Hvordan kan i tage så meget? Kg


Jalle2
 Share

Recommended Posts

Bo Th: Hmm Problemet er at hvis jeg skulle komme op og veje mere skulle jeg øge min muskelmasse, hvilket jeg prøver at undgå så vidt muligt, da jeg gerne vil kunne bevæge mig fornuftigt fremaf og ikke komme til at blive tung og ubevægelig.

Som Nogle siger: Æd til du nærmest brækker dig! Det er ikke muligt for mig da mit stofskifte simpelthen ikke tillader at jeg kan øge vægten via kosten, så har pt ikke mulighed for at komme til at veje mere via kosten.

Min fedt procent er pt 10% (Dog målt med en en badevægt som har en større fejlprocent en hvad godt er) Men har en front ligeså flad osm et bræt. Jeg har intet fedt synligt, så min fedt procent er godt ibund. :wink: '

Men man SKAL da ikke veje mere for at blive stærkere eller? Kunne jeg godt tænke mig at vide :smile:

du har meget at lære kan jeg se.. har du overhovedet læst noget som helst om træning og ernæring, for er da en værre omgang vrøvl du skriver her

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 171
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hej Jalle

Hvis du gerne vil bevæge dig hurtigt fremad, må du også anskaffe dig nogle muskler der kan gøre det. Det virker som om du har misforstået at bare fordi musklerne bliver store bliver man også langsom - det er bestemt ikke tilfældet, og jeg tror at med dine stats er det af al nødvendighed for dig at få bygget noget masse (og derved styrke) på din krop for netop at kunne bevæge dig hurtigere.

Jeg har eksempelvis hørt historier om vægtlæftere der på de første 20-30 m har kunne løbe fra 100 m løbere, alene fordi de har haft så store og eksplosive muskler. Værd at overveje for dig.

Ganske vist siger mange at man kan vælge repranges mm. der favoriserer styrke fremfor masse, men det er da nærmest så godt som sikkert at man får ikke en ordentlig styrke eller eksplosivitet hvis man har ben som tændstikker (det ved jeg selvfølgelig ikke omm du har, men håber du forstår mig).

Så lad være med at tænk så meget over hvoran det kommer til at se ud, jeg kan garantere dig at du ikke kommer til at se stor og "bøffel-agtig" ud det første lange stykke tid, selvom du træner seriøst. Og så ved jeg heller ikke om jeg tror på det med at dit stofskifte er for højt til en vægtøgning - jeg har også et højt stofskifte, men så man man jo bare vænne sig til at spise lidt mere, længere er den ikke og det kan du også sagtens.

Så bare kom igang og giv den gas :-) God træning!

Hvis målet er at være stærk og ikke stor er det ikke en smart idé at prøve at øge sin kropsvægt.

Der er massere af stærke styrkeløftere med pindeben.

Jovist et lille kcal overskud er en god idé, men all out bulk som nogen anbefaler i denne tråd er ikke anbefalelseværdigt, hvis man vil opretholde en vis hurtighed.

@Jalle, hvilken sport er det du ønsker at træne til?

Link to comment
Share on other sites

Klassisk Helibozo. "Mine indlæg er så komplekse og fulde af svære fremmedord og lærde vendinger at folk liiige skal huske at læse dem et par gange for at fatte hvad jeg mener. For jeg er klogere end dem."

Nogenlunde det jeg tænkte, og jeg opgav bare, for i bund og grund er jeg jo ligeglad med om Helio eller Jalle træner squat og dødløft samme dag, så længe jeg kan blive fri (og reppe med deres max) :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tunen: Hvad ved du om mine kostvaner? Fortæl hvordan man kan øge sin hurtighed ved muskel masse og kom evt med foreslag til program, sæt/reps osv!

Evt hjælp mig istedet for at drive jagt på mig? Og kom med foreslag til andre øvelser end bent-over rows hvis du siger de gør mig langsom? Det skal ikke tages som et personligt angreb, men bare til din kommentar som jeg ikke kan bruge i den her situation , hvor jeg mangler hjælp til at blive stærkere (er det drejet hen på).

Tjr: Min gamle tråd var uvidenhed, hvilket jeg er kommet efter og har indset jeg skal styrketræne, hvilket jeg os er begyndt på og har været igang i 1,5 måned. (ingenting - i know, men hvor skulle man ellers starte?)

Og igen: Istedet for at jagte mig negativ, så prøv at hjælp mig til at forstå de mangler jeg besider i form af uvidenhed og manglende opfattelse af hvordan tingene hænger sammen.

KJK: Jeg ved ikke nok og er så nybegynder som man kan være! Så det eneste jeg har at sætte op mod hinanden er alt det jeg har læst rundt omkring på mol, getbig & bb.dk så jeg kan ikke besidde mere erfaring end jeg har læst mig til, da jeg ikke har en fysisk træner som kan stå og fortælle mig præcis hvordan jeg skal træne for at blive hurtig. I siger jeg skal opsøge en athletik klub for at finde ud af det, men er ikke muligt pt.

Ptpoul: 100 meter sprint.

Jeg har forstået det sådan: Styrke = eksplosiv = Hurtig. Og for at opbygge styrke skal reps ikke overstige 5, og dermed ikke opbygge hypertrofi (Hedder det det?) som jeg har læst skulle være en negativ sammenhæng med en løbende athlet.

Så jeg har fået indtryk af at hvis man begynder på "masse" programmer som 5 x5, 3 x 10 osv. så opbygger man muskelmasse og kommer til at veje mere og dermed = langsom.

Det ser ud til den opfattelse er gruelig gal! Og man skal opbygge masse for at blive hurtig?

Først troede jeg at jeg skulle træne tungt/få gentagelser for styrke og ikke masse, men nu siger i at jeg skal have masse for at blive hurtigere! Vil jeg rigtig gerne vide mere om så jeg kan blive meget klogere!

Jeg er TOTALT forvirret nu! :blink: Nu ved jeg virkelig ikke hvordan jeg skal træne.

Edited by Jalle2
Link to comment
Share on other sites

Nu skriver jeg rippe fedtprocenten helt i bund EFTER fundaments fasen er overstået.

Det er meget normalt at smide 10 kg fedt eller en del mere med på kroppen, hvis man følger Ripptoes approach efter bogen, og jeg ville ikke nødvendigvis se en sådan fundament periode som værende slut, blot fordi man har gennemførst den del af forløbet. Det kan godt være min pointen fremstod lidt små skæv - generelt mener jeg bare masse (ihvertfald EFTER 'begynder fundament' perioden) tillægges bedst på en lav fedtprocent (jeg har før skrevet min mening om dette emne i andre indlæg).

Mvh

Helio

OK så er jeg med. og enig i det sidste.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jalle. Jeg ved ikke så meget om træning, som de andre i denne tråd, men jeg vil give dig et råd: det er ikke raketvidenskab, kør det simpelt i starten, og lad være med at kløjes i de forskellige ideologier, der er på området, det kan du gøre senere. Du skal bare koncentrere dig om at have en god teknik og løfte noget jern fra a til b.

Det er mit simple råd, der vil spare dig for mange kvaler her i begyndelsesfasen.

Modsvaret er naturligvis, at man lige så godt kan optimere fra start. Jo jo, men det her forvirrer jo blot knægten, og tager lysten fra ham. Alt til sin tid.

Link to comment
Share on other sites

Det er fordi jeg gerne vil have klare retningslinjer hvordan jeg skal træne til at begynde med, så jeg ikke kommer til at træne forkert i forhold til min sport, så det lige pludselig ikke kan laves om. Men jo: Jeg kan nærmest ikke få for meget masse nu.

Kan man opbygge masse, så man kommer op og veje 80-85 kg og så bagefter træne tungt/eksplosivt og træne sin hurtighed derefter!?

Link to comment
Share on other sites

Det er fordi jeg gerne vil have klare retningslinjer hvordan jeg skal træne til at begynde med, så jeg ikke kommer til at træne forkert i forhold til min sport, så det lige pludselig ikke kan laves om. Men jo: Jeg kan nærmest ikke få for meget masse nu.

Kan man opbygge masse, så man kommer op og veje 80-85 kg og så bagefter træne tungt/eksplosivt og træne sin hurtighed derefter!?

Det er bedre at gå direkte efter målet fra starten og så måske være lidt længere tid om at opnå det. Dog vil jeg tilføje at det er lidt svært at tage din "sport" seriøst når du ikke engang træner i klub...

Link to comment
Share on other sites

@Jalle

Hvis der findes en vægtløfterklub i nærheden af hvor du bor ville det være et fremragende sted at træne!

De vil lære dig teknik og øvelser som frivend og råtræk vil give dig fremragende hurtighed og eksplosion, særligt ud af blokken.

Med dit udgangspunkt skal du gerne få mere muskel på kroppen, men husk også på hvor lidt top sprintere vejer.

Jeg har aldrig trænet sprintere, men idéerne om at tage en masse kg på og smide dem igen for at blive en bedre sprinter har jeg aldrig hørt om sprintere gør og jeg kan ikke se fordelen ved det. Du har mange år endnu til at blive stærkere, hurtigere og bedre til at sprinte så en langsom øgning af muskelmassen er IMO vejen frem for dig.

Hop på min MSN så kan jeg sende dig et par bøger om fysisk træning for sprintere.

Her på MOL er der en masse teoretikere der aldrig har trænet folk i den virkelige verden. Det kan være farligt og forvirrende.

Som sagt har jeg heller aldrig trænet Atletikudøvere, men kan da fortælle dig, at de ikke skal træne som bodybuildere eller styrkeløftere, som der lægges op til af de andre i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Modsvaret er naturligvis, at man lige så godt kan optimere fra start. Jo jo, men det her forvirrer jo blot knægten, og tager lysten fra ham. Alt til sin tid.

Du har ret. Selvom det meget langt fra er en optimal approach skal vi stadig huske på at han står på egne ben.

Egentlig, med Jalles nuværende forberedelsesniveau, er det slet ikke nødvendigt at løfte mod ekstern load.

@Jalle

Hvis der findes en vægtløfterklub i nærheden af hvor du bor ville det være et fremragende sted at træne!

De vil lære dig teknik og øvelser som frivend og råtræk vil give dig fremragende hurtighed og eksplosion, særligt ud af blokken.

Med dit udgangspunkt skal du gerne få mere muskel på kroppen, men husk også på hvor lidt top sprintere vejer.

Jeg har aldrig trænet sprintere, men idéerne om at tage en masse kg på og smide dem igen for at blive en bedre sprinter har jeg aldrig hørt om sprintere gør og jeg kan ikke se fordelen ved det. Du har mange år endnu til at blive stærkere, hurtigere og bedre til at sprinte så en langsom øgning af muskelmassen er IMO vejen frem for dig.

Hop på min MSN så kan jeg sende dig et par bøger om fysisk træning for sprintere.

Her på MOL er der en masse teoretikere der aldrig har trænet folk i den virkelige verden. Det kan være farligt og forvirrende.

Som sagt har jeg heller aldrig trænet Atletikudøvere, men kan da fortælle dig, at de ikke skal træne som bodybuildere eller styrkeløftere, som der lægges op til af de andre i tråden.

Val Nasedkin (OmegaWave) fortalte at ingen andre end højrespringere har haft fundet OL løftene berretigelse i den fysiske forberedelse.

At sætte Jalle til OL bevægelser er åndsvagt og meget unødvendigt.

Så hvorfor også komplicere træningen yderligere med komplekse bevægelser.

Det er blot generelle øvelser, som er af lille betydning og, som kan erstattes til hver en tid. De er dårligt værd at debatere.

Er det ikke SPP kan det erstattes.

Edited by #52
Link to comment
Share on other sites

Okay, så jeg skal bare fortsætte med det sæt,reps/range som jeg har nu og så at der hellere går lidt længere tid før jeg bliver stor og stærk?

Ja ved godt det ikke er seriøst med det 100 meter, og som sagt tidligere træner jeg hellere ikke for at stille op i konkurrencer eller lign, men som nogle sagde skulle jeg sprinte 100 meter for at komme op i fart med mine lange ben. så det er ikke noget seriøst med konkurrence løb eller noget. vil bare gerne kunne fyrer afsted hurtigst muligt. har altid været facineret af dem som kunne løbe hurtigt så hvorfor ikke selv blive hurtig?

Link to comment
Share on other sites

Har du adgang til medicin bolde Jalle?

Som, sprinter er relativ styrke en yderst nødvendig færdighed. Gymnastik og bodyweight øvelser bør dermed indgå i dit program.

Glem dødløft. Det er meget CNS taxerende at trække fra gulvet og du kan fordel skifte den ud med noget mindre krævende såsom back raises.

Link to comment
Share on other sites

Okay, så jeg skal bare fortsætte med det sæt,reps/range som jeg har nu og så at der hellere går lidt længere tid før jeg bliver stor og stærk?

Ja ved godt det ikke er seriøst med det 100 meter, og som sagt tidligere træner jeg hellere ikke for at stille op i konkurrencer eller lign, men som nogle sagde skulle jeg sprinte 100 meter for at komme op i fart med mine lange ben. så det er ikke noget seriøst med konkurrence løb eller noget. vil bare gerne kunne fyrer afsted hurtigst muligt. har altid været facineret af dem som kunne løbe hurtigt så hvorfor ikke selv blive hurtig?

Af en der sprinter at være følger du vist ikke ret meget med i sprint. Usain Bolt, der ved OL slog sin egen verdensrekord på 100m, er 1,96m høj og vejer 86kg. Lad være med at bruge din højde som undskyldning :wink:

Link to comment
Share on other sites

#52: Hvilket øvelser kan være supplement for dødløft, som har samme styrke/kraft grad? er åben for foreslag. :smile:

Til at styrke din low back, hamstrings og glutes kan du benytte back raises, som jeg lige har nævnt. De fleste gyms har et back extension device.

Ellers kan du ligge udover et bord mens du får en makker til at holde din ankler nede.

Link to comment
Share on other sites

Personligt ville jeg nok vælge at starte i en atletikklub fremfor en VL/SL-klub..... :smile:

Styrkeløftere og vægtløftere har sjældent indsigt i trænings processen i andet end deres egen sportsgren.

Min erfaring, fra min træning i en af landets bedste og førende klubber indenfor atletik, siger mig desværre at atletik trænerne her er så inkompetente at Jalle ville stå bedre på egen hånd (No BS). Der er selvfølgelig atletikklubber derude, der gør et fint stykke arbejde men pointen er blot at en atletik klub ikke er nogen forsikring for en god coaching.

If I was preparing my kids for an athletic career, I'd rather have a coach train my children who understands:

- the physiological implications of the means

- biomechancis

- the physiology of sport

- orthopedics

- general means

- general-specific means

- specific means

- the principle of Dynamic Correspondence

- the PASM

- etc

Link to comment
Share on other sites

Igen Jalle. Vi er alle startet et sted da kompetente trænere er en sjældenhed.

Det bedste råd er kommet fra Paven. Kom i gang og optimer med tiden. Det kræver dog at du sætter tid af til at studere.

Selv startet jeg på samme niveau, som dig. Jeg var 196 og vejede blot 70 kilo og weak as hell.

Jeg startede selv med crap træning. Justerede med tiden efterhånden som jeg blev lidt mere oplyst og i dag, tre år efter, er jeg så kommet videre fra hvor jeg startede. Do the same.

Link to comment
Share on other sites

Du vil nok finde ud af at jo mere du lærer desto mere forvirret vil du blive og desto mere finder du ud af at du IKKE ved noget.

Det bør dog ikke holde dig tilbage. Keep going.

Edited by #52
Link to comment
Share on other sites

Styrkeløftere og vægtløftere har sjældent indsigt i trænings processen i andet end deres egen sportsgren.

Min erfaring, fra min træning i en af landets bedste og førende klubber indenfor atletik, siger mig desværre at atletik trænerne her er så inkompetente at Jalle ville stå bedre på egen hånd (No BS). Der er selvfølgelig atletikklubber derude, der gør et fint stykke arbejde men pointen er blot at en atletik klub ikke er nogen forsikring for en god coaching.

Enig ang. styrkeløftere og vægtløftere.

Det ændre dog ikke på, at jeg mener trådstarter bør starte i en atletikklub, såfremt han vil være god til atletik. Derefter kan han altid se på, hvad han bør lave af styrketræning ved siden af - min pointe er bare at han ikke skal glemme, hvad der er den primære sportsgren. Det er ikke alting, der kan fixes med styrketræning (ikke henvendt til dig, David).

Link to comment
Share on other sites

Enig ang. styrkeløftere og vægtløftere.

Det ændre dog ikke på, at jeg mener trådstarter bør starte i en atletikklub, såfremt han vil være god til atletik. Derefter kan han altid se på, hvad han bør lave af styrketræning ved siden af - min pointe er bare at han ikke skal glemme, hvad der er den primære sportsgren. Det er ikke alting, der kan fixes med styrketræning (ikke henvendt til dig, David).

Min pointe om at en atletik klub ikke var nogen forsikring for god coaching var dog ikke kun myntet på selve vægttræning men hele den fysiske forberedelse inkl det specifikke. Hvor uhyggeligt er fx det ikke at jeg ved mere om det tekniske aspekt i sprintet end selve sprint coachen i min klub? Igen, ikke nogen generalisering men blot for at understrege.

Men er helt enig med dig. Er trådstarters ønske at blive hurtigere i sprint er en atletik klub at foretrække for ham.

Link to comment
Share on other sites

Jalle>> Hvis du kører bent over barbell rows bliver du kæmpe stor på 2 mdr. Så stor at du næsten bliver ubevægelig, så hold dig langt væk fra den øvelse.

Tror du helt ærligt at du ikke kan tage på ved at spise mere end du gør nu?

Hvis dit mål er at blive en hurtig sprinter mangler du nok i omegnen af 15kg muskelmasse. Det opnår du ikke ved at spise chips og leverpostejsmadder i samme mængder som en 7-årig pige. Tænk dig nu om mand!?

Tunen har aldrig været go til at sige det på en pedagogisk måde :tongue: lol? bevægelighed/smidighed kommer også i gråd om man gider gøre noget for at blive det.

Se bare på atletik folk og gymnaster, mon ik især atletik folk laver masser af squat, dødloft og rows uden at miste smidighed.

Stræææææk.

Link to comment
Share on other sites

Du har ret. Selvom det meget langt fra er en optimal approach skal vi stadig huske på at han står på egne ben.

Egentlig, med Jalles nuværende forberedelsesniveau, er det slet ikke nødvendigt at løfte mod ekstern load.

Val Nasedkin (OmegaWave) fortalte at ingen andre end højrespringere har haft fundet OL løftene berretigelse i den fysiske forberedelse.

At sætte Jalle til OL bevægelser er åndsvagt og meget unødvendigt.

Så hvorfor også komplicere træningen yderligere med komplekse bevægelser.

Det er blot generelle øvelser, som er af lille betydning og, som kan erstattes til hver en tid. De er dårligt værd at debatere.

Er det ikke SPP kan det erstattes.

Jeg er fuldstændigt ligeglad med hvad Nasedkin siger. Fakta er at alle de sprintere jeg har hørt om/læst træningsprogrammer for træner VL øvelser og en ung atlet kan lære at lave disse bevægeser + mange andre ting i en VL klub. Hvorfor skulle man så ikke træne i en VL klub?

Så står han ikke på egne ben. IMO er det endnu mere åndsvagt bevidstløst at citere en masse russiske manualer og ikke forholde sig til hvordan de hurtigeste sprintere i verden har nået deres mål

Link to comment
Share on other sites

Min pointe om at en atletik klub ikke var nogen forsikring for god coaching var dog ikke kun myntet på selve vægttræning men hele den fysiske forberedelse inkl det specifikke. Hvor uhyggeligt er fx det ikke at jeg ved mere om det tekniske aspekt i sprintet end selve sprint coachen i min klub? Igen, ikke nogen generalisering men blot for at understrege.

Men er helt enig med dig. Er trådstarters ønske at blive hurtigere i sprint er en atletik klub at foretrække for ham.

Det er meget farligt at tro man ved mere om specifik træning i atletik end atletiktrænere når ens viden på området primært er teoretisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share