Svømning


JernHenrik
 Share

Recommended Posts

Jeg dyrker en del styrketræning, 3 gange om ugen, konditræner 2 gange ugentligt. Den betår af en gang svømning og en gang indendørs fodbold. Med hensyn til svømningen har jeg indtil nu bare svømmet derudaf i 40-45 min, i den tro at det var den bedste måde at få den bedste kondition og dermed det højeste kondital.

Men i en af indlæggene om kondition står det nævnt at intervaltræning er langt at foretrække. Jeg har så skiftet de lange svømmedistancer væk (1500 m crawl + 500 mbryst)

Nu ser min træning sådan ud 300 m opvarming 5x200 m crawl for fuld musik, 1 min. pause mellem hver, herefter 6x (50m crawl fuld skrue 50m bryst for 80 % ). Er dette en god måde at intervaltræne, eller overser jeg noget indlysende forkert. Programmet varieres en lille smule ind i mellem, men som grundprogram fungerer det så.

Henrik :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Min konkrete vide om svømingn er beskeden - men det ser det brugbart ud. Variation er nu også godt - jeg synes du skal overveje at fastholde den lange tur en gang imellem - 30-40 min kontinuerlig hårt arbejde er også god træning.

Edited by Arne
Link to comment
Share on other sites

God ide med intervallerne, men er ikke uening med Arne.

Min egen erfaring er at intervaller under svømning giver god mulighed for også at træne teknik under det hårde arbejde. Jeg ville variere lidt med også kortere intervaller. Prøv eventuelt hypoxy-træning (ved ikke helt om det stadig har det navn!) hvor du kør fx 50m vejrtræking hver 3. gang, dernæst hver 4. gang, hver 5. gang, hver 6. gang og hver 7. gang og så nedad igen. Det er hårdt og er med til at træne anaerobt samtidig med at det hjælper til at "overskue" situationen når du kører langt og pludselig løber tør for luft før en vending. Husk også at træne ben (alene), det ser så let ud men er hårdt ad h... til. Anskaf eventuelt et par plader til hænderne så kan du kombinere svømmetræningen og styrketræning. Med de rigtige plader kan du oven i få hjælp til teknikken.

Nå det eneste jeg egentlig ville sige var: Keep up the good work.

Saarndaars

Link to comment
Share on other sites

Er enig med Saanders. Udover at køre med en plade så du kan træne ben alene, kan du også anskaffe en "plade" til benene så du kan træne arme alene.

Og ja hypoxley (eller hvordan det nu staves) er hårdt.

Du kunne eventuelt prøve at kombinere de lange distancer med noget interval træning hvor det er opbygget som en pyramide. Hvilket vil sige at du gradvist øger distancen indtil du når toppen hvorefter at distancen gradvist bliver formindsket.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Efter at have været kørt lidt træt i min måde at svømme på, dvs bare der ud af, begyndte jeg at lave intervaltræning. Det var virkelig fedt, og de forslag der har været med hypoxy-træning(hvis det staves sådan) har været gode. Det har givet endnu en mere varieret svømmetræning. Men 50m med vejrtrækning for hvert 7 armtag, den har sgu været hård :)

Forslaget om at bruge plade, kunne jeg også godt tænke mig at bruge. Men hvad er en god plade? - både til arme og bentræning

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej JernHenrik,

Til at træne ben kan du bare tage en af de plader de stort set altid har i svømmehallerne. Ind under hovedet med den og så crawl-ben derudaf. Med lidt opmærksomhed finder du meget hurtigt en god teknik.

Plader til armene kan du få i sportsforretninger, de er vist halv-dyre men de er det værd. De fås i forskellige størrelser. Jeg vil tro med den træning du lægger for dagen at du skal have large eller derover. Samtidig bør du købe dig en tyrolerhat (øh nå nej) en pullboyd (eller hvad det nu er sådan en størrelse hedder) sådan en flamingo-dims til at klemme benene om. Det er ikke strengt nødvendigt men hjælper dig til kun at træne armene.

Glæder mig at du har fået varieret træningen. Jeg er også altid ved at drukne under det der hypoxi-træning, men som sagt giver det en god tilvænning til at klare en halvkikset vending.

Saarndaars

Link to comment
Share on other sites

Til at træne ben kan du bare tage en af de plader de stort set altid har i svømmehallerne. Ind under hovedet med den og så crawl-ben derudaf.

At dømme efter tyrolerhatten skal man ikke tage alle dine indlæg bogstaveligt :D .... men bare for en ordens skyld ...

Hvis man rent faktisk holder pladen under hovedet kommer man til at ligge meget akavet. Men én gang træning om ugen er det lidt ligegyldigt om man optræner en forkert stilling i vandet (man bliver nok ikke specielt god til svømning alligevel med så lidt træning) - men det er ikke ligegyldigt om man får ondt i nakken! Men kan naturligvis bare eksperimentere lidt og finde en behagelig stilling.

Apropos ondt i nakken og ben generelt ...

Det virker kanon at variere, så man eksempelvis svømmer skiftevis 50 ben og 50 hårdt. På den måde syrer man ikke til i benene helt så hurtigt (hvilket almindelige dødelige motionssvømmere gør efter 14 m crawlben). Samtidig kan man piske pulsen ganske højt op.

Link to comment
Share on other sites

Hvor det glæder mig, der er nogen der svømmer :-) ...

Det lyder som om du er en halv habil svømmer. Hvis der er nogen klubber der også træner i samme hal, kan du prøve at spørge en af livredderne (som ofte er svømmere / trænere) om ikke du må prøve at låne nogle af deres svømme programmer, afhængig af hvad klub det er, skal du nok have årg 1 eller 2 programmer. træneren laver 3-7 prog pr uge, så der skulle være nok at tage fat på..

Selve træningen kan jeg også anbefale svømmefødder eller finner, det gør det meget mere dynamisk, det giver en federe følelse. Og det bliver MEGET hårdere.

Ideen med PB (pull-boye) er heller ikke dårlig. Men det kræver en ret god teknik (skulder rot) ellers bliver det noget rod og dine ben zigzagger efter dig. Du kan også prøve at låne nogle Håndplader / hand paddles det er har de højest sandsynligt ogås i svømmehallen.

Det har været diskuteret om HP er gode, eller for hårde ved ledene. Jeg har selv brugt dem MEGET... Men igen det kræver en ret god teknik

Hvad angår vejrtrækningen så er det en kanon drill at køre en 200m med vejrtrækning hver 3,5,7,9,7,5,3,3... eller lignende, Men husk at "mærke" efter om din teknik er der eller du ligger og "japper" dig gennem vandet. Mange har en tendens til at sætte frekvensen op når de gerne vil have luft.

Så du kan også fokusere på din frekvens, og få en mere effektiv svømning. Tæl dine armtag pr bane på en 200m. Find et realistiks gennemsnit.

4*200m

Ulige To armtag FÆRRE pr 25m

Lige To armtag FLERE pr 25m.

Ok den gamle svømmernørd må hellere holde igen. Men hvis jeg kan hjælpe med noget må du endelig skrive :w00t:

Lige en sidste ting. Min gamle mentor, var "lidt" imod bentræning for begyndere meget forskning tyder på, at hvis man ikke træner benspark eller ikke træner meget benspark, så vil det automatisk køre six-speed( seks spark pr arm cyklus)

Link to comment
Share on other sites

Tak for de mange svar

Løber:

Jeg har engang for 20 år siden svømmet meget - hver dag mindst en time. Deltog på klubbens konkurrencehold uden at deltage i mange konkurrencer, så jeg har engang lært de rigtige teknikker, men er blevet noget større siden og ligger mere med bulpstævn end ovenvande :)

Jeg vil snakke med nogen i svømmehallen om de har nogle programmer,d et var en god ide du gav mig der. Og det med finner lyder også godt - vil prøve ved lejlighed

KeMo. Jeg har spillet 2. div vandpolo i 3 år - det var bare kanon, har aldrig været i så god form :D - herligt at møde andre polospillere her på MOL.

Der er ellers ikke mange svømmere

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Fedt at der er andre polo'ister :bigsmile: Jeg spillede på U17 landsholdet indtil jeg var nødsaget til at stoppe pga. lektier i 2.G (dvs. i år) (og vandpolo er ikke støttet af team danmark, så det er ikke en mulig løsning!(For få vandpolo spillere). Desværre er jeg allerede kommet bagud i skolen, da jeg prioriterede vandpolo højere end lektier og skole :( Derfor jeg er nød til at stoppe helt og have ekstra undervisning <_<

Men jeg imponerer folk i idrætstimerne, da vi har svømning for tiden :D

Jeg spillede i SNIK. Dvs. jeg var 16 år spillede med i alle kampe fra 4.-2. division ;) Var også med til træningskamp+træning med et 1. divisons hold (de var bare temmelig gode, temmelig store, og temmelig stærke - men ellers gik det ok :lol: )

Link to comment
Share on other sites

KEMO

De der 1. div-spillere, de er bare nogle store klepperter og kolosalt stærke.

Nu skal du jo ikke helt miste forbindelsen til polospillet. Kan du ikke deltage på et enkelt hold, og så nøjes med træning 2-3 gange om ugen. Det lyder jo til at du har talent, så det skal der da bygges på.

Pyt da med skolen :lol: :lol: :w00t: (er folkeskolelærer på 17. år)

Henrik

Link to comment
Share on other sites

Jeg svømmede 2 timer om dagen igennem hele gymnasie-tiden.

Det gjorde mig sikkert lidt selvglad i idrætstimerne og lidt rigelig ædru til festerne - men det gik overhovedet ikke ud over lektie-læsningen. Det er bare et spørgsmål om planlægning. Man kan ikke læse lektier 8 timer hver dag alligevel.

Jeg ville da også klart gætte på, at du fint kunne snuppe 3 gange træning om ugen. Tilbage i vandet KeMo! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Løber,

Lige en sidste ting. Min gamle mentor, var "lidt" imod bentræning for begyndere meget forskning tyder på, at hvis man ikke træner benspark eller ikke træner meget benspark, så vil det automatisk køre six-speed( seks spark pr arm cyklus)

Kan du ikke uddybe det. Jeg har aldrig tidligere trænet ben og har derfor kun haft sådan noget vedhæng efter mig til at styre lidt med når jeg svømmer. Efter at have startet med bentræning synes jeg at der er kommet lidt mere 'drive' over det. Samtidig giver det lidt mere overskud (kræfter) til at 'balancere' benene i vandet.

Vil gerne oplyses lidt

Saarndaars

P.S. Nu fandt jeg endelig ud af det med 'quote' nu skulle jeg så bare have fundet de der bananer så jeg kunne give mig selv 4-5 ud af 5 :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er altid rart med opbakning! Jo, jeg kommer nok til at spille vandpolo igen, men jeg skal jo have mit studenterbevis - jeg kan jo ikke leve af vandpolo :(

Jeg ville også forfærdeligt gerne på team danmark, for jeg ville, samtidig med at kunne træne fuldt ud, også lære mere (og det er vel derfor man går i skole?!).

Jeg fandt ud af idag, at min rektor (og idrætslærer) har spillet vandpolo! Så nu skal jeg overtage undervisningen næste gang, og lære eleverne at spille vandpolo! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

BENTRÆNING:

Der ligger flere elementer i det. Hvis du ser sprintere, så er der fuld skrald på deres benspark. Hvis du ser langdistance så er der lidt mindre kraft på sparket.

Har du prøvet at træne benspark med en plade, har du sikkert også oplevet, at det går noget langsommere og er noget hårdere. Den energi mængde dine benmuskler bruger er væsentlig større end den overkroppen bruger, hvis du ser på det i forhold til fremdrift.

Som en glad amatør, vil jeg mene at den fremdrift, du kan gennere gennem dit benspark er er ligegyldig sammenlignet med den du kan gennerere ved at træne et ordentligt armtag og en ordentlig rotation

Når man crawler laver man en rotation (optimalt med hele kroppen) hvor overkroppen målt ved skuldrene drejer lidt mere end hoften, skal bensparksrytmen være korrekt (six-speed) har du tre spark, mens den ene skulder går ned, en lille pause og tre spark mens man roterer den anden vej. Mange har sikkert oplevet at benen sparker ind over hinanden, hælen rammer den anden fod. Det er typisk fordi rytmen ikke er rigtig.

Kigger man på svømere der ikke har trænet benspark, eller ikke er fokuserede på deres benspark vil de ofte blive brugt til ballance og naturligt falde ind i en rytme (six-speed)

Som ved ovenstående er min pointe at benene tjener de fleste bedst som ballance instrument. Det er selvfølgelig en anden diskussion hvis vi snakker om spring.

SALTOVENDINGER.

Hvis du kan slå kolbøtter i vandet, og det er der mange der ikke kan... Det bedte råd, du kommer crawlene ind på maven, slår en halvkolbøtte, så du har benene mod kanten, spark fra på ryggen, og efter dine ben har sluppet kan du rotere om på maven igen. Når du er fortrolig med det så prøv at sparke fra kanten når du ligger på siden, og roter det sidste stykke om på maven efter at have sluppet kanten, med benene. Tænk også over om du har ordentligt fodfæste på kanten når du sparker fra, der er mange, hvis fødder glider. Evt en 10cm mellem fødderne og forskudt lidt i højden.

Link to comment
Share on other sites

Ping. Det mener jeg du har fuldtændig ret i. Jeg kender også mange som foretrækker en højere benfrekvens end six-speed, da de mener det er mere stabilisernde.

Grunden til jeg så blindt har skrevet om six-speed er: at mange naturligt vil falde ind i den rytme. :)

Dejligt at man ikke er den eneste svømmenørd...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share