Fedt% målt på badevægt :(


tulle
 Share

Recommended Posts

Jeg prøvede lige en badevægt nede i centret idag. Det er af denne her fancy type der kan måle ens fedtprocent <_<

Den sagde 61 kg, meget realistisk (vejede 60,2 herhjemme for 3 uger siden).

Men fedtprocenten... den lå på 26!!! Sidst jeg fik den målt var i mit gamle center med en impenda...blah altså sådan en elektronisk fætter. Den lå på 18,7. Så er det jeg vil høre om nogen her har erfaring med de vægte eller ved noget om dem. Jeg har en gang læst om en test af 5 forskellige af disse vægte hvor ikke 2 viste samme resultat. Det var godtnok en test i I Form, men alligevel... :blink:

Jeg synes selv det lyder utroligt at jeg skulle have fået 7 % tilgang i min fedtprocent eller 4,6 kg uden at der er sket ændringer i min kropsvægt! Godtnok har jeg ikke styrketrænet, men jeg har løbet 3-4 gange i ugen, har 5-6 arbejdsdage i ugen med stående/gående bararbejde og derudover tænker jeg over hvad spiser... Hvad mener i, skal jeg droppe at veje mig på den vægt mere? :confused2:

Link to comment
Share on other sites

De vægte er notorisk upræcise.

Det vil være langt nemmere og væstentligt mere præcis at bruge en fedttang. Sådan en er sikkert også billigere.

Tilgengæld vil du ikke stole så meget på det.

Et elektronisk tal f.eks. 18,7 - det virker præcist - men i denne sag er det det altså ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig ligegyldigt hvilken vægt du vejer dig på, sålænge du altid bruger den samme. Vægte måler ikke det samme og det samme gælder for de fleste typer fedt%målere.

Med mindre det er meget vigtigt for dig at kende din nøjagtige fedt% vil jeg foreslå at du bruger den samme måler hver gang. På den måde vil du lettere kunne se forandringer, end hvis du bruger en ny vægt/måler hver gang. Om ens fedt% ifølge et eller andet måleapperatur er 10, 18 eller 6 kan være ligegyldigt, sålænge det ikke er 3 målinger der er lavet på samme måler.

Link to comment
Share on other sites

Du kan kontrollere fedtmålerens repeterbarhed ved at lave gentagelsesmålinger. Prøv at måle din fedtprocent 10 gange inden for en kort tidsrum. Hvis spredningen i dine måldata er stor, så har måleudstyret en dårlig repeterbarhed - altså en høj måleusikkerhed.

Hvis du finder standardafvigelsen af dine måldate, så er Måleusikkerheden +/- 2 gange standardafvigelsen (Komfidensniveau 95%) plus alle de øvrige usikkerhedsparametre, som du nok ikke sådan lige kan fastlægge.

Edited by John
Link to comment
Share on other sites

Når man skal have taget sin fedtprocent, ska det højest være 1 gang om måneden. Så skal det selvfølgelig gøre på den samme maskine hvergang. En anden vigtig ting, er tidspunktet, det skal være det samme hver eneste gang for at det er så nøjagtig som muligt,da der er forskel på om det er morgen, middag, aften o.s.v.

Kort sagt: brug samme maskine hver eneste gang, samt find et bestemt tidspunkt på dagen. :wave:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke haft problemer med at se faldet i min fedt% på sådan en vægt. For lidt over et år siden sagde den 37%, og indtil nu er den gradvist faldet til ca. 26% i dag. Om 26% er det reelle tal er lidt ligegyldigt for mig, det vigtigste er, at den er faldet, og at jeg har kunnet se det henad vejen.

/Des

Link to comment
Share on other sites

Kort sagt: brug samme maskine hver eneste gang, samt find et bestemt tidspunkt på dagen. :wave:

Og så ofte som muligt. Jeg vil mene man har mere ud af data fra den f.eks. hver morgen, end hvis man måler en gang om måneden. Den ene dag kunne man holde mere vand end ellers og få målinger, der ikke afspejler den virkelige tendens.

Så kan der være praktiske hensyn, som f.eks. at det ikke er en man har hjemme, det koster xx kr og kun kan foregå i centret, man vågner i en ny seng hver dag etc. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv købt en badevægt med fedtmåling (big mistake ;) , den kan også kun veje optil 100kg, så jeg skal passe på :) ). Da jeg lige havde fået den vejede jeg mig hver morgen, og jeg vil sige at den er ganske repeterbar, så man kan godt se fremgangen, hvis den er der. :)Men selve tallet er behæftet med 100 forskellige forbehold, så selve tallet ikke kan bruges i anden sammenhæng, specielt til sammenligning med målinger fra andre maskiner.

Så du behøver næppe være bange for, at din fedtprocent er steget med 7%.

Jeg vil foreslå, at man skal bruge målingen at lave den en gang om ugen på samme tidspunkt, og så vidt muligt holde fødeindtag, vandindtag og motion på samme niveau (eller i hvert fald være opmærksom på, hvis man ikke har gjordt det).

Men hvis man skal taste sin alder ind (som man vis altid skal) for at få en måling, så siger det vel også noget om, at det ikke er en direkte måling :)

Link to comment
Share on other sites

Det er svært at følge ens udvikling i fedt% på en impedansmåler, hvis man træner på en måde, hvor man tager muskelmasse på på de kropsdele (som regel benene) den måler på. Ekstra muskelmasse hæver fedt%en (altså, det resultat maskinen regner sig frem til - ikke den reelle fedtprocent) til et kunstigt højt niveau. Hvis man blot løber uden at tage muskelmasse på benene, vil afvigelsen også være der, men i mindre grad. Tanitavægtenes "athlete-mode" tager højde for den sidste type motion. På tanitas hjemmeside står der vist også, at vægtene er tilegnede utrænede personer :)

Min impedansmålte fedtprocent er ca. 40, den tangmålte ca. 17.

Link to comment
Share on other sites

Sig mig engang:

Hvordan kan en badevægt måle ens fedtprocent?

Sidder der en fotocelle og måler maven i forhold til brystet?

Eller kan den opfange vibrationer fre dellerne ved hjælp af vejeceller?

Det lyder lidt mystisk - forklaring udbedes!

En anden god måde at måle fedt på er ved at sætte sig ned og tage fat i flæsket på sidebenene. Udfra håndfuldens størrelse burde man så være i stand til at bedømme om man er for fed.

Og hvad er en fedtmålertang?

Er det sådan en ubehagelig en med en skala på der kniber ens deller? :cry:

Jeg forestiller mig noget i retning af en skydelære med en %-skala på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sidder også og spekulerer på, om en badevægt virkelig kan måle ens fedt%, eller om det bare er et tal den spytter ud når den finder ud af hvad man vejer.

"Badevægten", som Tulle snakker om er en impedansmåler. Den virker ved, at man indtaster sit køn, højde og alder, hvorefter den sender en umærkelig strøm gennem benene eller armene. Modstanden i benene/armene måles så, og jo større den er, jo mere fedt skulle der gerne være til stede, idet fedt ikke leder strøm så godt som fedtfri masse.

Men den lille computer, som beregner fedt%en herudfra, kan ikke tage højde for ens elektrolytkoncentration, som påvirker denne strøm. Elektrolytkoncentrationen varierer med ens hydreringsgrad, træningstilstand generelt, og om man lige har trænet eller er velrestitueret, samt for kvinders vedkommende tidspunkt i menstruationscyklus og sikkert flere faktorer. Ligesom BMI-skalaen går impedansmåleren også i ged, hvis man har ekstra muskelmasse - om det er gr. en ændring i elektrolytsammensætningen eller det faktum, at den ekstra fedtfrie vægt ikke kan sættes ind i den formel, som impedansmålerens computer er sat op efter, ved jeg ikke.

Utrænede mænd er nok dem, der får den mest reelle fedtprocent af at stille sig op på sådan en.

Tangen er sådan en der kniber let i ens deller :) og er således blot en lidt mere præcis version af håndfuldsmålingen. De mål (i mm) den tager, kan man forsøge at omregne til en fedt%. Det kræver dog en flerpunktsmåling foretaget af en øvet person, som ved hvormeget man skal klemme dellen sammen, og kan sætte tallene ind i en formel, hvis udformning igen afhænger af køn, højde, vægt mv.

Det mest præcise (for levende mennesker) er at sænke kroppen ned i vand, og finde ens densitet. Hvordan man rent praktisk gør det (det gør man vist på fysiologiske institutter rundt omkring eller lign.) ved jeg ikke helt :)

Link to comment
Share on other sites

AF-> Tak for svaret. Jeg kan godt forstå at du bliver lidt skeptisk over at din fedtprocent bliver målt til 40. Sådan så du da ikke ud til MOL-træffet.

Badevægten må være det man kalder et "pop-apparat".

Den der densitetsmåling, den går der vel også ged i hvis man har luft i maven/lungerne. Det må jo give et menneske en midlertidig mindre vægt pr. volumen. Men man må næsten selv kunne lave den vha. et badekar. Når man er steget ud så fylder man karret op igen med et liter-mål. Så ved man hvad man fylder og hvad man vejer. Så skal man bare have omsat vægt/fylde-forholdet til et fedt%-tal med nogle kloge hoveders hjælp.

Så gud ved om man overhovedet kan stole på nogen af metoderne? Tilmed bliver nogle menneskers fedt-procenter opgivet med et decimal, på trods af alle fejlkilderne.

Så jeg er nu mest til hånd-metoden.

Link to comment
Share on other sites

AF: 40%, hvad var din umiddelbare reaktion :o eller :( eller :lol: ? det skete da forhåbentligt ikke den første gang du blev målt?

Problemet er at denne målemetode efterhånden er blevet meget efterspurgt i centrene. Flere af instruktørerne i det center hvor jeg træner, holder sig ligefrem for øjnene i spænding mens apparatet udskriver og afgiver dommen over de sagesløse og ofte slanke piger der i forvejen kæmper med deres selvværd.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at denne målemetode efterhånden er blevet meget efterspurgt i centrene. Flere af instruktørerne i det center hvor jeg træner, holder sig ligefrem for øjnene i spænding mens apparatet udskriver og afgiver dommen over de sagesløse og ofte slanke piger der i forvejen kæmper med deres selvværd.

Men spøg til side, du har desværre ret. Men der er nu ikke mange, som støder på en fejlmåling i størrelsesordenen 100% som mig.

Utrænede kan godt læne sig lidt op ad impedansmåleren, men der er ikke meget pointe i det, idet målingerne bliver skæve jo mere man træner - især hvis man tillægger sig muskelmasse. Det kræver et vist ansvar fra disse instruktørers side at anvende impedansmåleren, især når de kan se, hvis målesubjektet er en ung usikker pige, der hopper på hvadsomhelst.

Men det er da en god forretning for centrene, når disse maskiner har en falsk positiv øgning af fedtprocenten, når man træner. Det pisker jo den usikre til at træne endnu mere -> endnu større falsk positiv øgning -> mere træning -> endnu endnu større falsk positiv øgning af fedt%en -> ... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sgu lidt træt af at høre at de vægte ikke måler så fandens nøjagtige. For jeg skal ned i mit center i morgen hvor, jeg ud fra min fedtprocent vil til at beslutte mig for, om jeg vil til at cutte eller bygge. Jeg har en aftale m en af træneren i mit center. Hun har ikke oplyst mig om hvor svingende ens fedtprocent kan svinge, når man har meget muskel masse. For sidst jeg blev målt sagde den 20 procent. Jeg synes ikke umiddelbart når jeg kigger mig i spejlet at jeg ligner en gut med en fedtprocent så høj :devil:

Men hun har tilbudt at hun også gerne vil måle mig m et ganske alm målebånd :bigsmile: Spejl og målebånd er sgu noget jeg kan forholde mig til :tongue:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share