Mad inden fodbold?


Eagle
 Share

Recommended Posts

Hej MOL!

Jeg går til fodbold 2 gange om ugen, og 1 kamp. = 3 gange.

Jeg har dog det problem, at jeg tit føler mig udmattet og træt ret hurtigt, hvilket nok hænger sammen med hvad jeg spiser/drikker inden træning.

Så ville lige høre hvad I ville anbefale man kunne spise inden fodbold, og hvor lang tid inden?

Jeg plejer med noget knækbrød og lidt juice? Ved ikke om det dur hehe :P

Men jeg håber i vil komme med nogle forslag, så jeg kan få løst mit problem! :)

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Rugbrød og/eller yoghurt kan også fint bruges :smile:

Personligt fylder jeg dunken med alm aftensmad (kød, grøntsager og måske pasta) 3-4 timer inden træning, eller rugbrød 2-3 timer inden træning (det skal jo helst lige nå at blive optaget, og nå ud i blodet så blodglukosen er på sit ypperste mens du træner :smile:)

Link to comment
Share on other sites

For at få det maksimale ud af din træning, skal du have væske, kulhydrat og protein tilgængeligt i blodet og i de arbejdende muskler. Hvis du træner på tom mave, forsinker du din restitution og øger belastningen og stressniveauet på musklerne under træningen. Derfor er det en god idé, at du 3-4 timer før din træning spiser et hovedmåltid og 1-2 timer før spiser et mellemmåltid. Mellemmåltidet bør have et højt indhold af kulhydrat, moderat protein proteinindhold og være fedtfattig. Hvad du vælger at spise lige før din træning afhænger af, hvor sulten du er, hvad du kan lidt at spise og dine erfaringer med, hvad du kan spise uden at få mave problemer under træning. Har du tit maveproblemer, kan du prøve at reducere dit indtag af kostfiber eller indtage næringsstoffer i flydende form, fx drikkejoghurt og sportsdrik i mellemmåltiden før træning.

Summa summarum:

Før din trænig, skal du sørge for at tanke op med væske kulhydrat og protein.

Spis et hovedmåltid 3-4 timer før din trænig. Drik ½ liter væske og spis et fedtfattigt mellemmåltid med kulhydrat og protein 1-2 timer før du skal træne.

Under træningen skal du sørge for at få væske, kulhydrat og salt nok. Drik lige så meget, som du sveder. Afhæning af hvor hård din træning er, skal du drikke cirka 1 liter i timen.

Efter træning har du brug for at få både kulhydrat, protein og væske, så kroppen kan komme i hang med at fylde glykogen- og væskedepoterne op samt reparere, genopbygge og danne nyt muskelvæv.

I øvrigt, får du nok søvn? Og, på hvilken plan dyrker du fodbold?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share