edleen Posted September 12, 2008 Report Share Posted September 12, 2008 Hej alleJeg har haft købt en cykel hos en privat der køber dem fra politiets auktioner og sådan og sætter dem i stand og sælger videre.Men efter noget tid, er den begyndt på at give smæld fra kæden og at kæden (eller i det mindste jeg) mister grebet i pedalene.Det sker oftest hvis jeg holder stille og skal have gang i cyklen igen, så rejser jeg mig som regel op i pedalerne og lægger al min vægt i, for at komme hurtigt af sted. Men så flere gange inden for kort tid, så kan kæde give lyd fra sig og det føles som om, at det store kædehjul ikke får fat i kæden når jeg træder.Når først cyklen er i fart er der sjædent problemer, men det er blevet svært at komme igang fra stilstående tilstand.Når jeg kigger på kæden, synes jeg den ser en smule slap ud, men den fungerede helt fint da jeg fik cyklen med hjem i august måned og der er jo ikke på mystisk vis kommet et ekstra led på. Er det bare kæden der har brug for at blive strammet/frokortet ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Philty Posted September 12, 2008 Report Share Posted September 12, 2008 Er det bare kæden der har brug for at blive strammet/frokortet ?Tja. Det kan du jo prøve. Men det kunne desværre godt lyde som om krans og kæde er slidt og skal udskiftes.De der ryk, som du beskriver, er iøvrigt ikke særligt gode for knæene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gregers TF Posted September 12, 2008 Report Share Posted September 12, 2008 (edited) Kæder udvider sig en del ved brug så prøve at stramme i første omgang - med mindre cyklen er med udvendigt gear da det så går af sig selv.Ellers er kæde og kassetten slidt og skal skiftes, begge dele - det er vigtigt. Edited September 12, 2008 by Gregers TF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne Posted September 12, 2008 Report Share Posted September 12, 2008 Er det en cykel med udvendigt gear? (det er er det folk mener når de skriver kasseten - det er tandhjulene bagpå)Hvis du køre med en slidt kæde på en cykel med udvendigt gear - så risikere du et ubehageligt fænomen hvor kæden ikke hopper - men at du pludselig ikke kan træde og stopper meget hurtigt og ubehageligt - "Chain suck" også kaldet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chris27 Posted September 12, 2008 Report Share Posted September 12, 2008 Jeg er ikke i tvivl om, at det er tandhjulene, som er slidte. Med min gamle cykel observerede jeg det samme et par gange, hvor løsningen var at skifte tandhjul + kæde (jeg ved ikke, hvorfor kæden også behøvede at blive skiftet). Problemet kunne mærkes hver gang jeg trådte hårdt i pedalerne, hvilket er derfor det sker, når du starter og ikke så meget når du kører og har et jævnt tråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne Posted September 12, 2008 Report Share Posted September 12, 2008 Jeg er ikke i tvivl om, at det er tandhjulene, som er slidte. Med min gamle cykel observerede jeg det samme et par gange, hvor løsningen var at skifte tandhjul + kæde (jeg ved ikke, hvorfor kæden også behøvede at blive skiftet). Problemet kunne mærkes hver gang jeg trådte hårdt i pedalerne, hvilket er derfor det sker, når du starter og ikke så meget når du kører og har et jævnt tråd.Kæde og tandhjule slides "sammen" . at skifte den ene del uden den anden er ikke nogen god ide... ok man kan godt køre 2-3 kæder per tandhjul/kasseette hvis man skifter kæde efter 5-700 km Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Draagekrik Posted September 12, 2008 Report Share Posted September 12, 2008 Har selv prøvet det samme... Det er helt sikkert tænderne på tandhjulet som er slidt ned! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
edleen Posted September 13, 2008 Author Report Share Posted September 13, 2008 Hej alle sammen og tak for jeres svar :)Jeg har ikke det store forstand på cykler, men min cykel har 7 gear og der er kun 2 tandhjul således at gearne (tror jeg) skifter inde i den cylinder der sidder ved baghjulet. De udendige gear må være dem, hvor man kan se kassetten eller de 4-7 små tandhjul der sidder ved siden af baghjulet.Det virker bare spøjst for det er som om, at det her kom fra den ene dag til den anden. Og det er da en rimelig skidt start at skulle skifte tandhjul efter kun en måned :) Sådan er det vel når man køber brugt :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MTBforever Posted September 13, 2008 Report Share Posted September 13, 2008 Hvis det er med indvendige gear er det med stor sandsynlighed gearet der trænger til en justering ..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
edleen Posted September 13, 2008 Author Report Share Posted September 13, 2008 Hvis det er med indvendige gear er det med stor sandsynlighed gearet der trænger til en justering .....Er det noget jeg umiddelbart selv kan gøre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gregers TF Posted September 13, 2008 Report Share Posted September 13, 2008 (edited) Ja, du skal løsne møtrikkerne ved bagakslen og trække hjulet længere ind i gaflen så kæden bliver mere stram og så spænder du møtrikkerne til igen. Væsentlig lettere OG billigere løsning end hvis du havde udvendige gear.Hvis hjulet ikke har været spændt hårdt nok fast kan du have trådt det lidt ud af gaflen og derfor er problemet opstået pludseligt. HVIS det er det som er sket var det heldigt at hjulet ikke blev trukket helt fri. BUUUMMMM Edited September 13, 2008 by Gregers TF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne Posted September 13, 2008 Report Share Posted September 13, 2008 Ja, du skal løsne møtrikkerne ved bagakslen og trække hjulet længere ind i gaflen så kæden bliver mere stram og så spænder du møtrikkerne til igen. Væsentlig lettere OG billigere løsning end hvis du havde udvendige gear.Hvis hjulet ikke har været spændt hårdt nok fast kan du have trådt det lidt ud af gaflen og derfor er problemet opstået pludseligt. HVIS det er det som er sket var det heldigt at hjulet ikke blev trukket helt fri. BUUUMMMMWell det kan være det indvendige gear der skal justeres. det er enten meget nemt og gratis - eller frygteligt dyrt.Det kan være wiren fra styret til navet der skal strammes/eller løsnes - og det kan du gøre selv... Er det noget iondvendigt i navet er det en anden historie... Gå til smeden med den! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.