Crossfit


blazz
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har kigget lidt på crossfit og søgt en del på nettet.

jeg synes det lyder som en rigtig spændene måde at træne på.

Jeg kan bare ikke helt gennemskue teorien bag det. Jeg er med på hvordan det skal køres, men hvad ligger til grund for øvelsesvalget, som man finder på de forskellige hjemmesider.

Skal kroppen blot køres igennem i løbet af de 3 dage, eller hvordan er systemet bygget op.

Er der nogen crossfit instruktør der kan berige mig lidt

MVH Peter Kristensen

Link to comment
Share on other sites

Der er nok lige så mange forskellige måder at køre crossfit på som der er trænere men teorien bag crossfit.com WODs er beskrevet her http://www.crossfit.com/journal/library/06...CF_Template.pdf

Så længe du overholder "constantly varied, high-intensity, functional movement" tanken så er det crossfit - groft sagt.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Jeg tillader mig lige at bryde ind i en gammel tråd...

Et simpelt spørgsmål - udgår denne video en generel crossfit time? (det er ikke for at lægge op til en større diskussion - jeg forsøger bare at udvide min horisont lidt)

http://politiken.dk/fotografier/soundslide...ticle661581.ece

God "video", det er nogle flotte frontsquats, der knaldes af kan jeg se :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lige smukt hos alle, men man må også gå ud fra flere af dem kommer lige fra gaden og næppe har lavet hverken front squats eller thrusters før, og set i det lys er det vel bedre end at sætte sig ned og køre concentration curls og trampe stepmaskine.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lige smukt hos alle, men man må også gå ud fra flere af dem kommer lige fra gaden og næppe har lavet hverken front squats eller thrusters før, og set i det lys er det vel bedre end at sætte sig ned og køre concentration curls og trampe stepmaskine.

Nej, så er det bare for dumt at sætte dem til at køre med de kg...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tillader mig lige at bryde ind i en gammel tråd...

Et simpelt spørgsmål - udgår denne video en generel crossfit time? (det er ikke for at lægge op til en større diskussion - jeg forsøger bare at udvide min horisont lidt)

http://politiken.dk/fotografier/soundslide...ticle661581.ece

- Jeg kender ikke folkene fra Butchers Lab men efter hvad man ser i den billedserie og hvad jeg ellers har hørt, så er de næppe en god model for hvad Crossfit er og hvordan det bør/skal køres, og det er bestemt ikke et retvisende billede på undervisningen i Crossfit CPH. Hvis dagens program er en styrke-WOD, så vil nye typisk køre en række sæt med en vægt der kun er tung nok til at de kan træne bevægelsen ordentligt uden at være presset på styrken, og tilsvarende vil øvelser der er for komplekse for en person i en MetCon-WOD blive skaleret til noget nemmere eller kraftigt skaleret i vægt.

- Hvis de laver thrusters på billederne (hvad jeg ikke tror), så er det ikke særlig pæne thrusters. Hvis det er frontsquat så er de jævnt ringe.

- Sådan som CF-WODs ofte er strikket sammen er man nødt til at finde en passende balance mellem teknik og intensitet (arbejde/tid). Kører man 100% perfekt teknik på en MetCon-WOD (typisk 5-25 minutters "giv-den-gas"), så er man ikke presset nok til at få det maksimale udbytte, og i den modsatte grøft med meget dårlig teknik vil man indlære dårlige vaner, risikere skader osv. Max-løft er normalt heller ikke der man ser den mest perfekte teknik - især indenfor de langsomme løft (dvs minus VL).

- En vis grundteknik skal selvfølgelig være på plads før man for alvor kan skrue på intensiteten, dog er der for det meste skaleringsmuligheder der gør at selv helt nye kan blive presset godt.

- Det er både op til trænere og udøveren selv at udvise og opfordre til tilstrækkelig disciplin ift teknik/intensitets-kompromiset og så i øvrigt være videnbegærlig så man ønsker at gøre tingene korrekt og ikke bare med hovedet under armen, så det er skide hårdt.

Ha ha, ja det er en klassiker, jeg har flere gange brugt det link til at forklare folk nogle af ulemperne ved crossfit...

Hvis du bruger det som udtryk for hvad Crossfit er, så siger det mere om dig end om Crossfit. :smile:

PS: Vægtløftning er meget farligt, se

. :tongue: Nej, vel? :wink:
Link to comment
Share on other sites

Hvis du bruger det som udtryk for hvad Crossfit er, så siger det mere om dig end om Crossfit. :smile:

Jeg er glad for, at det siger noget om mig, at jeg stiller mig kritisk overfor Crossfit. :smile:

Ikke-eksisterende periodisering, for tunge løft med elendig teknik, sjusket udførelse af øvelser og paradokset i at konkurrere på tid i øvelser, hvor udbyttet bliver væsentligt forringet, hvis man kører for hurtigt, etc. etc. etc. - der er mange ting at slå ned på. Selve konceptet er simpelthen grundlæggende ikke særlig godt. Det kan godt være, der faktisk findes crossfit-steder, hvor man får kompetent undervisning og træner fornuftigt, men så er det ikke konceptets fortjeneste.

I øvrigt, -> Eatsam, det er et elendigt argument, at det i hvert fald er bedre end at køre de mest tåbelige maskiner i et tåbeligt center. Det er jo netop ikke Hr. og Fru Stepmaskine-Jensen, der er fotograferet i Butchers Lab eller på crossfit.dk. Det er unge, veltrænede mennesker, som har alt muligt potentiale for at blive endnu dygtigere, end de kan blive i crossfit-regi.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil give Sina ret.

De Crossfætre jeg har set (fra CrossFit CPH Bla.a) har bestemt heller ikke nogen prangende teknik, og hvad man ser rundt omkring, så er det netop hvad der kendetegner Crossfit (ihvertfald i DK).

Som der også blev nævnt tidligere af eatsam så er der også mange nye medlemmer i Crossfit CPH (ogvel nok også i kødbyen. Blandt andet folk "som kommer lige fra gaden". Det kan vel ikke forventes, i nogen som helst sport iøvrigt, at man udvikler en perfekt teknik på ingen tid og derfor kan sådanne kommentarer som ovenstående ikke rigtig bruges til særlig meget.

Fra trænernes side er der skam fokus på at udvikle en god teknik for medlemmerne (ihvertfald i Crossfit CPH). Ret meget fokus faktisk. Som MaxP nævner så kan det selvfølgelig være let for den enkelte udøver at miste fokus på teknikken under en WOD hvor lungerne nærmest hænger ud af halsen, men som med så meget andet er det bare noget der kræver øvelse og øget fokus. Og det er der ikke mindre fokus på i CF CPH, end andre steder.

Link to comment
Share on other sites

Som der også blev nævnt tidligere af eatsam så er der også mange nye medlemmer i Crossfit CPH (ogvel nok også i kødbyen. Blandt andet folk "som kommer lige fra gaden". Det kan vel ikke forventes, i nogen som helst sport iøvrigt, at man udvikler en perfekt teknik på ingen tid og derfor kan sådanne kommentarer som ovenstående ikke rigtig bruges til særlig meget.

Fra trænernes side er der skam fokus på at udvikle en god teknik for medlemmerne (ihvertfald i Crossfit CPH). Ret meget fokus faktisk. Som MaxP nævner så kan det selvfølgelig være let for den enkelte udøver at miste fokus på teknikken under en WOD hvor lungerne nærmest hænger ud af halsen, men som med så meget andet er det bare noget der kræver øvelse og øget fokus. Og det er der ikke mindre fokus på i CF CPH, end andre steder.

De folk fra Crossfit CPH jeg snakker om, var netop TRÆNERE, og deres teknik i mange øvelser var tæt på elendig, ikke så dårlig som dem på de billeder der er linket til, men dog så elendige at jeg ville have betænkeligheder ved at lade dem oplære andre...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er glad for, at det siger noget om mig, at jeg stiller mig kritisk overfor Crossfit. :smile:

Der er bestemt ikke noget galt med kritisk sans.

Min pointe er blot at du kan i bedste fald bruge videoen der linkes til som et glimt af hvad de laver hos Butchers Lab og ikke så forfærdelig meget andet.

Du kunne i det mindste bruge videoer fra Crossfit.com :smile:

Ikke-eksisterende periodisering, for tunge løft med elendig teknik, sjusket udførelse af øvelser og paradokset i at konkurrere på tid i øvelser, hvor udbyttet bliver væsentligt forringet, hvis man kører for hurtigt, etc. etc. etc. - der er mange ting at slå ned på. Selve konceptet er simpelthen grundlæggende ikke særlig godt. Det kan godt være, der faktisk findes crossfit-steder, hvor man får kompetent undervisning og træner fornuftigt, men så er det ikke konceptets fortjeneste.

Som jeg selv nævner, så er vi helt på linje med at det aldrig må blive intensitet for enhver pris. Vi er så muligvis uenige i nuancerne omkring hvor meget sjusk der kan accepteres og hvor forringet resultatet så i øvrigt bliver. Jeg mener det kan håndteres hvis træner og udøver tager opgaven seriøst, hvilket er mit generelle indtryk af CF-CPH, og at resultaterne bestemt også er det værd. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share