Onde rygøvelser?


Jalle2
 Share

Recommended Posts

Hej MOL :smile:

Når jeg kører mit styrkesæt er der hvor jeg bliver mindst øm, ryggen. Det kan måske også forklares ved at den eneste ryg øvelse jeg har er Bent-Over Row. :blush:

Så jeg vil gerne have nogle gode øvelser som virkelig kan rive ryggen godt og grundigt igennem, for det er da ret irriterende at man ikke ved om man har lavet nok til ryggen når man ikke kan mærke det! Jeg har aldrig mærket ømhed i ryggen som f eks i ben eller arme så det vil jeg gerne lave om på.

Øvelserne må gerne dække hele ryggen - Evt. mest den øverste.

Jeg ved godt man siger at man ikke behøver at være øm for at træningen har gjort sit, men synes nu det er en dejlig indikator alligevel.

På forhånd tak!

- Max

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL :smile:

Når jeg kører mit styrkesæt er der hvor jeg bliver mindst øm, ryggen. Det kan måske også forklares ved at den eneste ryg øvelse jeg har er Bent-Over Row. :blush:

Så jeg vil gerne have nogle gode øvelser som virkelig kan rive ryggen godt og grundigt igennem, for det er da ret irriterende at man ikke ved om man har lavet nok til ryggen når man ikke kan mærke det! Jeg har aldrig mærket ømhed i ryggen som f eks i ben eller arme så det vil jeg gerne lave om på.

Øvelserne må gerne dække hele ryggen - Evt. mest den øverste.

Jeg ved godt man siger at man ikke behøver at være øm for at træningen har gjort sit, men synes nu det er en dejlig indikator alligevel.

På forhånd tak!

- Max

nu er ømhed jo ikke en indikator for effektiv træning..

men dødløft, BOR og chins er rigtig gode

Link to comment
Share on other sites

træn MANGE set! tag eksempelvis

8 set - 6-8 rep pullups ( evt. med ekstra vægt) kroppen skal holdes rimlig rolig under rep.

6-8 set - 10 rep BoR

6-8 set - 10 rep dødløft

hold 3-4 min. pause imellem set, så kan du smide tungere vægte på... ( evt. blot træne noget andet i pauserne eks. millit. pres )

Link to comment
Share on other sites

træn MANGE set! tag eksempelvis

8 set - 6-8 rep pullups ( evt. med ekstra vægt) kroppen skal holdes rimlig rolig under rep.

6-8 set - 10 rep BoR

6-8 set - 10 rep dødløft

hold 3-4 min. pause imellem set, så kan du smide tungere vægte på... ( evt. blot træne noget andet i pauserne eks. millit. pres )

Det frarådes normalt at lave dødløft med mange reps. Årsagen er, at teknikken vil gå fløjten med mange reps.

8 set-6-8 reps pull ups. Det vil nok være svært for de fleste. Noget tyder på, at trådstarter ikke har lavet pull ups før.

Link to comment
Share on other sites

Det frarådes normalt at lave dødløft med mange reps. Årsagen er, at teknikken vil gå fløjten med mange reps.

8 set-6-8 reps pull ups. Det vil nok være svært for de fleste. Noget tyder på, at trådstarter ikke har lavet pull ups før.

tvært imod, synes jeg. Da vægten er lavere end ved 3-5 rm løft rep træning.

-

nu bad trådstarter blot om råd, og det er mine... Har altid holdt meget af få øvelser med mange set. uanset antal rep!

har ikke haft så god fremgang ved flere øvelser og færre set, som ved få øvelser og mange set.

Link to comment
Share on other sites

tvært imod, synes jeg. Da vægten er lavere end ved 3-5 rm løft rep træning.

-

nu bad trådstarter blot om råd, og det er mine... Har altid holdt meget af få øvelser med mange set. uanset antal rep!

har ikke haft så god fremgang ved flere øvelser og færre set, som ved få øvelser og mange set.

vægten lavere i pullup :blink: så vidt jeg ved løfter man sin egen vægt i den øvelse og så er vægten da vidst det samme uanset rep

Link to comment
Share on other sites

Saa laenge de bliver lavet paent er der vel ingen problemer som saadan med saet a 10 reps i doedloeft, dog ville jeg aldrig lave saa mange reps selv da jeg synes vaegten saa bliver for lav, masske noget med at loeftet er domineret af muskler med fast twitch fibre, ved jeg ikke.

Ellers er min erfaring at der bare er nogle muskler man nemmere faar doms i end andre, jeg faar det selv meget sjaeldent i lats, delts og biceps.

Link to comment
Share on other sites

Chin ups ser vældig god ud som supplement til dl og b-or.

Nu har jeg set der er forskellige grebs varianter hvorved der er øget belastning på nogle af dem. Hvad for nogle grebs varianter er hårdest/aktivere flest muskler? En foreslog behind the neck chin up?

Link to comment
Share on other sites

underhånd og skulderbredt greb er optimalt for m. latissimus dorsi og biceps. og samtidigt også den der skåner albuer og skuldre mest.

brug overhånds greb og bredt fat, som variation evt. nogle mener den giver bedre til den øvre del af ryggen. Men samtidigt har den også en kortere rom end mit første forslag.

-

citat:

vægten lavere i pullup så vidt jeg ved løfter man sin egen vægt i den øvelse og så er vægten da vidst det samme uanset rep

-svar- her kan man jo så øge sin "kropsvægt" ved at bruge dip-bælte og vægtskiver..... :-O

-citat:

"ok giver mere mening, men gør stadig ikke at det ikke er noget vrøvl. Høje rep i dødløft = stor sansynlighed for dårlig teknik"

-svar- synes nu oftest at jeg ser dårlig teknik(specielt krum ryg) når vægten bliver for tung. og trådstarter ønsker jo mere doms, så derfor forslår jeg "høj" rep, da det øger muskeludmattelsen - samt øget hypertrofi respons(vil jeg mene).

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan også godt se fidusen i dødløft med et højere repstal engang imellem (om end jeg ville sørge for at bygge en god base med lavere reps først). Men jeg kunne bestemt ikke finde på at gøre det i så mange sæt. 2-3 topsæt maks, hvis der er en nogenlunde fornuftig vægt på stangen. Skulle jeg overleve 8 sæt, skulle der enten være en (for) let vægt på stangen, eller også var træningen færdig bagefter og jeg skulle lægges på båre og i ilt-apparat. Til b-o rows kunne det lidt bedre gå, men stadig overkill efter min mening..

Mht Chins/pull-ups, foretrækker jeg selv overhåndsgreb med skulderbred fatning på stangen. Synes jeg personligt virker som den mest naturlige form for kropshævning. Men altid et plus at køre andre variationer ind imellem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share