Hvad suplerer I jeres træning med?


N K
 Share

Recommended Posts

Med mindre at man kører 20breathing reps, så har det vel næppe megen forskel. Er der desuden bevist nogen sammenhøng mellem dette og muskelforøgelse ? Ellers er det vel kun relevant for folk der laver arobisk-træning.

har selv taget en del aminosyre, men problemet med det er bar at jeg blir aggresiv af det

HAHAHAHAHAha. :laugh:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauil

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Beta-Alanine

Modsat hvad man høre stort set alle steder for tiden? så er Beta-Alanine ikke noget der LIGE er faldet ned fra himlen NU, vi er en del der har kendt til 'stoffet' i en årerække.

Forbehold:

Det mest oplagte er vel at starte med at sige, hvorfor jeg (ENDNU) ikke selv benytter stoffet:

1. Kroppen syntetisere selv Beta-Alanine i leveren ud fra katabolismen af pyrimidine nucleotider der er brudt ned til uracil og thymine og til sidst metaboliseret til beta-alanine samt beta-aminoisobutyrate. På skeptiker siden kan man sige, at hos mange LIGNENDE af kroppens "systemer" er det alment kendt, at begynder man at rode ved sådanne mekanismer via suplementation, så kan man fucke kroppens eget system mere eller mindre op (ihvertfald midlertidigt) - Jørgen Storm har tit brugt analogien med at man forsøger at justere på sit fin justerede schweizer ur med en svensk nøgle.

Omvendt er det selvfølgelig kendt, at flere kostelementer vi spiser, også indeholder små mængder Beta-Alanine - hvorfra faktorer såsom 'korrekt dosering', tidspunkt for og varighed af indtag måske også bliver voldsomt interessant. Jeg kan kun sige at jeg ikke selv på nuværende tidspunkt, føler nogen fuldstændig sikkerhed i relation til problemstillingen.

2. På trods af stoffet er relativt 'gammelt' kendt, så blev den virke måde man troede 'stoffet' havde modbevist, og det efterlod vel stoffet rimelig u-kommercielt indtil for relativ korttid siden - de fleste virkelig interessante undersøgelser om stoffet er derfor også 'forholdsvis nye' - og der findes derfor ingen ordentlig 'spekulation' som jeg er bekendt med, der diskutere longterm side effects. Det betyder dog selvfølgelig ikke, at der nødvendigvis er nogen. Jeg kender bare ikke selv nok til punktet, til at jeg er fuldstændig tryg ved 'stoffet'.

3. Jeg har faktisk prøvet, Beta-Alaine et par gange alligevel, hver gang oplevede jeg virkelige ubehagelige bivirkninger, der vel mest var en følelse jeg forestiller mig ville svare til at få stukket små nåle over hele kroppen, andre gange var det en virkelig kildene fornemmelse - VIRKELIG ubehageligt. (Beta-Alaine binder sig til nerve receptorer og tænder dem - Paresthesia - http://www.bio-medicine.org/medicine-dicti...y/Paresthesia/)

Igen overstående, virker måske lidt afskrækkende og fordømmende over for 'stoffet', det vil jeg gerne understrege at det ikke nødvendigvis er, det skal blot forståes som mine forbehold over for en PÅ NUVÆRENDE TIDSPUNKT, anbefaling af selv samme - jeg kan sagtens ændre mening om 'stoffet' på et senere tidspunkt, det er BESTEMT ikke utænkeligt at jeg i fremtiden vil have belæg for at anbefale det.

Historien bag:

Jeg har selv diskuteret stoffet med en del, nogle af de mest interessante samtaler herom har været med Juerg Feldmann (og Joshua Tree) ovre fra fact-canada for nogle år siden. Historien bag hans eget kendskab til Beta Alanine, og hans fremlæggelse af stoffet, er også langt mere interessant end mit eget, så for de interesserede vil jeg da lige tillade mig at copy paste:

I remember beta alanine on the "market" in 1977 during the speed skating european championship in Davos.

East german as well as russian skaters would sell under the table the beta alanin as the wonder supplement for the sprints.

So let me just give a short inside view from the early days.

First of all the believe was, that it is not beta-alanine that improves the possible buffer reaction on H+ but rather it is a "booster" to a peptide , which is in both muscle fibers ( I and II )

The big change in thinking may be the role lactate may play as an additional buffer helper.

Some historical info from this theories.

With the winter olympics 1948 in St. Moritz in altitude and some of the speed skating races still outdoors in Davos ( altitude) , there was a surprisingly active research going on to try to avoid "early " fatigue , by try to buffer " lactic acid" resp. try to avoid a drop in pH. The common consent was already , that the question was , on how to buffer H+.

Tis started out with ideas out of grandma's kitchen like baking soda or sodium bicarbonate as far back as the 1928 olympics.

This idea of using sodium bicarbonate to buffer excess H+ shows up pretty regular in research till up to this days. Every 10 - 15 years somebody involved in biochemistry will come up with the "secret " solution , but in nearly any case it litterarly ends up in your pants. ( hmm is litter coming from this litterarly or do I make this up in my swenglish . In any case it sound pretty much as it looks..

Now beta-alanine was used as we see very early for the same reason.

It was detected in Russia by a scientist ( Gulewitsch) in or around 1900. Many of the IHT research we were discussing were done n some similar groups and during the second WW there were some major research ideas going on to see how they could acclimatize Soviet pilots who flew open cockpits to levels of over 5500 m. To of the more famous researcher at that time where people like Streltsov and Sirotinin in the early 1930 - 1940

The interesting part of this information is , that if I talk with north american researcher, they have very little or no information about this very good research , it just simply seems not existing.

So what Gulewitch and other found is first not beta alanine but a substance they called carnosine. In some later studies they found beta alanine as well as histidine.

So to understand the effect of beta-alanine we may have to look further into the function of carnosine, as beta-alanine will boost the effect oc carnosine.

Carnosine is found as a naturally occuring di-peptide in STF as well as in FTF muscle fibers.

It is much more present in FTF fibers, which may give a hint on it's possible function.

Carnosine based on some theoretical infos may work in different ways in the muscle and may have an impact on performance in short oxygen independent muscle actions.

The main role it may play is the question of a possible effect on H+ buffer ability.

Si it was used for sprint speed skating as well as for other short term 1 time activities. Carnosine seems based on some claims stabilize pH intracellular by buffering H+.

Tis would theoretically slow down the negative effect of H+ on the coupling effect between ATPMg and Ca/H+.

Now as we know , there are different buffer systems out there, but in the short term reaction it needs to be something which works intracellular fast or in another way.

The 2 typical classical buffer ideas at that time where :

1 Carnosine activity increase over substitution of beta-alanine.

2. IHT and respiratory intervention to increase CO2 output and increase DHG or the "release" of O2 from the red blood cells by trying to shift the curve to the right.

No the increase of carnosine, which reduces

the H+ and therefor keeps the Ph stable would not help in that case so the idea was to increase with specific respiratory techniques the pCO2 for s short moment and than with intense breathing try to get ride of it.

So there are very clear dosage out there on how much to take and for how long and what to expect in what time..

The interesting part of beta-alanine is , that you may feel the improvement very fast even after the first proper dosage.

So the short answer is : welcome to the past and yes it is taken as you can see since long time and there is still a lots of "sprinters' out there who take it and may or may not benefit from it. One of the immediate benefit is one substrate we discussed in an earlier mail , and it is the one of nitric oxide. This is as we saw at that time a very potent vasodilatator and by using some respiratory ideas we can use this as well as a vasodilatator with all the benefit of lengthen the potential ATP delivery over oxygen dependent suppliers.

As we as well saw, was the use of this effect in prevention of blood vessel problems in the situation of diabetic I as one of the suggestions out of the russian research groups.

It is interesting to see how the different ideas and reaction always come together, but as well , how closed some researchers are in not opening the "brain" to other fields of expertise.

This may be very well true as well for coaches from different sports.

Virkning:

Pauli, ang. dokumentation, så er det klart en forstålig ting at be om, jeg har selv set netop det samme om produktet, der dokumenterede virkningen modbevist (jeg skal prøve om jeg kan finde det igen, hvis nogen er interesserede, her er dog 3 interessante forsøg, rent faktisk udført på mennesker :) :

Study 1: Compares Creatine, Beta-Alanine, or Creatine + Beta-Alanine on work capacity. Suprisingly they found Beta-Alanine and Beta-Alanine + Creatine both had statistically significant effects but Creatine alone did not. Remeber work capacity is a quasi-aerobic measure which is probably why creatine showed less of an effect.

Effects of twenty-eight days of beta-alanine and creatine monohydrate supplementation on the physical working capacity at neuromuscular fatigue threshold.

Stout JR, Cramer JT, Mielke M, O'Kroy J, Torok DJ, Zoeller RF.

Department of Health and Exercise Science, University of Oklahoma, Norman, OK 73019, USA. [email protected]

The purpose of this study was to examine the effects of 28 days of beta-alanine (b-Ala) and creatine monohydrate (CrM) supplementation on the onset of neuromuscular fatigue by using the physical working capacity at neuromuscular fatigue threshold (PWC(FT)) test in untrained men. Fifty-one men (mean age +/- SD = 24.5 +/- 5.3 years) volunteered to participate in this 28-day, double-blind, placebo-controlled study and were randomly assigned to 1 of 4 groups: placebo (PLA; 34 g dextrose; n = 13), CrM (5.25 g CrM plus 34 g dextrose; n = 12), b-Ala (1.6 g b-Ala plus 34 g of dextrose; n = 12), or b-Ala plus CrM (CrBA; 5.25 g CrM plus 1.6 g b-Ala plus 34 g dextrose; n = 14). The supplement was ingested 4 times per day for 6 consecutive days, then twice per day for 22 days before posttesting. Before and after the supplementation, subjects performed a continuous incremental cycle ergometry test while a surface electromyographic signal was recorded from the vastus lateralis muscle to determine PWC(FT). The adjusted mean posttest PWC(FT) values (covaried for pretest PWC(FT) values) for the b-Ala and CrBA groups were greater than those for the PLA group (p < or = 0.05). However, there were no differences between the CrM vs. PLA, CrBA vs. b-Ala, CrM vs. b-Ala, or CrM vs. CrBA groups (p > 0.05). These findings suggested that b-Ala supplementation may delay the onset of neuromuscular fatigue. Furthermore, there appeared to be no additive or unique effects of CrM vs. b-Ala alone on PWC(FT).

Study 2: Looked at how beta-alanine effects strength production, hormone levels and body composition. For you weight lifters this is probably more relevent. This one again showed the best results w/ Creatine+Beta-Alaninine or Creatine alone but not so much w/ just Beta-Alanine so it seems like they are best stacked. The combo had a significant impact of body composition and strength output but not hormone levels.

Effect of creatine and beta-alanine supplementation on performance and endocrine responses in strength/power athletes.

Hoffman J, Ratamess N, Kang J, Mangine G, Faigenbaum A, Stout J.

Dept. of Health and Exercise Science, The College of New Jersey, Ewing, NJ 08628, USA.

The effects of creatine and creatine plus beta-alanine on strength, power, body composition, and endocrine changes were examined during a 10-wk resistance training program in collegiate football players. Thirty-three male subjects were randomly assigned to either a placebo (P), creatine ©, or creatine plus beta-alanine (CA) group. During each testing session subjects were assessed for strength (maximum bench press and squat), power (Wingate anaerobic power test, 20-jump test), and body composition. Resting blood samples were analyzed for total testosterone, cortisol, growth hormone, IGF-1, and sex hormone binding globulin. Changes in lean body mass and percent body fat were greater (P < 0.05) in CA compared to C or P. Significantly greater strength improvements were seen in CA and C compared to P. Resting testosterone concentrations were elevated in C, however, no other significant endocrine changes were noted. Results of this study demonstrate the efficacy of creatine and creatine plus beta-alanine on strength performance. Creatine plus beta-alanine supplementation appeared to have the greatest effect on lean tissue accruement and body fat composition.

Study 3: Looking at Beta-Alanine + Creatine on aerobic performance. Nothing significant was found but a time-dependent significance was found on some measures which hints at a possible effect.

Effects of 28 days of beta-alanine and creatine monohydrate supplementation on aerobic power, ventilatory and lactate thresholds, and time to exhaustion.

Zoeller RF, Stout JR, O'kroy JA, Torok DJ, Mielke M.

Department of Exercise Science and Health Promotion, Florida Atlantic University, Davie, FL, U.S.A..

The effect of beta-alanine (beta-Ala) alone or in combination with creatine monohydrate (Cr) on aerobic exercise performance is unknown. The purpose of this study was to examine the effects of 4 weeks of beta-Ala and Cr supplementation on indices of endurance performance. Fifty-five men (24.5 +/- 5.3 yrs) participated in a double-blind, placebo-controlled study and randomly assigned to one of 4 groups; placebo (PL, n = 13), creatine (Cr, n = 12), beta-alanine (beta-Ala, n = 14), or beta-alanine plus creatine (CrBA, n = 16). Prior to and following supplementation, participants performed a graded exercise test on a cycle ergometer to determine VO(2peak), time to exhaustion (TTE), and power output, VO(2), and percent VO(2peak) associated with VT and LT. No significant group effects were found. However, within groups, a significant time effect was observed for CrBa on 5 of the 8 parameters measured. These data suggest that CrBA may potentially enhance endurance performance.

Jeg har snakket med en del der har haft gode oplevelser på stoffet, og min egen vurdering vil være at det rent faktisk virker - dog SLET ikke i de størrelser man tit høre sjove historier om (hvis det var tilfældet, ville jeg også være ENDNU mere opmærksom på 'sikkerheds diskussions emnerne' jeg også nævner i starten af denne tråd - placebo elementet skal selvfølgelig heller aldrig undervurders), jeg vil tro effekten, sådan helt løst skudt, størrelse mæssigt, nok skal forventes at være lignende kreatin.

Det tager typisk en 10-15 år, fra elite udøvere har fundet et 'stof' interessant, til virkningen bliver dokumenteret ordentligt, det samme virker til at være tilfældet her, det samme var jo sådan set igen gældende for kreatin, og sjovt nok er Dr. Roger Harris også grunden til at BA er kommet frem igen, samme person som kendes fra hans kreatin studier i 92.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

@ Helio: skru ned for doseringen. :wink:

@ SaintPauli: Prøv at google stoffet. Der er lavet en del undersøgelser efterhånden. :wink:

Jeg kan kun udtale mig positivt om beta alanine, men nu bruger jeg det også kun når jeg træner tempoløb og sprint med korte pauser. Der kan jeg mærke tydelig forskel. :smile:

Kender andre der bruger det i BB sammenhæng under deres "rep-faser" og er glade for det.

Link to comment
Share on other sites

@ Helio: skru ned for doseringen. :wink:

@ SaintPauli: Prøv at google stoffet. Der er lavet en del undersøgelser efterhånden. :wink:

Jeg kan kun udtale mig positivt om beta alanine, men nu bruger jeg det også kun når jeg træner tempoløb og sprint med korte pauser. Der kan jeg mærke tydelig forskel. :smile:

Kender andre der bruger det i BB sammenhæng under deres "rep-faser" og er glade for det.

Jeg kan ikke huske doseringen vi benyttede på tidspunktet, da det er et godt stykke tid siden, gider ikke lige finde mine logs frem nu, men det er da klart muligt at det er relevant i forhold til mig 3 punkt i starten. Men det er nu også 1+2 jeg altid er mest bekymret for, ved denne slags substanser.

Ang. Pauli, så viser den 2 undersøgelse jeg linkede til faktisk det nævnte:

Study 2: Looked at how beta-alanine effects strength production, hormone levels and body composition. For you weight lifters this is probably more relevent. This one again showed the best results w/ Creatine+Beta-Alaninine or Creatine alone but not so much w/ just Beta-Alanine so it seems like they are best stacked. The combo had a significant impact of body composition and strength output but not hormone levels.

.......................................

Results of this study demonstrate the efficacy of creatine and creatine plus beta-alanine on strength performance. Creatine plus beta-alanine supplementation appeared to have the greatest effect on lean tissue accruement and body fat composition.

Som man også ser, bør man tage beta-alanine SAMMEN med kreatin, og ikke alene (men selvfølgelig kun såfremt, man mener det er nogen for en i første omgang.)!

Mvh

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Taler af erfaring.. så nej..

uha uha :laugh: spar på krudtet... :4thumbup:

jeg tog de stærkeste jeg ku finde..

hver gang jeg var ude og køre fik jeg lyst til at slå ham der kørte foran ihjel, hvad enten han kørte for hurtig eller for langsomt, plus hvis der var én der kørte ud foran mig(ca 25-40m iforevejen)

men det kan jo evt være at det er forskeligt fra gen til gen.. eller krop til krop..

så igen jo.. og så er den del af emnet vidst lukket og slukket for smarte bemærkninger... :blink:

Edited by N K
Link to comment
Share on other sites

uha uha :laugh: spar på krudtet... :4thumbup:

jeg tog de stærkeste jeg ku finde..

hver gang jeg var ude og køre fik jeg lyst til at slå ham der kørte foran ihjel, hvad enten han kørte for hurtig eller for langsomt, plus hvis der var én der kørte ud foran mig(ca 25-40m iforevejen)

men det kan jo evt være at det er forskeligt fra gen til gen.. eller krop til krop

så igen jo.. og så er den del af emnet vidst lukket og slukket... :blink:

Er du sikker på det var aminosyrer du tog? :laugh:

Man bliver altså ikke aggressiv af aminosyrer. Det ville svare til at du fik lyst til at slå nogen ihjel, hver gang du drak et glas mælk eller spiste lidt ekstra kød... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
uha uha :laugh: spar på krudtet... :4thumbup:

jeg tog de stærkeste jeg ku finde..

Lettere sagt end gjort! Har lige spist de to stærkeste aminosyrer, jeg kunne finde!

Link to comment
Share on other sites

protein pulver - fordi det er let atholde protein indtaget på dennemåde, uden at få for mange kcal.

fiskeolie - fordi jeg har haft lidt problemer med hofterne :D

syntes ikke at kosttilskud skal undervuderes.

det kan være godt for mennesker som har svært ved at spise. hvis du nu tog et scoop protein pulver, og et scoop kulhydrat pulver, så er den hjemme. easy :P

men siger ikke det er sundt elle smart at leve af pulver.

RIGTIG mad først :D

Link to comment
Share on other sites

kan godt mærke at jeg har "folket" mod mig :wink:

jeg har erfaring og i har noget andet.. :4thumbup:

men nissen, t, skt paul og klud får ret, og jeg får forhåbenlig fred.. :blink:

Med al respekt, så kan du ikke bruge din "erfaring" til en skid. At aminosyrer skulle gøre dig agressiv, er noget du bilder dig selv ind. :wink:

Link to comment
Share on other sites

kan godt mærke at jeg har "folket" mod mig :wink:

jeg har erfaring og i har noget andet.. :4thumbup:

men nissen, t, skt paul og klud får ret, og jeg får forhåbenlig fred.. :blink:

Nu må du lige spænde hjelmen - man bliver ikke agressiv af aminosyrer. Du har vel fattet at almindelige mad også indeholder aminosyrer. Bliver du agressiv af at spise ?

Link to comment
Share on other sites

Nu må du lige spænde hjelmen - man bliver ikke agressiv af aminosyrer. Du har vel fattet at almindelige mad også indeholder aminosyrer. Bliver du agressiv af at spise ?

500 kr til den der skaffer mig Essensens adresse. jeg har lige spist 200g lillebror ost og jeg er ved at blive sindssyg. Skal bare fucke en eller anden op :4boxing:

Link to comment
Share on other sites

"Because I know it will!": placebo effects of an ergogenic aid on athletic performance.

In the perpetual quest for better performance, athletes are using an increasingly diverse range of ergogenic aids. Some are permitted; however, this "drug" use is often seen as an ethically questionable behavior. A variety of research suggests that much of the impact of such aids may be due to expectancy-the belief that the substance will aid performance. It would be useful to demonstrate this to athletes considering such usage, especially as a pillar of antidrug education. Accordingly, this investigation used sodium bicarbonate and placebo additives in a double disassociation design, with athletes completing a series of 1,000-m time trials. Results showed that believing one had taken the substance resulted in times almost as fast as those associated with consuming the drug itself. In contrast, taking the drug without knowledge yielded no significant performance increment. Results are discussed against the backdrop of applying expectancy effects in high-performance sport, including dissuading athletes from using illegal aids.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1787697...Pubmed_RVDocSum

selve eksemplet med bicarbonat er ikke så aktuelt for de fleste herinde, men pointerne er nu alligevel ret gode.

Link to comment
Share on other sites

"Because I know it will!": placebo effects of an ergogenic aid on athletic performance.

Cilius og jeg har faktisk snakket om at sælge Placebo og ILS til de håbefulde ungersvende i FitnessDK. Bare en lille bøtte med kalktabletter og så ellers en god stak studier der alle fortæller hvor fantastisk placebo er! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Cilius og jeg har faktisk snakket om at sælge Placebo og ILS til de håbefulde ungersvende i FitnessDK. Bare en lille bøtte med kalktabletter og så ellers en god stak studier der alle fortæller hvor fantastisk placebo er! :laugh:

Bliver man agressiv af det?

SÅ vil jeg godt bestille to bøtter... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

@ Helio: skru ned for doseringen. :wink:

@ SaintPauli: Prøv at google stoffet. Der er lavet en del undersøgelser efterhånden. :wink:

Jeg kan kun udtale mig positivt om beta alanine, men nu bruger jeg det også kun når jeg træner tempoløb og sprint med korte pauser. Der kan jeg mærke tydelig forskel. :smile:

Kender andre der bruger det i BB sammenhæng under deres "rep-faser" og er glade for det.

Har oplevet lignende som dig - bedre udholdenhed i mine "store" øvelser, selv på low carb dieter, samt ved sprint. Men det skulle jo også gå hånd i hånd med at det er på type II fibrene, hvor beta alanine har sin effekt :smile:

@SaintPauli: Exempler på studier:

Hill CA, Harris RC, Kim HJ, Harris BD, Sale C, Boobis LH, Kim CK, Wise JA. Influence of b-alanine supplementation on skeletal muscle carnosine concentrations and high intensity cycling capacity. Amino Acids. 2006.

Harris RC, Ponte J, Hill CA, Sale CA, Jones GA, Kim HJ, Wise JA. Effect of 14 and 28 days ß-alanine (CARNOSYN™) supplementation on isometric endurance of the knee extensors. 13th International conference Biochemistry of exercise. 2006.

Harris RC, Tallon MJ, Dunnett M, Boobis L, Coakley J, Kim HJ, Fallowfield JL, Hill CA, Sale C, Wise JA. The absorption of orally supplied b-alanine and its effect on muscle carnosine synthesis in human vastus lateralis. Amino Acids 30: 279–289. 2006.

Harris RC, Dunnett M, Greenhaff PL. Carnosine and taurine contents in individual W bres of human vastus lateralis muscle. Journal of Sports Sciences. 16: 639- 643. 1998.

Gariballa SE, Sinclair AJ. Carnosine: physiological properties and therapeutic potential. Age Ageing. 29(3):207-10. 2000.

Alaghband-Zadeh J, Mehdizadeh S, Khan NS, O'Farrell A, Bitensky L, Chayen J. The natural substrate for nitric oxide synthase activity. Cell Biochem Funct. 19(4):277-80. 2001.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Når nu så mange bruger protpulver:

Hvordan kan man egentlig vide, om man har brug for det? Er det simpelthen, hvis man ikke har tiden/muligheden for at spise almindelig, prot-rig mad nok? Er det, hvis man føler sig sulten meget tit?

Eller hvordan?

Jeg ved naturligvis godt, at man ikke bare ukritisk skal erstatte mad med pulver.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan man egentlig vide, om man har brug for det? Er det simpelthen, hvis man ikke har tiden/muligheden for at spise almindelig, prot-rig mad nok? Er det, hvis man føler sig sulten meget tit?

Hvis du indtager nok protein gennem kosten, så har du dybest set ikke brug for proteinpulver - men det kan være en let måde at få protein på efter træning eller som supplement til kosten, hvis du ikke får nok. Bruger det selv primært efter træning, da jeg langt foretrækker at dække mit behov gennem "rigtig" mad.

Mht. sulten, så synes jeg personligt ikke (whey) proteinpulver mætter særligt godt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share