Sign in to follow this  
aaaaaa

Hurtighed

Recommended Posts

Hej allesammen.

Jeg konditionstræner en hel del men føler ikke, at jeg bliver hurtigere. Hvis der er nogen der kan fortælle mig, hvordan man udelukkende træner hurtigheden, vil det være rigtig fedt.

På forhånd tak!! :bigsmile:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej allesammen.

Jeg konditionstræner en hel del men føler ikke, at jeg bliver hurtigere. Hvis der er nogen der kan fortælle mig, hvordan man udelukkende træner hurtigheden, vil det være rigtig fedt.

På forhånd tak!! :bigsmile:

Først er det nok en god idé at uddybe, hvad du mener med "at blive hurtigere" - til løb eller cykling eller..? Men et kvalificeret bud kunne være intervaltræning, der i hvert fald er effektivt både i forbindelse med løb og cykling.. men det er der folk, der ved langt mere om end undertegnede, som forhåbenligt kan forklare nærmere :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Først er det nok en god idé at uddybe, hvad du mener med "at blive hurtigere" - til løb eller cykling eller..? Men et kvalificeret bud kunne være intervaltræning, der i hvert fald er effektivt både i forbindelse med løb og cykling.. men det er der folk, der ved langt mere om end undertegnede, som forhåbenligt kan forklare nærmere :wink:

Tak for det.

Jeg mener at blive hutugere i løb.

Kan du forklar lidt lidt intervaltræning?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tak for det.

Jeg mener at blive hutugere i løb.

Kan du forklar lidt lidt intervaltræning?

Intervaltræning er i al sin enkelthed en periode med meget høj hastighed/intensitet (tæt på max) efterfulgt af lavere hastighed/intensitet gentaget et antal gange. Har dog ikke selv nogen forudsætninger for at sige noget halvvejs intelligent om programlægning af intervaller etc. i forbindelse med løbetræning. Men jeg kan til gengæld se, at dourun.dk har en artikel for løbere, der vil være hurtigere, bl.a. baseret på intervaltræning. Hvis du googler "intervals running" fremkommer også en bunke hits om emnet. Ellers var fartleg måske også værd at se på.

Men jeg aner seriøst altankasser om løb - det er kun noget jeg selv gør, hvis jeg skal fange en bus - så håber mere løbekyndige folk vil bidrage til tråden :laugh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hej allesammen.

Jeg konditionstræner en hel del men føler ikke, at jeg bliver hurtigere. Hvis der er nogen der kan fortælle mig, hvordan man udelukkende træner hurtigheden, vil det være rigtig fedt.

På forhånd tak!! :bigsmile:

Løb hurtigere!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Find en atletik bane og leg lidt på den. fx spurt 200m, 5min pause, spurt 200m osv..

Men det kommer jo an på hvilken distance det drejer sig om, som zetter siger. Personligt kan jeg bedst lide at lave 300m intervaller, hvor jeg løber dem næsten max, også 3min pause, det løber jeg så 3 gange, også har jeg lang pause på omkring 6-10min og det gør jeg så 3 gange. altser 300m * 3 * 3. og jeg træner til 800m

lidt snørklet forklaret xD men det gider jeg ikke at ændre på.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Intervaltræning er i al sin enkelthed en periode med meget høj hastighed/intensitet (tæt på max) efterfulgt af lavere hastighed/intensitet gentaget et antal gange. Har dog ikke selv nogen forudsætninger for at sige noget halvvejs intelligent om programlægning af intervaller etc. i forbindelse med løbetræning. Men jeg kan til gengæld se, at dourun.dk har en artikel for løbere, der vil være hurtigere, bl.a. baseret på intervaltræning. Hvis du googler "intervals running" fremkommer også en bunke hits om emnet. Ellers var fartleg måske også værd at se på.

Men jeg aner seriøst altankasser om løb - det er kun noget jeg selv gør, hvis jeg skal fange en bus - så håber mere løbekyndige folk vil bidrage til tråden :laugh:

Tak for det :D Det hjalp meget og med de links :bigsmile: :bigsmile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis du gerne vil være hurtigere på 100 m nytter det ikke noget at træne udholdenhedstræning, men derimod decideret hurtighedtræning.

Det er en god ide at lave intervaltræning med kort arbejde (2-10 sek) og lange pauser (ca. 10 gange arbejdets længde). Arbejdsintensiteten skal være 100% og grunden til pauserne skal være så lange er, at det er vigtigt du er helt frisk når du igen starter på arbejdet. Derfor bør en sådan form for træning også ligge i begyndelsen af et træningspas. Et eksempel kunne fx være 50 meter sprint med lange pauser og gentage 6 gange.

Plyometrisk træning er også en rigtig god ting. Søg på plyometric training på youtube så skal du nok blive inspireret ;-)

Go træning!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this