sovende fødder v/spinning!?


Bo th
 Share

Recommended Posts

Det er fordi enten er hendes sko lidt for små. Det kan også være at når hun spænder skoene ind inden start, så har hendes fødder én størrelse. Men når man begynder at træne, kommer der blod til de områder som arbejder, her bl.a. fødderne, som gør at de hæver lidt. Dette kan løses med et nummer større, eller løsne "straps" efter opvarmningen en smule.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Det er som ovenstående et spørgsmål om sko men ikke bare om de er løse eller ikke. Fødder er forskellige hvilket producenterne som alle os andre også godt ved, vi handler bare sjældent på det ;) høj, lav, bred eller slank så cykelsko er også forskelligt udformet hvor nogle har en smule mere bredde eller højde end andre hvilket giver nerver og blodåre bedre plads så de ikke afklemmes.

Det er altså et spørgsmål om at finde en sko der passer til ens fodform. Find en god butik med personale der har erfaring/uddannelse viden om cykling, prøv forskellige sko og mærk forskel og glem alt om priser. Hvis du skal sidde ½ af tiden i spinningssalen og være irriteret og have ondt eller sovende fødder har du smidt flere penge ud end bare dem til skoene.

Jeg bliver lidt småharm over instruktører der bare siger at de også har haft problemet i flere år. De burde have interesse nok i deres arbejde og kunder til at undersøge hvorfor og hvordan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej.

Jeg spinner selv en del, både min veninde og jeg har tit problemet med at vores fødder sover, den med skoene er for mit vedkommende ikke problemet, de er hverken for små eller for stramme.

Mht at man måske peger tæerne for meget nedad, den vil jeg tilgengæld tænke over.

Mine sover mest i de timer hvor vi står meget op, når jeg er på en skimaskine i mere end 10 min sover mine fødder også, så måske det vil hjælp hvis man som skrevet længere oppe, prøver at holde fødderne vandret især når man står op, jeg prøver det på mandag, ham der er instruktør der er meeeeget glad for at stå op, så det er tit i hans timer de sover.

Vender tilbage efter timen med feedback.

Hilsen Rikke.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jeg spinner selv en del, både min veninde og jeg har tit problemet med at vores fødder sover, den med skoene er for mit vedkommende ikke problemet, de er hverken for små eller for stramme.

Mht at man måske peger tæerne for meget nedad, den vil jeg tilgengæld tænke over.

Mine sover mest i de timer hvor vi står meget op, når jeg er på en skimaskine i mere end 10 min sover mine fødder også, så måske det vil hjælp hvis man som skrevet længere oppe, prøver at holde fødderne vandret især når man står op, jeg prøver det på mandag, ham der er instruktør der er meeeeget glad for at stå op, så det er tit i hans timer de sover.

Vender tilbage efter timen med feedback.

Hilsen Rikke.

Hej alle

Vi arbejder med et udtryk i Spinning der hedder Pointing toes og det er når ens fødder ikke er i vandret men peger nedad mod gulvet når man cykler. Dette bevirker at mån lukker mere eller mindre af for blodtilførelsen og derved får sovende tåer / fødder. Så svaret er at sikre sig man ikke har tåerne pegende nedad, men vandret med gulvet.

Link to comment
Share on other sites

Sovende fødder under cykling skyldes ikke at blodet bliver forhindret i at løbe men at nogle små nerver under fodballen kommer i klemme. Dette sker også under gang, løb osv men her løsnes trykket normalt tilpas tit til at det ikke resulterer i sovende fødder.

Afklemningen der resulterer i sovende tæer skyldes som regel nogle af følgende forhold:

Skoene klemmer konstant i forfoden
hvilket kan løses ved enten at undlade at spænde skoene for hårdt og hvis det ikke er nok få andre sko. Flere har allerede nævnt dette.

Dårlig træde teknik
: Pointing toes er en af dem og men årsagen er mere at manb på den måde ved stående arbejde trykkes frem i skoen hvorved den igen klemmer omkring forballen dvs afklemmer nerverne. pointing toes skyldes iøvrigt ofte at klamperne sidder forlangt fremme på skoen ifht fodballen. En anden teknik fejl man ofte ser hos begyndere er at de har et konstant tryk på pedalen i hele omdrejningen hvilket gør at trykket aldrig løsnes fra fodballen. På cykler uden clips er dette jo nødvendigt for ikke at tabe pedalen med foden. Her kan man afhjælpe de sovende tæer ved i kort tid at være bevidst om kraftigt at trække med foden i retur delen af "trådet".

Har du tendens til at pege tæerne nedad så prøv iøvrigt at flytte dine klamper 2-4 mm bagud mod hælen.

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvis man arbejder aktivt med foden, vil problemet næppe forekomme. Når foden er i topstillingen og på vej ned, må hælen gerne være lidt lavere end tæerne. Modsat i bundstillingen og på vej op, hvor hælen typisk er højere end tæerne. Se på en landevejsrytter: Her vipper man foden, når den drejer rundt, så man får denne vægtstangseffekt med også. Håber det giver mening. Det ville være lettere at forklare IRL :-)

Hilsen

Henrik

Link to comment
Share on other sites

ok - ved ikke om hvorvidt hun aktivt bruger ankel leddet. Men den beskrivelse du giver, har jeg altid syntes var en selvfølge når jeg på cykel har brugt "klik"sko. eller spændebånd.

Takker for dit svar. giver det videre.

Godt Nytår

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share