Hun vejer 48kg og taber sig stadig...


Phil
 Share

Recommended Posts

Min kæreste vejer for lidt. Hun har før ligget på en sund vægt på omkring 53-54 kg, men nu vejer hun 48 og taber sig stadig.

Hun spiser hvad hun kan, men tager ikke på. Jeg har prøvet at sætte hende i gang med alle mulige fede/energiholdige ting, problemet er at hun er et produkt af tiden: sundhedsfreak. Dvs. hun spiser ikke noget hun anser som usundt (slik), hun tager ikke sukker i thé, drikker helst ikke sodavand osv.

Hva faen skal jeg sætte hende på, for at hun begynder at stige i vægt?

Prøver så vidt muligt at lave kulhydratholdig mad - kartofler, pasta, hvidt brød, men det ser ikke ud til at hjælpe.

Link to comment
Share on other sites

Hvis din kæreste er 170 cm høj og kun vejer 48 kg (og stadig taber i vægt) så falder hun altså ind under een af hovedkriterierne for anoreksi - nemlig et BMI under 17.5!

Og det kan godt være at du kalder hende "sundhedsfreak" men det kan meget vel være et skjule/et dække for en spiseforstyrrelse. (jeg har selv været der - ekstrem optaget af sundhed og kun at spise det jeg selv anså for at være sundt....og her på den "anden side" af mine to år med for lidt mad, for lav vægt og for forkvaklet en opfattelse af mad + sundhed, kan jeg sagtens selv alle de røde lamper der havde blinket under min såkaldte "sundheds-periode")

En kvinde på 170 cm med en vægt indenfor normalområde fx. med en bmi på 19-20 (altså en slanke kvinde) skal ihvertfald som minimum spise 1700 kalorier om dagen - det svarer til en en mellem skål havregryn med mælk, 2 stykker frugt, to stykker rugbrød med pålæg og et stort (sundt!) måltid aftensmad.

Hvis hun konsekvent nægter at indtage NOK også selvom det er sundt, så er der en ganske stor og sandsynlig chance for at din kæreste er ved/allerede har udviklet anoreksi - spisevægring.

Håber på det bedste for hende og på at du som hendes nærmeste fortrolige kan hjælpe hende til at forstå at hun er dejligst med kvindelige former og ikke med knoglerne stikkende frem ved hofter, håndled og kraveben. Kvinders knogler skal i min optik (og æstetik) helst være så usynlige...

Mange Hilsner herfra

Link to comment
Share on other sites

Uanset hvad årsagen er, bør I snakke med egen læge omkring det.

Hvorfor? Hvis hun har en sund tanke omkring det hun spiser (vægt på sund og ikke usund) så ser jeg da ikke noget problem i det.

Jeg vil heller ikke ha sukker i min te, og drikker heller ikke sodavand. Åh nej jeg må heller snakke med min læge? :nonono: Synes da kun det er fint ikke at hælde junk i fjæset. Omvendt er du ok med lidt slik ind i mellem.

Link to comment
Share on other sites

Min kæreste vejer for lidt. Hun har før ligget på en sund vægt på omkring 53-54 kg, men nu vejer hun 48 og taber sig stadig.

Hun spiser hvad hun kan, men tager ikke på. Jeg har prøvet at sætte hende i gang med alle mulige fede/energiholdige ting, problemet er at hun er et produkt af tiden: sundhedsfreak. Dvs. hun spiser ikke noget hun anser som usundt (slik), hun tager ikke sukker i thé, drikker helst ikke sodavand osv.

Hva faen skal jeg sætte hende på, for at hun begynder at stige i vægt?

Prøver så vidt muligt at lave kulhydratholdig mad - kartofler, pasta, hvidt brød, men det ser ikke ud til at hjælpe.

I min opfattelse kan man ikke spise så meget man kan og stadig tabe sig, hvis man samtidig er sund og rask rent fysisk. Eller også siger hun bare at hun er mæt uden at være det, måske fordi hun er ved at udvikle et usundt forhold til mad og det at være sund/smuk. Det er der dog ingen her på forummet der kan sige uden at kende hende. Men stadig vigtigt for dig at finde ud af hvad det skyldes, da det jo, som andre allerede har været inde på, kan være alvorligt. Måske vil en samtale/undersøgelse hos en læge være en god ide for at skyde skyde sig ind på det.

Håber på det bedste

Link to comment
Share on other sites

Kendte engang en pige med lignende problemer.. Hun led skam hverken af ortoreksi eller anoreksi..

Løsningen er at gå til egen læge, og snakke med ham/hende om problemet.

Det gjorde hende jeg kendt...

Derefter fik hun pr. recept en form for drikke kur.. Nogle juice hun skulle rikke 2-3 af om dagen..

Ved ikke hvad der var i, men det var vel noget i stil med en juice med et højt indhold af Maltodextrin (kulhydrater)...

De hjalp faktisk.

Dog vil mit forslag nok være, at hun ligger ud med at sætte sine portions størelser op...

Skal lige høre - er hun SELV interesseret i at tage på ?..

Link to comment
Share on other sites

Hvis din kæreste er 170 cm høj og kun vejer 48 kg (og stadig taber i vægt) så falder hun altså ind under een af hovedkriterierne for anoreksi - nemlig et BMI under 17.5!

Undskyld, men siden hvornår har hovedkriteriet for anoreksi været lavt BMI? Man kan da sagtens have et lavt BMI uden at have anoreksi, eller for den sags skyld fejle noget - man kan jo bare være spinkelt bygget. Siger ikke det er tilfældet her, synes bare det er meget sort/hvidt det BMI, mange bodybuildere er jo også overvægtige ifølge deres BMI - uden reelt at være det.

Desuden skrives der jo, at hun gerne vil tage på - hun vil bare ikke gøre det med slik og kage. Det forstår jeg da godt, man kan da ligeså godt tage på på en sund måde, fx. med nødder, avokado, bananer i stedet for æbler osv.

Jeg siger ikke der ikke er et problem, men jeg synes det er meget voldsomt at blæse det helt op til anoreksi.

Dorte

Link to comment
Share on other sites

Undskyld, men siden hvornår har hovedkriteriet for anoreksi været lavt BMI? Man kan da sagtens have et lavt BMI uden at have anoreksi, eller for den sags skyld fejle noget - man kan jo bare være spinkelt bygget. Siger ikke det er tilfældet her, synes bare det er meget sort/hvidt det BMI, mange bodybuildere er jo også overvægtige ifølge deres BMI - uden reelt at være det.

Desuden skrives der jo, at hun gerne vil tage på - hun vil bare ikke gøre det med slik og kage. Det forstår jeg da godt, man kan da ligeså godt tage på på en sund måde, fx. med nødder, avokado, bananer i stedet for æbler osv.

Jeg siger ikke der ikke er et problem, men jeg synes det er meget voldsomt at blæse det helt op til anoreksi.

Dorte

Men du ved jo os godt at i 9 ud af 10 tilfælde, er det der jo bare en undskyldning

for at sige nej til kage osv.

Men du har da ret, stik trunten en pose nødder, og hvis hun os melder pas dér,

så er der vist meldt klart ud, uanset om hun selv vil indse det eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Men du ved jo os godt at i 9 ud af 10 tilfælde, er det der jo bare en undskyldning

for at sige nej til kage osv.

Men jeg kan ikke se der skulle være noget alarmerende i at sige nej til kage.. Det er der da så mange sunde og raske mennesker der gør..

Link to comment
Share on other sites

Hvis meget slanke piger taber sig - så er der grund til bekymring.

Ændrede spisevaner, faldende vægt - ekstra træning- undskyldninger for at deltage i almindelige måltider, afbud til arrangementer der inkl. spisning- det er sygdomstegn.

Jeg har selv tabt mig fra at være en sportstrænet slank pige/ung kvinde på 54 kg til et skelet på 43 kg (165 cm). (det er mange år siden og jeg er i dag tilbage på min gamle vægt)

Jeg brugte mange undskyldninger - også sundhed, allergi, at jeg liiige havde spist lagkage etc. aynthing goes. Anoreksi og behovet for ikke at spise er SÅ stærkt at man rask væk lyver om alt - til alle - for at slippe for at spise.

Mht om hun gerne selv vil tage på - så ville jeg betvivle et sådant udsagn hvis det ikke understøttes af øget madinstag - også i den kalorierige ende.

Jeg har sandelig sagt mange gange - at jeg gerne ville tage på (ellers indrømmer man jo sin sygdom) - men altså bare ikke lige spise smør på brødet nu etc.

Men det er ikke gjort med at gå til lægen - jeg tror ikke man får en anorektiker til at indrømme at den er gal- bare fordi man går til lægen.

Der skal mere professionel hjælp til - psykolog, psykiater center for spiseforstyrrelser etc.

Sundhedsfreak- eller "jeg vil kun spise noget særligt" - "ikke fede usunde sager etc. - well

kært barn har mange navne - anoreksi - er en spiseforstyrrelse der skal behandles.

molindl_g.doc

Link to comment
Share on other sites

Men jeg kan ikke se der skulle være noget alarmerende i at sige nej til kage.. Det er der da så mange sunde og raske mennesker der gør..

Rent ordkløveri, kald det kage eller chokolade eller chips eller....pointen er den samme.

Eva har lige skåret det ud i pap, fint indlæg.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig ved hun godt hvad hun kan spise for at øge vægten! Men det ønsker hun jo ikke- Som trådstarter beskriver sin kæreste, tror du så løsningen er at bede hende om at drikke en masse sødmælk?

Jeg kom bare med nogle nemme forslag, han siger jo hun "bare" er tynd er gerne vil ta på.

Så sød mælk i stedet for et glas vand til aftens mad og/eller andre måltider synes jeg da en nem måde og sted at starte. Vi snakker jo om at få kcal ind.

Mælk er sundt og da sundhed var noget hun dyrker så er det fint efter min mening.

Hun er 170 høj.. hun er ikke anoretisk, hun er bare for tynd. Og vil gerne tage på.
Link to comment
Share on other sites

Forudsat at hun forhåbentlig er sund og rask så er der altså et eller andet der ikke rimer her. Hvad med at holde lidt øje med hendes spisevaner, se om hun virkelig spiser....check hendes browserhistorik på nettet, måske besøger hun Ana-sider? I sidste ende så er lægebesøg en løsning, sådanne vægttab er ikke naturlige.

Dan

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom bare med nogle nemme forslag, han siger jo hun "bare" er tynd er gerne vil ta på.

Så sød mælk i stedet for et glas vand til aftens mad og/eller andre måltider synes jeg da en nem måde og sted at starte. Vi snakker jo om at få kcal ind.

Mælk er sundt og da sundhed var noget hun dyrker så er det fint efter min mening.

Mælkefedt i store mængder har aldrig været sundt.

Hvis man har så lavt BMI og fortsat taber sig er det et klart alarmsignal. Det er ikke noget der sker ved et uheld. Med tanke på den store andel af alle kvinder, der periodisk kæmper med spiseforstyrrelser, bør det tages alvorligt. Det er bare pisse svært for personen lyver, har et forvredet selvbillede og er alt alt for tæt på en kæreste hvis det er en spiseforstyrrelse det handler om. Held og lykke med at finde en løsning, Hippo's test er så enkelt som det kan gøres. Vil hun ikke spise nødder så er det babu babu til behandling for så er hun syg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share