner, er det styrketræning eller cardio? Det har stor betydning for kroppens lyst til at holde på musklerne, når den er i energiunderskud.

-Axe

Link to comment
Share on other sites

Hej over en periode over et år nu har jeg kørt efter en taktik som åbenbart ikke virker, men jeg forstår ikke hvorfor. Jeg har selvfølig undgået alle de dårlige ting som: is, slik, sodavand, fed mad o.l. og ud over dette så har jeg trænet en del og (med øjemål) holdt mig under mit aktive BMR tal (BMR * 1,55 pga. træning 4X ugentlig). Men alligevel så er min fedt procent (i følge målingerne fra speciel vægtene) stadig den samme... fatter det ikke!!

det eneste der rigtig er sket er at jeg har tabt mig 5 kg på et år, og ved ikke helt hvor de er forsvundet fra :S men min BMR er gået lidt ned...

Har overvejet at køre følgende: 3 dage med -1000 kcal, end min "aktive BMR" og så 3 dage med +250 på mit aktive BMR, for at sørger for at mit stofskifte ikke ryger ned. Dog vil dette betyde at jeg vel skal veje alt min mad, hvad der virker til at være meget besværligt og tidskrævende.

og ja jeg spiser 4-6 gange om dagen med små portioner, prøver at gå efter at spise hver 3. time så mit stofskifte ikke går ned.

Nogen ideer til hvad jeg gør forkert/rigtigt og hvordan jeg kan gøre det her nemmere, samt til hvad jeg kan gøre for at komme af med den fedt %! Det betyder ikke det store om jeg kan ”gaine” muskler i mellemtiden da jeg altid kan træne dem op. (Så længe at jeg dog ikke mister noget da dette vil være en katastrofe for mit stofskifte over længere tid.)

Udover det ovennævnte er din kostSAMMENSÆTNING også en vigtig faktor. Ikke bare mængden.

Hvad er pointen med tre dage med stort energiunderskud og så tre dage i overskud? Jeg har hørt om folk der trapper sit energiindtag gradvist ned fra ligevægtsindtag for så at starte forfra efter en tre-fire dage, men i og med et stort energiunderskud vil betyde større tab af muskelmasse kan tre dage med så relativt stort energiunderskud være uoptimalt når du bestræber dig på at bevare denne.

Udover det burde du måske prøve selv at finde dit ligevægtsindtag, hvilket vil være mere præcist. Det er besværligt at tælle kalorier i starten men det bliver nemmere og når resultaterne begynder at vise sig vil det være anstrengelsen værd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror en af de ting der går galt er, at de der impedansvægte er mega upræcise og tillægges alt for stor betydning.

Til trådstarter: Hvis du nu så bort fra vægtens fedtprocenttal føler du så selv du har smidt fedt når du ser dig i spejlet/på billeder fra tidligere? Hvad siger dine nærmeste? Kan de se en forskel?

Link to comment
Share on other sites

OK tak :D

I søger mere info så er her det :)

Jeg vælger at spise som jeg gør pga. Tom Venuto i sin guide: Burn the fat, feed the muscle. Forklare at man opnår 3 ting ved at spise som jeg gør. 1. Ens stofskifte bliver ved med at være ligeså høj som den hele tiden har været. Og den vil falde kraftigt hvis man bare trapper ned, da kroppen ellers bare sætter kroppens stofskifte med ned da den sulter.

2. grund er at jeg styrketræner ved siden af og så vil jeg stadig kunne opbygge muskel masse.

3. grund er at jeg ikke vil miste muskel masse ved mit vægttab.

Min træning ser sådan her ud: Jeg træner 3-4 dage i et fitness center. Der starter jeg med at køre 15 min. løb ved høj puls. Derefter køre jeg hård styrketræning i ca. 90 min. og så køre jeg så igen 15-20 min løb eller cykling med en puls på 160-180.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Umiddelbart ser det ud somom du godt kunne smide noget mere cardio ind i programmet. Eventuelt så adskil styrketræning og cardio træning. (skift fra dag til dag mellem cardio og styrketræning)

Husker du at få noget at spise mellem styrketræning og cardio ? (hurtige kulhydrater og eventuelt proteinshake)

Hvis ikke du får genfyldt depoterne inden hård cardio, så vil dine energireserver være udtømt efter styrketræning. Dette resulterer i en uhensigtmæssig nedbrydning af muskelmassen, idet dine glykogen-depoter er udtømt, ligesom hvis man løber på tom mave om morgenen.

Og så til sidst, mangler vi en vigtig information:

Er du mand eller kvinde?? Hvis du er kvinde skal du sørge for at få foretaget impendans-målinger på samme tidspunkt i løbet af din cyklus, da kvindens hormonelle ændringer igennem cyklussen påvirker væskebalancen, som impendansmåleren måler på. Desuden skal man ikke have trænet eller spist 2 timer inden målingen foretages.

mvh. Ko

OK tak :D

I søger mere info så er her det :)

Jeg vælger at spise som jeg gør pga. Tom Venuto i sin guide: Burn the fat, feed the muscle. Forklare at man opnår 3 ting ved at spise som jeg gør. 1. Ens stofskifte bliver ved med at være ligeså høj som den hele tiden har været. Og den vil falde kraftigt hvis man bare trapper ned, da kroppen ellers bare sætter kroppens stofskifte med ned da den sulter.

2. grund er at jeg styrketræner ved siden af og så vil jeg stadig kunne opbygge muskel masse.

3. grund er at jeg ikke vil miste muskel masse ved mit vægttab.

Min træning ser sådan her ud: Jeg træner 3-4 dage i et fitness center. Der starter jeg med at køre 15 min. løb ved høj puls. Derefter køre jeg hård styrketræning i ca. 90 min. og så køre jeg så igen 15-20 min løb eller cykling med en puls på 160-180.

Link to comment
Share on other sites

OK tak :D

I søger mere info så er her det :)

Jeg vælger at spise som jeg gør pga. Tom Venuto i sin guide: Burn the fat, feed the muscle. Forklare at man opnår 3 ting ved at spise som jeg gør. 1. Ens stofskifte bliver ved med at være ligeså høj som den hele tiden har været. Og den vil falde kraftigt hvis man bare trapper ned, da kroppen ellers bare sætter kroppens stofskifte med ned da den sulter.

Giver han noget fysiologisk forklaring i såfald hvilken?

2. grund er at jeg styrketræner ved siden af og så vil jeg stadig kunne opbygge muskel masse.

Det der er vigtigt for dig er, at du umiddelbart efter træning og op mod et døgn efter træning er primært protein overskud, sekundært kulhydrater.

3. grund er at jeg ikke vil miste muskel masse ved mit vægttab.

Afgøres af din styrketræning og hvor meget under dit ligevægtsindtag du ligger... 1000 Kcal er formentligt for meget!

Ps. Og gør mig en tjeneste og smid den impedans måler væk - Keki har fat i det rigtige!

Link to comment
Share on other sites

Giver han noget fysiologisk forklaring i såfald hvilken?

Det der er vigtigt for dig er, at du umiddelbart efter træning og op mod et døgn efter træning er primært protein overskud, sekundært kulhydrater.

Afgøres af din styrketræning og hvor meget under dit ligevægtsindtag du ligger... 1000 Kcal er formentligt for meget!

Ps. Og gør mig en tjeneste og smid den impedans måler væk - Keki har fat i det rigtige!

Hans forklaring er at hvis man ikke køre det på denne måde så vil din krop opfate det som om at man sulter og derved vil den nedsætte ens fordøjelse da kroppen ikke tror at der er tilstrækkelig med næring i ens omgivelser.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Umiddelbart ser det ud somom du godt kunne smide noget mere cardio ind i programmet. Eventuelt så adskil styrketræning og cardio træning. (skift fra dag til dag mellem cardio og styrketræning)

Husker du at få noget at spise mellem styrketræning og cardio ? (hurtige kulhydrater og eventuelt proteinshake)

Hvis ikke du får genfyldt depoterne inden hård cardio, så vil dine energireserver være udtømt efter styrketræning. Dette resulterer i en uhensigtmæssig nedbrydning af muskelmassen, idet dine glykogen-depoter er udtømt, ligesom hvis man løber på tom mave om morgenen.

Og så til sidst, mangler vi en vigtig information:

Er du mand eller kvinde?? Hvis du er kvinde skal du sørge for at få foretaget impendans-målinger på samme tidspunkt i løbet af din cyklus, da kvindens hormonelle ændringer igennem cyklussen påvirker væskebalancen, som impendansmåleren måler på. Desuden skal man ikke have trænet eller spist 2 timer inden målingen foretages.

mvh. Ko

Jeg er en ung mang på 20 år :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en ung mang på 20 år :D

Ok. Så burde målingerne være samlignelige, hvis de altså er foretaget under ens forhold. Men som det nævnes ovenfor, er der er vis usikkerhed på impendansmålerne hvilket kan være årsag til uændret fedt-procent. Lad hellere spejlet tale som Keki nævner, der burde du kunne se ændringerne.

Du burde være dækket ind mht. styrketræning. Men du kunne overveje at øge mængden af cardio, eller blot adskille styrketræning fra cardio træning.

Hvis du vælger at køre styrke+cardio samme dag, så husk at få en lille pause hvor du får genopfyldt depoterne inden du kører på med hård cardio.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Giver han noget fysiologisk forklaring i såfald hvilken?

Det der er vigtigt for dig er, at du umiddelbart efter træning og op mod et døgn efter træning er primært protein overskud, sekundært kulhydrater.

Afgøres af din styrketræning og hvor meget under dit ligevægtsindtag du ligger... 1000 Kcal er formentligt for meget!

Ps. Og gør mig en tjeneste og smid den impedans måler væk - Keki har fat i det rigtige!

Hva så hvis man køre styrke 1. dag og cardio dagen efter. Kommer man til at mgl kulhydrater til cardio eller går man så ind og forbrænder på fedt depoterne istedet?

Link to comment
Share on other sites

Du burde være dækket ind mht. styrketræning. Men du kunne overveje at øge mængden af cardio, eller blot adskille styrketræning fra cardio træning.

Hvis du vælger at køre styrke+cardio samme dag, så husk at få en lille pause hvor du får genopfyldt depoterne inden du kører på med hård cardio.

Ikke for at hijacke denne tråd.... Men det forstår jeg ikke helt? Jeg synes at have læst andetsteds på dette site , at det netop er en god idé at træne cardio umiddelbart efter styrketræning. Men udfra svarene i denne tråd ser det du til at man risikerer at miste muskelmasse på den måde? eh?

Det kan være jeg afslører min uvidenhed her, men jeg er ganske ny til enhver form for motion :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej, umiddelbart virker det som om der mangler tre ting - motion, motion og motion. Glem alt om varigt vægttab uden motion (og naturligvis den rette kost). Se f.eks. www.effektiv-slankekur.dk. Køb et par gode løbesko og indfør en fast rutine med at løbe tre gange i ugen. Så er du godt igang. Supplér efterhånden med cykling og svømning, så er du på rette vej til et varigt vægttab. Men husk, at det er en varig livsstilsændring du indfører (stopper du - stiger vægten igen!). God fornøjelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share