Hurtighed


aaaaaa
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen.

Jeg konditionstræner en hel del men føler ikke, at jeg bliver hurtigere. Hvis der er nogen der kan fortælle mig, hvordan man udelukkende træner hurtigheden, vil det være rigtig fedt.

På forhånd tak!! :bigsmile:

Først er det nok en god idé at uddybe, hvad du mener med "at blive hurtigere" - til løb eller cykling eller..? Men et kvalificeret bud kunne være intervaltræning, der i hvert fald er effektivt både i forbindelse med løb og cykling.. men det er der folk, der ved langt mere om end undertegnede, som forhåbenligt kan forklare nærmere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Først er det nok en god idé at uddybe, hvad du mener med "at blive hurtigere" - til løb eller cykling eller..? Men et kvalificeret bud kunne være intervaltræning, der i hvert fald er effektivt både i forbindelse med løb og cykling.. men det er der folk, der ved langt mere om end undertegnede, som forhåbenligt kan forklare nærmere :wink:

Tak for det.

Jeg mener at blive hutugere i løb.

Kan du forklar lidt lidt intervaltræning?

Link to comment
Share on other sites

Tak for det.

Jeg mener at blive hutugere i løb.

Kan du forklar lidt lidt intervaltræning?

Intervaltræning er i al sin enkelthed en periode med meget høj hastighed/intensitet (tæt på max) efterfulgt af lavere hastighed/intensitet gentaget et antal gange. Har dog ikke selv nogen forudsætninger for at sige noget halvvejs intelligent om programlægning af intervaller etc. i forbindelse med løbetræning. Men jeg kan til gengæld se, at dourun.dk har en artikel for løbere, der vil være hurtigere, bl.a. baseret på intervaltræning. Hvis du googler "intervals running" fremkommer også en bunke hits om emnet. Ellers var fartleg måske også værd at se på.

Men jeg aner seriøst altankasser om løb - det er kun noget jeg selv gør, hvis jeg skal fange en bus - så håber mere løbekyndige folk vil bidrage til tråden :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Find en atletik bane og leg lidt på den. fx spurt 200m, 5min pause, spurt 200m osv..

Men det kommer jo an på hvilken distance det drejer sig om, som zetter siger. Personligt kan jeg bedst lide at lave 300m intervaller, hvor jeg løber dem næsten max, også 3min pause, det løber jeg så 3 gange, også har jeg lang pause på omkring 6-10min og det gør jeg så 3 gange. altser 300m * 3 * 3. og jeg træner til 800m

lidt snørklet forklaret xD men det gider jeg ikke at ændre på.

Link to comment
Share on other sites

Intervaltræning er i al sin enkelthed en periode med meget høj hastighed/intensitet (tæt på max) efterfulgt af lavere hastighed/intensitet gentaget et antal gange. Har dog ikke selv nogen forudsætninger for at sige noget halvvejs intelligent om programlægning af intervaller etc. i forbindelse med løbetræning. Men jeg kan til gengæld se, at dourun.dk har en artikel for løbere, der vil være hurtigere, bl.a. baseret på intervaltræning. Hvis du googler "intervals running" fremkommer også en bunke hits om emnet. Ellers var fartleg måske også værd at se på.

Men jeg aner seriøst altankasser om løb - det er kun noget jeg selv gør, hvis jeg skal fange en bus - så håber mere løbekyndige folk vil bidrage til tråden :laugh:

Tak for det :D Det hjalp meget og med de links :bigsmile: :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du gerne vil være hurtigere på 100 m nytter det ikke noget at træne udholdenhedstræning, men derimod decideret hurtighedtræning.

Det er en god ide at lave intervaltræning med kort arbejde (2-10 sek) og lange pauser (ca. 10 gange arbejdets længde). Arbejdsintensiteten skal være 100% og grunden til pauserne skal være så lange er, at det er vigtigt du er helt frisk når du igen starter på arbejdet. Derfor bør en sådan form for træning også ligge i begyndelsen af et træningspas. Et eksempel kunne fx være 50 meter sprint med lange pauser og gentage 6 gange.

Plyometrisk træning er også en rigtig god ting. Søg på plyometric training på youtube så skal du nok blive inspireret ;-)

Go træning!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share